Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از تسویه بدهی دولت به کشاورزان تا 3 ماه آینده خبر می دهد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است این تاخیر در پرداخت بدهی، موجب زیان 26 درصدی کشاورزان می شود و دولت هم آن را جبران نمی کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یزدان سیف مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران در برنامه گفتگوی 18:30 با اشاره به مصوبه دولت در خصوص نحوه خرید محصولات زراعی و باغی از کشاورزان و تفاوت آن با خرید تضمینی گفت: در تجارت ریسک بسیار مهم است و دولت نیز به دلیل توجه به بخش کشاورزی تلاش می کند تا میزان ریسک خود را در خرید محصولات زراعی و باغی از کشاورزان کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: محصولات کشاورزی به لحاظ نگهداری با چالش جدی روبرو است به این معنا که این محصولات را نمی توان برای مدت طولانی نگهداری کرد، بنابراین نرخ خرید تضمینی اجرا می شود تا دولت محصولات را به سرعت از کشاورزان خریداری و به بازار مصرف عرضه کند.

سیف افزود: مصوبه اخیر دولت برای خرید تضمینی به این صورت است که دولت هم متصدی خرید است و هم خریدش را تضمینی انجام می دهد، دولت تضمن خرید را دارد اما در شیوه جدید عملیات خرید با دولت نیست.

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم همان نرخ آبان ماه سال 95 بوده اما شیوه خرید فرق کرده است، گفت: در سال 96 تصمیم داریم در چهار استان زنجان، مرکزی، اردبیل و مشهد در حد محدود شیوه خرید محصولات را به صورت جدید جایگزین شیوه های قدیمی کنیم.

او با اشاره به اینکه خرید تضمینی و ایجاد تعهد نیازمند تامین منابع مالی است، گفت: دولت برای خرید گندم 700 تومان یارانه به کشاورزان می دهد.

او با بیان اینکه دولت برای تامین گندم کشور همواره دو استراتژی در پیش داشته است، افزود: نخستین استراتژی دولت اتکا به همان شیوه های گذشته بود، به این صورت که بخشی از نیاز کشور از داخل و بخش هم به صورت واردات تامین کنیم.

سیف با اشاره به استراتژی دوم دولت گفت: در این استراتژی تمرکز دولت بر روی خودکفایی قرار گرفت، به این ترتیب دولت تلاش کرد تا پول گندم را سر سفره کشاورزان ببرد که با توجه به فشردگی زمان برداشت، دولت به لحاظ تامین نقدینگی زیر فشار شدیدی قرار گرفت.

او ادامه داد: دولت تلاش کرد در استراتژی دوم، سفره کشاورزان را آباد کند اگرچه پرداختی دولت با تاخیر همراه بود.

سیف با اشاره به اینکه کشاورزانی که تا 21 خرداد ماه گندم خود را به سیلوها تحویل داده اند تا 50 درصد بدهی خود را از دولت دریافت کرده اند، گفت: ما تا آخر این هفته بدهی های خود را به روز می کنیم و در تلاشیم تا مابقی بدهی دولت به کشاورزان را ظرف 2 تا 3 ماه آینده پرداخت کنیم البته دولت برای جبران تاخیر در بدهی خود به میزان نرخ تورم خساراتی را به کشاورزان پرداخت می کند.

او تاکید کرد: عدم تطابق بین نرخ تورم با پرداخت دولت را باید در بهره وری تولید جستجو کرد به این معنا که دولت تلاش کرده تا میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهد که به موجب آن سرانه درآمد کشاورزان سه برابر شده است.


پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی به کشاورزان گفت: دولت باید هرسال پیش از آغاز فصل زراعی، قیمت خرید تضمین را به کشاورزان اعلام کند که متاسفانه همانند سالهای قبل امسال هم این امر محقق نشد و عملا دولت قیمت خرید تضمین خود را بسیار دیر به کشاورزان اعلام کرد.

او افزود: از سوی دیگر این نرخ خرید تضمینی باید متناسب با میزان تورم باشد که متاسفانه این نرخ هیچ سنخیتی با نرخ تورم ندارد به این ترتیب بار تورم عملا روی دوش کشاورزان است و جالب آنکه دولت هم حاضر به پرداخت این هزینه های اضافی به کشاورزان نیست، بنابراین در سالهای اخیر شاهد کاهش انگیزه کشاورزان برای کشت و فروش محصول خود به دولت هستیم که باید برای آن چاره اندیشی شود در غیر این صورت کشور با چالشی بزرگ مواجه می شود.

پاپی زاده با اشاره به اینکه پرداخت به موقع مطالبات به کشاورزان همواره با یک تناقض آشکار روبرو است، گفت: دولت زمانی که می خواهد خدماتی را به کشاورزان ارائه دهد، زودتر پول خود را از کشاورزان می ستاند مانند بیمه محصولات کشاورزی و یا حق آب قبل از شخم، اما زمانی که می خواهد محصولی را از کشاورز خریداری کند بدهی خود را دیرتر می پردازد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه دولت به موقع به تعهدات خود عمل نمی کند، گفت: این تاخیر در پرداخت ها موجب ضرر و زیان 26 درصدی کشاورزان برای پرداخت تسهیلات به بانک شده که دولت آن را جبران نمی کند.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۳۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، امید جهان‌نژادیان با اشاره اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از 20 فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد، اظهار داشت: عملیات خرید محصول گندم از شهرستان هندیجان آغاز شد و تا به امروز بیش از 770 هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری و از این میزان تاکنون بیش از 500 هزار تن گندم به سیلوهای استاندارد منتقل شده است.

وی با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان در حال انجام است، افزود: در حال حاضر در پیک خرید گندم استان قرار داریم و روزانه بیش از 60 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به آمادگی کامل اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جهت خرید محصول گندمکاران و فعالیت 103 مرکز خرید در استان، عنوان کرد: سیلوهای ذخیره‌سازی استاندارد به صورت 24 ساعته آماده هستند تا گندم را دریافت کنند.

جهان‌نژادیان یادآور شد: در سال زراعی قبلی در خوزستان بیش از یک میلیون و 720 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرط پرداخت عوارض آزادراه برای بیمه شخص ثالت حذف شد
  • لغو شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث
  • حذف شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان
  • ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس