Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:57:09 GMT

آغاز کار باستان‌شناسان در فرودگاه ملایر

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۱۳۱۶۲

کاوش و گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم تپه پشت فرودگاه ملایر برای دستیابی به چند هدف از جمله پاسخ به پرسش‌های مربوط به غنای فرهنگی و تاریخی شرق زاگرس مرکزی و دشت ملایر آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «خلیل الله بیگ محمدی»، سرپرست کاوش و گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم تپه پشت فرودگاه ملایر با بیان این مطلب گفت: این پژوهش با رویکرد مطالعه چگونگی تحولات و گستره‌ جوامع روستانشینی آغازین در دشت ملایر با مطالعه سیستماتیک پنج محوطه این دشت و همچنین مطالعه باستان‌شناختی تعیین حریم و کاوش تپه پشت فرودگاه ملایر صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شناسایی چگونگی تحولات و گستره‌ جوامع روستانشینی آغازین دشت ملایر، تعیین زمان تاریخ گذاری مطلق در روستانشینی آغازین و تعیین الگوی اقتصاد معیشتی جامع نخستین دشت ملایر اعم از کشاورزی یا دامداری بخشی از اهدافی است که در این پژوهش دنبال می‌شود.

او تشخیص نوع ارتباطات در این دشت را یکی دیگر از اهداف پژوهش اعلام کرد و گفت: با توجه به مشابهت یافته‌های سطحی محوطه های آغازین دشت ملایر با سایر محوطه‌های مطالعه شده‌ تپه گوران (لرستان) و سراب (کرمانشاه) در جستجوی این نکته هستیم که آیا ارتباطات در این دشت درون منطقه‌ای و بومی بوده یا اینکه این مردم ارتباطات فرامنطقه‌ای با سایر محوطه‌ها داشته‌اند.

به گفته این باستان شناس، دوره روستانشینی آغازین بخش شرقی زاگرس‌مرکزی(استان همدان) آن‌طور که شایسته آثار تاریخی آن منطقه است، مورد مطالعه قرار نگرفته و از آن تنها اطلاعات مختصری در قالب چند گزارش درون سازمانی (میراث فرهنگی) و یک مورد مقاله تخصصی (همایش ملایر) در دست است.

او افزود: تاکنون در استان همدان محوطه‌ای متعلق به دوره روستانشینی آغازین جز در دشت ملایر شناسایی نشده و هیچ‌گونه محوطه‌ای از این دوره مورد کاوش و مطالعه روشمند قرار نگرفته است.

به گفته بیگ محمدی این پژوهش، به مطالعه روستانشینی آغازین دشت ملایر و تحولات آن خواهد پرداخت که حاصل برنامه پژوهشی بررسی و شناسایی سطحی بخش سامن ملایر است.

سرپرست کاوش و گمانه زنی تعیین عرصه و حریم تپه پشت فرودگاه ملایر همچنین اظهارکرد: در نتیجه این پژوهش تعداد پنج محوطه معرف دوره روستانشینی آغازین مورد شناسایی قرار گرفته که متأسفانه با گذشت سال‌های زیاد از دستاورد مهم و قابل توجه آن، هیچ اقدامی برای مطالعه دقیق و روشمند انجام نشده است.

او در ادامه بیان کرد: امیدوارم با کاوش تپه پشت فرودگاه مطالعه‌ای دقیق و روشمند از جوامع روستانشینی دشت ملایر صورت گیرد و به پرسش‌هایی در زمینه غنای فرهنگی و تاریخی شرق زاگرس‌مرکزی و دشت ملایر -در نبود و فقدان مطالعات روستانشینی آغازین (نوسنگی) استان همدان- پاسخ داده و نقطه تاریکِ این دوره‌ روشن شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۳۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)

 باستان‌شناسان یک سکونتگاه بزرگ نوسنگی ۷۰۰۰ ساله را نزدیک روستای یارکوواتس در صربستان کشف کرده‌اند. این کشف توسط تیمی از Cluster of Excellence ROOTS انجام شد؛ طرحی که توسط چندین موسسه تحقیقاتی از سراسر جامعه دانشگاهی راه‌اندازی شد. 

به گزارش فرادید، یک مطالعه ژئوفیزیکی منجر به کشف یک سکونتگاه ۱۳ هکتاری با خندق‌های دفاعی نزدیک رودخانه تیمیز در استان وویوودینا صربستان شد. بر اساس اشیایی که در محل پیدا شدند، این سکونتگاه با فرهنگ وینچا مرتبط است؛ مردمان دوره نوسنگی که در جنوب شرقی اروپا بین ۵۴۰۰ تا ۴۵۰۰ قبل از میلاد می‌زیستند.

این فرهنگ که Vinča-Belo Brdo نام‌گذاری شده، بیشتر به دلیل ساخت سکونتگاه‌های بزرگ شناخته شده که بسیاری از آن‌ها به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از سایر سکونتگاه‌های فرهنگی معاصر خود در اروپا بودند. 

فین ویلکس، دانشجوی دکترا و از رهبران تیم می‌گوید: «سکونتگاهی به این بزرگی واقعا دیدنی است. داده‌های ژئوفیزیکی هم به ما ایده روشنی از ساختار ۷۰۰۰ ساله محوطه می‌دهند.» 

ناهنجاری‌های زاویه‌دار سیاه که در فیزیک زمین آشکار است، گواه تعداد زیادی خانه‌های سوخته است، به این معنا که شاید این شهرک در جریان درگیری رها یا ویران شده باشد. 

شواهد باستان‌شناسی از دیگر مکان‌های وینچا، باستان‌شناسان را به این حدس سوق داده که رقابت بین‌گروهی، درگیری و خشونت احتمالی، شاید از ویژگی‌های این منطقه در دوره نوسنگی بوده است. 

آثار مادی فرهنگ بنات (۵۴۰۰-۴۴۰۰ قبل از میلاد) نیز در این محل کشف شده است؛ مردمی محلی که در منطقه بنات در حوضه پانونی ظاهر شدند. فین ویلکس می‌گوید: «این نیز قابل‌توجه است، چون تنها چند سکونتگاه با آثاری از فرهنگ بنات از صربستان کنونی شناخته شده است.» 

این تیم در طول همین کمپین تحقیقاتی، چندین ویژگی مدور از دوران نوسنگی پسین را در مجارستان به همراه شرکایی از موزه یانوس پانونیوس در پچ بررسی کردند. این به اصطلاح «راندِل‌ها» به فرهنگ لِنگیل (۵۰۰۰/۴۹۰۰-۴۵۰۰/۴۴۰۰ قبل از میلاد) نسبت داده می‌شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)
  • آغاز پروازهای حج تمتع فرودگاه ارومیه از ۱۸ خرداد
  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • ملایر پنج روز دیگر میزبان دور دوم انتخابات مجلس
  • چگونه به‌صورت الکترونیکی رأی بدهیم؟
  • آغاز عملیات دیوارکشی اطراف آرامستان شیخ شهاب‌الدین (آزادان)
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • آغاز نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان/ زمان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شد/ دلایل متعددی برای رد صلاحیت حسن روحانی وجود دارد
  • کشف بقایای مهمانخانه ۳۵۰۰ساله