Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وضعيت کيفيت خودروهاي قديمي و پرتيراژي مانند پرايد و پژو 405 در حالي هر ماه در پايين‌ترين سطح جدول منتشر مي‌شود که در کنار کيفيت پايين اين خودروهاي 25 ساله، شاهد اغماض و همراهي سازمان استاندارد با توليد محصولات بي‌کيفيت و ادامه نارضايتي مردم هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با گذشت 7 سال از تصويب قانون ارتقاي کيفيت خودروها و الزامات ايجاد شده براي توقف توليد خودروهاي قديمي و بي‌کيفيت، همچنان شاهد چشم‌پوشي سازمان استاندارد نسبت به اين قانون و ادامه توليد خودروهاي بي‌کيفيت و با حداقل استانداردها در تيراژ بالا هستيم، در اين ميان، حقوق مصرف‌کنندگان که مجبور به خريد خودرو از بازار انحصاري داخل هستند، سالهاست که ناديده گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق جديدترين گزارش سازمان بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، محصولات پرتيراژي مانند پرايد، تيبا هاچ‌بک، پژو پارس و 405 همچنان با پائين‌ترين کيفيت توليد و عرضه مي شوند و کيفيت اين خودروها تنها قادر به کسب يک ستاره از پنج ستاره تعريف شده در آزمون‌ها استاندارد و کيفيت خودرو است. هرچند مدتي است که نمره منفي خودروها نيز اعلام نمي شود و مشخص نيست چه تفاوتي بين کيفيت خودروهاي تک ستاره با يکديگر وجود دارد. به اين ترتيب فهرست کيفي خودروهاي توليدي نيز مانند کارنامه دانش آموزان دبستاني که در چهار سطح «خيلي خوب، خوب، قابل قبول و نياز به تلاش بيشتر» تقسيم‌بندي مي شود، تنها با پنج ستاره که البته حجم زيادي از توليدات فقط موفق به دريافت يک ستاره مي‌شوند، تعريف شده است.
* برخورد غير استاندارد با قوانين قبلي
به اين ترتيب، توليد خودروهاي بي‌کيفيت در شرايطي با اغماض و همراهي نهادهاي نظارتي به ويژه سازمان استاندارد ادامه دارد که طبق آيين‌نامه ارتقاي کيفيت خودروهاي سبک، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط که خرداد 89 به تصويب شوراي سياست‌گذاري خودرو رسيد، مقرر شد از ابتداي سال 95 توليد خودروهاي سواري داخلي با عمر بيش از 10 سال و همچنين توليد خودروهاي سواري با برند خارجي که بيش از 7 سال از زمان نخستين عرضه‌ آنها مي‌گذرد، متوقف شود.
همچنين طول عمر عرضه خودروهاي خارجي داخلي‌سازي شده نيز نبايد از 10 سال بيشتر باشد.
اما با گذشت 6 سال از تصويب اين قانون و پس از آنکه خودروسازان داخلي اقدامي براي توقف توليد محصولات قديمي خود انجام ندادند، باز هم سازمان استاندارد به کمک خودروسازان شتافت و اين بار رئيس سازمان استاندارد در اواخر سال گذشته از برنامه‌ريزي براي افزايش استانداردهاي توليد خودرو از 52 مورد به 83 مورد تا ابتداي دي ماه 97 خبر داد. در عين حال، نيره پيروزبخت از اعلام نام خودروهايي که توليد آنها از اين تاريخ به بعد متوقف خواهد شد، خودداري کرد.
به اين ترتيب سازمان استاندارد مهلت خودروسازان براي ادامه توليد محصولات بي‌کيفيت را دو سال ديگر تمديد کرد تا مشتريان بازار خودرو همچنان از کيفيت خودروهاي توليدي به ويژه محصولات پرتيراژي مانند پرايد و پژو 405 ناراضي باشند.
هرچند سايپا طي سال‌هاي گذشته اعلام کرده که اقداماتي را در راستاي ارتقاي کيفيت و پلت‌فرم پرايد انجام داده اما طبق گزارش سازمان بازرسي کيفيت، اين خودرو همچنان با حداقل استانداردها و تک ستاره توليد و عرضه مي‌شود.
* استدلال شوراي رقابت براي گران شدن خودروهاي بي‌کيفيت چيست؟
در وضعيتي که سالهاست اقدام موثري در جهت بهبود کيفيت خودروها صورت نگرفته و حتي شاهد کاهش کيفيت برخي خودروها و افزايش سطح نارضايتي مردم هستيم، هر سال شوراي رقابت با رشد قيمت خودروها موافقت کرده و اين در حالي است که طبق قانون، نمره منفي خودروها بايد در صدور مجوز افزايش قيمت محصولات نقش داشته باشد. در اين شرايط، با توجه به عدم ارائه جزئيات صدور مجوز افزايش قيمت خودرو از سوي شوراي رقابت، رشد قيمت‌ها با ابهام همراه است و مردم نيز وقتي با کيفيت پايين خودروها مواجه مي‌شوند، پذيراي رشد قيمت‌ها نخواهند بود.
تعيين درصد رشد قيمت‌ خودروها معمولاً طي سه ماه ابتدايي سال از سوي شوراي رقابت اعلام مي‌شود و پس از آن توسط خودروسازان اعمال مي‌شود. در تعيين اين ميزان رشد قيمت عوامل ديگري مانند نرخ تورم بخش خودرو نيز دخيل است که معمولاً جزئياتي در مورد اين نرخ تورم و چگونگي محاسبه آن نيز به مردم ارائه نمي‌شود.
* چشم‌پوشي سازمان استاندارد و ادامه شيردهي گاوي به نام پرايد
در کنار همراهي نهاد ناظر بر توليد خودروسازان با کم‌کاري مديران خودرويي، توليد محصولات قديمي و از رده خارجي همچون پرايد، پژو 405 و پژو پارس ادامه دارد و خودروسازان بدون توجه به حقوق مصرف کنندگان و مردم فقط به درآمدزايي خود توجه دارند و دستمال قرمز سودجويي را مقابل گاوهايي مانند پرايد 24 ساله حرکت مي‌دهند.
قطعاً ادامه اين روند بدون همکاري سازمان استاندارد به عنوان مهمترين نهاد ناظر امکان‌پذير نبوده و خلأ موجود در ارزيابي عملکرد خودروسازان مانع از تلاش آنها براي به روزرساني محصولاتشان شده و همچنان به دنبال درآمدزايي از توليد خودروهاي قديمي و فروش آن در بازار انحصاري خودرو کشور هستند.
انتهاي پيام/م

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جناب آقای دکترمحمدباقرقالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام.
همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری (دامت برکاته) درپیام شهادت دانشمند شهید دکترمحسن فخری‌زاده بر «پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت»، تصریح فرموده بودند، که به موازات اهتمام وزارت دفاع وحمایت‌های ستادکل نیرو‌های مسلح ودولت مردمی برای تحقق این فرمان، مجلس شورای اسلامی نیز طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی که باهمفکری این شهید اندیشمند تهیه شده بود را دردستورکار قرار دا دو باتاکید جناب عالی ونقش آفرینی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وهمراهی و رای قاطع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اخیرادر صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.
باقدرشناسی اقدامات حمایتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی درتقویت بنیه دفاعی کشوربه ویژه دررسیدگی به این طرح که به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده و در راستای تأکید بر دستیابی به فناوری‌های بدیع، نوظهور، شالوده شکن و برتر ساز و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین ودر راستای لبیک به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا بارویکرد «تولید علم، شکستن مرز‌های دانش و نوآوری» و رسیدن به قابلیت‌های هوشمندانه و تحکیم وارتقای قدرت بازدارندگی می‌باشد، لازم است از حمایت‌های جناب عالی و کمیسیون امنیت ملی و همه نمایندگان مجلس یازدهم در تصویب قاطع این قانون صمیمانه سپاسگزاری و تشکر نمایم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح
سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • دپوی ۱۳ هزار خودرو در گمرکات
  • به‌جای خودروهای ثبت‌نامی این خودروها را بخرید
  • افزایش سال گارانتی خودرو‌ها برای مردم هزینه دارد؟
  • آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند