Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک گفت: تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در استان مرکزی افزایش یافته است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، صمد خدابخشی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد با اشاره عملکرد سال گذشته مجموعه دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک اظهار داشت: سال گذشته 20 هزار و 349 فقره پرونده در محاکم ورودی و خانواده شهر اراک ورود و 20 هزار و 744 پرونده هم مختومه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سال گذشته در حوزه دادگاهی جزائی تعداد 17 هزار و 397 پرونده وارده ثبت شده که علی‌رغم تلاش همه فعالان این حوزه به 16 هزار و 940 فقره مختومه رسید، همچنین در حوزه دادگاه‌های انقلاب تعداد 5 هزار و 424 پرونده وارده داشته‌ایم که از این تعداد 5 هزار و 373 پرونده مختومه شده‌اند.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک تصریح کرد: سال گذشته در حوزه اجرای احکام تعداد 6 هزار و 930 فقره پرونده وارده به ثبت رسیده که تعداد 6 هزار و 176 پرونده مختومه شده‌اند، از حیث مقایسه‌ای اگر بخواهیم دادگاه‌های حقوقی، جزائی و انقلاب را مقیاس کنیم در مدت مشابه سال 95 و 94 در حوزه دادگاه‌های حقوقی میزان ورودی ما حدود منفی 7 درصد کاهش یافته است.

خدابخشی ادامه داد: حوزه دادگاه‌های جزائی به میزان 30 درصد افزایش ورودداشته‌ که با تلاش همکاران و با همان ظرفیت 22 درصد از این افزایش وارده مختومه شد، همچنین در حوزه دادگاه‌های انقلاب نسبت به مدت مشابه در سال 94 حدود منفی 4 درصد افزایش داشته‌ایم که این کاهش وارده به سبب اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضائی است.

وی عنوان کرد: حوزه شورای حل اختلاف شهر اراک در سال 95 تعداد 20 هزار و 894 فقره پرونده مختومه داشته‌ایم که از این تعداد 20 هزار و 544پرونده وارده بوده و به سبب پرونده‌های باقی‌مانده تعداد مختومه‌ها نسبت به آمار وارده بیشتر است، در حوزه دادگاه‌های خانواده تعداد پرونده‌های خانوادگی که در شورای حل اختلاف مطرح و درحال رسیدگی بوده‌اند تعداد دو هزار و 653 فقره پرونده وارده و دو هزار و 829 فقره پرونده مختومه برآورد شده است.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی وانقلاب اراک خاطرنشان کرد: پرونده‌های کیفری که در شورای حل اختلاف به آنها رسیدگی شده تعداد سه‌هزار و 59 فقره پرونده وارده و سه هزار و 68 پرونده مختومه به ثبت رسیده و در حوزه اجرای احکام شورای حل اختلاف تعداد 10 هزار و 729 فقره پرونده وارده و 14 هزار و 203 فقره پرونده مختومه داشته‌ایم که باید گفت تعدادی از این پرونده‌ها ماندگاری بالایی داشتند که با زحمات شبانه‌روزی بررسی شدند.

خدابخشی بیان کرد: سال گذشته در مجموع تعداد 36 هزار و 985 فقره پرونده وارده و 40 هزارو 994 فقره پرونده مختومه به ثبت رسیده که بیانگر عملکرد بسیار مثبت دادگاه‌های انقلاب است.

وی با اشاره به مقیاس آمار شوراهای حل اختلاف شهر اراک در سال‌های 94 و 95 گفت: در ابتدای سال 94 پرونده‌های موجودی که منجر به رای نشده بودند تعداد پنج هزار و 816 فقره پرونده و در ابتدای سال 95 تعداد 9 هزار و 370 فقره پرونده بوده است.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک افزود: سال 94 تعداد 31 هزار و 81 فقره پرونده به شورای حل اختلاف وارد شد که آمار مشابه این عمل در ابتدای سال 95 تعداد 36 هزار و 98 فقره پرونده وارده ثبت شده و براساس آمار خروجی سال 94 تعداد 27 هزار و 527 فقره و در سال 95 تعداد 40 هزار و 994 پرونده مختومه شده‌ است.

خدابخشی ادامه داد: عملکرد دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک در سال 94 منفی سه هزار و 554 بودو این درحالی است که عملکرد ما در سال 95 مثبت چهار هزار و 9 فقره پرونده به ثبت رسیده و علی‌رغم اینکه تعداد پرونده‌های وارده افزایش داشته در پایان سال عملکرد مثبتی داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: بخشی از کاهش ورود پرونده‌هابه محاکم حقوقی به‌لحاظ تصویب قانون شورای حل اختلاف بود که قانون مطلوبی است و صلاحیت‌های شورای انقلاب را به‌عنوان یک نهاد متولی صلح‌وسازش افزایش داد که به دنبال آن بسیاری از پرونده‌ها به این مراجع ارجاع یافتو کمک خوبی در زمینه رسیدگی بیشتر به پرونده‌های سنگین در محاکم حقوقی و قضات بود.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک خاطرنشان کرد: مانده پرونده‌های پایان سال 95 به سال 96 منتقل شده تعداد پنج هزار و 361 فقره پرونده برآورد شده،از حیث فراوانی و نوع دعاوی مطرح در محاکم در دادگاه‌های کیفیری ایراد صدمه بدنی غیرعمدی در تصادف‌ها رتبه نخست را با تعداد سه هزار و 486 فقره پرونده و تعداد سه هزار و 403 فقره پرونده هم مختومه شده است.

خدابخشی بیان کرد: نگهداری و مالکیت موادمخدر از دیگر موارد دعاوی است که تعداد دو هزار و 851 فقره پرونده ورودی و به همین میزان خروجی داشته، تعداد سرقت‌های مستوجب‌ تعزیر با تعداد هزار و 946 فقره پرونده ورودی و با هزار و 886 فقره پرونده مختومه برآورد شده است.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: خرید و فروش مواد مخدر در سال گذشته تعداد 744 فقره پرونده وارده و 697 پرونده مختومه، نگهداری مواد روانگردان تعداد 628 فقره وارده و 588 فقره مختومه، ایراد صدمه بدنی ناشی از حوادث کار تعداد 343 فقره وارده و 254 فقره مختومه و قتل غیرعمدی براثر رانندگی تعداد 157 فقره وارده که 159 فقره پرونده مختومه شده‌اند.

خدابخشی عنوان کرد: تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها که در سال‌های اخیر افزایش داشته به تعداد 113 فقره پرونده وارده و 108 پرونده مختومه و کودک آزاری تعداد 86 پرونده وارده و به همان تعداد مختومه داشته‌اند و این موارد اهم دعاوی مورد رسیدگی بودند که بخشی از این اقدامات مثبت به سبب فعالیت‌های مثبت مجموعه دادگستری شهرستان در راستای پیشگیری به معنای عام کلمه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دادگستریبا راه‌اندازی واحد معاضدت قضائی زمینه را برای ارائه مشاوره رایگان در عرصه انعقاد معاملات فراهم آروده و در کنار احداث این واحد واحدهای صلح‌وسازش هم برقرار شده‌اند، همچنین یک واحد صلح‌وسازش در حوزه زندان اراک احداث شده تا رضایت شاکی را نسبت به مجرمان جلب کند.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: تشکیل نهادهای داوری مردمی یکی از اقدامات مهمی است که در حوزه گسترش اقدامات فرهنگی انجام شده، باید گفت که تمامی این دستاوردها علی‌رغم وجود فضای محدود فیزیکی و کمبود شدید نیروی انسانی حاصل شده و این درحالی است که مجموعه با دارا بودن 60 درصد از چارت سازمانی درحال فعالیت است.

انتهای پیام/

R41371/P41362/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از رفع تصرف از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته با ورود دستگاه قضایی خبر داد.

 ناصر عتباتی در گفت و گو با ایسنا افزود: در سال گذشته، دستگاه قضایی استان در راستای صیانت از اراضی ملی و طبیعی، با اقدامات خود از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی که مورد تعرض و تصرف عده ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی خود و پای کار آوردن ادارات متولی رفع تصرف کرد.

وی ادامه داد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در ۱۱۳۷ فقره به مساحت بیش از ۱۲۴۷ هکتار بود.

رئیس کل دادگستری استان همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها در سال گذشته نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان در سال گذشته به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان و شهرستان ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲۶۸۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار با تعداد ۱۰۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی ممانعت به عمل آمد.

این مقام ارشد قضایی استان همچنین به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی هم اشاره و گفت: در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان نیز رفع تصرف به عمل آمده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۷ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در مزارع آمل تخریب شد
  • آزاد سازی ۳۵ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در اسلامشهر
  • ۱۷۵هکتار اراضی کشاورزی چهارباغ آزاد سازی شد
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • وصول ۸۴ میلیارد ریال از مطالبات شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • قلع و قمع 12 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی