Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:14:32 GMT

کودکان و حساسيت هاي تابستاني

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۲۷۹۴۳

خبرگزاري آريا -

 

 
آيا مي‌دانيد اگر كودك شما دچار يکي از حساسيت هاي تابستاني شود ، براي او چه كارهايي مي‌توانيد انجام دهيد؟
تابستان نزديك است و زمان مناسبي براي تفريح و بيرون رفتن با كودكان اما دقت كنيد كه هواي گرم مي‌تواند مشكلاتي براي كودكان به همراه داشته باشد .
 
زكام تابستانه (زكام در اثر حساسيت)
اگر كودك شما بدون اينكه سرماخورده باشد،عطسه‌هاي جسته گريخته،سوزش چشم و آب‌ريزش بيني دارد،يعني دچار زكام تابستانه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پروفسور امبريل در مركز تحقيقات آلاينده‌هاي هوايي مي‌گويد:معمولاً زكام تابستانه در كودكان زير 2 سال پيش نمي‌آيد،اين يك حساسيت است،بنابراين كودكان قبل از اينكه به گرده‌ها واكنش نشان دهند،بايد با آن مواجه شده باشند.
به‌طور معمول زكام تابستانه طولاني‌تر از سرماخوردگي است و شما متوجه مي‌شويد كه وقتي كودك را بيرون مي‌بريد،بدتر مي‌شود.
آنها را از چمن‌ها و سبزه‌هاي تازه هرس شده دور نگه داريد. شيشه‌هاي ماشين را همواره بسته نگه داشته،از كولر و سيستم تهويه مطبوع و فيلترهاي مخصوص آلاينده‌ها استفاده كنيد. از بيرون آوردن كودك در صبح زود و بعدازظهر كه ميزان ذرات و گرده‌هاي گياهان به حداكثر مي‌رسد، اجتناب كنيد. به‌ طور مرتب دست‌هاي كودك خود را بشوييد تا از رفتن گرده‌ها به چشم‌هايش جلوگيري شود.منافذ بيني كودك را با كمي وازلين چرب كنيد تا گرده‌ها وارد مجراي تنفسي او نشوند. هميشه آخرين پيش‌بيني وضع هوا را از اخبار بگيريد.
 
حمله‌هاي آسم
اگر كودك شما آسم دارد،آلودگي و گرده افشاني تابستاني مي‌تواند علائم بيماري را حادتر كند.پرستار يك مركز آسم مي‌گويد:گرما و خشكي هوا مي‌تواند موجب بروز حمله آسم شود؛چرا كه ميزان آلودگي را افزايش مي‌دهد همان‌گونه كه در زمان بروز يك توفان ميزان ذرات هوا در حد بالايي خواهد بود.
 
زمان حمله آسم
* بلافاصله اسپري مخصوص آسم را به كودك برسانيد.
* به كودك كمك كنيد راست بنشيند و به آرامي نفس بكشد.
* بعد از 5 تا 10‌دقيقه كودك بايد بتواند به ‌طور طبيعي تنفس كند،اگر نتوانست با مركز فوريت‌هاي پزشكي تماس بگيريد.
* تا رسيدن كمك دوبار از اسپري استفاده كنيد (‌هر دقيقه يك ‌بار و به‌مدت 5دقيقه)
 
التهابات پوستي در تابستان
چون غده‌هاي عرق كودك هنوز در حال تكامل است،وقتي كودك عرق مي‌كند اين غدد توسط باكتري‌ها و سلول‌هاي مرده پوست بسته مي‌شوند و ممكن است كودك شما عرق‌سوز شود. براي جلوگيري از ابتلا مي‌توانيد كودك را با آب ولرم حمام كنيد.از كرم‌ها و لوسيون‌هاي مخصوص كودك استفاده كنيد.
 
ميوه‌هاي تابستان و حساسيت‌ها
حتي اگر كودك شما به‌طور معمول ميوه دوست نداشته باشد،ميوه‌هاي لذيذ تابستاني مثل كيوي و توت‌ها مي‌تواند او را وسوسه كند،كه دقيقاً حساسيت‌ها هم در همين ميوه‌هاست؛به‌ خصوص حساسيت به كيوي كه بسيار شايع است. نشانه‌هاي اين حساسيت شامل احساس سوزش و خارش،زخم‌هاي دهان،تورم لب‌ها،تنگي‌نفس و در شرايط حادتر از دست دادن هوشياري است.علائم آلرژي به توت‌فرنگي و شاتوت نيز معمولاً خارش،تورم لب‌ها و زبان است.
 
نيش و گزيدگي حشرات

گزيدگي براي كودكان يك شوك ناراحت‌كننده است كه خوشبختانه خيلي زود آن‌را فراموش مي‌كنند اما براي تعدادي از افراد،گزيدگي مي‌تواند شروع ابتلا به حساسيت باشد.هر كسي مي‌تواند به نيش زنبور عسل يا زنبور زرد حساسيت داشته باشد،اما مبتلايان به آسم بيشتر مستعد هستند.
 
 

عوارض گزيدگي
* ايجاد خارش در همه جاي بدن.
* التهاب پوست .
* تورم و تنگي نفس .
* احساس سوزش .
* گرفتگي عضلات شكم و احساس بيماري.
درمان گزيدگي
درصورت بي‌تابي شديد كودك حتماً از پزشك يا فوريت‌هاي پزشكي كمك بخواهيد اما اگر كودك شما حساسيت‌هاي شديدي بروز نداد،سعي كنيد:اگر در خانه هستيد براي نيش زنبور زرد از يك كمپرس آب سرد با سركه رقيق شده استفاده كنيد و براي درمان نيش زنبور‌عسل ضمادي از آب و بي‌كربنات سديم تهيه كرده و روي محل گزيدگي بگذاريد و در مواقعي كه بيرون از منزل و در فضاي باز هستيد اسپري مخصوص گزيدگي را همراه داشته باشيد. نيش زنبور عسل بر سطح پوست باقي مي‌ماند در اين صورت با دقت و به كمك ناخن يا موچين تميز نيش را خارج كنيد، نبايد محل گزيدگي را فشار دهيد،اين كار موجب مي‌شود زهر بيشتر پخش شود.
 
راه‌هايي براي دوري از آلرژي‌ها
شير مادر بيشترين محافظت را براي جلوگيري از پيشرفت آلرژي به كودك مي‌كند زيرا به قوي شدن سيستم ايمني كودكان كمك مي‌كند.اگر كودك واقعا دچار تب تابستانه شد،او را در منزل نگه‌داريد،درها و پنجره‌ها را بسته نگه داريد و به سرعت او را بنشانيد.در اين صورت در مدتي حدود 15‌دقيقه متوجه مي‌شويد كه او احساس بهتري دارد. كنار ساحل يكي از مكان‌هايي است كه خطر ابتلا به تب تابستاني در آن بيشتر است همچنين بهتر است از سبزه‌ها دوري كنيد. لباس‌هاي خنك و كتان از عرق‌سوز شدن كودكان جلوگيري مي‌كند.در 95‌درصد از موارد گرده‌افشاني گياهان موجب بروز آلرژي شايع تب تابستانه در سال‌هاي اوليه زندگي مي‌شود، بد نيست بدانيد فصل گرده‌افشاني معمولا از اوايل خرداد ماه تا اواخر شهريور است.
 
تغذيه كودكان در دوران بيماري
نكاتي كه بايد هنگام غذا دادن به كودك بيمار به آن توجه كرد:
* قبل از غذا دادن به كودك دست‌ها و صورت او را بشوييد زيرا اين كار به كودك احساس آرامش مي‌دهد
* غذا دادن به كودك بيمار مشكل و خسته‌كننده است و بايد سعي كنيد با صبر و حوصله زياد به كودك غذا بدهيد.
* طي بيماري همواره كودك را تشويق به غذا خوردن كنيد.
* حتي اگر كودك مقدار كمي غذا بخورد بهتر از آن است كه چيزي نخورد.
* در حالتي كه كودك خواب‌آلود است به او غذا ندهيد.
* از غذاهايي كه كودك در حالت سلامت به آنها علاقه داشته، بيشتر استفاده كنيد.
* غذاهايي كه نرم هستند و خوردن آنها نياز به جويدن ندارد مثل سوپ، پوره يا فرني به كودك بدهيد
* براي نرم كردن غذا از كمي شير استفاده كنيد.
* كودك را مجبور به خوردن غذا نكنيد چون ممكن است باعث حالت تهوع او شده و يا غذا وارد مجاري تنفسي كودك شود.
* درصورت گرفتگي بيني كودك،قبل از غذا دادن،ابتدا بيني او را تميز كنيد.
* در هنگام بيماري به كودك غذاي بيشتري نسبت به قبل بدهيد،براي اين كار بايد دفعات وعده غذايي را افزايش دهيد.
 
اهميت تغذيه كودك در دوران نقاهت
دوران نقاهت زماني شروع مي‌شود كه علائم بيماري به تدريج از بين رفته و بيمار رو به بهبودي مي‌رود.برخلاف دوران بيماري كه كودك بسيار بي‌اشتهاست،در دوران نقاهت،به ‌طور واضح اشتهاي او بيشتر مي‌شود.اين زمان بهترين فرصت براي جبران وزن از دست رفته كودك است كه بايد حتماً از اين فرصت استفاده كرده و به او غذاي بيشتري بدهيد.
 
به خاطر داشته باشيد كه در دوره نقاهت:
* تعداد وعده‌هاي غذاي كودك را بيشتر كنيد (‌به جاي 5وعده،6 وعده غذا به كودك بدهيد)
* در هر وعده غذا، نسبت به قبل مقدار غذاي بيشتري به كودك بدهيد.
* غذاي كودك را نسبت به قبل مقوي‌تر تهيه كنيد. انرژي غذاي كودك را مي‌توانيد با افزودن يك قاشق مرباخوري كره يا روغن،افزايش دهيد.
 
 
 
 



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۲۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند

با حکم محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی کشور، ۱۲ تن از مدیران و فعالان فرهنگی هنری و سینماگر کودک و نوجوان به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان معرفی شدند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجید زین العابدین، علی قاسم زاده، کمال حیدری، یوسف افشارنیا، سید مهدی سیدین، فرزانه کلاهدوزان، اصغر فارسی، وحید نیکخواه آزاد، پوران درخشنده، وحید ملتجی، احمد مقیمی و علی صالحی، به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک منصوب و معرفی شدند. 
محمد خزاعی در حکم انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، با تاکید بر این نکته که برگزاری جشنواره این رویداد فرصتی ارزشمند برای توجه به نقش مهم آثار مهم کودکان و نوجوانان است، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تصمیمات اثر بخش در زمینه رشد سرمایه انسانی دغدغه‌مند، تقویت فکر و ایده‌های نو، تکامل چرخه تولید و اکران، تشویق و معرفی استعدادهای جوان و جهش تولید با مشارکت فیلمسازان در سینمای راهبردی کودک و نوجوان را از اعضای شورای مذکور خواستار شده است. 
سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، به دبیری مجید زین العابدین در اصفهان برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم