اعمال شبهای قدر چگونه است؟
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۶۴۸۱
اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است؛ یکى آن که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنهایی که مخصوص هر شب است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اعمالى است که در هر سه شب باید انجام داد و آن چند عمل است که عبارتند از:
اول: غسل؛ علاّمه مجلسى فرمود: بهتر است غسل این شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد که نماز شام را با غسل بخواند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوم: دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» خوانده و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگوید، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَیْهِ. در روایت نبوى است: که از جاى برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد.
سوم: قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید:اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ.
خدایا از تو درخواست میکنم به حق کتاب نازل شدهات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نیکوترت و آنچه بیم انگیز است و امیدبخش، اینکه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.
سپس هر حاجتی که دارد بخواهد.
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ
خدایا به حق این قرآن، و به حق کسی که آن را بر او فرستادى و به حق هر مؤمنى که او را در قرآن ستودى و به حق خود بر آنان، پس احدى شناساتر از تو به حق تو نیست
چهارم: قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن.
پنجم: خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.
ششم: این شبها را احیا بدارد، روایت شده هرکه شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده مى شود. هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینى کوهها و پیمانه دریاها باشد.
هفتم: صد رکعت نماز بجا آورد که فضلیت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه «توحید» بخواند.
هشتم: این دعا را بخواند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا]لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ]أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ
خدایا شام کردم درحالی که براى تو تنها بنده کوچک و خوارى هستم که براى خویش سود و زیانى را به دست ندارم و نمى توانم از خود پیش آمد بدى را بازگردانم، به این امر بر خویش گواهى مى دهم، و در پیشگاهت به ناتوانى و کمى چاره ام اعتراف مى کنم، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن، از آمرزش در این شب وعده دادى وفا کن، و آنچه را به من عنایت فرمود: ه اى کامل ساز، که من بنده بیچاره، درمانده، ناتوان، تهیدست خوار توام.
خدایا مرا فراموش کننده ذکرت قرار مده در آنچه سزاوار آنم فرمود: ى، و نه فراموش کننده احسانت در آنچه عطایم نمودى، و نه ناامید از اجابتت، گرچه مدّت زمانى طولانى گردد، چه در خوشى یا ناخوشى، یا سختى، یا آسانى، یا عافیت، یا بلا، یا تنگدستى، یا در نعمت همانا تو شنونده دعایى.
این دعا را کفعمى از امام زین العابدین علیه السّلام روایت کرده که در این شبها، در حال قیام و قعود و رکوع و سجود مىخواندند. علاّمه مجلسى فرمود: ه: بهترین اعمال در این شبها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوائج دنیا و آخرت خود، و پدر و مادر و خویشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زنده اند، و چه آنان که از دنیا رفته اند، و خواندن اذکار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام به هر اندازه که بتواند و در بعضى از روایات وارد شده: دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخواند.
اعمال مخصوص شب نوزدهم رمضان
شب نوزدهم رمضان: این شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است و شب قدر آن شبى است که در طول سال، شبى به خوبی و فضلیت آن یافت نمى شود. عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت میگیرد و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهى است، در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود میآیند و به محضر امام زمان (عج) مى رسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه میدارند.
در اعمال این شب آمده است:
اول: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
سوم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند
اعمال مخصوص شب بیست و یکم رمضان
فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز هفت قُل هُوَالله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعاى جوشن کبیر و ... در این شب به عمل آورد و در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سیّم و آنکه شب قدر یکى از این دو شب است و در چند روایت است که از معصوم سؤال کردند که معیّن فرمایید که شب قدر کدامیک از این دو شب است، تعیین نکردند. بلکه فرمودند: ما اَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فیما تَطْلُبُ یا آنکه فرمودند: ما عَلیْکَ اَنْ تَفعَلَ خیرا فى لَیلَتَیْنِ و نَحْوُ ذلِکَ وَقالَ شَیْخُنَا الصَّدُوق فیما اَمْلى عَلَى الْمَشایِخِ فى مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الاِمامِیَّةِ وَ مَنْ اَحْیى هاتَیْنِ اللَّیْلَتَیْنِ بِمُذاکَرَةِ الْعِلْمِ فَهُوَ اَفْضَلُ
اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان
اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه السلام قسم یاد فرمود: ه که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.
دوم: خواندن سوره حم دخان
سوم:خواندن سوره قدر هزار مرتبه
چهارم: آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات دعای فرج را.
پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ
ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی
هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است:
یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ]غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ]غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ]مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ]عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ]وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ]وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ]أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ
پس دعا میکنی به آنچه بخواهى.
هشتم: آنکه غیر از غسل اوّل شب غسلى نیز در آخر شب کند و بدان که از براى غسل و احیاء این شب و زیارت امام حسین علیه السلام و صد رکعت نماز فضیلت بسیار و تاکید شده شیخ در تهذیب روایت کرده از ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام که فرمود: در شبى که امید مى رود شب قَدر باشد، صد رکعت نماز کن. بخوان در هر رکعت قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را ده مرتبه.
گفتم فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم، ایستاده بجا آورم؟ فرمود:: نشسته بجا آور. گفتم اگر قوّت نداشته باشم، نشسته بجا آورم؟ فرمود:: بجا آور به همان حالى که به قفا خفته اى در فراش خود؛ و از دعائم الاسلام روایت است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله در دهه آخر ماه رمضان رخت خواب خود را جمع مى کرد و کمر همت خود را محکم مى بست براى عبادت و در شب بیست و سیم اهل خود را بیدار مى کرد و آنها را که خواب رُبُوده بود آب به صورتشان میپاشید و حضرت فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود: خواب آنها را به کمى طعام و مهیا مى کرد آنها را براى احیای آن شب از روز.
یعنى امر مى فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مىفرمود: محروم کسى است که از خیر امشب محروم بماند و روایت شده که حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بود، چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند، به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح علامه مجلسى (ره) فرمود: ه که هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه کامله را بخواند. خصوصاً دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سَر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آنچه در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شیراز گذشت
یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با یک نطق، چهار لایحه دو فوریتی و تصویب سه طرح و دو لایحه شهرداری با حضور شهردار، مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.
مهدی طاهری در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: اقدام مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران براساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در پاسخ به بمباران هوایی رژیم صهیونیستی و تخریب کنسولگری ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان سپاه و کارمندان سوری کنسولگری، که موجب تغییرات اساسی در معادلات و موازنه قدرت ایران نه در منطقه که در حوزه بین الملل شد را، به یکایک فرماندهان و سربازان و متخصصین نیروهای مسلح کشورم تبریک عرض کرده و دست و بازوی آنها را میبوسم و بر آن بوسه افتخار میکنم.
او گفت: بیتردید این ظهور قدرت و آغاز راهی است که در آینده نه چندان دور با برگزاری نماز شکرِ پیروزی مسلمین و مستضعفین بر مستکبرین عالم در مسجدالاقصی به امامت حضرت آیت ا... العظمی امام خامنهای به نتیجه نهایی خود خواهد رسید.
طاهری افزود: اینکه ارتشهای بزرگ استکبار را گمراه ساخته و چهار نیروی هوایی به ظاهر توانمند رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس و آلمان در آسمان اردن سرگرم کشف و شکار تعدادی پهپاد قدیمی شده و همزمان کلاهکهای بالستیک بیش از نیم تنی ما با دقت کمتر از ۵ متر بر فرق اهداف خبیث فرود آمدهاند، اگر شکست دشمن نیست پس چیست. اینکه بانک اهداف ما اطلاعات واحدهای جاسوسی موساد را در بین منطقه در حال سکونت نظامیان شناسایی کرده و آن را با کلاهک بالستیک با دقت منهدم کرده، اگر شکست دشمن نیست، پس چیست. اینکه موشکهای فراصوت ما با فاصله زمانی چند ثانیه از میان گرداب موشکهای سرگردان شده پاتریوت دشمن به اهداف خود با دقت تمام اصابت میکنند، اگر شکست دشمن نیست، پس چیست.
عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: هزینه حداکثر حمله پنجاه میلیون دلاری هوشمند ما در برابر یک و نیم میلیارد دلار هزینه دفاع بی حاصل دشمن ابله، اگر شکست او نیست پس چیست. انهدام حفاظت شدهترین نقطه روی کره زمین یعنی پایگاه هوایی نواتیم رژیم صهیونیستی اگر شکست دشمن نیست پس چیست. ایکاش صهیونیستها اینقدر مثل آمریکاییها در موضوع پایگاه عین الاسد روراست بودند که اجازهی پخش تصاویر انهدام پایگاههای هوایی شان را به خبرگزاریها میدادند. آیا این اقتدار ما نیست. اینکه آسمان چند کشور در قرق پرواز سلاحهای ما قرار گرفت، اگر اقتدار نیست، پس چیست.
طاهری ادامه داد: اینکه ما رسما ًاعلام کردهایم میزنیم و رسما حمله موشکی خود را بر عهده گرفتهایم و در مقابل دشمن زبون حتی حاضر به اعتراف برای حمله ناچیز و بینتیجه خود نشد، اگر اقتدار نیست پس چیست؟ موضوعی که به دلایل موجه رسانههای ما کمتر به آن پرداختند، بی آبرویی دشمن در پاسخ چند روز بعد او بود که موشکهای کروز آنها قبل از ورود به خاک ایران متلاشی شدند و هنوز هم متوجه نشدند که دلیل ساقط شدن آنها چه بود. اگر اینها شکست دشمن و پیروزی مقتدرانه جمهوری اسلامی نیست، پس چیست. اینکه یک غیر نظامی در این حمله هولناک تاریخی زخم برنداشت، اگر اقتدار نیست، پس چیست. اینکه کشوری مسلمان و بدون سلاح اتمی، مقتدرانه ارتشهای کنار هم جمع شده مجهز به کلاهکهای اتمی را در هم کوبیده و خوار میکند، اگر اقتدار نیست، پس چیست.
او ادامه داد: اینکه تمام زنان و مردان آزاده جهان از ملیتهای مختلف، شعارشان شعار ماست و فریاد حمایت از فلسطین سر میدهند و پرچم مقدس ما را در دست میگیرند، دانشجویان و اساتید معتبرترین دانشگاههای غرب دستگیر و اخراج میشوند، اگر ثمره انقلاب اسلامی شکوهمند ما نیست، پس چیست.
طاهری خاطر نشان کرد: آری ما تاریخ را تغییر دادیم. فرزندان ایران اسلامی، مسیر تاریخ را از روز ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییر دادند و اراجیف گویی بوقهای رسانهای مزدور غرب نمیتواند این حقیقت را دچار خدشه کند.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه تصریح کرد: «طرح نور» که توسط عزیزان مان در فراجا در حال اجراست، ضمن تایید کامل آن باید عرض کنم آن عزیزان در انتهای خط مقابله با بی حیاییها، مظلومانه و البته مقتدرانه ایستاده اند که البته همزمان باید سایر دستگاههای مسئول نیز در این رابطه اقدامات خود را گزارش دهند.
طاهری افزود: شهید مظلوم بهشتی در رابطه با وظیفه حاکمیت در قبال دزدان سلامت اخلاق جامعه؛ فرمود؛ هم اقناع و هم قدرت، مدیریت باید با هر دو باشد، اقناع بدون قدرت تا کنون تجربه تاریخی اداره یک جامعه صدهزار نفری اینجوری را هم نداشته است، قدرت بدون اقناع میشود دیکتاتوری آن هم بدرد نمیخورد پس هم اقناع و هم قدرت!
او تاکید کرد: انصافاً در زمانهای که دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال دوقطبی سازی و تبدیل بد حجابی از یک معضل فرهنگی به یک مسئله امنیتی هستند با درک صحیح فراجا روبرو هستیم تا با جلوگیری از اقدامات مجرمانه در زمینه فساد و فحشا، به اجرای ماموریت ذاتی خود بپردازند.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: اینجانب به سهم خود ضمن تشکر از اقدامات فرمانده محترم فراجا استان فارس، برادر مجاهد و عزیزم سردار سرتیپ پاسدار رهام بخش حبیبی، از ایشان تقاضا دارم تا به نیابت از شهروندان نجیب، فهیم و متدین شیراز، فرمانده محترم فراجا سردار رادان بزرگوار را پس از سرکشیها از شهرهای مشهد و قم به شهر شیراز، سومین حرم اهلبیت (ع) عزیز دعوت نموده تا بیعت شهروندان متدین این شهر عزیز را از نزدیک ملاحظه فرمایند. امید داریم با وفاق و همدلی همه دستگاهها در جوی آرام و مومنانه ضمن تکریمی که در این اجرای طرح نور از کارکنان فراجا دیده و انتظار داریم شاهد رفع این معضل فرهنگی از چهره شهرمان باشیم.
طاهری در پایان ضمن قدردانی از شهردار محترم شیراز اظهار کرد: در جلسهای از جلسات صحن شورا، گزارش مشروح و مستندی از اقدامات شهرداری شیراز از انجام وظایف خود در خصوص طرحهای حمایت از حجاب و عفاف را به شورا و مردم شریف و متدین شیراز گزارش فرمایند.
حبیب شریف رییس بنیاد نخبگان استان فارس هم با طرح سه درخواست از شورای اسلامی شهر شیراز، اظهار کرد: با توجه به بازدید صورت گرفته از مجموعه باغ مهر جوان از سوی ریاست شورای اسلامی شهر شیراز به جهت آشنایی با بنیاد نخبگان استان فارس، این تقاضا را مطرح کرد که یک مکان مناسب تحت فضای باغ مشاهیر دانشمندان و اندیشمندان ایجاد شود.
رییس بنیاد نخبگان استان فارس همچنین این تقاضا را مطرح کرد تا یک روال در اجرای ویژه برنامههای فرهنگی در اختیار بنیاد داده شود تا سعی بر جذب جوانان نخبه بیشتر باشد.
تعریف جایزه استاد احمد نی ریزی در سطح ISI توسط بنیاد نخبگان، دیگر درخواست مطرح شده از سوی رییس بنیاد نخبگان استان فارس بود.
در این جلسه همچنین گزارشی توسط جناب آقای محمد حسن اسدی، شهردار کلانشهر شیراز در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۲ و برنامههای عملیاتی سال ۱۴۰۳ شهرداری شیراز ارائه شد.
افزایش تابلوهای اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا
در این جلسه طرح الزام انجام مطالعات اثرسنجی ترافیکی قبل از صدور پروانه ساختمانی کاربریهای ترافیک زا ارسالی از کمیسیونهای حمل ونقل و ترافیک و عمران و شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا بررسی و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری شیراز مکلف است به منظور بررسی پیامدهای ترافیکی اجرای طرحهای شهری و ساخت و سازها، هرگونه صدور مجوز یا پروانه عملیات ساختمانی برای انواع ساختمانها و کاربریهای مهم و موثر در حمل و نقل و ترافیک (جدول یک پیوست دستورالعمل) اعم از خصوصی، عمومی یا دولتی، هر گونه الحاق به محدودههای شهری، تغییر کاربری اراضی، طرحهای ویژه و همچنین طرحهای توسعه موضعی و موضوعی که منجر به طرح در کمیسیون ماده پنج و یا کارگروه امور زیر بنایی میشوند را منوط به ارائه مطالعات اثرسنجی ترافیکی ناشی از احداث ساختمان و اخذ تاییدیه از کمیته فنی پیش بینی شده طبق دستورالعمل پیوست ممهور به مهر شورا کند.
در تبصره این طرح آمده است؛ میزان تاثیر گذاری این مصوبه بایستی بعد از گذشت مدت زمان حداکثر یکسال پس از تصویب نهایی و ابلاغ مورد ارزیابی مجدد در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا قرار گیرد. در ادامه همچنین لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز درخصوص احداث سوله خوابگاهی اندرزگاه نسوان زندان عادل آباد با حضور اعضای شورابه تصویب رسید و بر اساس ماده واحده این لایحه به شهرداری شیراز اجازه داده میشود نسبت به تامین اعتبار احداث سوله خوابگاهی اندرزگاه نسوان زندان عادل آباد تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از محل بودجه عمرانی سال ۱۴۰۳ شهرداری منطقه پنج اقدام کند.
دیگر لایحه دوفوریتی تصویب شده شهرداری شیراز در این جلسه درخصوص همکاری شهرداری شیراز با فرمانداری در برگزاری انتخابات بود که بر اساس ماده واحده این لایحه دو فوریتی به شهرداری شیراز اجازه داده میشود، نسبت به هزینه کرد تا مبلغ ۵۰ میلیارد ریال جهت پذیرایی عوامل اجرایی و پرداخت هزینه اعزام خودروهای سواری، وانت، اتوبوس و مینی بوس در جهت همکاری در برگزاری هرچه باشکوهتر مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ اردیبهشت اقدام کند.
در ادامه این جلسه همچنین طرح تهاتر مطالبات بانک شهر با املاک شهرداری به تصویب رسید و بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده میشود با رعایت آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداریها، بدهیهای شهرداری اعم از اصل و فرع تسهیلات و اوراق مشارکت که سررسید آنها تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۴ است را از طریق تهاتر با املاک پروژههای نیمه تمام حاصل از فروش و انتشار اوراق مشارکت، پروژههای مشارکتی شهرداری، زمین، املاک مسکونی یا تجاری و سایر کاربریها از ردیف اعتباری ۵۰۶۱۱۰۳ بودجه سال ۱۴۰۳ با عنوان تعیین تکلیف بدهیهای سنواتی تا قبل از برنامه (وام، اوراق و پیمانکاران) تسویه کند.
در تبصره این طرح آمده است؛ شهرداری مکلف است گزارش املاک تهاتر شده موضوع مصوبه را به کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارائه کند. در ادامه این جلسه لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز، در خصوص تهیه و تدوین آیین نامه طرح مسجد و محله محوری (احیاء محلات مسجد محور شیراز) به تصویب رسید.
مشارکت در برگزاری همایش تجلیل از معلمان شهر شیراز دیگر طرح تصویب شده در این جلسه بود و بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری شیراز مکلف شد حداکثر به میزان ۵۰ میلیارد ریال از محل ردیفهای مرتبط در مراسم بزرگداشت مقام معلم (اردیبهشت ۱۴۰۳) صرفاً جهت اهداء هدایا به معلمین برتر و ممتاز شهر شیراز با اداره کل آموزش و پرورشی استان فارس مشارکت نماید. در این جلسه همچنین طرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، در خصوص تابلوهای سنجش و اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا به تصویب رسید و بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری شیراز مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه با همکاری دستگاههای متولی و با در اختیار قرار گرفتن تمامی تابلوهای سنجش و اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا دیگر دستگاههای متولی در سطح شهر، نسبت به یکپارچه سازی سامانههای آلایندگی هوا _صوت به صورت مدیریت واحد در شهرداری اقدام کند.
در تبصره این طرح تصویب شده آمده است؛ شهرداری شیراز مکلف است با توجه به پهنه و وسعت شهری و با هدف ایجاد گفتمان شهری و اطلاع رسانی گسترده، نسبت به افزایش تابلوهای سنجش و اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا اقدام کند. در پایان این جلسه همچنین طرح تشویقی مدیریت بهره برداری از مجتمع بازار پروتئین تصویب شد و بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری اجازه داده شد، نسبت به راه اندازی و بهره برداری مجتمع بازار پروتئین بر اساس شرایط تشویقی اقدام کند.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز