Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن وحید روز سه شنبه در بازدید مدیر گروه هیات تجاری آلمان و رئیس کل شرکت بای وا از مزرعه گیاهان دارویی در شیروان با بیان اینکه این گیاه دارویی پارسال در سطح 700 هکتار کشت شد اظهار کرد: باریچه استفاده وسیعی دارد که برای بیماری معده، گوارش، چسب جواهرات و ... از آن استفاده می شود.
وی با بیان اینکه گیاه دارویی باریجه در ارتفاعات بالای استان کشت می شود گفت: کشت این گیاه باارزش دارویی در استان، طبیعی است که اگر شرایط محیطی مناسب باشد سالانه 8 تن اجازه برداشت از گیاه باریجه در این استان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وحید با اشاره به اینگه گیاه دارویی باریجه هیچ گونه مواد شیمیایی و افزودنی ندارد افزود: برداشت این گیاه به صورت کنترل شده و حمل و نقل آن باید با مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صورت گیرد.
فرماندار شیروان گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی اهمیت خاصی در این استان دارد و به لحاظ اینکه شرایط آب و هوایی مساعدی در استان حاکم بوده و به دلیل نیاز کمتر آبیاری گیاهان دارویی، بهره برداری اقتصادی از آن زیاد است.
عباسعلی صفایی اظهار کرد: یکی از محصولاتی که جایگاه ویژه ای در این خصوص دارد گیاهان دارویی با امکان صادرات اسانس آن است و این امر از نظر اقتصادی برای کشور ما ارزآوری خوبی دارد.
وی با بیان اینکه گیاهان دارویی متنوعی در استان ما قابلیت توسعه و کشت دارد گفت: آویشن باغی، نعنای فلفلی، باریجه، به لیمو و آلوئه ورا و گیاهان دارویی زیاد هم مصرف می شود که سابقه دیرینه با فرهنگ ما دارد.
سطح کشت گیاهان دارویی در سال 94، هزار و 235 هکتار بوده که تولید آن 975 تن و میانگین عملکرد 789 کیلوگرم در هکتار است.
هم اکنون استان خراسان شمالی ظرفیت های خوبی در این حوزه دارد که 2 واحد فعال بسته بندی عرقیات و گیاهان در جاجرم شامل عصاره گیری و بسته بندی و بجنورد شامل اسانس گیری، عصاره گیری و تولید عرقیات را می تواند انجام دهد و تولید کننده قادر خواهد بود محصولاتی که تولید می کند در اختیار صنایع فراوری قرار دهد.
هیات تجاری آلمان از دیروز در این استان حضور دارند که این هیات متشکل از 16 نفر از تجار و بازرگانان آلمان است.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۹۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد

 استان خراسان شمالی، رویشگاه گونه‌های متنوع و منحصر بفرد گیاهان دارویی و خوراکی است که طرفداران بسیاری هم دارد؛ چریش، یکی از این سبزی‌های مطبوع و خوشمزه کوهی است.

هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده است.

گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی‌ها عرضه می‌شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند.

آش چریشی مخلوطی از حبوبات، بلغور و گیاه چریش است و نان چریشی نیز با استفاده از خمیر، زردچوبه، سیب زمینی، پیاز، روغن حیوانی و گیاه چریش در تنور پخته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد