Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از صد سال از شروع مطالعات باستان شناسی در ایران می‌گذرد، اما نیمه شرقی ایران به دلایل مختلف و به خصوص شرایط اقلیمی و جغرافیایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کتاب مجموعه مقالات و کاتالوگ نمایشگاه فرهنگ‌های پیش از تاریخ حاشیه بیابان لوت به روایت آثار موزه ملی ایران به مناسبت ثبت بیابان لوت در فهرست میراث جهانی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، این کتاب به کوشش محمد حسین عزیزی خرانقی با همکاری فریدون بیگلری، ام البنین غفوری و جبرئیل نوکنده منتشر شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است که: کشور ایران به دلیل داشتن ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی یکی از شاخص ترین مناطق به شمار می‌رود و یکی از خاص‌ترین مناطق اقلیمی و آب و هوایی ایران بیابان لوت است.

لوت علاوه بر ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد طبیعی و اقلیمی، خاستگاه و پرورش دهنده فرهنگ‌های بسیار خاصی از دوران پارینه سنگی تا اواخر دوره مفرغ (هزاره سوم پیش از میلاد) است.

بیابان لوت یکی از غنی ترین نواحی معدنی ایران است و همین عامل موجب شکل گیری نخستین جوامع صنعت گر و فلز کار در این منطقه شده و شواهد باستان شناختی بیانگر رشد و توسعه ای فن در کنار دیگر فناوری‌های صنعتی در این نواحی است.

در مقدمه این کتاب نیز آمده؛ بیش از صد سال از شروع مطالعات باستان شناسی در ایران می‌گذرد و بیشتر بخش‌های این سرزمین به خصوص نیمه غربی آن مورد توجه پژوهشگران و باستان شناسان قرار گرفته است و سیر تحول و تکامل فرهنگ‌های انسانی از ادوار پارینه سنگی تا دوران متأخر نسبتا شناخته، معرفی و مطالعه شده است اما نیمه شرقی ایران به دلایل مختلف و به خصوص شرایط اقلیمی و جغرافیایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مطالعات باستان شناسی در بیابان لوت با کاوش در دو محوطه کلیدی شهر سوخته در بخش شرقی آن شهداد و بخش غربی آن آغاز شد و همچنان نیز پس از حدود نیم قرن از شروع این فعالیت‌ها، هنوز آگاهی‌های عمده باستان شناختی ما در دوره پیش از تارخی از این محدوده مربوط به همین دو محوطه است.

هر چند که بررسی‌های میدانی در سالهای اخیر توسط باستان شناسان ایرانی در این نواحی انجام شد و در این مجلد نیز بخش‌هایی از آن منتشر شده است محوطه‌های شاخص و بسیار همچنان بدون هیچ مطالعه ای وجود دارند که در صورت انجام پژوهش‌های هدفمند، بلند مدت و میان رشته ای‌، دانسته‌های ما را ازین دوران طولانی از پارینه سنگی تا پایان دوره پیش از تاریخ متحول خواهند کرد.

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,23/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین ظفری در گفتگو با برنامه «پیگیری» گفت: سازمان هواشناسی برای استان‌های غربی و جنوب غربی کشور از امروز تا روز جمعه هشدار سطح نارنجی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب را صادر کرده است.

­این مقام مسئول با بیان اینکه بارش‌ها از امروز در استان‌های غربی و جنوب غربی آغاز شده است، افزود: بارش‌ها فردا در ۴ استان (بخش جنوب شرقی استان خوزستان، بخش شرقی و شمالی استان بوشهر و استان‌های کهگیلویه بویراحمد و چهارمحال و بختیاری) متمرکز می‌شود و روز پربارشی را در این استان‌ها خواهیم داشت و بارش در بقیه استان‌ها معمولی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

­معاون سازمان مدیریت بحران گفت: باتوجه به اینکه به احتمال زیاد عشایر به وسایل ارتباط جمعی دسترسی نداشته باشند، افرادی را به مناطق زندگی عشایر فرستادیم تا هشدار‌های لازم را به آنها بدهند.

­ظفری با اشاره به اینکه احتمال رعدوبرق و بارش تگرگ در مناطق مرتفع وجود دارد، افزود: به عشایر و روستاییان هشدار دادیم که مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا به محصولات کشاورزی آسیبی وارد نشود.

­این مقام مسئول گفت: اگر بارش‌ها به قدری زیاد باشد که نیاز به مسدود کردن مسیر‌ها و هدایت اجباری رانندگان باشد، از مردم می‌خواهیم تا با عوامل پلیس راه و راهداری همکاری لازم را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • تشکیل استان تهران غربی و شرقی
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • ایجاد استان تهران شرقی و غربی به منظور اداره بهتر انجام می شود
  • هواشناسی ایران / رگبار شدید باران در ۲۴ استان
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • وزیر کشور : تقسیم استان تهران به ۲ استان شرقی و غربی