Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - مدیر مرکز ملی باروری ابرهای کشور گفت: طبق آخرین ارزیابی از موسسه آب تهران در سالهای 93 و 94 برای نخستین بار از طریق باروری ابرها در مدت چهار ماه در استان کرمان 190 میلیون متر مکعب آب تولید شد و افزایش بارش باران را داشتیم. به گزارش ایسنا، فرید گلکار 31 خرداد ماه در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: مرکز ملی باروری ابرهای کشور وابسته به وزارت نیرو در سال 76 با دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت با هدف افزایش بارندگی تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در سال 76 و 77 قراردادی با روسیه شامل انتقال فناوری، تربیت نیروی انسانی و خرید تجهیزات باروری ابرها برای ایران منعقد شد. در هر سال در هر منطقه بارش‌ها متفاوت بود و برای روشن‌شدن نتایج، این پروسه پنج تا 10 سالی باید طول می‌کشید.

گلکار بیان کرد: باروری ابرها به صورت نرمال در دنیا 70 سال سابقه دارد و روشی مورد تایید سازمان جهانی هواشناسی است و به اثبات رسیده و در برخی نقاط نتیجه‌بخش است.

مدیر مرکز ملی باروری ابرها با بیان اینکه کار این مرکز افزایش بارندگی با استفاده از فناوری محدودکردن تگرگ و از بین ‌بردن مهاست، خاطرنشان کرد: ارزیابی باروری ابرها متحول شده و می توانیم روزانه و دقیق این مهم را ارزیابی کنیم در حالی که در سالهای گذشته ارزیابی ها به صورت ماهانه انجام می شد و دقت در این گونه ارزیابی ها کم بود.

گلکار با بیان اینکه پروژه بارورسازی ابرها طی سالهای 93 و 94 در استان کرمان اجرا شده است، عنوان کرد: این پروژه در سال 95 در استان کرمان اجرا نشد و امید می رود امسال این طرح در رفسنجان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه 45 کشور در دنیا پروژه باروری ابرها را اجرا می کنند، گفت: در کشور آمریکا حداقل 30 تا 40 پروژه باروری در طول سال انجام می شود. در کشور چین بیشترین هزینه در این رابطه صرف می‌شود به طوری‌ که در سال 500 تا 600 میلیارد تومان هزینه شده و برای این امر 38 هزار نفر نیرو فعالیت می‌کنند و میزان بارش در چین بر اثر باروری ابرها یک ‌هزار و 100 میلی‌متر است و به شدت دنبال کار هستند تا این میزان را افزایش دهند.

مدیر مرکز ملی باروری ابرها با بیان این مطلب که در حال حاضر مواد بارورسازی ابرهای ایران، از روسیه خریداری می شود، اظهار کرد: در دامنه جنوبی زاگرس بارشهای بسیار خوبی داریم. در این دامنه به تدریج این ابرها تضعیف می شوند و از بین می روند لذا قبل از پایان یافتن عمر ابر و از دست رفتن آنها باید رطوبت را از ابر بگیریم و آب به دست آوریم.

گلکار ادامه داد: ابر در پشت کوهها ایجاد می شود اگر به موقع از این ابرها جهت باروری استفاده شود نتیجه بخش است در غیر اینصورت ابرها تبخیر و وارد جو می شود و از بین می رود.

مدیر مرکز ملی باروری ابرها با بیان اینکه در رفسنجان می‌توان پروژه‌ها دقیق تر انجام شود، افزود: مرکز ما دولتی است و کار تحقیقاتی و هم اجرایی دارد و تابع شرایط مالی و بودجه‌ای کشور هستیم.

گلکار همچنین تأکید کرد: در هیچ ارزیابی اثر منفی از باروری ابرها از لحاظ علمی و آماری پیدا نشد و در ایران در استان اصفهان اجرا می‌کنیم، ضمن آنکه در استان یزد و کرمان اثری منفی نیز ندارد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۹۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

کانون  زمین لرزه در عمق ۹ کیلومتری زمین اعلام شده است.

کانون وقوع این زلزله در ۲۹ کیلومتری فاریاب، ۳۰ کیلومتری کهنوج و ۴۷ کیلومتری عنبرآباد در جنوب کرمان کرمان اعلام شده است.

هنوز از خسارت های احتمالی این زلزله خبری مخابره نشده است.

فاریاب شهری در استان کرمان و مرکز شهرستان فاریاب است.

شهر فاریاب، در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند
  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد