Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:08:36 GMT

حمل و نقل مسافر درون شهری در مشهد رقابتی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۶۵۷۳۴

حمل و نقل مسافر درون شهری در مشهد رقابتی شد

مشهد- شهروندان مشهدی به دلیل قیمت پایین استقبال خوبی از تاکسی های اینترنتی دارند و پیش بینی می شود طی چند ماه آینده درصد قابل توجهی از جابه جایی در مشهد به وسیله این تاکسی ها انجام شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: فعالیت تاکسی های اینترنتی درکلانشهرهای کشور چند وقتی است به محل اختلاف بین شرکت های خصوصی و نهادهای متولی حمل ونقل درون شهری که همان شهرداری ها هستند تبدیل شده و هر کدام از طرفین نیز استدالال هایی را برای فعالیت قانونی خود ارائه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق مصوبه شورای عالی ترافیک کشور این شهرداری ها هستند که متولی جابه جایی مسافران درون شهری بوده و هر شرکتی که بخواهد در این حوزه فعالیت داشته باشد باید مجوزهای لازم را از شهرداری ها اخذ نماید.

از سوی دیگر فعالان حوزه تاکسی های اینترنتی نیز می گویند مجوزهای خود را از اتحادیه های مربوط گرفته اند و فعالیت آنها قانونی است.

همین اختلاف نظرها باعث شد تا در جلسه ای که اسفند سال گذشته با حضور وزرای دادگستری و ارتباطات در تهران برگزار شد مقرر گردید اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی متشکل از فعالان این حوزه به عنوان مرجع مجوزدهی و نظارت دولت بر فعالیت آنها تشکیل شود.

پس از این تصمیم گیری تقریبا مشکل شرکت های ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی پایتخت حل شد و توسعه این سیستم به دیگر کلانشهرها آغاز گردید.

فعالیت تاکسی های اینترنتی در مشهد

در سال ۹۵ دو شرکت ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی فعالیت خود را به صورت محدود در مشهد آغاز کرده و مشغول ارائه خدمات به مشتریان خود شدند.

این بار نیز اختلاف نیز بین شرکت های خصوصی و سازمان تاکسی رانی مشهد در خصوص داشتن یا نداشتن مجوز ادامه داشت و هر کدام از طرفین نیز استدلال های خود را ارئه می کردند.

از ابتدای سال جاری نیز یکی از شرکت های مطرح در حوزه ارائه خدمات تاکسی های اینترنتی فعالیت رسمی خود را در مشهد آغاز کرد که چند روز پس از فعالیت دفتر این شرکت به درخواست تاکسی رانی مشهد و به دلیل نداشتن موجوز لازم از سوی مراجع ذیصلاح پلمب گردید.

اما ماجرای یه همین جا ختم نشد و این شرکت توانست با اسنادی که به مراجع مربوطه ارائه کرد، پلمب خود را باز کرده وبه فعالیش ادامه دهد.

مصوبه ای برای تاکسی های اینترنتی

اختلاف نظرهای پیش آمده در این حوزه باعث شد تا شورای شهر مشهد به موضوع ورود یافته و در جلسه علنی چند هفته پیش خود آیین نامه فعالیت شرکت های ارائه دهنده تاکسی اینترنی در مشهد را به تصویب رساند.

مصوبه ای که می تواند اختلاف نظر پیش آمده بین شرکت های ارائه دهنده سرویس تاکسی اینترنتی و تاکسی رانی را حل کند.

با تکنولوژی جدید مخالف نیستیم

در همین رابطه مدیر عامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد به خبرنگار مهر می گوید:مطابق قانون، وظیفه صدور مجوز حمل‌ونقل عمومی در شهرها برعهده شهرداری‌ها و سازمان تاکسی‌رانی وابسته به شهرداری است و هر شرکتی که بخواهد به این حوزه ورود یابد، باید مجوز متناسب با نوع فعالیت خود را دریافت کند.

سیدمهدی علوی‌مقدم می‌افزاید: در تاکسی‌رانی با توجه به مقتضیات و پیشرفت تکنولوژی، نوع اعزام تاکسی برای ارائه خدمات به مردم تغییر کرده است. بعد از تاکسی‌تلفنی و تاکسی‌بی‌سیم، حالا نوبت به تاکسی‌های اینترنتی رسیده که بر پایه نرم‌افزارهای موبایلی کار می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: قطعا هیچ‌کسی با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در عرصه حمل‌ونقل عمومی مخالف نیست و ما نیز در سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد ازاین‌نوع تکنولوژی‌ها استقبال می‌کنیم؛ اما نکته مهم این است که فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی به‌صورت اینترنتی باید ضابطه‌مند و پس از اخذ مجوزهای لازم باشد.

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد تاکید می‌کند: این دیدگاه غلطی است که فکر کنیم چون فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بر پایه وب است، دیگر نیازی به دریافت مجوز از شهرداری نیست، بلکه باید توجه داشت هر خدمتی که در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری می‌خواهد انجام شود، باید مجوز لازم از شهرداری اخذ شود.

تخفیف تا ۳۰ درصد

وی در ادامه به تصویب آیین نامه نحوه فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات حمل و نقلی بر پایه فضای مجازی یا همان تاکسی های اینترنتی اشاره می کند وی می گوید: با تصویب این آیین نامه تمامی متقاضیان می توانند طبق مسیر قانونی تعریف شده نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایند.

علوی مقدم در خصوص کرایه تعریف شده برای تاکسی های اینترنتی که مزیت آنها نسبت به دیگر تاکسی ها است گفت: در آیین نامه مصوبه به این شرکت ها اجازه داده شده تا ۳۰ درصد نرخ مصوب به مشتریان خود تخفیف بدهند و علاوه بر آن می توانند طرح های ویژه نیز داشته باشند.

مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد همه متفاضیان می توانند با مراجعه به تاکسی رانی مجوزهای فعالیت در بخش تاکسی های اینترنتی را نیز دریافت کنند.

رقابت در جابه جایی مسافر

با همه این تفاسیر،حالا سه شرکت ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده وهر کدام تلاش می کنند سهم بیشتری را از این بازار پر سود به خود اختصاص دهند.

شهروندان مشهدی نیز به دلیل قیمت پایین این تاکسی ها، استقبال خوبی از آنها داشته اند و پیش بینی می شود طی چند ماه آینده درصد قابل توجهی از جابه جایی در مشهد همانند دیگر کلانشهرها به واسطهتاکسی های اینترنتی انجام شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۵۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان رقابت طرح‌ها در ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری اصفهان

رقابت طرح‌ها در ره آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری همزمان با رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان پایان یافت و نتایج آن اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همزمان با برگزاری رویداد ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان فرصتی برای ارائه طرح‌ها و محصولات فناورانه گذاشته شده بود تا افراد و شرکت‌ها بتوانند با ارائه محصولات و طرح‌های خود در حضور داوران و متخصصان مربوطه، طرح خود را به چالش کشیده و مطرح کنند.

ارائه طرح یا محصول به صورت حضوری در محل دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد و طرح‌های برگزیده در جلسه‌ای با حضور معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرها ارائه شد.

نتایج حاصل شده پس از داوری به این صورت بود که لجستیک هوشمند پارس نرم افزار هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان و مسیربندی هوشمند محصول فناورانه برتر جشنواره ره آورد (طرح برتر و برنده جایزه یک میلیارد ریالی)، دیدبان فناوری راهبردی آراد با طرح موتورسیکلت ثبت تخلف ساکن محصول فناورانه منتخب جشنواره ره آورد، پیمایش برخط به‌همراه پلتفرم یکپارچه حمل‌ونقل به‌همراه شهر محصول فناورانه منتخب جشنواره ره‌آورد و طرح‌های شایسته تقدیر مربوط به شرکت‌های موج‌افزار فردا، ریوا سرویس شدآمد و هی را است.

این رویداد با همکاری و تأمین مالی شرکت توسعه صنایع شهر فرین وابسته به بانک شهر از یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

کد خبر 750471

دیگر خبرها

  • ۲۰۰۰ تاکسی برقی بزودی به ناوگان حمل و نقل تهران می‌پیوندد
  • زاکانی: تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • پایان رقابت طرح‌ها در ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری اصفهان
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • نرخ کرایه تاکسی‌های نقده در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیکی با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌ های اینترنتی
  • اعلام نظر انجمن تجارت الکترونیکی درمورد دریافت مالیات بر ارزش افزوده تاکسی‌ های اینترنتی
  • شهرداری اصفهان بهترین مشتری دانش‌بنیان‌ها است/نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان مسئله‌محور باشد
  • استقبال مشهدی‌ها از واگذاری موتور سیلکت‌های برقی