Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: اگر ورزشکار بتواند فعالیت‌های ورزشی خود را با شرایط روزه‌داری به خوبی مدیریت کند، هیچ مشکلی برای روزه‌داری ندارد.

دکتر توحید سیف برقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی شرایط روزه‌داری برای ورزشکاران حرفه‌ای در ماه مبارک رمضان، افزود: یکی از موضوعات بسیار مهمی که برای ورزشکار حرفه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان وجود دارد این است که بتواند شرایط بدنی خود را با شرایط روزه‌داری تطبیق و به خوبی مدیریت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نکات مهم در این زمینه مدیریت زمان تمرینات و مسابقات است. به طوری که با توجه به طولانی بودن ساعت روزه‌داری، اگر ورزشکاری قرار است در یک برنامه تمرینی طولانی و یا مسابقات حرفه‌ای شرکت کند، بهتر است سه ساعت بعد از افطار به این امر مهم بپردازد. به عنوان نمونه بازی استقلال و پرسپولیس با تیم‌های عربی که سه تا سه ساعت و نیم بعد از زمان افطار برگزار شد. این بهترین زمانی است که ورزشکار می‌تواند بعد از افطار با به دست آوردن انرژی کافی در یک برنامه تمرینی و یا مسابقاتی شرکت کند.

وی گفت: در کشورهای مسلمان چون اکثر بازیکنان در این ایام اقدام به روزه‌داری می‌کنند، فعالیت‌های ورزشی سنگین خود را به بعد از افطار موکول می‌کنند تا مشکلی برای آنها از نظر آماده سازی و شرکت در تمرینات سنگین و فشرده نداشته باشند. بنابراین تمامی مدیران، مربیان و دست‌اندرکاران فوتبال باید به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانند در بهترین شرایط ممکن به فعالیت‌های ورزشی خود در این ایام بپردازند، بدون آنکه مشکلی از نظر جسمانی برای آنها بوجود آید.

مسوول کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ادامه داد: ورزشکار حرفه‌ای باید به این موضوع توجه کند که شدت فعالیت تمریناتش متناسب با این ایام باشد و یک مقدار کمتر از روزهای دیگر به فعالیت تمرینی بپردازد. اگر ورزشکار این مساله را به خوبی مدیریت کند، قطعا مشکلی برای او ایجاد نخواهد شد. موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که ورزشکار از زمان افطار تا سحر به جای مصرف دو وعده غذایی باید تعداد وعده‌های خود را به سه وعده افزایش دهد. شاید افراد عادی این زمان را به دو وعده اکتفا کند، اما ورزشکار حرفه‌ای باید از سه وعده غذایی برخوردار باشد تا مشکلی برای شرکت در تمرینات و مسابقات نداشته باشد و بتواند انرژی کافی را کسب کند.

سیف برقی همچنین با اشاره به تنظیم خواب ورزشکار در ایام ماه مبارک رمضان، خاطر نشان کرد: ورزشکار حرفه‌ای باید نسبت به تنظیم خواب خود در این ایام توجه ویژه‌ای داشته باشد تا به خاطر بی‌خوابی سیستم فیزیولوژیکی او دچار مشکل نشود. بعضی وقت‌ها ورزشکار به خاطر این‌که سیستم خواب‌اش به هم نخورد، وعده سحر را حذف می‌کند در حالی که این بزرگترین اشتباه است. وعده سحر یک وعده بسیار مهم برای ورزشکار حرفه‌ای است و اگر انرژی خود را در این وعده تامین نکند، دچار مشکل می‌شود. بنابراین ترک سحر به خاطر تنظیم خواب از نظر علمی درست و اصولی نیست.

وی اضافه کرد: ورزشکاران همچنین باید مراقب جبران کم‌آبی خود در این ایام باشند و هیچ وقت کم آبی بدن خود را با خوردن آب زیاد جبران نکنند، بلکه باید کم آبی را با مصرف میوه و سبزیجات که بهترین مایعات برای آب از دست رفته در ورزشکاران است، به حداقل برسانند. همچنین نوع قندی که ورزشکاران استفاده می‌کنند نیز حایز اهمیت است و باید از متخصصان تغذیه در کنار خود برخوردار باشند تا در طول روز دچار ضعف بدنی به خاطر افت قند خون خود نباشند. همچنین مصرف کربوهیدرات پیچیده از جمله نان سبوس‌دار مورد مهم دیگری است که ورزشکار باید به آن توجه داشته باشد.

مسئول کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال با تاکید به این نکته که ورزشکاران باید در طول ایام ماه رمضان از تمرینات ورزشی خود غافل نباشند، تصریح کرد: بسیاری از ورزشکاران به خاطر نبود نور کافی در استادیوم‌های ورزشی بعد از افطار سعی می‌کنند فعالیت‌های ورزشی خود را تعطیل کنند، در حالی که این مساله سبب می‌شود از نظر قلبی – عروقی، عضلانی و اسکلتی آمادگی لازم را نداشته باشند. اگر ورزشکاری با چنین مشکلی مواجه باشد، باید سعی کند تمرینات خود را با شدت کم دو ساعت قبل از افطار پیگیر کند تا به خاطر مساله روزه‌داری آمادگی بدنی خود را از دست ندهد.

وی در پایان افزود: اگر ورزشکاران در ایام ماه مبارک رمضان مدیریت خوبی را از نظر شرایط تمرینی، فیزیولوژیکی و محتوای مواد غذایی که مصرف می‌کنند، داشته باشند و از آموزشهای لازم بهره‌مند شوند، بدون شک هیچ مشکلی برای روزه‌دار نخواهند داشت. البته حضور متخصصان تغذیه و فیزیولوژیکی در کنار تیم‌های ورزشی در این ایام ضروری است تا ورزشکار به درستی بتواند شرایط بدنی خود را با روزه‌داری مدیریت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان

 رضامراد صحرایی در جمع قهرمانان جهانی والیبال دانش آموزی که در سالن وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند، با بیان اینکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش توسعه تربیت‌بدنی است گفت: مفتخرم در این دولت ۲۲۰۰ فضای ورزشی ساخته شده است، ۵ دهکده جامع ورزشی احداث خواهد شد چراکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش تقویت تربیت بدنی است.

وی با بیان اینکه لذت خلق افتخار در دوره نوجوانی گوارای وجودتان افزود: این پیروزی تقدیم به همه معلمان شما باشد که در شکل‌گیری شخصیت شما تاثیرگذار بوده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رسیدگی ویژه به سلامت جسمی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های پیوسته ما در آموزش و پرورش، است، ادامه داد: سلامت جسم و بدن برای یادگیری عمیق و برای نقش آفرینی دقیق مهم است. در نتیجه از وظایف ما این است که در ساحت زیستی و بدنی کمک کنیم.

صحرایی با بیان اینکه یکی از آرزوهای من این است که هر روز حداقل یک ساعت دانش‌آموزان در مدرسه ورزش کنند گفت: این مهم را حتما دنبال می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش داشتن اعتماد به نفس تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران را یک فاکتور خیلی مهم برشمرد و افزود: شما در مقابل تیم‌های اروپایی بازی کردید، این‌قدر اعتماد به نفس داشتید و کار خودتان را کردید، ارزشش از کاپ و مدال بیشتر است. 

وی خطاب به مسئولان ورزش کشور تاکید کرد: اگر می‌خواهید تیم قوی درست کنید به مدرسه‌ها بیایید. بهترین‌ها در مدرسه هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • لواندوفسکی: بارسلونا را ترک نخواهم کرد
  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • ایران در المپیک پاریس چند ورزشکار دارد
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • چرا مافیای خودرو جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • ماجرای عکس یک ورزشکار زن با شهریار؛ او اصلا مدالی نداشته که به علی دایی تقدیم کند!