Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@13:30:58 GMT

قطع سرويس دهي خطوط کشتيراني دنيا به قطر

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۸۴۶۵۷

خبرگزاري آريا - پس از اينکه ائتلاف به رهبري عربستان سعودي روابط ديپلماتيک خود با قطر را قطع کرد، خطوط کشتيراني دنيا نيز اقدام به متوقف کردن سرويس دهي به اين کشور کردند.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، دريايي ايران(مانا)؛ به دنبال تصميم عربستان سعودي و دبي براي قطع روابط ديپلماتيک با قطر و نپذيرفتن شناورهاي اين کشور به آبهاي خود، خطوط کشتيراني دنيا نيز سرويس دهي خود به قطر را به حالت توقف درآورند، به طوري که فعاليت تمام شناورهاي خط کشتيراني کانتينري OOCL هنگ کنگ که براي تردد به داخل و خارج از قطر رزرو شده بودند، تا اطلاع بعدي به حالت تعليق درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بزرگترين خط کشتيراني کانتينري دنيا نيز پذيرش کارگو بين کشورهاي ائتلاف عربستان سعودي و قطر را متوقف کرده است، از طرف ديگر، ترمينال اپراتور دي پي ورلد در بندر جبل علي دبي و ترمينال‌هاي ابوظبي از پذيرش کارگو به داخل و خارج از بنادر قطر امتناع ورزيدند.

يک فورواردر کالا در شانگهاي گفت: بزرگترين دردسر مربوط به کارگوهاي است که هم اکنون در مسير قرار دارند.

اين گزارش در ادامه نوشت: چين بزرگترين شريک وارداتي به قطر است، به طوري که اين کشور 350 ميليون دلار کالا را به قطر در سال 2016 فروخت.

در ادامه اين گزارش آمده است: عمده ترافيک حمل و نقل دريايي در بندر دوحه قطر از طريق ترمينال دي پي ورلد بندر جبل علي دبي ترانزشيب مي‌شود، با اين جود، روز دوشنبه هفته جاري، دبي نيز مانند عربستان سعودي ممنوعيت ورود شناور‌ها به بنادر خود تحت پرچم قطر را اعلام کرد.

تصميم اخير ترانزيت در کانال سوئز مصر را تاکنون تحت شعاع خود قرار نداده است و شناور‌ها تحت پرچم قطر مي‌توانند آزادانه در اين کانال تردد کنند.

کانتينرهايي که از بندر دوحه قطر بارگيري شده اند يا به مقصد اين بندر در حرکت بودند، تا يافتن يک راه حل لجستيکي معطل و سرگردان باقي خواهند ماند.


اميدهاي جديد براي بازار فله بر‌ها پديدار شده است

خبر ديگري حاکي است هر چند کارشناسان دليل اصلي بوجود آمدن اميد‌هاي جديد در عرصه فله را متفاوت اعلام کردند، اما اين بازار به اعتقاد آن‌ها رو به بهبود مي‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رساني مانا، دو تحليل گر معروف وال استريت اخيرا از بهبود بازار فله بر‌ها سخن به ميان آورده اند.

Fotis Giannakoulis از شرکت مورگان استنلي و Noah parquette از شرکت جي پي مورگان بر سر بهبود کرايه‌ها براي بسياري از شرکت‌هاي فله به توافق رسيده اند.

اگرچه اين دو تحليل گر بر سر بهبود کرايه فله بر‌ها به توافق رسيده اند، اما دليل آن‌ها براي اين بهبود متفاوت است.

يکي از آن‌ها دليل اين بهبود را تقاضاي بهتر عنوان کرده است و اين در حاليست که ديگري عرضه را دليل بهبود بازار فله بر‌ها در آينده مي‌داند.

به هر حال آن‌ها هر دو، دوسال آينده را سال‌هاي خوبي براي بازار فله دانستند و سال 2017 را براي اين نوع کشتي‌ها رضايت بخش معرفي نکردند.


ديدگاه مبني بر تقاضاي بهتر

بر طبق نظرات Fotis Giannakoulis، بهبود بازار فله بر پايه افزايش تقاضا براي حمل فولاد بنا شده است. وي همچنين حمله فله را آخرين زنجيره‌اي دانست که ازبهبود بازار فولاد منتفع مي‌شود. وي در اين خصوص افزود: افزايش پروژه‌هاي زيرساختي در چين و وابستگي اين کشور به سنگ آهن وارداتي منجر به افزايش قيمت کالا‌ها و مشتقات فولاد مي‌شود.

Giannakoulis همچنين با وجود بهبودهاي اخير در کرايه‌هاي حمل فله، آن را بسيار عقب‌تر از افزايش 30 درصدي قيمت فولاد دانست و اين مطلب را دليلي بر بهبود آينده کرايه حمل دانست. به عقيده وي در دو سال آينده مي‌توانيم منتظر افزايش سالانه 2. 5 درصد در تقاضا براي کشتي‌هاي فله بر باشيم که دليل اصلي آن توليد فولاد چين به ميزان 840 ميليون تن و واردات سنگ آهن از مبدا جديد يعني کشور برزيل عنوان شده است.

شرکت هايي که مورد مطاله وي قرار گرفتند شامل Safe Bulker, Star Bulker و Golden Ocean هستند. وي همچنين اظهار داشت: ما مطالعه شرکت هايي با کشتي‌هاي بزرگتر، و دسترسي بهتر به منابع سنگ آهن را ترجيح مي‌دهيم. با اجرايي شدن قوانين جديد انتظار مي‌رود ناوگان جوان و با کيفيت شرکت‌هاي کشتيراني فله مذکور از مزيت‌هاي فراواني به ويژه در بخش کاهش مصرف سوخت، درآمد بالاتر و هزينه‌هاي کمتر و در نتيجه پرداخت سود سهام بالاتر بهره‌مند شوند.
ديدگاه مبني بر عرضه بالاتر

بر طبق رويکرد آقاي Parquette از شرکت جي پي مورگان، چشم انداز حمل فله خشک در طول سال 2019 عالي خواهد بود و وي احتمال رشد سه درصدي ناوگان را در سال 2017 را پيش بيني کرده است که اين ميزان در سال 2018 تن‌ها 0. 3 درصد خواهد بود که دليل آن کاهش سفارش ساخت کشتي تا پايان سال جاري ميلادي است. در همين خصوص اغلب کشتي‌هاي جديد در سال 2019 و پس از آن تحويل خواهند شد.

تغييراتي که در ناوگان جهاني فله رخ مي‌دهد نتيجه قانون توليد سولفور کمتر است که از سال 2020 اجرايي مي‌شود. قوانين جديد که در حال تغييرچهره ناوگان فله بر‌ها هستند بر بهره گيري از گازوئيل گران استخراجي از نفت سنگين و يا نصب صافي‌ها (scrubber) در کشتي دلالت دارند.

از آنجايي که کشتي داران گزينه استفاده از گازوئيل گران را ترجيح مي‌دهند، اين موضوع به افزايش قيمت سوخت منجر مي‌شود. هزينه‌هاي سوخت چه توسط کشتي دار و يا اجاره کننده پرداخت شود، به نوبه خود منجر به بالارفتن کرايه حمل کشتي مي‌شود.

Parquette معتقد است قيمت بالاي سوخت به کاهش سرعت کشتي‌ها در سفرهاي دريايي منجر مي‌شود و تبعا کاهش عرضه کالا‌ها را سبب مي‌شود.

وي در اين خصوص افزود: حمل و نقل فله بيش از ديگر عرصه‌هاي حمل و نقل از افزايش هزينه سوخت متاثر مي‌شود چرا که هزينه‌هاي سوخت از ديگر هزينه‌هاي حمل کالاي مورد نظر در يک فله بر بيشتر است.

چيزي که از سناريوي بالا از سوي هر دو تحليل گر استخراج مي‌شود، ممانعت افزايش سفارشات ساخت کشتي از ادامه بهبود حمل و نقل فله از سال 2019 به بعد است. در مجموع هر دوي تحليلگران بر اين باور هستند که قيمت کشتي‌هاي کارکرده از کشتي‌هاي نو بيشتر است که آن‌ها را براي کشتيراني‌ها گزاره جذاب تري مي‌کند.
صداوسيما
110



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۸۴۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت با خط لوله نداریم

به گزارش خبرنگار مهر ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سرقت از خطوط لوله همواره وجود داشته و به دنبال کاهش آن هستیم البته این سرقت‌ها صدماتی را وارد می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات و فعالیت‌های تجهیزاتی در دستور کار است و اقداماتی که انجام شده نشان دهنده عملکرد موفق ما است به طوری که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز داشتیم که ۳۵ مورد به برداشت رسیده بود در حالی که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز به ۴۱ مورد رسیده است که ۲۵ مورد انشعاباتی بوده که به برداشت نرسیده است.

وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا ترانزیتی با کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: برای همسایگان خط لوله‌ای برای انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی وجود ندارد و زمانی که انتقال فرآورده‌های نفتی صورت می‌گرفت به وسیله نفت کش بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه چه میزان صرفه جویی از طریق انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به خطوط لوله صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: میزان هزینه صرفه جویی یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است که تقریباً ۹.۵ برابر است، زیرا عددی که انتقال می‌دهیم بسیار ناچیز و ۷۰ تومان است که این انتقال با نفت کش ۹ تا ۱۰ برابر می‌شود.

ادامه دارد…

کد خبر 6094284 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • هشدار! به خط قرمز نزدیک می‌شوید
  • نشست خبری مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران
  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • سختی کار نفتی‌ها
  • یک روز با «کارگران» شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • ◄ معرفی شرکت های کشتیرانی در ایران
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • مشارکت چین و امارات برای راه اندازی خط کشتیرانی خاور دور - دریای سرخ