Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-02@02:10:58 GMT

توافق ایران و اوراسیا نهایی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۹۳۲۹

توافق ایران و اوراسیا نهایی شد

تین نیوز |

همه گفته بودند تا پایان ۲۰۱۷میلادی؛ اما گویا زودتر از اینها قرار است توافقنامه مشترک اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شود.

بعد از اینکه امریکا با ریاست جدید جمهوری‌اش، موضع بیشتری نسبت به ایران گرفت؛ روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند برای توسعه روابط با ایران مصمم‌تر شدند و خواهان نهایی شدن پیشنهاد ۲، ۳ سال پیش خود برای برقراری تجارت آزاد با ایران هستند؛ که البته این مهم بیشتر به دلیل رهبری و خواست روسیه در این اتحادیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع را منابع خارجی ازجمله فایننشال تایمز انگلیس نیز تایید می‌کنند و می‌نویسند: ایران و روسیه از وقتی اتحادیه اروپا و امریکا در سال۱۳۹۲ (۲۰۱۴میلادی) علیه روسیه تحریم‌هایی اعمال کردند، خواهان محکم‌تر شدن روابط اقتصادی با یکدیگر شدند. حالا خبرها حاکی از نهایی شدن متن توافقنامه و امضای آن است.

نخست وزیران روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان در نشست ۱۶ اسفند ۹۵ بیشکک، برنامه تنظیم موافقت‌نامه ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را تصویب کردند که به گفته کارشناسان فرصت‌های بسیار گسترده اقتصادی ازجمله بازرگانی، سرمایه‌گذاری و فراهم شدن زمینه‌های همکاری بیشتر را به همراه خواهد داشت.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ۱۱ دی ۱۳۹۳ مصادف با ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان ۲/۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۳/۱ تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد. تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه نیز بیش از ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۷/۳ درصد صادرات و ۳/۲ درصد واردات کل جهان است. این اتحادیه با جمعیت ۱۸۰ میلیون نفری فرصت طلایی بسیار خوبی برای سایر کشورها به شمار می‌آید که هرکدام به مرور در حال توسعه روابط خود با این مجموعه بزرگ اقتصادی هستند؛ ویتنام از اردیبهشت ۱۳۹۴ (مه ۲۰۱۵)تفاهمنامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.

درحال‌حاضر ایران نیز در مرکز توجه این موضوع قرار دارد و جدا از خواست ایران، کشورهای عضو نیز به شدت علاقه‌مند به برقراری چنین ارتباطی هستند. اتحادیه اوراسیا و ایران توافق‌هایی درباره تسهیل تجارت و دریافت تخفیف تعرفه‌ای برای برخی کالاهای ایرانی تا حد صفر داشته‌اند و در تازه‌ترین خبرها آمده است که جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا برای متن موافقت‌نامه ایجاد محدوده آزاد اقتصادی توافق کرده‌اند و این پیمان برای دیگر مراحل مرتبط ازجمله امضا نهایی شده است.

دفتر مطبوعاتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیروز اعلام کرد: براساس این سند، ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اصول اساسی سازمان تجارت جهانی را رعایت و شرایط مساعد برای تجارت تمام کالاها در چارچوب همکاری‌های بازرگانی را تامین می‌کنند.

برپایه برنامه‌ریزی‌ها، هیات‌های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مذاکره برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای دسترسی آسان‌تر به بازارهای یکدیگر ازجمله توافق در باره تعهدات تعرفه‌ای ادامه می‌دهند.

آغاز با ۲۰۰ کالا

در دیدار محمود واعظی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه با خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا که در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در همین ماه برگزار شد، واعظی گفت: پیشرفت مذاکرات مربوط به انعقاد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رضایت بخش است. وی گفته بود: اراده لازم در دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد و آماده‌ایم تا برنامه و جدول زمانبندی شده را به منظور انجام مذاکرات طراحی کنیم. ایران با ۲۰۰ قلم کالا آغاز کرده است و می‌توانیم این تعداد را نیز افزایش بدهیم. براساس این توافق قرار است پس از امضا ۳ سال تعرفه ترجیحی برقرار باشد و سپس به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم.

همچنین به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا به خبرنگاران گفت: ایران در چارچوب همکاری‌های خود با کشورهای عضو اوراسیا درباره تمامی کالاها مورد توافق تسهیلات قائل می‌شود که اهمیت فراوانی دارد.

ورود آسان به بازارها

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه گفته شده اجرای کمربند سبز گمرکی و یکسان‌سازی امور گمرکی با اعضای اتحادیه اروپا از ابتدای سال آینده میلادی اجرا خواهد شد، اظهار کرد: ۵ کشور متحد در اتحادیه اوراسیا به گونه‌ای عمل کرده‌اند که تعرفه در این منطقه بسیار پایین است و مزیت بسیار خوبی برای صادرات کالا برای هر کشوری در این منطقه وجود دارد.

هادی تیزهوش‌تابان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با بیان اینکه از بین اعضا روسیه بهترین موقعیت برای ایران به شمار می‌آید، تصریح کرد: با توسعه روابط با اوراسیا و برقراری تجارت آزاد مشکلات در حوزه صادرات و همچنین هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در این شرایط نرخ تمام شده کالا نیز پایین می‌آید و رقابت خوبی می‌توانیم داشته باشیم. در واقع با توسعه روابط، آسان‌تر می‌توانیم وارد بازار شویم. درحال‌حاضر امکانات لازم را نداریم و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که با ایجاد تجارت آزاد به حداقل کاهش خواهد یافت.

کمک به پیوستن ایران به WTO

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با تاکید براینکه درخواست ما این بوده و خواهد بود که اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در مذاکرات با اتحادیه اوراسیا مشارکت داشته باشد، اظهار کرد: ۳اتاق بزرگ ایران و ارمنستان، ایران و روسیه و ایران و قزاقستان شکل گرفته تا بتوان از ظرفیت‌ها با مبادله درست اطلاعات و حفظ منافع ملی ایران منافع مشترک با این کشورها و اتحادیه اوراسیا به‌دست آوریم.

امیر عابدی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» تصریح کرد: هدف از ایجاد این بلوک اقتصادی (اوراسیا) بهبود وضعیت اعضاست که به طور عمده حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری را هدفگذاری کرده است. بنابراین انتظار بر این است به طور فعالانه و مشخص حضور بخش خصوصی در این مذاکرات تعیین شود.

وی با بیان اینکه برقراری تجارت آزاد با اوراسیا می‌تواند در پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیز کمک ویژه‌ای به ما بکند، ادامه داد: اعتقاد ما براین است که باید منافع و ضرر در این مذاکرات در کارگروه‌هایی از قبل مشخص شده باشد. بخش خصوصی اعلام کرده بود هر کدام از نهادهای دولتی که در مذاکرات حضور دارند باید با انتقال شفاف اطلاعات با بخش خصوصی نسبت به افزایش منافع ملی و کاهش ضررها و پیامدها را به همراه داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با اشاره به اینکه این گام اساسی در مقابل غرب را روسیه برداشت و کشورهایی مانند چین و هند نیز در صف انتظار هستند، تاکید کرد: ۸۰ درصد از مبادلات تجاری در اتحادیه اوراسیا را روسیه برعهده دارد و با توجه به اینکه در گذشته ارزش روبل کاهش پیدا کرده بود، منافع اعضا به خطر افتاد. اما بررسی تحلیلگران ما در یکی دوسال گذشته و همچنین ثبات ارز و تثبیت سیاست‌های اقتصادی این اتحادیه باعث شد توافق‌های خوبی بین اعضا ایجاد شود.

عابدی ادامه داد: قزاقستان برای ما منافع بسیاری در سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین تجارت تهاتری دارد که به هر حال با برقراری تجارت آزاد با اوراسیا و کاهش یا حذف تعرفه می‌توانیم بخشی از نیازمندی اقتصاد و سرمایه‌گذاری را تامین کنیم.

به گفته وی، یکی از موانع عمده تجارت با حوزه اوراسیا، نبود نظام بانکی منظم است که هم قبل و هم بعد از تحریم وجود داشته و فقط کم و زیاد می‌شود. هرچند توانستیم با روسیه گام موثر اما کوچکی در این مسیر برداریم و بانک مشترکی ایجاد کنیم اما کافی نیست و برای توسعه بیشتر روابط با اعضای اتحادیه اوراسیا به روابط بانکی کامل نیاز داریم.

روادید مشکل دیگری است که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به آن اشاره دارد و می‌گوید: به جز ارمنستان که توافقنامه لغو روادید را با آن امضا کردیم، در دیگر کشورها با مشکل روادید روبه‌رو هستیم که باید در مذاکرات مطرح و تعیین تکلیف شود. عابدی معتقد است: اوراسیا می‌تواند از مزیت مهم ترانزیت کالا از مبدا ایران که به آب‌های آزاد دسترسی دارد استفادهکند و در واقع این اتحادیه با ۱۸۰ میلیون جمعیت می‌تواند برای دو طرف منافع مشترکی را رقم بزند و به عنوان یک فرصت طلایی برای ما به شمار می‌آید.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۹۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز

آمریکا و اتحادیه اروپا مشتاقند جمهوری آذربایجان را تحت‌فشار بگذارند. هدف اصلی تغییر وضعیت ژئوپلیتیک موجود در قفقاز جنوبی، محدود کردن اراده ژئوپلیتیکی مسکو است که در فرآیندهای منطقه‌ای تعیین‌کننده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، الچین خالدبیلی روزنامه‌نگار ینی مساوات با نگارش یادداشتی با عنوان «کاخ سفید گامبیت(ابرمرد خیالی آمریکایی) قفقاز را آغاز کرد اما باکو به آن پایان داد» می‌نویسد: به نظر می‌رسد که آمریکا و غرب مصمم به توسعه بیشتر برای نفوذ در قفقاز جنوبی هستند. در هر صورت اخیراً پیام‌های محافل سیاسی غرب در خصوص این منطقه به وضوح محتوای تقابلی شدیدی با باکو و مسکو دارد. بنابراین محافل سیاسی غربی سعی دارند روسیه را به عنوان منبع اصلی تنش نظامی-سیاسی در قفقاز جنوبی معرفی کنند. آن‌ها از این ادعاها برای استدلال در مورد اهمیت حذف قفقاز جنوبی از حوزه نفوذ روسیه استفاده می‌کنند.

همچنین باید توجه داشت که این ادعاهای آمریکا و غرب برای شرایط فعلی تا حدودی اغراق‌آمیز است. حداقل به این دلیل که اخیراً آمریکا و غرب عامل محرک افزایش تنش نظامی-سیاسی در این منطقه بوده‌اند، نه روسیه. در هر صورت، نتایج ژئوپلیتیک کنفرانس مشترک بین آمریکا، اتحادیه اروپا و ارمنستان در بروکسل به تدریج خود را نشان داده و این را می‌توان تحریک بروکسل با هدف تأثیرگذاری مستقیم بر جهت‌گیری فرآیندهای ژئوپلیتیک منطقه‌ای دانست.

نکته این است که تحریک بروکسل در درجه اول تلاشی برای مداخله در وضعیت ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی است. زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا در این منطقه بر روی ارمنستان مانورهای ژئوپلیتیکی انجام دهند.

ارمنستان به عنوان کشوری که متحمل شکست نظامی در جنگ دوم قره‌باغ شد، به یک سد ضعیف در منطقه تبدیل شده است. از این رو، آمریکا و اتحادیه اروپا به قصد تقویت مجدد ارمنستان تلاش می‌کنند این کشور را که پایگاه نظامی- سیاسی خود در منطقه می‌دانند، بار دیگر به یک عامل ژئوپلیتیک تبدیل کنند و بیشتر اقدامات انجام شده پس از تحریک بروکسل در راستای همین هدف است.

اول از همه، آمریکا و اتحادیه اروپا مشتاق‌اند جمهوری آذربایجان را تحت‌فشار بگذارند و از بازی خارج کنند. هدف اصلی تغییر وضعیت ژئوپلیتیک موجود در قفقاز جنوبی، محدود کردن اراده ژئوپلیتیکی مسکو است که در فرآیندهای منطقه‌ای تعیین‌کننده است. با ایجاد شرایط جدید منطقه‌ای، تلاش شد تا مواضع منطقه‌ای ارمنستان تقویت و به پایگاهی مؤثر تبدیل شود. این بدان معنا بود که یک تهدید واقعی برای منافع ملی آذربایجان و روسیه در حال ظهور است.

البته جمهوری آذربایجان نمی‌توانست ناظر این طرح‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بماند. بنابراین، باکو ابتدا به تحریک بروکسل واکنش تندی نشان داد و سپس اعلام کرد که اجازه دخالت در قفقاز جنوبی را نخواهد داد. بعدها محافل رسمی آذربایجان با انجام مانورهای سیاسی از جمله اتحاد با روسیه، تأثیرات تحریک آمریکا و اتحادیه اروپا را تقریباً خنثی کردند و با آن، در واقع، سناریوهای جدید غرب در قفقاز جنوبی مسدود شد و شکست خورد.

در واقع باکو پیام روشنی داد که می‌تواند روابط متقابل با کرملین را بیشتر توسعه دهد. بنابراین جمهوری آذربایجان دارای پتانسیل ژئوپلیتیکی گسترده‌ای برای مشارکت استراتژیک با روسیه است. به ویژه، در حال حاضر یک آشتی نسبتاً جدی بین منافع آذربایجان و روسیه در قفقاز جنوبی وجود دارد. کرملین در تلاش است از مواضع روسیه در منطقه که هدف آمریکا و غرب است محافظت کند. باکو مصمم است مانع از تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای مداخله در قفقاز جنوبی با دور زدن آذربایجان از طریق ارمنستان شود. از این نظر مشکل اصلی مشترک جمهوری آذربایجان و روسیه در منطقه تقریباً مشابه است.

بنابراین تفاهم تاریخی میان باکو و کرملین در آستانه سفر الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به مسکو کافی است تا بسیاری از کشورهای غربی را ناامید کند. بدین ترتیب، رهبری سیاسی هر دو کشور موفق شدند خیلی زودتر از موعد بر سر خروج نیروهای حافظ صلح روسیه از خاک آذربایجان به توافق برسند. اما آمریکا و غرب امیدوار بودند که همین موضوع منجر به درگیری جمهوری آذربایجان و روسیه شود و ناکامی در این امر به ناچار منجر به اختلال در برنامه‌های تغییر وضعیت منطقه شد.

جالب است که محافل سیاسی غرب، به ویژه آمریکا، هر چند دیر متوجه شدند که اشتباهات کاملاً جدی در قفقاز جنوبی صورت گرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد آمریکا که قصد دارد جمهوری آذربایجان را در فرآیندهای منطقه‌ای مشترک با اتحادیه اروپا و ارمنستان به پس‌زمینه بکشاند، با مانورهای انعطاف‌پذیر باکو درمانده شده است. در هر صورت، این واقعیت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مجبور شد برای گفتگو در مورد وضعیت قفقاز جنوبی، تلفنی با رئیس‌جمهور الهام علی‌اف تماس بگیرد، نکاتی را آشکار کرد.

نکته این است که کاخ سفید قبلاً درک کرده که دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی با دور زدن جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر کاخ سفید دریچه‌ای برای همکاری ژئوپلیتیکی با باکو باز نگه ندارد، تردیدی وجود ندارد که باکو از بستن «درب منطقه» به روی غرب دریغ نخواهد کرد و این ممکن است راه را برای شکست بعدی سیاست غرب در قفقاز جنوبی هموار کند.

ظاهراً «گامبیت قفقاز جنوبی» که توسط تحرکات آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز شد، با شکست مواجه شد، اگرچه ارمنستان در «وضعیت قربانی اصلی» باقی ماند، اما در واقع دستان آمریکا و اتحادیه اروپا برای آن خالی ماندند. از این منظر، می‌توان در نظر گرفت که اگرچه کاخ سفید «گامبیت قفقاز» را آغاز کرد، اما دقیقاً باکو بود که با موفقیت به آن پایان داد و در نتیجه، این ارمنستان بود که بازنده اصلی باقی ماند.

به موازات همه اینها، سفر الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به مسکو با نتایج موفقیت‌آمیزی به پایان رسید و وضعیت نسبتاً بدی را برای سناریوهای غربی در قفقاز ایجاد کرد. زیرا رهبران جمهوری آذربایجان و روسیه توانستند روشن کنند که هیچ تناقضی بین دو کشور وجود ندارد و علاوه بر این، بیانیه مسکو در مورد فعالیت اتحاد دو کشور در پیش‌زمینه قرار گرفت. در چنین شرایطی، تردیدی وجود ندارد که نقشه‌های غرب در قفقاز جنوبی در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپاعلی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسیدعلی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • تخریب صنف و صنعت طلا و جواهر به بهای اجرای یک سامانه
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...