Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:28:28 GMT

وضعیت صورت فلکی شکارچی در ۴۵۰ هزار سال آینده+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۴۶۲۲

آژانس فضایی اروپا فیلمی از نحوه حرکت ستارگان صورت فلکی شکارچی در ۴۵۰ هزار سال آینده منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این فیلم با استفاده از داده‌های ماهواره‌های "گایا"(Gaia) و هیپارکاس(Hipparcos) تهیه شده است.

ابعاد بخشی از کهکشان که در این فیلم به تصویر کشیده شده ۴۰ در ۲۰ درجه است. برای فهم بهتر می‌توان گفت که ابعاد یک ماه کامل در آسمان نسبت به این فیلم در حدود نیم درجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"شکارچی" (Orion) صورت فلکی است که نیمی از آن در آسمان نیم‌کره جنوبی و نیم دیگر آن از نیم‌کره شمالی زمین قابل دیدن است. این صورت فلکی شاید شناخته‌شده‌ترین و زیباترین صورت فلکی در آسمان باشد. هیچ یک از صورت‌های فلکی دیگر تا این حد شباهت به نامش ندارد. این صورت فلکی شامل ستارگان درخشان بسیار است. ستاره‌های آن شباهت به یک شکارچی دارد که از هزارها سال پیش در جهان شناخته شده‌است.

این صورت فلکی در جنوب صورت فلکی "ارابه‌ران" و در شرق صورت فلکی دوپیکر قرار دارد. همچنین در شمال شرقی آن صورت فلکی گاو(صورت فلکی) قرار دارد. دست‌ها و بالاتنه شکارچی در نیم کره شمالی حاوی یکی از پرنورترین ستاره‌ها است.

در نیم کره جنوبی که پایین تنه شکارچی در آن قرار دارد صور تک‌شاخ و نهنگ قرار دارد، در جنوب و جنوب غربی شکارچی خرگوش و سگ بزرگ قرار دارد و به همین دلیل شکارچی را شکارگر سگ می‌دانند!

در جنوب شرقی شکارچی نیز صورت فلکی "جوی" (Eridanus) واقع است.

در اساطیر، اوریون(Orion) یک شکارچی قوی‌هیکل و غول‌پیکر بود که هفت‌خواهران (خوشه پروین) را تعقیب می‌کرد و سرانجام توسط آرتمیس(الهه ماه و شکار) کشته شد؛ و به عنوان یک صورت فلکی در آسمان قرار داده شد. نام عربی این صورت فلکی «جبّار» به معنای «تنومند و غول‌آسا» است؛ و نامی که در دهه‌های اخیر در فارسی به کار می‌رود، شکارچی است؛ چنان‌که در انگلیسی هم علاوه بر اوریون، به آن Hunter (شکارچی) گفته می‌شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری شکارچی غیرمجاز در روانسر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، سرهنگ احمد رستمی گفت: پس از اطلاع ماموران انتظامی روانسر از وجود یک شکارچی غیرمجاز در این شهر، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی روانسر با انجام کار‌های اطلاعاتی موفق به شناسایی فرد شکارچی شدهند و او را دستگیر کردند.

سرهنگ رستمی با اشاره به کشف ۵ قطعه کبک وحشی و ۳ قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز، از آزادسازی پرنده‌ها و معرفی شکارچی غیرمجاز به دستگاه قضائی خبر داد.

دیگر خبرها

  • منچستریونایتد یا دورتموند؟ بررسی وضعیت فصل آینده جیدون سانچو توسط میکا ریچاردز و تیری آنری (زیرنویس فارسی)
  • آدریان رابیو با یوونتوس تمدید می‌کند یا به عنوان بازیکن آزاد جدا می‌شود؟
  • سردار شکارچی: رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش‌آفرین در تقویت قدرت نرم و امنیت است
  • پارک آبی در اراک احداث می‌شود
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در روانسر
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • ایستگاه مترو اتریش سال آینده بهره برداری می شود | این ایستگاه کجاست؟
  • وضعیت جوی قم در ۲۴ ساعت آینده