Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- آيا جنگ قدرت درعربستان سعودي با برکناري محمد بن نايف از ولي عهدي به پايان رسيده است يا نوع جديدي از درگيري در اين کشور به وجود خواهد آمد؟
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، پايگاه اينترنتي النشره امروز در مقاله اي به قلم ماهر الخطيب نوشت: پس از چندين ماه درگيري ميان وليعهد و جانشين وليعهد، محمد بن سلمان شاهزاده سعودي بالاخره موفق شد به مناقشات در خاندان حاکم سعودي پايان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با صدور يک رشته احکام سلطنتي در اين کشور، محمد بن نايف وليعهد برکنار و محمد بن سلمان جايگزين وي شد. اين رويداد يادآور برکناري شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز از ولايتعهدي و هموار شدن مسير براي محمد بن سلمان است. وي در آن زمان توانست جانشين وليعهد شود. از آن زمان تاکنون همواره در محافل سياسي و ديپلماتيک و رسانه اي شنيده مي شد که محمد بن سلمان قرار است پس از پدرش شاه آينده عربستان شود.
محمد بن نايف قبلا مرد شماره يک آمريکا در عربستان سعودي و مانع اصلي بر سر راه محمد بن سلمان به شمار مي آمد و سناريوهاي مختلفي براي رهايي محمد بن سلمان از دست محمد بن نايف مطرح بود زيرا محمد بن سلمان نگران بود که در صورت به قدرت رسيدن محمد بن نايف اوضاع تغيير کند. محمد بن سلمان نگران بود که در صورت دست يافتن محمد بن نايف به تخت سلطنت، سناريوي مقرن بن عبدالعزيز براي خودش تکرار شود و شاه جديد بتواند با استفاده از قدرت و نفوذي که کسب مي کند وليعهد را عزل کند به ويژه آنکه در گذشته کودتايي با مشارکت محمد بن نايف منجر به کنار زدن متعب بن عبدالله فرزند عبدالله بن عبدالعزيز شده بود. به همين علت محمد بن سلمان همواره در حال نقشه کشيدن بود تا خود را يک گام جلوتر از محمد بن نايف قرار دهد و با عزل او وليعهد شود. اين درحاليست که مي دانيم او از زمان به قدرت رسيدن پدرش عملاً همه مراکز نفوذ مالي و نظامي را در اين کشور تحت کنترل داشت.
اکنون پرسش هاي بسياري درخصوص عوامل کمک کننده به محمد بن سلمان براي دستاورد امروزش مطرح است که عليرغم انتشار تصوير بيعت محمد بن نايف با وي، مي توان آن را کودتا توصيف کرد. مهمترين عامل به مواضع آمريکا مربوط مي شود. بايد درنظر داشت که اين فرزند شاه سعودي در زمان ورود به هيئت حاکمه در عربستان هيچ گونه ارتباطي با واشنگتن نداشت و اين درحاليست که محمد بن نايف عنصر شماره يک آمريکا در عربستان به شمار مي آمد. در اين چارچوب مي توان تاکيد کرد که محمد بن سلمان از روابط محمد بن زايد وليعهد دولت امارات عربي متحد با آمريکائي ها استفاده کرد. به ويژه آنکه محمد بن سلمان و محمد بن زايد در برکناري محمد بن نايف منافع مشترکي داشتند. زيرا انتشار اسناد ويکيليکس حاکي از آن بود که محمد بن زايد در توصيف نايف بن عبدالعزيز يعني پدر محمد به نايف او را «ميمون» ناميده بود و از به قدرت رسيدن او ابراز نگراني کرده بود.
محمد بن سلمان افزون بر بهره برداري از روابط محمد بن زايد در واشنگتن طي مدت اخير نيز تلاش کرد اعتماد واشنگتن را به عنوان مردي قدرتمند و قابل اعتماد براي تامين منافع آمريکا در منطقه کسب کند و در همين چارچوب تحرکاتي در زمينه هاي نظامي و اقتصادي کرد. البته بايد در نظر داشت که رويداد بامداد امروز پس از نشست سران عربي - آمريکايي - اسلامي در رياض بوده است که طي آن معامله تسليحاتي کلاني ميان عربستان سعودي و دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا صورت گرفت و گروهي از کشورها و در رأس آنها عربستان سعودي و امارات عربي متحده با قطر قطع رابطه کردند. اکنون پرسش اين است که با توجه به اصلاح بند (ب) از ماده پنجم اساسنامه حکومت عربستان سعودي براي تسهيل قدرت يافتن محمد بن سلمان آيا جنگ قدرت در عربستان سعودي به پايان رسيده است يا نوع جديدي از جنگ قدرت در اين کشور شکل خواهد گرفت؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ