Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-03-19@11:12:42 GMT

عوارض و نحوه مصرف قرص راکوتان

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۶۳۱۶

تقریبا همه افرادی که مشکل آکنه و جوش پوستی را تجربه کرده اند نام این دارو را شنیده اند. راکوتان که به عنوان یکی دارو های پر کاربرد جهت درمان جوش و آکنه های شدید مورد استفاده قرار می گیرد در ایران نیز استفاده کنندگان بسیاری دارد. در این پست با دکتر سلام همراه باشید تا همه چیز را در مورد قرص راکوتان بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راکوتان چیست؟

راکوتان یا ایزوترتینوین دارویی از مشتقات ویتامین A است که بیشتر جهت درمان آکنه های شدید پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دارو به میزان کمتر جهت پیشگیری سرطان پوست از نوع scc، سرطان مغز، پانکراس و … استفاده می شود. مکانیزم این دارو کبدی می باشد و این دارو در درمان پسوریازیس نیز استفاده شده است.

مواد تشکیل دهنده راکوتان

هر کپسول راکوتان حاوی حدود 10 تا 20 میلی گرم ایزوترتینوئین است. قرص های راکوتان خالص نیستند و مواد زیر در آنها به کار رفته است :

روغن سویا، موم زرد، روغن نباتی هیدروژنه، ژلاتین، گلیسرول، آب، سوربیتول، مانیتول، نشاسته ذرت، تیتانیوم دی اکسید و بعضی مواد دیگر. در ترکیب راکوتان قند، گلوتن و ترترزین به کار نمی رود.

 موارد مصرف راکوتان

داروی معمول درمان آکنه بنزوییل پروکساید می باشد که برای درمان آکنه و جوش های خفیف به کار می رود. در صورتی که بنزوییل پروکساید موثر واقع نشود به عنوان مثال در جوش های بزرگ و چرکی، معمولا راکوتان تجویز می شود. هر چند راکوتان برای درمان آکنه های خفیف هم موثر است اما بدلیل هزینه زیاد و عوارض جانبی، از جایگزین های بی خطر آن استفاده می کنند.

مضرات راکوتان

هنگام بارداری و یا شیردهی نباید از راکوتان استفاده شود، زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد می‌شود و عوارض نامطلوبی روی نوزاد برجا می‌گزارد.

در صورت حساسیت به ویتامین A نباید از راکوتان استفاده کنید. زیرا راکوتان از مشتقات ویتامین A می باشد.

در صورت مصرف همزمان راکوتان با پادزی ها، ممکن است اختلالاتی ایجاد شود. لذا در صورتی که از پادزی ها به ویژه تتراسیکلین استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به اینکه مکانیزم اثر دارو کبدی است، در صورتی که از نارسایی کبدی رنج می برید ازین دارو استفاده نکنید.

در صورت بالا بودن سطح ویتامین A در بدن استفاده ازین دارو برای شما مضر خواهد بود، لذا قبل از استفاده از این دارو همه ی این موارد را در نظر بگیرید.

نحوه مصرف راکوتان

قبل از هر چیز با توجه به عوارض ناخواسته این دارو در اثر مصرف خودسرانه، با پزشک مشورت کنید. توجه کنید که مصرف راکوتان باید با صلاح دید پزشک صورت گیرد. حتما پزشک را از سابقه حساسیت و سابقه دارویی خود آگاه کنید.

میزان مصرف این دارو به نظر پزشک معالج شما بستگی دارد اما به طور کلی مصرف روزانهٔ دارو ۰٫۵ تا ۱ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشدکه بسته به شدت بیماری تعیین می‌گردد. به عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلو گرمی با شدت آکنه متوسط روزانه باید دو کپسول ۲۰ میلی گرمی مصرف کند.

کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شود. در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیکتر بود از وعدهٔ بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصلهٔ زمانی کوتاه نخورید.

روند تاثیر داروی راکوتان

در هفته های اول شروع درمان، احتمالا شدت ضایعات بیشتر خواهد شد. این به خاطر آن است که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و سعی می کند جهت تعدیل شرایط چربی بیشتری تولید کند که این میزان بیشتر چربی باعث افزایش میزان جوش و آکنه خواهد شد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان می دهد که دارو موثر واقع شده و تاثیر مثبتی دارد.

پس از این (حدوداً از هفتهٔ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت انگیزی کاهش می‌یابد و این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند.

عوارض جانبی مصرف راکوتان

در صورت وقوع هر یک از علائم زیر فورا مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع و استفراغ سردرد شدید و مزمن احساس افسردگی اختلال در سیستم عصبی و حافظه تاری چشم و اختلال در بینایی در صورت حاملگی مصرف دارو را فورا قطع کنید

از سایر عوارض جانبی این دارو می توان به قرمزی جای جوش ها تا ماه ها بعد از قطع دارو باقی خواهد ماند. این اثر ممکن است روی برخی افراد رخ ندهد که تعداد شان کم است.

به طور کلی، راکوتان جزو قوی ترین دارو های ضد جوش و اکنه پوست است که می تواند پوست را از جوش های چرکی و شدید پاک کند. اما در صورتی که احساس می کنید که بهتر است از راکوتان استفاده کنید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا خدای نکرده عوارض خطرناک این دارو گریبان گیرتان نشود.

هرگونه استفاده با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

مطالب مرتبط :

تاثیرات مفید داروی راکوتان

بعد از بهبود جوش، هر چه زوتر برای از بین بردن جای جوش دست به کار شوید

آکنه و عوامل تشدید کننده آن

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی خوراکی رزدیفرا (Rezdiffr) – با نام ژنریک رسمتیروم (resmetirom) - را برای درمان شکل نسبتاً شدید کبد چرب به نام «استئاتوهپاتیت غیرالکلی» (NASH) تأیید کرده است.

اشکال متفاوت بیماری کبد چرب

اصطلاح «بیماری کبد چرب غیر الکلی» (NAFLD) اصطلاحی کلی است که برای چندین شکل بیماری کبدی به کار می‌رود.

اغلب افراد مبتلا به NAFLD دچار شکلی از بیماری هستند که «کبد چرب ساده» خوانده می‌شود و به معنای تجمع بیش از حد چربی در کبد است که ناشی از مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی داروها یا بیماری ژنتیکی نیست.

اما تا ۲۰ درصد افراد دچار NAFLD علاوه بر تجمع چربی، دچار التهاب در کبد هم می‌شوند و بیماری در این شکل اصطلاحاً «استئاتوهپاتیت غیرالکلی غیر سیروتیک» (NASH) خوانده می‌شود.

اگر این شکل شدیدتر کبد چرب که با فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد، کنترل نشود، می‌تواند به فیبروز (ایجاد بافت جوشگاهی در کبد) و در نهایت به سیروز کبدی (ایجاد گسترده بافت جوشگاهی و آسیب دادن دائمی کبد) بینجامد.

در گذشته برای افراد دچار استئاتوز غیرالکلی یا NASH که مقدار قابل‌توجهی بافت جوشگاهی در کبدشان دارند، دارویی که به طور مستقیم از آسیب کبدی جلوگیری کند، در دست نبود. اکنون این بیماران به جز رژیم غذایی و ورزش یک گزینه درمانی دیگر یعنی داروی رزدیفرا هم در اختیار دارند.

دارویی که به گیرنده هورمون تیروئید در کبد متصل می‌شود

رزدیفرا یک فعال‌کننده نسبی گیرنده هورمون تیروئید است و فعال شدن این گیرنده بوسیله این دارو از تجمع چربی در کبد می‌کاهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این دارو را از طریق روند «تسریع‌شده» در این سازمان مجوز گرفته است، چرا که نیاز پزشکی فراوانی به آن وجود دارد.

رزدیفرا که شرکت داروسازی مادریگال آن را ساخته است بر اساس داده‌های گردآوری‌شده پس از یک سال از بخشی از یک کارآزمایی بالینی ۵۴ ماهه در جریان تاید شده است. این داده‌ها بهبودی از لحاظ میزان بافت جوشگاهی در کبد در بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کردند، با بیمارانی که دارونما دریافت می‌کردند، مقایسه کرده بودند.

ارزیابی‌های چندگانه آسیب‌شناسی نشان داد که در ۲۴ تا ۳۶ درصد بیماران NASH که روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم رزدیفرا مصرف کرده بودند، بیماری بهبود پیدا کرده و تشدید ایجاد بافت جوشگاهی در کبد رخ نداده است(در گروه دریافت‌کننده دارونما در ۹ تا ۱۳ درصد بیماران بهبودی رخ داده بود). در نسبت مشابهی از بیماران دریافت‌کننده رزدیفرا هم بیماری ادامه پیدا کرده بود، اما تشدید ایجاد بافت جوشگاهی در کبد رخ نداده بود.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید چنین نتایجی پس از یک سال از مصرف دارو قابل‌توجه است، چرا که به طور معمول این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند و در اکثریت بیماران سال‌ها و حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا پیشرفت بیماری خود را نشان دهد.

رزدیفرا عوارض جانبی هم دارد، از جمله اسهال و تهوع و بر روی برچسب آن هشدارهایی درباره خطر سمیت کبدی و مشکلات کیسه صفرا به دنبال مصرف آن درج شده است.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، این دارو نباید بوسیله بیمارانی که شکل پیشرفته‌تر بیماری کبدی یعنی «سیروز جبران‌نشده» را دارند، مصرف شود و همچنین این دارو با داروهای استاتینی کاهنده کلسترول خون تعامل دارد، بنابراین بیماران باید در این موارد درباره مصرف رزدیفرا با پزشکشان مشورت کنند.

کد خبر 839613 برچسب‌ها خبر مهم بیماری - کبد دارو

دیگر خبرها

  • نکات مهم در مورد روزه‌داری بیماران دیابتی
  • علت نبود قرص وارفارین چیست؟
  • انواع بی‌خوابی با ۴ روش برای درمان
  • هشدار نسبت به قطع و تغییر دُز خودسرانه دارو در رمضان
  • ۹ توصیه‌ دارویی ضروری به مسافران نوروزی
  • آسیب‌های مصرف روزانه داروهای مسکن برای بدن
  • تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند
  • این افراد به هیچ وجه نباید از ژلوفن استفاده کنند
  • چند نکته مهم برای بیمارانی که تمایل به روزه‌داری دارند
  • آکنه بالای ۵۰ سالگی؟ در اینجا نحوه خلاص شدن از شر لکه‌های پوستی دوره یائسگی آمده است