Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يکي از قديمي‌ترين روش‌هاي نمک‌زدايي از آب شور دريا، تقطير آن است که شامل جوشاندن آب دريا و سرد کردن بخار حاصل در لوله‌هاي متراکم بوده است. اما حالا خورشيد به کمک حل مشکلات اين روش آمده است.
به گزارش مهر، تقطير آب به منظور نمک‌زدايي از آن مستلزم صرف انرژي فراوان است و نزديک به نيمي از انرژي ورودي تنها صرف به جوش آوردن آب مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا گروهي از محققان دانشگاه رايس در هوستون تگزاس روش جديدي را بدين منظور به کار گرفته‌اند که نه تنها ميزان انرژي مورد نياز را کاهش مي‌دهد، بلکه منبع مصرف انرژي را از برق به خورشيد تغيير مي‌دهد.

فناوري مورد استفاده براي اين کار که نتيجه دو سال تحقيق و پژوهش است،"nanophotonics-enabled solar membrane distillation" يا NESMD نام دارد. در اين روش جريان‌هاي آب گرم و سرد از طريق يک غشاي نازک از هم جدا شده و بخار آب از طرف گرم به طرف سرد غشا جريان مي‌يابد. در نتيجه نمک آب از آن خارج مي‌شود. استفاده از اين روش مستلزم صرف انرژي کم‌تري است، زيرا براي استفاده از آن به آب گرم شده با استفاده از انرژي خورشيد و نه آب جوش نياز است.

محققان براي بهينه‌سازي اين روش برخي انواع غشاي تجاري موجود در بازار را با نانوذراتي که قادر به تبديل نور به گرما هستند، ترکيب کردند. بنابر اين غشاي ياد شده قابليت ايجاد گرما در درون خود در صورت تابش نور خورشيد را پيدا کرده و ديگر نيازي به هدايت مداوم آب گرم به درون آن نيست.

با توجه به عدم نياز به مصرف انرژي براي گرم کردن آب، تنها هزينه ضروري در اين روش نصب پمپ براي هدايت آب است و با نصب چند صفحه خورشيدي بقيه امور انجام مي‌گردد. با توجه به بازدهي بالاي روش ياد شده مي‌توان از آن براي تهيه آب شيرين در بسياري از نقاط جهان با استفاده از آب دريا استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۶۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه قجری در کاخ مخصوص

دریافت 24 MB

وقتی ناصرالدین شاه به اروپا سفر می کند و موزه های زیبای آنجا را میبیند تصمیم می گیرد در کاخ محبوبش گلستان هم موزه هایی را برای نگه داری هدایای سلطنتی بسازد. عمارت اصلی کاخ گلستان ۵ تالار بسیار حیرت انگیز دارد که از همان ابتدا برای موزه ساخته شده بودند.

ورود به این کاخ برایتان هیجان انگیز است و در همان ابتدا پلکانی وسیع با آیینه کاری های خیره کننده در مقابلتان قرار دارد که ناخودآگاه دوست دارید بایستید و عکس بگیرید البته باید محافظی کیسه ای روی کفش هایتان بپوشید و بعد وارد شوید.

بعد از پلکان وارد تالاری وسیع می شوید که به نام سلام یا تاجگذاری هم شناخته می شود. در انتهای سالن تختی را میبینید که ماکتی ساخته شده از تخت اصلی به نام تخت طاووس است که نادرشاه از هندوستان به عنوان غنیمت جنگی با خود به ایران آورده بود و پس از قتلش توسط غارتگران تخریب و جواهرات آن به یغما برده شد. فتحعلی شاه قاجار که سودای بر تخت نشستن شاهان در گذشته را داشت دستور می‌دهد تختی مرصع برایش بسازند که در ابتدا به خاطر آیینه ای به شکل خورشید در بالای آن «تخت خورشید» نام داشت و پس از ازدواجش با طاووس خانم تاج الدوله که ۱۵ ساله بود نامش را تخت طاووس گذاشتند. تخت طاووس تا سال ۱۳۶۰ در کاخ گلستان نگهداری میشد و سپس به موزه جواهرات بانک ملی ایران منتقل شد.

تهیه و گزارش: مهلا داریان

کد خبر 847606 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری تور- گردشگری

دیگر خبرها

  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • ژاوی: سرشار از قدرت و انرژی هستم؛ هدف بارسلونا نایب‌قهرمانی لالیگا است
  • تصویری ترسناک از خورشید در آسمان چین؛ چه اتفاقی افتاده؟
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!