انتقاد سرپرست دیلمون از جشنواره موسیقی نواحی
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۱۱۴۰
فرهنگ>موسیقی - مهر نوشت: محمود فرضینژاد، سرپرست گروه دیلمون میگوید اگر کمی درباره گروههای شرکتکننده در جشنواره موسیقی نواحی کنکاش کنید، میبینید که اغلب تخصص چندانی روی موضوع و محور جشنواره ندارند.
محمود فرضینژاد، سرپرست گروه موسیقی دیلمون با اشاره به تازهترین فعالیتهای این گروه موسیقی گفت: «مدتی است درگیر تولید و ضبط تازهترین آلبوممان هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: «طی هفتههای گذشته تماسهایی از سوی انجمن ایرانیان کشورهای اروپایی و کانادایی برای برگزاری کنسرت داشتیم که فعلا فقط در حد مذاکره است و هنوز برای اجرا در کشوری دیگر برنامهریزی دقیقی نشده اما به طور حتم ظرف چند ماه آینده برنامه تور کنسرتهای خارجیمان مشخص میشود. البته بعد از پایان ماه مبارک رمضان کنسرتهایی را در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز، تبریز و تهران تدارک دیدهایم که اطلاعات آن تا چند روز آینده اعلام میشود و بعد از اتمام این برنامهها، در چند شهرِ استان گیلان مجموعه کنسرتهایی را برگزار خواهیم کرد.»
فرضینژاد در پایان صحبتهایش در پاسخ به این پرسش که چرا گروه دیلمون تمایلی به شرکت در جشنواره موسیقی نواحی ندارد، توضیح داد: «جشنواره موسیقی نواحی در یکی دو دوره اخیر به صورت رقابتی برگزار شده اما این رقابت به گونهای است که گروههای حرفهای چندان تمایلی به حضور در این رویداد ندارند. شما اگر کمی درباره گروههای شرکتکننده کنکاش کنید میبینید که دوستان اغلب از گروههایی برای شرکت در جشنواره دعوت میکنند که تخصص چندانی روی موضوع و محور جشنواره ندارند. متاسفانه سال گذشته بیشتر گروهها نه در حوزه سازبندی و نه در حوزه ملودی تخصص کافی نداشتند به همین جهت گروههای دیگری که سالها در این عرصه فعالیت کردهاند تمایلی برای حضور در جشنواره ندارند.»
محمود فرضینژاد (خواننده و سرپرست)، رضا فکوری (نوازنده کمانچه)، آرش عشقی (نوازنده بم تار)، توماج مصفا (نوازنده سه تار)، صابر غلامیپور (نوازنده لبک)، سبحان سرابی (نوازنده سه تار)، علی اطهری و نوید لاهیجی (نوازندگان دایره)، منیژه واحد (نوازنده نقاره و همخوان) و حدیث نیکرو (همخوان) گروه موسیقی دیلمون را تشکیل میدهند.
دهمینجشنواره موسیقی نواحیایران با محوریت «منظومه خوانی» از ششم تا نهم تیر96درکرمانبرگزار خواهد شد.
57242
کلید واژهها : موسیقی -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۱۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، رقصهایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقصها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاهصنم و... که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.
او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، بر اساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
انتهای پیام