کپی برداری بی منطق از نماهای اکشن هالیوودی مخاطب را پس می زند
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۲۱۹۸۱
به گزارش بیباک نیوز؛ اصغر پورهاجریان از جمله متخصصان حیطه طراحی جلوه های ویژه در سینمای ایران است با بیش از سه دهه فعالیت و حضور در طراحی جلوه های ویژه بیش از 50 فیلم سینمایی.اصغر پورهاجریان از جمله متخصصان حیطه طراحی جلوه های ویژه در سینمای ایران است با بیش از سه دهه فعالیت و حضور در طراحی جلوه های ویژه بیش از 50 فیلم سینمایی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: این را هم نباید از نظر دور داشت که در سالهای اخیر فیلمنامه هایی که برای طراحی جلوه های ویژه به من محول می شود به لحاظ تکنیکال آورده ای ندارد که بخواهم برایشان وقت بگذارم پس به سمت تولید فیلمهایی می روم که حدی استاندارد از جلوه های ویژه در آنها جاری باشد.
پورهاجریان درباره تولیدات سینمایی اش بیان داشت: فیلمی به نام «قرار بعدی همان جا» را داشتیم که به شبکه خانگی آمد و همچنین فیلمی دیگر به نام «پس از جنگ» را تولید کرده ایم که هر دو به لحاظ مضمون کارهای متفاوتی هستند.
*جلوه های ویژه میدانی جدی گرفته نمیشود
طراح و مجری جلوه های ویژه آثاری همچون «دیده بان»، «تبعیدیها» و «گناهکاران» با اشاره به اینکه محدودیتهای مالی سینمای ایران اجازه رشد جلوه های ویژه میدانی را نداده به فرهنگ نیوز گفت: بودجه های دولتی خوبی در سینما هست اما مسأله اینجاست که برای طراحی دقیق جلوه های ویژه میدانی عموما کمترین کاری صورت نمی گیرد و تهیه کنندگان این مقوله را جدی نمی گیرند. چرایی اش این است که مثلا حضور یک بازیگر شناخته شده را هرچقدر هم که هزینه داشته باشد می پذیریم اما حاضر نیستیم برای بالا رفتن باورپذیری فیلم به سمت طراحی درست جلوه های ویژه میدانی برویم؛ خیلی هم که هنر کنیم به تصویرسازی رایانه ای روی می آوریم که متأسفانه مخاطب این روزگار هم خیلی زود آن را تشخیص می دهد.
پورهاجریان ادامه داد: در نقطه مقابل این سادهانگاری، دستهای از آثار پرهزینه و به اصطلاح فاخر را هم داشته ایم که هرچند جلوه های ویژه عظیمی داشته اند اما چون طراحی جلوه های ویژه آنها کمترین ربطی به درام نداشته و فقط برای مهیب نشان دادن فیلم بوده نتوانسته اند مورد توجه قرار گیرند.
*کپی برداری بی منطق از نماهای اکشن هالیوودی مخاطب را پس می زند
این سینماگر ادامه داد: ایجاد بی منطق سکانسهای انفجار و شلیک گلوله را در این سالیان کم در سینمای جنگ ندیده ایم اما کدامیک از این آثار توانسته اند فقط نیمی از اثرگذاری دراماتیک «دیده بان» یا «مهاجر» را داشته باشند؟ مسأله آنجاست که برخی از همکاران ما تحت تأثیر سینمای پروپاگانداری هالیوود میخواهند به ظاهرسازی آن نوع سینما بپردازند اما ظاهرسازی بدون ارائه عمق دراماتیک نتیجه اش می شود تولید آثاری که نمی توانند حس و حال دفاع مقدس را تداعی کننند و مخاطب آن را پس می زند.
*اهمیت سرمایه گذاری در ژانرهای اکشن-ماجرایی
طراح و مجری جلوه های ویژه آثاری با درونمایه اکشن نظیر «یاغی» و «شاهرگ» درباره ضعف طراحی جلوه های ویژه در آثار ماجرایی این سالها اظهار داشت: جوانانی را داشته ایم که به درستی وارد این حیطه شده اند و کارهای خوبی هم کرده اند اما مشکل آنجاست که هزینه های تولید فیلمهای اکشن-حادثه ای بالا رفته و برای همین در سینمای ما این ژانر تقریبا فراموش شده است در صورتی که اگر به مانند دهه های شصت و هفتاد بر این ژانر سرمایه گذاری شود در نتیجه آن هم صنعت جلوه های ویژه رشد می کند و هم مخاطبان از تکرار مکررات گریبانگیر آثار رهایی می یابند.
پورهاجریان تأکید کرد: سینمای قهرمانانه ای که از هالیوود تا بالیوود را درنوردیده و حتی در سینمای ایران هم جسته و گریخته وجود داشته جز با اتکای صحیح به جلوه های ویژه به بلوغ نمی رسد. سینمای ایران برای اینکه بتواند به لحاظ تکنیکی هم پیشرفت کند چاره ای ندارد جز اتکای هر چه بیشتر به جلوه های ویژه میدانی و فراهم آوردن اسباب رشد و توسعه آن.
--------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۲۱۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهددر جمع نمازگزاران جمعه در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امروزه این نگرانی وجود دارد که فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به ویژه نسل جوان توسط دشمن کمرنگ شود گفت:ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیریهای انقلابی ملت رشد کند. ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به دستاوردهای عملیات وعده صادق و نمایش اقتدار نیروهای مسلح کشورمان افزود: اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
او در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل افزود: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در بین مسئولان هستیم.
ایت الله علم الهدی افزود:جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معنااست که همه جریانات دولتی و تشکلهای مردمی همت کنند تا افراد از جریانهای لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند.