Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-27@22:51:38 GMT

اوبر، اسنپ یا تپسی: کدامین موفق خواهند بود

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۳۵۷۳۳

اوبر، اسنپ یا تپسی: کدامین موفق خواهند بود

تین نیوز |

کالیفرنیا و دو شهر مهم آن یعنی لوس آنجلس و سانفرانسیسکو مظاهر شهرهای بدون تاکسی هستند. زندگی در این شهرها بدون داشتن خودرو تقریبا غیر ممکن است. اگر چه در شمال کالیفرنیا و سانفرانسیسکو می‌توان قطارهای درون شهری و اتوبوس را ملاحظه کرد، اما این داستان در جنوب کالیفرنیا و لوس‌آنجلس به مراتب بدتر بوده و شاید فقط بتوان گهگداری اتوبوسی را آنهم در مناطق محدودی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نقیصه در سیستم‌های حمل و نقل عمومی در این ایالت آمریکا، برای توسعه دهندگان نرم‌افزاری و کسایی که دربدر بدنبال فرصتها می‌گردد فرصت بکری را فراهم ساخت را بتوانند این کمبود را به منبع درآمدی خویش تبدیل سازند. اینگونه شد که هرشخصی که خودروی و زمانهای خالی در طول روز در اختیار داشت، می‌توانست یک پتانسیل خود برای تبدیل شدن به یک تاکسی را داشته باشد. به این ترتیب دیگر لازم نبود که بجای یافتن راه‌حلی برای رفتن به فرودگاه تامل کنند. بلکه این اوبر بود که بجای دریافت 100 دلار کرایه تاکسی‌های فرودگاهی، یا پرداخت روزی 10 دلار هزینه پارکینگ فرودگاهی، خودرویی با نرخ ارزان در حدود 50 دلار در اختیار مسافر قرار دهد که او را ترغیب به استفاده مداوم سازد. اینگونه هم مسافر راضی بوده و هم راننده خودرو از اوقات خالی خود درآمدی کسب می‌نمود که موجب رضایتمندی ایشان می‌گردید.

ایده اوبر بلافاصله در تمامی کشورها به تقلید درآمد و اکنون نمونه‌های مشابه آن را با عنوان اسنپ، تپسی، آژانسی و کارپینو در کشور خودمان شاهد هستیم. آیا کپی پرداری از الگوی اوبر می‌تواند منجر به توسعه و رشد این سازمانهای مشابه گردد؟

از نظر نگارنده این ایده مانند بسیاری از ایده‌های دیگر که برای آن ایده تطابق با فرهنگ دیده نشده است، به دلایل زیر نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد مگر اینکه این سازمان‌ها در راهکارهای اجرایی خود موجب تفاوتهایی گردند:

1- شرکت اوبر از راننده و خودروهای آزاد در سطح شهر استفاده می‌کند. شرط لازم عضویت این است که خودروی مورد استفاده تاکسی نبوده و برای حمل و نقل عمومی طراحی نشده باشد.

2- اگرچه شرطی برای شاغل نبودن راننده عنوان نشده است، اما عموما کسانی از این درآمد استفاده می‌کنند که در مسیر رفت یا بازگشت به خانه خود باشند. یا زمانهای خالی در طی روزهایی در اختیار دارند. در حقیقت شغل اصلی کسانی که خودروی خود را در اختیار میدهند مسافرکشی و حمل مسافر نیست.

3- در ایران علاوه بر تاکسی‌های عمومی، بسیاری از رانندگان دیگر نیز به این امر روی آورده‌اند. بسیاری از ماشین‌های شخصی را می‌توان در طول روز مشاهده نمود که کار اصلی آنان حمل مسافر است. با حضور نرم‌افزارهای ذکر شده، این امر به نوع دیگر به عنوان شغل اصلی رانندگان تبدیل خواهد شد.

4- حضور اوبر یکه و تنها باعث گردید که کل بازار را در اختیارش قرار گیرد. اما حضور تقریبا همزمان چهارشرکت اگرچه موجب رقابت‌پذیری بیشتر خواهد گردید اما این امر تا جایی ادامه پیدا خواهد که حاشیه سود هر یک از از شرکتها به کمترین میزان رسیده و بیش از ان امکان کاهش هزینه نداشته باشند. بعد از آن شاهد خواهیم بود یکایک این شرکتها از متن رقابت خارج شده و به جای آن رانندگان عادی که اکنون یادگرفته‌اند که می‌توانند با قیمت‌های کمتر به مسافرکشی بپردازند فعالیت کنند.

5- اگرچه حضور بیشتر شرکتهای رقیب می‌تواند تا حدی قیمت‌ها را کاهش دهد اما هماهنگی و همسویی این شرکتها در قیمت‌گذاری مسیرها (که اکنون تقریبا اینگونه است) داستان تاکسی‌های تلفنی تهران را تداعی خواهد کرد که با وجود این همه مسافر در سطح شهر اما رانندگان آنها را می‌توان ملاحظه کرد که در زیر سایه درخت چرت می‌زنند.

الگو برداری اگرچه می‌تواند نیاز به طراحی چرخ را و از ابتدای مسیر از بین ببرد. اما گاهی لازم است همه جانبه و کلی‌تر به الگوهای موجود توجه کرد.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۵۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: در جلسه مشترک‌ معاونت با اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اهمیت رفع ایرادات پروژه هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری کلان‌شهر شیراز، تسریع در روند تحویل اتوبوس‌های جدید از محل تسهیلات دولت و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه های فی مابین طرفین مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، هادی شه‌دوست شیرازی نیز در بیان جزئیات برگزاری این نشست مشترک اظهار کرد: همکاری‌های لازم در جهت تکمیل فازهای قبلی طرح سامانه سخت افزاری و نرم افزاری طرح مکانیزه ناوگان حمل و نقل مسافر درون شهری مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتقا سخت افزاری و اتمام شرح خدمات موضوع قرار داد پروژه BMS بررسی گردید.

وی در این نشست با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تسریع در روند ورود اتوبوس‌های جدید که از طریق تعهدات دولت به کلان شهر شیراز اختصاص یافته است و در انتظار تعهدات خودروسازان قرار دارد را در جمع اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور خواستار شد.

در ادامه این نشست مصطفی کیانی رحیمی، عضو ناظر شورا در سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر در جریان این نشست به اهمیت افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر شیراز تاکید و تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر اینکه یک خدمت به شهروندان محسوب می‌شود و در ایجاد شغل و بهبود وضعیت اقتصادی خانوار شهری تأثیر بسزایی دارد. لذا با افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری به عنوان یک نهاد خدمت رسان در چرخه رونق افزایی بی‌نصیب نمی‌ماند از این رو همکاری و همراهی اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در جهت سرعت بخشیدن به ورود اتوبوس‌های جدید بر اساس تعهدات دولت و ارتقا هوشمندسازی این ناوگان بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: شهرداری و شورای شهر شیراز در حوزه حمل و نقل به جهت بهتر انجام‌دادن رسالت خود در راستای افزایش خدمات حمل‌ونقل عمومی، ترویج خدمات حمل و نقل و فرهنگ استفاده و بهره‌گیری از خدمات زیرساختی حمل و نقل عمومی، سیاست گذاری‌های کلان و بزرگی را برنامه‌ریزی کرده است که قطعاً با افزایش خدمات دولت به این ناوگان در سال جاری و البته حمایت اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور میسر می‌شود.

به گزارش ایمنا، پیگیری و به اتمام رساندن قرارداد فی مابین شهرداری شیراز و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در راستای هوشمند سازی و تعیین تکلیف ناوگان حمل و نقل عمومی از اهداف این نشست مشترک به شمار می‌رفت.

کد خبر 747913

دیگر خبرها

  • سرپرست اسبق استقلال مسافر نیویورک شد
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • حسین‌زاده: می‌خواهید برویم اسنپ کار کنیم!
  • نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی
  • کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا + فیلم
  • سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار
  • از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری
  • کشف سکه‌های عتیقه مربوط به دوران اشکانیان از مسافر یک قطار
  • «مسافر ری» با چند فیلم جدید در آخر هفته تلویزیون