Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@15:47:28 GMT

حاشيه سود قابل تامل پوشاك تاناكورايي

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۰۲۸۲

حاشيه سود قابل تامل پوشاك تاناكورايي

پول نیوز، محمد قهرماني كوشان- در روزگار نه چندان دوري كه سريالهاي ‍ژاپني بر قاب سيماي جمهوري اسلامي نقش مي بستند فرهنگي را با خود آوردند كه كم كم لفظ تازه اي به ادبيات و اقتصاد كشور اضافه كرد.

پوشاك تاناكورا كه لفظي برگرفته از يك سريال ژاپني است عمري به بلنداي تاريخ دارد. لباس های چروکیده ای که با قیمت ارزان،در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و با یک شستشو و اتو، ظاهری شکیل و زیبا پیدا می کنند اما بوی نامطبوع محلول ها و موادی که به این البسه آغشته می شوند،به روشنی هویت و پیشینه این لباس ها را محرز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لباس هايي كه گاهي از دور دست ترين نقاط جهان به كشور مي رسد و بر تن يك ايراني مي نشيند. در حاليكه سالهاست صحبت از جمع آوري فروشگاه هاي توزيع اين محصولات مي گذرد اما همچنان مراكز بسياري اقدام به توزيع و فروش لباس هاي دست دوم كرده و از رونق خاصي هم برخوردار هستند. بيشتر مراكز توزيع و فروشگاه هاي لباس هاي دست دوم مركر شهر و مناطق جنوبي است. شهر تهران با داشتن بيشترين مركز توزيع به يكي از مراكز مهم فروش لباس هاي تاناكورا تبديل شده است.




اما شهرستانهاي مرزي يكي از مهمترين قطب هاي خريد و فروش لباس هاي تاناكورا به شمار مي روند. شهرستان پاوه در استان كرمانشاه بورس توزيع و فروش اين محصولات است. البته لباس هايي كه در شهرهاي مرزي توزيع مي شوند بيشتر از كشورهاي خارجي وارد شده و با نام لباس مارك ارزان قيمت مشتريان بسياري را به خود جلب مي كنند. در شهر تهران به دليل مركزيت موجود محصولات از شهرهاي مختلف و مناطق 22 گانه شهر جمع آوري مي شوند. به گفته علي سداني صاحب يك مغازه لباس تاناكورا در ميدان انقلاب« لباس هاي تاناكورا بيشتر در ميان قشر فقير جامعه و كارگران طرفدار دارد. در سالهاي گذشته مردم عادي برخي از لباس هاي مارك دار خارجي را از پوشاك تاناكورا خريداري مي كردند اما به دليل اطلاع رساني هاي متعدد در راستاي آلوده بودن اين محصولات طرفداران پوشاك تاناكورا بسيار نزول كرده است.» وي معتقد است« مشكلات اقتصادي سالهاي اخير باعث ازدياد فروشگاه هاي تاناكورا در شهرهاي مختلف به خصوص در شهر تهران شده است. زيرا قشر پايين جامعه توانايي خريد لباس هاي گران قيمت را ندارند. لباس‌های دست دوم را هر سه‌ ماه یک‌بار از مرز پاکستان می‌آورند، روی چوب‌رختی آویزان و برای فروش عرضه می‌کنند. همه نوع لباس با قیمت‌های بسیار ارزان در «بازار رسولی» زاهدان پیدا می‌شود. این بازار یک خیابان بزرگ پر از مغازه و مرکز خرید است که حتی یک سطل زباله هم در آن دیده نمی‌شود و برای گشت‌وگذار در آن، یک روز هم کم است. در این بازار ‌جز لباس‌های دست دوم، پارچه، لوازم آرایشی و بهداشتی و خوراکی‌های وارداتی هم به‌ فروش می‌رسد. بازار رسولی زاهدان شهرت زیادی دارد و شاید بتوان آن را قطب لباس‌های دست دوم در ایران نامید. بسیاری از گردشگران هم فقط برای دیدن و خرید از این بازار راهی این شهر می‌شوند. از لباس و کفش کوهنوردی گرفته تا لباس‌های رنگارنگ سنتی مردم پاکستان، در این بازار عرضه می‌شود.»

در حاليكه قيمت هاي لباس ها در اين فروشگاه ها بسيار متضاد و مختلف است. نمي توان خريد اين محصولات را مقرون به صرفه دانست. در يك فروشگاه تاناكورا بالاترين قيمت يك كاپشن حدود 90 هزار تومان و پايين ترين آن 30 هزار تومان است اما اين لباس ها كاملا كهنه و فرسوده به نظر مي رسند و كارآيي چنداني ندارند.

سعيد عمران زاده صاحب يك فروشگاه تاناكورا در خيابان جيحون مي گويد« راه اندازي فروشگاه لباس دست دوم برخلاف تصور نياز به تخصص و شناخت دارد. به طور متوسط بايد تمامي لباس ها از مرز زاهدان و كرمانشاه به كشور وارد مي شود. در نتيجه بايد شناخت كافي نسبت به اين مناطق وجود داشته باشد. در غير اين صورت نمي توان كالاي مورد نياز را تهيه كرد. اما به دليل اينكه بيشتر فروشگاه هاي لباس تاناكورا در مناطق جنوبي شهر قرار دارند هزينه اوليه راه اندازي اين كسب و كار به خريد كالا و سفر به شهر هاي مرزي باز مي گردد.» به گفته وي« در مناطقي كه پوشاك تاناكورا به فروش مي رسد اجاره مغازه بين 3 تا 4 ميليون در ماه است. تنها در مناطقي مانند ميدان انقلاب و كمي بالاتر است كه بين 6 تا 7 ميليون اجاره پرداخت مي شود. البته تعداد مغازه هاي پوشاك تاناكورا در اين مناطق بسيار محدود است.» وي عنوان مي كند« براي سفر به شهر هاي مرزي بايد سرمايه اي بين 30 تا 35 ميليون همراه داشت. برخلاف تصور پواك تاناكورا قيمت پاييني نداردو براي تجهيز يك فروشگاه متوسط بايد تا 30 ميليون تومان خريد كرد. اگثر محصولاتي كه از مرز خريداري مي شوند پامل كاپشن، كفش و لباس هايي از اين دست است.»
وي خاطر نشان ساخت« هزينه حمل و باربري هم يكي ديگر از هزينه هايي است كه در مرحله اوليه بايد پرداخت شود و يك محموله 30 ميليون توماني بين 1 تا 1 ميليون و 200 هزار تومان هزينه دارد. زيرا در اكثر مواقع اين كالاها به صورت قاچاق به كشور وارد مي شود و نمي توان آن را از راه هاي اصلي به شهرهاي ديگر منتقل كرد در نتيجه هزينه حمل تا30 درصد گرانتر مي شود.»

حجت خير الامور فروشنده يك فروشگاه تاناكورا مي گويد« در دهه 70 ميزان استقبال از لباس تاناكورا بالا بود اما از آغاز دهه هشتاد تاناكورا رو به اوفول گذاشت و تقريبا سود آور نبود. چند سالي است كه با بروز بحران هاي اقتصادي در كشور كسب و كار تاناكورايي دوباره رونق گرفته و حتي اين موضوع به گسترش مناطق داد و ستد اين محصولات هم دامن زده است.

به گفته وي« در شهر تهران خيابان آذربايجان محل اصلي توزيع اين محصولات به شمار مي رود. در این خیابان به فاصله هر ده مغازه یک فروشگاه تاناکورا وجود دارد که البته با استقبال زیادی هم روبه‌رو است.

اما عبدل‌آباد نیز چند سالی است که از این خیابان سبقت گرفته و کماکان رتبه اول را در اختیار دارد. این موضوع تا جایی است که از تمام نقاط مختلف شهر با سلیقه‌ها و تیپ‌های متفاوتی جهت تهیه و خرید از فروشگاه‌های تاناکورایی که مثل قطار زنجیروار به یکدیگر متصل هستند، مراجعه می‌شود و از این خیابان به عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش لباس‌های تاناکورایی یاد می‌شود. همچنين باغچه، محلی واقعی در بازار سیداسماعیل تهران است که به عنوان اسپانسر بسیار قوی فروشگاه‌های تاناکورای پایتخت شناخته شده است.این محل که حالت یک پاساژ را دارد به فروش عمده این لباس‌ها می‌پردازد و تمام فروشگاه‌های عرضه تاناکورا لباس‌های خود را از این مکان تهیه می‌کنند.»



خير الامور معتقد است« حاشيه سود لباس تاناكورا گاهي تا 70 درصد هم مي رسد . زيرا يك محصول مانند كاپشن از مرز زاهدان بين 10 تا 15 هزار تومان خريداري شده و بين 40 تا 45 هزار تومان در بدترين حالت به فروش مي رسد.»

به گفته وي« بيشترين سود تاناكورا فروش بر روي محصولات ماركدار و استراتژيك مانند كفش، كتاني هاي ورزشي،‌ پالتو و كاپشن است. زيرا اين محصولات به صورت عادي تا 5 برابر بيشتر از آنچه كه خريداري شده است به فروش مي رسد.»

جدول زير قيمت برخي كالاهاي تاناكورايي را نشان مي دهد
نام محصول قيمت
شلوار جين ماركدار 12 تا 20 هزار تومان
تي شرت در جه يك 1500 تا 2000 تومان
كاپشن دولايه خارجي 35 تا 50 هزار تومان
كتاني اسكيچرز خارجي (صد در صد سالم) 80 هزار تومان
پالتوي ماركدار 60 تا 70 هزار تومان
باراني 15 تا 20 هزار تومان
كفش چرم در جه يك 25 هزار تومان
كاپشن بلند 20 هزار تومان
كت مردانه 15 تا 20 هزار تومان


منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | خبر مهم درباره تجهیزات جدید لباس‌ و خودروهای پلیس

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898944

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • نظارت بر بازار پوشاک یک ضرورت‌ است
  • ۸۰ بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد
  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا
  • تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه
  • ببینید | خبر مهم درباره تجهیزات جدید لباس‌ و خودروهای پلیس
  • مصوبه کاهش مصرف پلاستیک اجرایی شد