Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@05:58:09 GMT

سهم ایران از تولید و صادرات سیمان جهان

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۱۷۰۸۱

مروری بر وضعیت کشورهای صادر کننده سیمان گویای آن است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده سیمان شناخته شده و ۱.۶ درصد از کل تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایسنا، صنعت سیمان در سال‌های گذشته و به ویژه از زمان شروع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در اروپا و آمریکا دستخوش تغییراتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این بخش در سال‌های اخیر سهمی حدود ۵۸ درصد از کل تولید سیمان جهان در پنج سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
بدین ترتیب این کشور در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۳۵۰ میلیون تن تولید داشته است. پس از چین، هند به عنوان دومین تولیدکننده این بخش با تفاوتی قابل توجه در حجم تولید ۶.۶ درصد تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۷۰ میلیون تن تولید داشته است.
آمریکا نیز دو درصد سیمان جهان را تولید می‌کند و ۸۳.۴ میلیون تن تولید این کشور بوده است.
ترکیه با تولید ۷۷ میلیون تن سیمان چهارمین تولیدکننده این بخش به شمار می‌رود که در مجموع ۱.۹ درصد از تولیدات سیمان جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
برزیل با تولید ۷۲ میلیون تن و دسترسی به ۱.۸ درصد از کل تولید سیمان جهان، روسیه با تولید ۶۹ میلیون تن و اختصاص ۱.۷ درصد از تولید سیمان دنیا در رتبه‌های چهارم و پنجم این جدول قرار گرفته‌اند.
روسیه نیز با تولید ۶۹ میلیون تن و دسترسی به تولید ۱.۷ از کل تولیدات سیمان جهان در رتبه ششم این جدول قرار گرفته است.
ایران با تولید ۶۵ میلیون تن سیمان در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ۱.۶ درصد از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه هفتم جدول قرار می‌گیرد.
اندونزی، کره جنوبی، ویتنام، ژاپن، عربستان سعودی، مصر، تایلند، مکزیک، پاکستان، آلمان و ایتالیا دیگر کشورهایی هستند که در این زمینه تولید داشته و رتبه‌های هشتم تا هجدهم جدول تولیدات سیمان جهان را به خود اختصاص می‌دهند.
ایران سومین تولیدکننده سیمان در افق ۱۴۰۴
نکته دیگر آنکه مصرف سیمان جهان در سال ۲۰۱۲ برابر با ۳.۷ میلیارد تن (۹۷ درصد تولید سیمان جهان) سال ۲۰۱۳ معادل چهار میلیارد تن (۹۸ درصد تولید سیمان جهان) و در سال ۲۰۱۴ معادل ۴.۳ میلیارد تن (۱۰۳ درصد تولید سیمان جهان) بوده است.
مروری بر ۱۰۰ شرکت اول این حوزه گویای آن است که چهار گروه ایرانی رتبه‌های ۶۰، ۶۲، ۶۴ و ۷۵ این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.
طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵ ظرفیت سیمان ایران با ۱۵۶ درصد رشد از ۳۲.۶ میلیون تن به ۸۳.۵ میلیون تن در سال رسید. همچنین براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.
با در نظر گرفتن آخرین پیش‌ بینی‌های انجام شده در خصوص نرخ رشد ۴.۹ درصدی مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ یا به عبارت دیگر افزایش سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ به ۶۴۰ کیلوگرم کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالیانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان ترسیم شده است.
رتبه ایران در صادرات سیمان
طبق آمارهای ارائه شده در سال ۲۰۱۶ میلادی رتبه ایران در زمینه صادرات سیمان سفید ۲۵ و در زمینه‌ی سیمان خاکستری ۶۱ بوده است. در بخش واردات سیمان نیز در این مدت ایران رتبه ۱۶۴ در زمینه‌ی واردات سیمان سفید و رتبه ۳۹ در حوزه واردات سیمان خاکستری را داشته است.
همچنین در حوزه سیمان سفید ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی ۰.۰۹ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶، ۰.۰۳۵ درصد میلیون دلار واردات داشته است. همچنین در بخش سیمان خاکستری میزان واردات ایران در این بخش در سال ۲۰۱۵، ۵.۱ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ حدود ۴.۲ میلیون دلار بوده است.
همچنین در سال ۲۰۱۶ ایران ۲.۲ میلیون دلار صادرات سیمان سفید داشته است که البته این رقم در قیاس با سال ۲۰۱۵ که صادرات سیمان سفید ایران ۵.۷ میلیون دلار بوده کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.
در حوزه سیمان خاکستری نیز ایران در سال ۲۰۱۶، ۰.۰۴ میلیون دلار صادرات داشته که این رقم در قیاس با سال ۲۰۱۵، ۰.۲ میلیون دلار صادرات ایران در این بخش بوده کاهشی قابل توجه را نشان می‌دهد.
عمده بازارهای صادراتی سیمان کدامند؟
عمده کشورهای وارد کننده سیمان سفید ایران به ترتیب عبارتند از عراق، امارات متحده، قطر، کویت، بنگلادش، افغانستان، روسیه، قزاقستان، آذربایجان، عمان، تاجیکستان، ارمنستان، کره جنوبی، پاکستان، آفریقای جنوبی، هند، تانزانیا، ترکمنستان، ازبکستان، کنیا، فیلیپین، میانمار، قرقیزستان، بلژیک، گرجستان و سوریه البته در سال‌های گذشته عربستان سعودی از جمله بازارهای صادراتی ایران دراین بخش بوده است و کشورهای دیگری چون بحرین، ترکیه، استرالیا، بلغارستان، آلمان و آفریقای مرکزی وارداتی در این بخش داشته‌اند.
همچنین در حوزه سیمان خاکستری به ترتیب کشورهای افغانستان، پاکستان، کویت، عراق، سومالی، افغانستان، عمان، پاکستان، تانزانیا، عراق، تاجیکستان، کنیا، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و ارمنستان از جمله کشورهایی بوده‌اند که به عنوان مقصد صادراتی ایران شناخته شده‌اند.
در حوزه واردات سیمان سفید نیز در سال ۱۳۹۵، ترکیه عمده وارد کننده سیمان به ایران بوده است.
در مورد سیمان خاکستری نیز کشورهای چین، کره جنوبی، امارات، هند، آلمان، تایلند، ترکیه و جمهوری چک عمده کشورهای صادر کننده سیمان به ایران بوده‌اند.
برچسب ها: تولید و صادرات سیمان

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۷۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید

صادرات محصولات کشاورزی ایران در پایان سال گذشته به ۶.۲ میلیارد دلار رسید که عراق با سهم ۳۱.۵ درصدی در رتبه اول واردات از ایران و امارات و روسیه با سهم ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته افزایش ۸.۳ درصدی در وزن و رشد ۱۹.۴ درصدی در ارزش داشت‌، این در حالی است که واردات محصولات کشاورزی از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱.۱ و ۵.۶ درصد کاهش یافته است.

تراز وزنی تجارت بخش کشاورزی نیز ۵.۳ درصد بهتر شده و تراز تجاری ارزشی از منفی ۱۳.۲ میلیارد دلار به منفی ۱۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری وزنی در دوره مذکور از منفی ۱۷.۴ میلیون تن به منفی ۱۶.۵ میلیون تن رسیده است.

موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در گزارش خود اعلام کرده است که به طور میانگین ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی بخش کشاورزی با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۶۷ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۴ سنت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، در حالی که ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی بخش کشاورزی با کاهش ۴.۵ درصدی از ۷۳ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ سنت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

هندوانه، سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، سیر و پیاز ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ وزنی، و پسته، سیب، خرما، گوجه‌فرنگی و شیرخشک ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

همچنین ذرت دامی، دانه سویا، گندم، جو و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی و ذرت دامی، دانه سویا، روغن نباتی، برنج و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی به لحاظ ارزشی در این دوره هستند. نکته قابل توجه این گزارش، کاهش واردات وزنی و ارزشی گندم به میزان ۴۳.۳ و ۵۰.۲ درصد، برنج ۳۷.۲ و ۳۸.۲ درصد و شکر به میزان ۴۲.۶ و ۳۰.۳ درصد بوده است که حکایت از کاهش وابستگی به این اقلام اساسی است.

در این گزارش تاکید شده است که در سال ۱۴۰۲ عراق با سهم ۳۸.۶ درصدی، نخستین مقصد صادراتی کالاهای کشاورزی ایران بوده و امارات با سهم ۱۴.۵ درصدی در رتبه دوم و ۸ کشور باقیمانده هر کدام با سهم‌های کمتر از ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی ۱۰ کشور اول قرار داشتند. به عبارت دیگر از نظر مقداری بیش از ۸۸ درصد صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای عراق، امارات، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، ترکمنستان، عمان و آذربایجان انجام شده و سهم سایر کشورها تنها ۱۱.۹ درصد بوده است.

بر اساس این آمار، از نظر ارزشی نیز عراق با سهم ۳۱.۵ درصدی در رتبه اول و امارات و روسیه با سهم ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، چین، ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و در مجموع بیش از ۸۳ درصد کالاهای صادراتی ایران از نظر ارزشی به مقصد این ۱۰ کشور بوده است.

در سال ۱۴۰۲، از لحاظ وزنی امارات متحده عربی ۳۶.۷ درصد، ترکیه ۱۴.۳ درصد، روسیه ۱۱.۶ درصد، انگلستان ۷.۸ درصد و هلند ۵.۴ درصد در واردات بخش کشاورزی ایران سهم داشته‌اند.

همچنین از لحاظ ارزشی امارات ۳۲.۹ درصد واردات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، پس از آن کشورهای ترکیه با ۱۴.۸ درصد، هند ۷.۴ درصد، روسیه ۷ درصد و انگلستان با ۵.۷ درصد سهم از واردات کشاورزی ایران در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

کد خبر 749641

دیگر خبرها

  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • افزایش هفت درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • افزایش ۷ درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • نیروگاه برق خورشیدی برای مصارف سیمان دشتستان ایجاد شود