Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@20:55:57 GMT

شباهت ناراحت‌کننده پلاسکو و گرنفل

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۵۸۰۵

شباهت ناراحت‌کننده پلاسکو و گرنفل

من از دیدن مردمی که بدون توجه به خانواده کسانی که در آتش گرفتار شده بودند، می‌آمدند و پشت به برج می‌ایستادند و عکس می‌گرفتند، شرمنده شدم.


سرویس بین‌الملل فردا؛ سروش حبیبی: شهروندان لندنی که در نزدیکی برج لندن زندگی می‌کنند، از دیدن تماشاچیانی که تنها برای گرفتن سلفی در محله این برج در حال سوختن حضور پیدا کرده بودند، به شدت عصبانی و ناراحت شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تراژدی یا جاذبه توریستی؟
در حالی که هفته گذشته برج گرنفل لندن بر اثر آتش‌سوزی دچار حادثه وحشتناکی شده بود، برخی از مردم لندن در نزدیکی محل حادثه حاضر شدند تا با این برج در حال سوختن عکس بگیرند. اگرچه در نزدیکی محل حادثه، تابلوهایی همچون «لطفاً سلفی نگیرید» و «گرفتن عکس ممنوع!» نصب شده بود، برخی ترجیح دادند برای ثبت یک لحظه به یاد ماندنی تا نزدیکی برج بروند و خلاف دستورات و تقاضاهای نیروهای امدادی سلفی بگیرند. برخی از تابلوها کاملاً دست‌ساز بوده و به دست شهروندان ساخته شده بود. از جمله روی یکی از این تابلوها نوشته شده بود: «گرنفل، یک تراژدی است، نه یک جاذبه توریستی». هشتگ زیر این تابلو اشاره مستقیمی داشت به گرفتن سلفی لندنی‌ها همراه با برج نیمه سوخته. به درستی مشخص نیست چه کسی این تابلو را ساخته یا نصب کرده است.«ناتاشا گوردون» یکی از لندنی‌هایی است که با خانواده و دوستانش در برج زندگی می‌کنند. او به سی.ان.ان می‌گوید: «روز حادثه دیدم که انبوهی از جمعیت روبروی برج جمع شده بودند. آنها داشتند با برج نیمه سوخته سلفی می‌گرفتند! مردم فکر می‌کردند در یک مهمانی هستند و با بی‌احترامی محض کنار هم می‌ایستادند و عکس می‌گرفتند». «واین‌کیلو لوئیس» یکی دیگر از لندنی‌هایی است که بیش از 28 سال است در نزدیکی برج گرنفل زندگی می‌کند. او چندین نفر از دوستانش را در این حادثه از دست داده است. او می‌گوید: «من از دیدن مردمی که بدون توجه به خانواده کسانی که در آتش گرفتار شده بودند، می‌آمدند و پشت به برج می‌ایستادند و عکس می‌گرفتند، شرمنده شدم. آنها اصلاً مراعات کسانی که عزیزانشان در برج محبوس شده بودند، نکردند!» لوئیس می‌گوید: «قلبم شکست وقتی دیدم عده‌ای فکر می‌کنند در حال تماشای یک کارناوال هستند. دیوانه شدم وقتی دیدم بعضی‌ها حتی از دختران حاضر در محل حادثه شماره می‌گرفتند!»

یک بی‌فرهنگی عمومی در جهان
گرفتن سلفی در موقعیت‌های حادثه، اتفاق جدیدی نیست. «سرجیو پروزی» شهردار آمارتیس، شهری کوچک در ایتالیا وقتی دید مردم بعد از زلزله‌ آگوست سال 2016 که 300 نفر را کشت و بسیاری از یادمان‌های تاریخی را از بین برد، در محل حادثه مشغول گرفتن سلفی هستند، برآشفت. در سال 2015 هزاران نفر از توریست‌هایی که با بقایای انفجار در محله‌ای در منهتن نیویورک سلفی گرفتند، مورد خشم و انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند. در این حادثه دو نفر کشته شده بودند. و در سال 2014، یک دختر نوجوان اهل آلاباما به خاطر انتشار عمومی سلفی خود در اردوگاه آشویتس، یکی از اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها در جنگ جهانی دوم مورد هجمه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

«سوزان کراس بیتبورن»، استاد روان‌شناسی دانشگاه ماساچوست امهرت بر این باور است که روند رو به رشد «سلفی حادثه‌ای» افزایش اهمیت مکان‌های عمومی در شبکه‌های اجتماعی را برجسته می‌کند. از نظر او: «قرار دادن چهره خود در مقابل یک صحنه حادثه، بعد دیگری به حادثه اضافه می‌کند. این کار تنها یک کپی‌برداری نیست، بلکه یک خودنمایی است. شما امیدوارید توجهات را جلب کنید یا کامنت‌های بیشتری بگیرید. احترام در برابر یک رخداد غمناک و غصه خوردن برای کسانی که از دست می‌روند، یک چیزی است و رد کردن خطوط قرمز چیز دیگر. همیشه تمایلی وجود دارد که شما می‌خواهید خود را بخشی از یک حادثه نشان دهید یا اثبات کنید در محل حادثه حضور داشتید». او همچنین تصریح می‌کند: «ساکنان یا شهروندان می‌توانند با محکوم کردن سلفی گرفتن یا مواجهه با تماشاچیانی که تنها برای وقت‌گذرانی سر حادثه حاضر شده‌اند، می‌توانند یک هنجار جدید را شکل دهند و به روشنی اعلام کنند که این گونه رفتار، پذیرفتنی نیست و قابل تحمل هم نیست.
حداقل 79 نفر در این حادثه دلخراش جان باخته‌اند و مقامات نیز اعلام کرده‌اند ممکن است این آمار تغییر کند. تنها 5 قربانی تاکنون شناسایی شده‌اند. 17 نفر همچنان در بیمارستان‌های لندن بستری‌اند که نه نفر از آنان حالشان وخیم است. علت حادثه همچنان نامعلوم است.
منبع:cnn

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۵۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلالی ها جلوی جنجال رسانه ای خانه این بازیکن را گرفتند!

به گزارش همشهری آنلاین،‌ استقلالی‌ها باید تا دهم اردیبهشت پول پیش اجاره منزلی که برای بازیکن ازبکستانی خودشان تهیه کرده بودند را تکمیل می‌کردند به همین خاطر بلافاصله پس از اینکه هلدینگ مالک جدید باشگاه پولی را در اختیار استقلال گذاشت یکی از مواردی که در اولویت قرار گرفت، تکمیل روند پرداختی به صاحبخانه ماشاریپوف بود چون باشگاه به هیچ عنوان نمی‌خواست این قضیه به یک جنجال رسانه‌ای تبدیل شود.

در سالیان گذشته و هنگامی که مدیران دیگری در راس مدیریت باشگاه استقلال بودند، چند بار عدم پرداخت به موقع مطالبات صاحبخانه‌ها موجب جنجال رسانه‌ای برای استقلال شد و یک بار هم در داستان منزل شیخ دیاباته اتفاقاتی افتاد که یادآوری آن هنوز باعث ناراحتی این بازیکن می‌شود.

کد خبر 849134 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • تساوی «آویسپا» در حضور ۲۰ دقیقه ای زاهدی
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل
  • کلوپ هنوز ناراحت است که چرا این ستاره را نخرید
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • مجسمه‌ها هم سلفی می‌گیرند؛ متفاوت و فناورانه! (+تصاویر)
  • ببینید | لحظه تکان‌دهنده خودکشی یک زن در سالن تیراندازی / حاوی تصاویر ناراحت‌کننده
  • استقلالی ها جلوی جنجال رسانه ای خانه این بازیکن را گرفتند!
  • سلفی جدید بهرام رادان همه را متعجب کرد
  • عکس| سلفی حسینی با یک دختربچه در تمرین استقلال