Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:10:32 GMT

اولویت های فرهنگی از نگاه اهالی فرهنگ و هنر

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۶۳۴۰۲

اولویت های فرهنگی از نگاه اهالی فرهنگ و هنر

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، اکنون شمار زیادی از کشورها با بهره گیری از دیپلماسی فرهنگی می کوشند چالش های سیاسی و بین المللی خود را بهبود بخشند. از سوی دیگر امروزه پتانسیل های فرهنگی بسیاری از کشورها به کمک اقتصاد آنها آمده و به رونق اقتصادی آن کشورها منجر شده است.
عرصه های مختلف فرهنگی از هنرهای دستی و تجسمی گرفته تا ادبیات، موسیقی، سینما، تئاتر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از ظرفیت های بالایی برای پیشرفت، گسترش و حتی جهانی شدن برخوردارند و بهره گیری درست از این ظرفیت ها کلید پویایی فرهنگ به شمار می رود. برای رسیدن به این مرحله اما باید به امور فرهنگی توجه نشان داد و برای رفع چالش های عرصه های مختلف فرهنگ آستین ها را بالا زد.
اکنون در آستانه دولت دوازدهم، اهالی فرهنگ بر این باورند که حوزه های مختلف فرهنگی اولویت ها و چالش هایی دارند که مسوولان فرهنگی دولت باید آنها را مورد توجه قرار دهند.
«اعظم کیان ‌افراز» مدیر انتشارات «افراز» و سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر، «سیدجمال ساداتیان» تهیه کننده و مدیر شرکت تولید، توزیع و پخش فیلم ‌های سینمایی «بشرا فیلم» و«خشایار اعتمادی» خواننده موسیقی پاپ و نوازنده، در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر به اولویت های فرهنگی و رفع چالش های این حوزه در چهار سال پیش رو، نسبت به بهبود شرایط فرهنگی در دولت دوازدهم ابراز امیدواری کردند.

** ‌افراز: بازگرداندن اعتماد جامعه به کتاب
کیان ‌افراز مدیر انتشارات افراز، در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در خصوص اولویت های حوزه نشر گفت: برگرداندن اعتماد عمومی به کتاب، یعنی همان اعتمادی که از اواسط دهه 70 تا اوایل دهه 80 خورشیدی یا از دهه 40 تا 50 به بازار کتاب وجود داشت که موجب رونق این بازار و تیراژ بالای کتاب ها شد، می تواند کمک مهمی به عرصه نشر باشد.
به گفته سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر، این اتفاق در شرایطی خواهد افتاد که فضا برای رشد ادبیات و هنر وجود داشته باشد تا با انتشار آثار ارزشمند، اعتماد از دست رفته مخاطبان به آنان بازگردانده شود.
این نویسنده و ناشر در ادامه با اشاره به برخی سخت گیری ها و اعمال نظرهای سلیقه ای در بررسی کتاب ها برای اعطای مجوز در دولت های قبل از دولت یازدهم، افزود: در آن سال ها اینگونه برخورد با حوزه نشر به شدت دامان ناشران را گرفت، آنان را به دردسر و سختی انداخت و اقتصاد نشر را با مخاطره مواجه کرد.
به گفته کیان افراز، گران شدن 4 برابری قیمت کاغذ در آن دوره که به گران شدن قیمت کتاب و در نتیجه کم شدن استقبال مردمی از خرید کتاب منجر شد، مشکل دیگری بود که بر مشکلات ناشران افزود و به مرور بازار نشر را از رونق انداخت و با بحران اقتصادی مواجه کرد.
کیان افراز در ادامه با تاکید بر بهبود فضای نشر در دولت یازدهم، نسبت به بهتر شدن این فضا در چهار سال آتی ابراز امیدواری کرد و گفت: اهمیت بخشی به بحث حق تکثیر (کپی رایت) و ساماندهی شرایط ارایه مجوزهای انتشار کتاب، از مهمترین اولویت های حوزه نشر است که مسوولان فرهنگی دولت دوازدهم باید به آنها توجه کنند.
این ناشر در خصوص پیشنهاد خود برای ساماندهی روند ارایه مجوزهای نشر افزود: پیشنهاد من این است که از طرف وزارت ارشاد یک آیین نامه مدون مثل قانونی که برای مطبوعات وجود دارد، برای ناشران نیز ایجاد شود تا آنان با خط قرمزها آشنا شوند و بدانند چه چیزی را می توانند منتشر کنند و چه چیز را نمی توانند. با وجود چنین آین نامه ای می توان به ناشران اعتماد کرده و پروسه بررسی کتاب را به خود آنان و اتحادیه یا صنف مربوطه واگذار کرد.
سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر در ادامه با تاکید بر لزوم پیوستن به کنوانسیون جهانی حق تکثیر (کپی رایت) اضافه کرد: با این اتفاق نشر ما می تواند نشری جهانی شود و آثار ایرانی به زبان های دیگر ترجمه شود.
کیان افراز بر اهمیت حمایت های مالی از ناشران برای رونق نشر نیز اشاره کرد و گفت: حمایت های مالی از ناشران از جمله ارایه یارانه کاغذ به ناشران می تواند کمک خوبی برای نشر باشد.
به گفته وی ایجاد ثبات در قیمت کاغذ و بازار کتاب نیز از اولویت های عرصه نشر است که باید به آن توجه داشت.

** ساداتیان: ارتقای زیرساخت های سینمایی مهمترین اولویت سینما
ساداتیان تهیه کننده، در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا، درباره اولویت های سینمای ایران گفت: مهمترین اولویت سینمای ایران ارتقا و بهبود زیرساخت های سینمایی از جمله افزایش و تجهیز سالن های سینمایی است؛ چراکه کمبود سالن های نمایش به شدت به اقتصاد سینما لطمه می زند. بنابر این لازم است دولت بهبود زیرساخت های سینما را مورد توجه قرار دهد.
مدیر شرکت تولید، توزیع و پخش فیلم‌های سینمایی «بشرا فیلم»، بهترین اقدام در این مسیر را صنعتی کردن سینما و پذیرفتن سینما به عنوان یک صنعت با همه الزامات حقوقی و قانونی اش دانست.
وی همچنین بر اهمیت کمک به ساخت فیلم های پر محتوا تاکید کرد و گفت: سینما همانقدر که می تواند برای مردم سرگرم کننده باشد به همان میزان می تواند در تغییر ذائقه مردم نیز موثر باشد. بنابر این نهادهای سینمایی در سال های آتی باید به تولید فیلم ها با محتوای ارزشمند و اثرگذار کمک کنند.
این تهیه کننده فیلم های «چهارشنبه سوری»، «به رنگ ارغوان» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که همه آنها برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم در سه دوره از جشنواره فیلم فجر هستند، افزود:
شمار زیادی از مردم و سینماگران با امید به بهبود شرایط به حمایت از رییس جمهوری در انتخابات پرداختند و مطالباتی دارند؛ مطالباتی که مسوولان دولت باید بکوشند تا آنها را محقق کنند. برای سینماگران مساله اقتصاد سینما، برداشته شدن چتر سلیقه از سر مجوزها، ایجاد فضا برای تولید آثار ارزشمند و رفع کمبودهای نمایش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

** انحصارطلبی در اقتصاد موسیقی رفع شود
اعتمادی خواننده، در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا ، به ملزومات عرصه موسیقی اشاره کرد و مهمترین این ملزومات را رفع انحصارطلبی در اقتصاد موسیقی دانست.
وی که بیشتر در عرصه موسیقی پاپ فعالیت داشته است، در این زمینه گفت: به باور من اولین اولویت مسوولان موسیقی دولت دوازدهم، مبارزه با انحصارطلبی در اقتصاد موسیقی است. چند سالی است که به نظر می رسد، بخش خاصی از بخش خصوصی، نبض بازار موسیقی را در دست دارد که اگر ریشه یابی کنیم ممکن است به برخی ارتباطات آنان با بخش های دولتی برسیم. استنباط من این است که دولت جدید باید با دقت و نظارت دقیق این مشکل را حل و رفع کند.
به گفته اعتمادی، به همین دلیل است که در یکی دو دهه گذشته فقط تعدادی از هنرمندان موسیقی را در گردانه فعالیت می بینیم و در این بین شمار زیادی از پیشکسوتان به حاشیه رفته اند.
این خواننده در ادامه افزود: ما بالغ بر 50 خواننده خوب در عرصه موسیقی پاپ داریم که پنج یا 6 نفرشان را بیشتر نمی شنویم. باید ساختارهای غلط در این زمینه شکسته شود.
اعتمادی اولویت بعدی موسیقی را در انتخاب مسوولان این حوزه دانست و افزود: دولت دوازدهم باید در انتخاب مسوولان معاونت های هنری از جمله معاونت موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دقت و نوآوری داشته باشد. باید کسانی برای این امر انتخاب شوند که از هر نظر شایسته باشند، به اقتصاد موسیقی اهمیت دهند و نگاه حرفه ای تری به موسیقی داشته باشند.

پژوهشم**92821601**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشاردهنده : شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت مجلس آینده «اقتصاد» و «فرهنگ» خواهد بود

«زهره سادات لاجوردی» داوطلب دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره تقسیم‌بندی احتمالی حزبی و سیاسی در مجلس آینده، اظهار کرد: با وجود تحرکاتی که شاهد هستیم، به این دلیل که حدود ۴۵ کرسی مجلس شورای اسلامی یعنی حدود ۱۵ درصد در دور اول تعیین تکلیف نشده و انتخابات به دور دوم کشیده شده است، هنوز نمی‌توان اظهار نظر قطعی در این زمینه داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، گفت: طبعاً با توجه به اولویت‌های کشور، منویات مقام معظم رهبری و شعار سال، موضوع اقتصاد جزو سرفصل‌های مجلس بعدی نیز خواهد بود.

داوطلب دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته اقتصاد به علاوه فرهنگ از موضوعات در اولویت مجلس آینده خواهد بود، چرا که اقتصاد منهای فرهنگ یا همان تفکر لیبرالیستی عامل اصلی بسیاری از مشکلات فعلی جامعه ما حتی در همان زمینه‌های اقتصادی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه چهار سال در هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتم و تسلط کافی و وافی بر این مقوله حاصل شده، در صورت حضور در مجلس بعد، با توجه به شناسایی مشکلات و علت اساسی آن‌ها، اولویت بنده حضور در کمیسیون فرهنگی یا اجتماعی خواهد بود.

لاجوردی ضمن تقدیر از خبرگزاری مهر به جهت راه اندازی پویش «با مهر انتخاب کنیم»، گفت: پویش «با مهر انتخاب کنیم» فرصت مناسبی است که هم برای کاندیداها ایجاد شده تا بتوانند سوابق و برنامه‌های خود را به مردم معرفی کنند و از طرفی این فرصت برای مردم هم فراهم شده که بتوانند با افرادی که قرار است نمایندگی آنها را در مجلس دوازدهم برعهده داشته باشند، آشنایی بیشتری پیدا کنند و نمایندگان خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنند.

کد خبر 6080614 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/ سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • دولت سیزدهم نگاه ارزشمندی به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • اولویت مجلس آینده «اقتصاد» و «فرهنگ» خواهد بود
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن