Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@05:19:28 GMT

بخش احمدی رویشگاه های طبیعی بادام کوهی+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۰۸۷۴

بخش احمدی رویشگاه های طبیعی بادام کوهی+تصاویر

بیش از ۴۰درصد از مراتع بخش احمدی در حاجی آباد پوشیده از گونه گیاهی بادام کوهی است و اکنون برداشت این محصول آغاز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازپیارم حاجی آباد،کوهشاه احمدی یکی از قطب های برداشت بادام کوهی در کشور است که در گویش محلی به آن ˈالوکˈ گفته می شود از این رو از هر درختچه به طور معمول هفت تا ۱۲کیلوگرم محصول برداشت می شود که در بازار هر کیلو از این بادام به قیمت پنج هزار تومان بفروش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گیاه علاوه بر فواید زیادی که برای طبیعت و منابع طبیعی دارد منبع درآمد خوبی برای ساکنان نزدیک رویشگاه های آن است که سود خوبی با برداشت و فروش محصول نصیبشان می شود.


بادام کوهی اولین گیاهی است که در فصل بهار قبل از درختان دیگر در این منطقه شکوفه می دهد و محصول آن در اواخر اردیبهشت تا تا پایان تیر قابل برداشت است.


محصول این درخت درابتدا تلخ است که درشرکت های فرآوری شیرین سازی شده و مغز آن به عنوان نوعی آجیل مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن بادام کوهی نیز در موارد خوراکی و دارویی کاربرد دارد و با توجه به این که بوته این درختچه خود رو است نیاز به نگهداری و هزینه های دیگر ندارد اما برداشت محصول آن با سختی هایی همراه است.


محصول دیگری که از این گیاه برداشت می شود صمغ کوهی (مطلق) و یا در گویش محلی ˈزودوˈ است که این محصول نیز هر کیلو ۵۰هزار ریال خریداری شده و برای مصارف در صنایع چسب سازی، پخت شیرینی و حلواپزی استفاده می شود.


مناطق کوهستانی بخش کوهشاه احمدی مستعد توسعه و ازدیاد این نوع پوشش گیاهی است که باید خواستار حفظ آن توسط کشاورزان، دامداران، اهالی ساکن در مجاورت آنها و تلاش برای تکثیر آن از سوی مسوولان منابع طبیعی، آبخیزداری و مردم شد.


بادام کوهی گیاهی مقاوم است وبه عنوان یکی از بهترین گونه های کوهستانی برای تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک ، تبخیر کمتر رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش بادی، گرما، مهار روان آبها، سیلاب ها و جلوگیری از خسارت های ناشی از آن است.


این درختچه در خاک های عمیق، نیمه عمیق، سنگ ریزه دار و روی تشکیلات آهکی، سیلیسی در شیب های ملایم کوهستان ها رویش دارد و در دهه ۷۰ منابع طبیعی و آبخیزداری اهمیت و جایگاه این درختچه را شناخته و برای اصلاح و احیا مراتع کوهستانی اقدام به بذرکاری و نهال کاری آن کرده است.


خواص این گیاه از جمله مواردی چون ضدعفونی کننده، تسکین دهنده درد، تقویت ریه و طحال، ملین و نرم کننده سرفه های خشک، استفاده به عنوان سرمه چشم، ضماد آن برای زخم های کهنه و زخم های عصبی اشاره کرد.

تکثیر این گیاه به دو روش ریزازدیادی از طریق کشت جوانه و یا از طریق کشت بذر صورت می گیرد.

بخش احمدی از توابع شهرستان حاجی اباد در فاصله ۳۰۰ کیلومتری حاجی اباد واقع است و از قطب های کشاورزی این استان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۰۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در دزفول گفت: ۵۳۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی دزفول در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ به کشت سیر اختصاص یافت و کشاورزان امسال ۱۳ تن محصول برداشت کردند.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول، افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان به سایر استان‌های کشور و درصورت فراهم بودن شرایط، به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

قمرزاده ادامه داد: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

برداشت سیر در دزفول هرسال از اوایل اسفند ماه آغاز می‌شود و تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد.

سال گذشته زراعی ۹ هزار تن سیر از ۳۷۰ هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال با ۴ هزار تن افزایش، به ۱۳ هزار تن رسید.

دیگر خبرها

  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • تحویل گندم به مراکز سرپوشیده خوزستان با توجه با بارندگی‌ها
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی