Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@12:10:32 GMT

اعتبارات بیابان‌زدایی استان هرمزگان افزایش یابد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۱۰۶۴

اعتبارات بیابان‌زدایی استان هرمزگان افزایش یابد

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه ۲۱ درصد مساحت استان هرمزگان را بیابان تشکیل داده است گفت: اعتبارات بیابان‌زدایی استان هرمزگان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مجیدپوربلیغی ظهر امروز در حاشیه بازدیداز بیا‌بان‌های غرب استان‌ هرمزگان شعار روز جهانی بیابان‌زدایی امسال را سرزمین ما، خانه ما، آینده ما اعلام‌کرد و اظهار‌ داشت: ایران جزو دومین کشور عضو معاهده بین‌المللی کنوانسیون بیابان‌زدایی استدر نتیجه بیابان‌زدایی جزو وظایف دولت است که اقداماتی در این بخش انجام شده و می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کل مساحت بیابان‌های استان را یک میلیون و 565 هزار هکتار عنوان‌ کرد و افزود: این میزان 21 درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان داشت: 318 هزار هکتار از بیابان‌های استان را کانون‌های بحران فرسایش بادی تشکیل می‌دهنداین میزان 28 کانون بحران فرسایش بادی است که بایدبیابان‌زدایی به عنوان مهمترین کار زیربنایی در آن انجام شود، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی باعث افزایش پوشش گیاهی و مصونیت تاسیسات از جمله برق و جاده‌ها و غیرهمی‌شود.

پوربلیغی با اشاره به هزینه‌های بالایی که برای شستشوی تاسیسات برق اهواز در سال گذشته به‌دلیل هجوم ریزگردها به دولت وارد شدافزود: این موضوع توجه به عملیات بیابان‌زدایی را در سایر مناطق بیابانی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: با اجرای بیابان‌زداییدر واقع به سلامت مردم هم کمک شده و از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌شود.

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در جاسکبیش از 10 کیلومتر از جاده‌های بین جاسک و کنارک از خطر ماسه‌های روان در امان ماند.

وی گفت: با مالچ‌پاشی و درختکاری ماسه‌های روان تثبیت شده و خسارت به جاده‌های مواصلاتی نیز کاهش می‌یابد.

پوربلیغی ادامه داد: در دوسال گذشته نیز بیش از صد هکتار از اراضی بیابانی روستاهای کیدر وگشمی که در معرض هجوم ماسه‌های روان بودند را مهار و کنترل کردیم تا خانه‌های ساکنان در امان بماند. در این مناطق از روش درختکاری و بادشکن غیرزنده استفاده کردیم تا عملیات بیابان‌زدایی را اجرا کنیم.

وی بیان داشت: در بندرلنگه نیز بیش از صد هکتار بیابان‌زدایی در مناطق ارمک و چاه مسلم در دوسال گذشته انجام شده است.

به گفته پوربلیغی عملیات مکانیکی مدیریت روان‌آب‌ها در شش هزار هکتار از اراضی بیابانی استان اجرا شد.

وی گفت: در سال گذشته 400 میلیون تومان اعتبار استانی و یک میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبارات ملی مصوب شد و امسال 15 میلیارد تومان اعتبار ملی و 500 میلیون تومان اعتبار استانی مصوب شده است که با توجه به سیاست دولت یازدهم در بخش مهار کانون ریزگردها و بیابان‌زدایی نیاز است که نگاه ملی به استان در تخصیص اعتبارات شودالبته انتطار است که میزان اعتبارات استانی هم افزایش یابد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در بیابان‌زدایی اظهار داشت: سال گذشته صد هکتار از اراضی بیابانی برای نهال‌کاری و احیای اراضی در قالب ماده 3 به مردم واگذار شد.

پور بلیغی افزود: درصورت تامین اعتبار، امسال بیش از دو هزار هکتار در سطح استان بیابان‌زدایی می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: بندرلنگه با داراب ودن 180 هزار کتار اراضی بیابانی، دومین شهرستان بیابانی استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: 26 هزار هکتار گالی و فروچاله در سطح استان داریم که با اجرای طرح‌های بیابان‌زداییو توسعه عرصه‌های منابع طبیعی، می‌توان از افزایش فروچاله‌ها جلوگیری کرد، در حال حاضر بایستی پوشش گیاهی را افزایش داد و آب بالادست را کنترل کرد تا سرعت عبور آب کاهش یابد و گالی‌ها افزایش نیابد.

پور بلیغیفاصله گالی‌ها را با روستای کندران کمتر از یک کیلومتر و با تاسیسات برق 250 متر عنوان کرد و گفت: بایدبرای عدم پیشروی فروچاله‌های روستا سایردستگاه هم مشارکت کنند.

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان امسال باهمکاری حوزه آبخیزداری سه میلیار تومان برای توسعه پوشش گیاهی و عدم توسعه گالی‌ها هزینه می‌شود.

انتهای پیام/

R7872/P1357/S6,58/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری

حسن وحید معاون در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در برنامه هفتم ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باید اجرا شودکه براین اساس سالانه ۴ میلیون هکتار تحت اجرای این عملیات قرار می گیرد.

به گفته او، برای اجرای ۴ میلیون هکتار حدود ۳ تا ۳.۵ همت  اعتبار مورد نیاز است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل و ۶ تا ۸ تنی فرسایش خاک در هکتار را به همراه دارد.

او با بیان اینکه در سطح ۱۰ هزار قنوات عملیات آبخیزداری انجام شده است، افزود: اجرای این عملیات ۱.۵ تا ۳ برابر آبدهی قنوات را افزایش می‌دهد.

وحید گفت: طی برنامه هفتم و هشتم ۹۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری باید انجام شود که سالانه ۵۱ میلیارد متر مکعب استحصال آب را به همراه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین / پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین/پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل