Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حجت‌الاسلام مهدی پورمحمدی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی انسانی با سعه‌صدر بسیار بالایی بود و در برخورد با موضوعات به گونه‌ای رفتار می‌کرد که جامعه دچار تنش و دوقطبی نشود.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان در ادامه معرفی شخصیت والای شهید بهشتی ابراز داشت: این شهید قائل به کار تشکیلاتی منسجم در تمام مسائل بود و از یاران ممتاز امام‌خمینی (ره) به‌شمار می‌رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی قوه قضائیه را یکی از ارکان نظام در بحث امنیت دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری امنیت را موضوع درجه یک کشور دانستند و فرمودند، « بدون امنیت فعالیت‌های روزمره مردم و فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی و... امکان‌پذیر نیست.

پورمحمدی با اشاره به ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی عنوان کرد: سالانه 15 میلیون پرونده ورودی دستگاه قضائی کشور است که به طور متوسط هر قاضی در سال به حدود یک‌هزار و 500 تا یک‌هزار و 800 پرونده رسیدگی می‌کند.

این مقام قضائی عنوان کرد: در استان کرمان حدود 300 قاضی فعالیت می‌کنند که سهم رسیدگی آنها به پرونده‌های مختلف یک‌هزار و 600 پرونده است و بعضی قضات هستند که سهمشان حدود 2 هزار پرونده در سال است و آنچه مایه تأسف است، این است که 20 درصد از پرونده‌های حقوقی محاکم را پرونده‌های خانواده تشکیل می‌دهد.

رئیس دادگستری رفسنجان همچنین متوسط آمار طلاق در کشور را سال 94، 23 درصد و 25 درصد در سال 95 عنوان کرد و افزود: سال 94 در رفسنجان 366 مورد طلاق و سال 95، 307 مورد طلاق داشتیم که 17 درصد کاهش آمار طلاق را در بر می‌گیرد.

پورمحمدی با اشاره به آمار ازدواج در سال 94 اظهار کرد: در سال ذکرشده 2 هزار و 296 مورد ازدواج و سال 95 تعداد 2 هزار و 349 مورد ازدواج داشتیم که 3.3 درصد افزایش در این مورد بوده است.

وی اذعان کرد: در زمینه کاهش طلاق در بین شهرستان‌های بزرگ استان رتبه اول را دارا هستیم که در این راستا معاونت بهداشتی، مؤسسات خیریه کوثر و راه‌نو، کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، بهزیستی، هیأت کربلا در کمیته تخصصی ازدواج و طلاق شهرستان همکاری کردند و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، توانستیم آمار طلاق را در شهرستان کاهش دهیم.

70 درصد عامل طلاق در رفسنجان اعتیاد به مواد مخدر است

رئیس دادگسترش شهرستان رفسنجان کاهش جمعیت کیفری، سلامت دستگاه قضائی و ترویج فرهنگ صلح و سازش را از اولویت‌های دستگاه قضائی در سال جاری برشمرد و افزود: در استان کرمان سرقت، ضرب و جرح، تهدید، توهین به اشخاص، موادمخدر، صدمات ناشی از تصادفات و... به ترتیب اولویت بیشترین جرائم را دارند.

وی مواد مخدر را پایه و اساس مسائل کیفری و خانواده دانست و تصریح کرد: مواد مخدر موجب افزایش جرائمی از جمله سرقت‌های جزء، ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و...می‌شود و 70 درصد عامل طلاق در رفسنجان اعتیاد به مواد مخدر است.

پورمحمدی اشتغال، مسکن، رکود بی‌سابقه، ورشکستگی مؤسسات مالی، عملکرد ضعیف بانک‌ها در حوزه وام‌های کلان، ایجاد مؤسسات مالی غیرمجاز و عدم نظارت کافی دولت و...اثرگذار در مسائل ناهنجاری‌ها دانست که به مسائل اقتصادی مربوط می‌شوند.

منافقان دهه 60 داعشی‌های امروزی بودند

رئیس دادگستری رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با ابراز گلایه از برخی مسؤولان در ایام انتخابات که هجمه سنگینی علیه قوه قضائیه وارد کرده و خوراک برای نهادهای به‌اصطلاح حقوق‌بشر درست کردند، خاطرنشان کرد: چرا امثال احمدشهید عنوان کند که مسؤول رسمی در ایران اعلام کرده که ما 36 سال اعدام کردیم.

وی ادامه داد: ما 17 هزار شهید ترور دادیم که به دست منافقان به شهادت رسیدند و اکثر این شهدا در دهه 60 شهید شدند، منافقان آن دوران داعشی‌های زمان ما هستند چراکه داعشی‌ها همان رفتار منافقان در آن دوران را مرتکب می‌شوند.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان تصریح کرد: افتخار نظام را نباید به دلیل مسائلی زیر پا گذاشت و به سپاه و بسیج و قوه قضائیه توهین کرد.

100 هکتار از اراضی ملی در سال 95 رفع تصرف شد

وی با اشاره به برطرف‌شدن مشکل پلاک 2094 در رفسنجان اظهار داشت: با تلاش چندساله در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و شهرستان این مشکل برطرف شد و محدوده پلاک مشخص شد که در غیر ای‌نصورت حدود 3 هزار پرونده باید در این رابطه تشکیل و رسیدگی می‌شد.

پورمحمدی با بیان اینکه سال گذشته 100 هکتار از اراضی ملی از متصرفان بازپس‌گیری شد از ورود 13 هزار و 547 پرونده به دستگاه قضایی در رفسنجان اشاره کرد و افزود: میزان خروجی پرونده‌ها 14 هزار و 598 مورد بوده که نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه 108 درصد بوده است.

رئیس دادگستری رفسنجان نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا را 102 درصد عنوان کرد و گفت: تقریبا 20 درصد از پرونده‌های حقوقی به پرونده خانواده مربوط می‌شود.

وی همچنین به توضیح سامانه ثنا پرداخت و اظهار کرد: شبیه دفاتر پلیس +10 در حال راه‌ندازی هستند و هر شخص می‌تواند یک صفحه در این سامانه برای خود داشته باشد و مشخصات خود را ارائه دهد و برای او یک کد رهگیری و آدرس الکترونیکی ارسال می‌شود.

ثبت‌نام 6هزار 310 نفر رفسنجانی در سامانه ثنا

پورمحمدی افزود: ازجمله مزایای این سامانه حذف بروکراسی اداری و کاغذبازی، عدم اتلاف وقت و هزینه و... است و شخص در هر جای کشور که باشد اگر پرونده‌ای داشته باشد ابلاغیه از طریق سامانه الکترونیکی برای او ارسال خواهد شد.

رئیس دادگستری رفسنجان عنوان کرد: در رفسنجان تاکنون 6 هزار و 310 نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و در حال حاضر ثبت‌نام در محل دادگستری انجام می‌شود

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۴۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: پارسال با ورود دستگاه قضایی بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان که مورد تعرض و تصرف عده‌ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی رفع تصرف شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بیش از ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در هزار و ۱۳۷ فقره به مساحت بیش از هزار و ۲۴۷ هکتار بود.

عتباتی همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی طی پارسال نیز پرداخت و افزود: دستگاه قضایی استان پارسال به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان و شهرستان‌ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲ هزار و ۶۸۶ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی کرد.

رئیس دادگستری آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار به تعداد هزار و ۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی جلوگیری کرد.

عتباتی همچنین با اشاره به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی گفت: پارسال بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان رفع تصرف شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • ۱۱۶ هکتار از اراضی ملی استان اردبیل رفع تصرف شد
  • ۱۱ هکتار از اراضی دولتی در جنوب کرمان رفع تصرف شد
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی