Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@20:53:52 GMT

ذخیره آب پشت سدهای گلستان به ۳۵ درصد ظرفیت کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۹۷۵۷۵

ذخیره آب پشت سدهای گلستان به ۳۵ درصد ظرفیت کاهش یافت

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان با بیان اینکه ۳۵ درصد شاهد کاهش بارندگی هستیم،گفت: در بلند مدت نیز شاهد ۱۷ درصد کاهش بارندگی در استان گلستان هستیم.

به گزارش خبرگزاری تنسیم از گرگان، علی نظری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: در بحث آب نفش رسانه سبب شده حساسیت‎های لازم به موقع و به درستی ایجاد شود و آب بهینه مصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: مقام معظم امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند و بحث آب زیرساخت بحث تولید محسوب می‎شود و در صدد این هستیم نیازهای آبی را تا حد امکان برطرف کنیم.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان به روز جهانی بیابان‎زدایی اشاره کرد و ادامه داد: در کشوری قرار گرفتیم که خشک و نیم خشک است و در تقسیم‌بندی 29 اقلیم ما خشک بیابانی است.

نظری با بیان اینکه 15 درصد از خاک کشور می‎تواند شرایط آب و هوایی مطلوب داشته باشد، یادآور شد: تاکنون 343 میلی‎متر در استان بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته 524 میلی‎متر بوده شاهد کاهش بارندگی بودیم.

وی با بیان اینکه 35 درصد شاهد کاهش بارندگی هستیم،خاطرنشان کرد: در بلندمدت نیز شاهد 17 درصد کاهش بارندگی هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان گلستان تاکید کرد: در گرگان‌رود نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش روان‌آب و در درازمدت 68 درصد کاهش شاهد هستیم.

نظری بیان داشت: در سال گذشته 218 میلیون مترمکعب آب ذخیره برابر با 77 درصد آب پشت سدها ذخیره داشتیم و امسال این میزان به 91 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده و تنها 32 درصد پشت مخازن سدها آب ذخیره شده است.

وی گفت: یک‌هزار و 600 سرانه آب در کشور است که سرانه استان گلستان یک هزار و 400 است.

وی یادآور شد: در کشور ما 86 درصد از آب تجدیدپذیر استفاده می‎شود و این میزان در کشور ما 76 درصد است که وضعیت ما بهتر از کشور است اما باز نیاز است مدیریت شود.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان تاکید کرد: در کشور ذخیره آبی ما 2 میلیارد و 485 مترمکعب است و از این میزان یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب مربوط به آب‎های سطحی می‎شود.

نظری تاکید کرد: با وجود اینکه الگوی مصرف را ملاک قرار دادیم مدیرت عرضه و تقاضا را نیز باید مدیریت کنیم.

وی بیان داشت: 87 درصد آب استان تخصیص به کشاورزی داده شده و در سال‎های آینده یک لیتر اضافه از این میزان برای کشاورزی اختصاص داده نخواهد شد و با روش‎های جدید باید بتواند نیازهای خود را تامین کنند و در بخش صنعت نیز به این گونه خواهد بود.

72 درصد آب‌‎های سطحی را با آب بندان‎ها و سدها مهار کردیم

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان افزود: متولی آب در استان گلستان هستیم و باید مشکلات مردم را در استان رفع کنیم، امروز 72 درصد آب‌‎های سطحی را با آب بندان‎ها و سدها مهار کردیم و به دنبال این هستیم بتوانیم با ایجاد طرح‎های جدید این میزان را افزایش دهیم.

یادآور شد: سد نرماب را در دست اجرا داریم که پیشرفت خوبی داشته و از ماده 56 استفاده می‎کند و بنا است 34 هزار هکتار از اراضی پایاب خود را آبرسانی کند و آب 4 شهر را در استان تامین کند.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان تاکید کرد: این طرح در انتهای سال 1393 نزدیک بود تعطیل شود اما تلاشی که انجام شد و پس از آن نزدیک به 90 میلیارد تومان اختصاص دادیم تا این طرح سرپا بماند.

نظری تاکید کرد: سد قره‎چای و زرین گل را در دست اجرا داریم که برای این پروژه‎ها 92.2 میلیون یورو تامین اعتبار شده است.

وی افزود: تاکنون بالغ بر 45 شرکت در دنیا در مناقصه این طرح شرکت کردند و مشکلی که داشتیم بحث گارانتی بانک بود که با مصوبه‎ای از هیئت دولت، دیگر مشکلی در این خصوص نداریم.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان اظهار داشت: اجرای زهکشی اراضی اولویت‎دار استان گلستان در دستور کار داریم که مطالعات آن در سطح 450 هزار هکتار انجام شده که 280 هزار هکتار آن در اولویت قرار گرفت و 52 هزار هکتار در اولویت اجرای قرار گرفته که از این میزان 22 هزار هکتار آن در حال اجرا است.

آبرسانی به 4 شهر و 130 روستا را در گلستان دنبال می‎کنیم

نظری بیان داشت: آبرسانی به 4 شهر و 130 روستای مرزی، آبرسانی به گرگان از محدود فاضل آباد و محمدآباد، مطالعه آب‎رسانی به بندرگز و نوکنده را دنبال می‎کنیم.

وی گفت: از حوزه اترک و حوزه‎های مشترک با استان سمنان و مازندران تخصیصاتی برای تامین آب استان در نظر گرفته شده و همچنین تلاش‎هایی درباره استفاده از پس‌آب و آب‎های شور دریا انجام شده است.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان خاطرنشان کرد: امروز اگر همکاری و هم‎سویی مردم نباشد نمی‎توانیم از عهده فعالیت‎ها بر بیایم.

نظری با بیان اینکه روان‎آب‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: توصیه ما این است که افرادی که از آب‎های سطحی استفاده می‎کنند 50 درصد میزان استفاده از این آب‎ها را کاهش دهند و از روش آبیاری غرق‌آبی خودداری کنند.

وی تغییر تنوع کشت و محصولات کم آب طلب اشاره کرد و افزود: استفاده از پساب فاضلاب‎ها برای صنعت و کشاورزی را دنبال می‎کنیم.

25 درصد از چاه‎ها در گلستان کف‌شکنی یا لایروبی شده است

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان با بیان اینکه به دنبال توسعه پروژه‎های فاضلاب در شهرها و مناطق هستیم، گفت: تعدیل فشار در شبکه برای توزیع مناسب آب و جلوگیری از خسارت شبکه‎های آب و فاضلاب و پرت آب، آشنایی مردم با ادوات و امکانات و نحوه بهینه مصرف کردن آب توسط مردم باید مورد توجه قرار بگیرد.

نظری خاطرنشان کرد: باید بین ورودی به سفره زیرزمینی و خروجی آن باید تعادلی ایجاد کنیم، 25 درصد چاه‎های استان کف‎شکنی و لایروبی انجام شده و یا مکان چاه به دلیل افت آب تغییر کرده است و این خبر خوبی نیست.

انتهای پیام/

R41471/P1336/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۷۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند

به گزارش همشهری آنلاین، حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های مهم آب و برق (بارش و سدها) شرکت مدیریت منابع آب ایران، ورودی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا امروز (۱۶ اردیبهشت) ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است، این در حالی است که این عدد در سال گذشته برابر با ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است که نشان از کاهش ۵ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

اما از ابتدای سال آبی جاری تا کنون میزان خروجی سدهای کشور به ترتیب در سال جاری و سال گذشته ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب و ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است که بیانگر رشد ۳ درصدی است.

حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است و در مجموع میزان پرشدگی سدهای کشور ۶۵ درصد تخمین زده شده است.

بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟

ارتفاع ریزش‌های جوی کشور نیز معادل ۲۱۹.۲ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۲۲۱.۳ میلی‌متر) یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۸.۱ میلی‌متر) ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است بر اساس شاخص اختلاف سال آبی جاری با متوسط دراز مدت (۵۵ سال) میزان بارندگی‌ها در این بازه زمانی در سیستان و بلوچستان ۶۹ درصد، یزد ۵۶ درصد، خراسان جنوبی ۲۷ درصد و ایلام ۲۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کم بارشی گریبانگیر ۱۱ استان بوده و از جمله قزوین ۲۸ درصد، تهران ۲۴ درصد، خراسان رضوی ۲۴ درصد، سمنان ۲۲ درصد و زنجان ۲۰ درصد کاهش داشته است.

کد خبر 849461 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران باران سد

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل