Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای در خصوص وضعیت دو قایق صیادی بوشهری تاکید کرد قایق های یاد شده صرفا صیادی بوده و بر اثر امواج دریا جابه‌جا شده‌اند که در حوزه آب‌های دریای عمان و خلیج فارس، این موضوع کاملاً عادی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، پنجشنبه سه قایق از بوشهر برای صید به نزدیکی چاه‌های نفتی فروزان در آب‌های متعلق به کشورمان می‌روند که امواج دریا دو قایق را به سمت آب‌های عربستان می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از این اتفاق گارد ساحلی عربستان به سمت قایق‌ها تیراندازی می‌کند که بر اثر آن سرنشین یکی‌از قایق‌ها فوت می‌کند و سرنشین دیگر می‎تواند از آنجا فرار کند. اما از سرنوشت قایق دیگر خبری نیست.

پرونده‌ای برای این اتفاق در دادسرای بوشهر تشکیل شده و مساله از طریق وزارت امور خارجه در دست پیگیری است.

امروز وزارت کشور نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این قایق‌ها صرفا صیادی بوده و به علت امواج آب وارد مرزهای عربستان شده‌اند.

در این اطلاعیه آمده است، سه فروند قایق صیادی در روز پنجشنبه تاریخ 25/3/1396 با داشتن هویت قانونی و مجوز صید، از اسکله بندر بوشهر برای ماهیگیری به سمت عمق آب های خلیج فارس حرکت می‌کنند که نیمه شب حین صیادی، بر اثر تلاطم دریا و اثرگذاری امواج، در آب های منطقه کنترل لازم را از دست داده و هر لحظه ناخواسته به سمتی هدایت گردیدند که در نهایت یکی از قایق ها موفق می شود کنترل خود را به دست آورده و شناور را در مسیر اصلی هدایت و لیکن دو قایق دیگر با فشار آب های متلاطم به سمت نوار مشترک مرز دریایی با کشور عربستان رانده شدند.

در اطلاعیه وزارت کشور تصریح شده، این صیادان از علم و آگاهی کافی که در نوار مشترک دریایی هستند، برخوردار نبودند و اگر هم به این موضوع واقف بودند، امکان کنترل شناور وجود نداشته است. متاسفانه در همین اثنا، گارد ساحلی آن کشور به مجرد مشاهده به سمت دو قایق صیادی ایرانی تیراندازی که بر اثر آن متأسفانه یک نفر از ملوانان به نام محمود سیامر بر اثر اصابت گلوله به ناحیه کمر زخمی می‌شود و سپس در داخل شناور فوت می کند و نفر دیگر بنام فرهاد سیامر (فرزند مقتول) با زحمت و تلاش زیاد موفق می شود شناور را از محل وقوع حادثه دور و سپس به سمت ساحل هدایت کند. قایق دوم نیز با سه سرنشین با شغل صیادی به اسامی حسین اصلانی، سهراب اصلانی و حسین زارعی به دست گارد ساحلی عربستان توقیف شده است.

در اطلاعیه وزارت کشور تاکید شده است، قایق های مذکور صرفاً صیادی بوده و بر اثر امواج دریا جابجا شده‌اند که در حوزه آب‌های دریای عمان و خلیج فارس، این موضوع کاملاً عادی است و هرساله ده‌ها شناور صیادی کشورهای همسایه، به‌خصوص به دلیل نبود نشانه و علائم در خط مشترک مرزی، ناخواسته ممکن است وارد آب های سرزمینی گردند که به عنوان نمونه از ابتدای سال جاری تا پانزدهم خرداد ماه 17 شناور صیادی کشورهای همسایه در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس وارد آب‌های کشور جمهوری اسلامی ایران گردیدند که با حُسن نیت به کشور متبوع تحویل گردیدند، ولیکن تیراندازی به سمت قایق های صیادی، خارج از شئون انسانی و اسلامی است.

در پایان این اطلاعیه آورده شده است، ضمن یادآوری مسوولیت حقوقی دولت عربستان، لازم است آن دولت ضمن جبران خسارات وارده و تنبیه عوامل این اقدام غیر مسوولانه، هر چه سریع‌تر نسبت به آزادی افراد دستگیر شده که خانواده آنها به شدت نگران وضعیت سلامتی آنها هستند، اقدام کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۵۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تنگستانی مکان صبح سه‌شنبه در نشست با فرماندار شهرستان کنگان اظهار کرد: دامپزشکی در انجام خدمات در مدیریت و بهداشت بیماری‌های دامی در سال گذشته اقدامات خوبی داشته است.

وی با اشاره به عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری‌ها، اضافه کرد: هدف گذاری و اقدام سریع در خصوص جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر از موضوعات ضروری است.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر تاکید کرد: ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی و برطرف کردن مشکلات کشتارگاه دام از موضوعات مهم در این حوزه است.

وی بیان کرد: همچنین سیاست گذاری در راستای اقدامات بهداشتی در راستای پویایی اقتصاد دریا محور و نظارت‌های بهداشتی در این زمینه بخصوص پرورش ماهی از دیگر موارد مهم مطرح شده در این نشست بود.

فرماندار کنگان نیز ضمن بر شمردن خدمات ارزنده دامپزشکی در حفظ و صیانت از سلامت مردم اظهار داشت: به مجموعه دامپزشکی به علت حساسیت بالای کار در تأمین امنیت غذایی و سلامت سفره غذایی مردم، نگاه ویژه ای دارم.

کد خبر 6098889

دیگر خبرها

  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران
  • دستگیری ۱۴ شکارچی و متخلف صیادی در مازندران
  • بازداشت هشت نفر از عوامل درگیری در آبادان
  • صدور هشدار نارنجی در دریای خزر
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • هشدار دریایی به فعالان دریای خزر
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان