Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی فربین، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا)، در خصوص آموزش عمومی قرآنی اظهار کرد: آموزش عمومی قرآن برای یک فرد از زمان طفولیت و زیر هفت سال آغاز می‌شود یا به عبارت دیگر از سن سه‌سالگی، هنگامی که خردسال آغاز به حرف زدن می‌کند، می‌توان با حفظ سوره‌های کوچک به صورت نرم و آهسته او را با آموزش حفظ قرآن آشنا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فربین با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نباید بر خردسال در زمینه حفظ قرآن فشار وارد شود، عنوان کرد: مسئله حفظ سوره‌ها باید با ملایمت و با حفظ سوره‌های کوتاه قرآن از سن سه سالگی آغاز شود و تا دوران ابتدایی و 12 سالگی ادامه داشته باشد و در همان سن‌های پایین باید آشنایی با قصه‌های قرآنی و مفاهیم قرآنی در قالب قصه و داستان به خردسالان منتقل شود.

این مدرس قرآن اظهار کرد: به تدریج که سن طفولیت و دوران ابتدایی خردسال سپری می‌شود، نوجوانان و جوانان وارد آشنایی با قواعد تلاوت صحیح و مفاهیم قرآن و نکات تفسیر قرآن شوند.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان باید در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم وارد آشنایی با مفاهیم و پیام‌های قرآنی و همچنین فضای تلاوت قرآن شوند، عنوان کرد: در ادامه این موضوع نیز باید به تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن مراجعه کنند.

فربین در پاسخ به این سؤال که در میان آموزش عالی، آموزش و پرورش و خانواده و یا سایر ارگان‌ها و مؤسسات کدام یک در زمینه آموزش قرآن نقش اثرگذارتری دارند؟ بیان کرد: قطعا آموزش و پرورش، جایگاه اصلی آموزش را دارد و سایر نهادها و دستگاه‌ها چون فرهنگ‌سراها و مساجد و ... نقش‌های فرعی را دارند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: اما نقشه‌ای که برای حفظ قرآن از سنین طفولیت برای خردسالان با حفظ آیات منتخب قرآن و یا سوره‌های کوتاه قرآن ترسیم کردم و همچنین آموزش مفاهیم قرآنی از روی قصه‌های قرآنی، جوابگوی آشنایی عموم با آموزش عمومی قرآن است.

وی با اشاره به اینکه اما دستگاه‌هایی هستند که در این زمینه بودجه‌های سنگینی اخذ می‌کنند اما فعالیتشان بازدهی لازم را ندارد، اظهار کرد: این نشان‌‌دهنده این است که آنها نقششان را به خوبی ایفا نمی‌کنند، چون نتیجه لازم را در زمینه آشنایی با آموزش عمومی قرآن به دست نیاوردیم.

فربین با اشاره به اینکه باید از آموزش قواعد خشک تجویدی در سنین پایین خودداری کنیم، عنوان کرد: به طور مثال این یکی از مواردیست که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد، چون این امر موجبات دلزدگی را فراهم می‌کند و بالعکس باید در مقاطع متوسطه اول و دوم باید دانش‌آموزان به فضاهای تفکری و تدبری قرآن بیایند و با آنها باید در این زمینه بیشتر کار شود.

وی افزود: به عبارت دیگر در این سنین باید نوعی انتخاب رشته صورت گیرد و دانش‌آموزانی که تمایل دارند در بخش قرائتی و ظاهر قرآن کار کنند برای قرائت تخصصی آنها را حفظ کنند و آنهایی که استعداد خوبی برای حفظ قرآن دارند وارد این عرصه شوند و آنهایی هم که در این موارد علاقه‌مند نیستند، وارد مباحث تفسیری و تدبری قرآن، تفسیر موضوعی و ترتیبی و یا آشنایی با پیام‌های قرآنی شوند.

فربین در پاسخ به این سؤال که بهترین روش برای آشنایی بزرگسالان با آموزش عمومی قرآن، گفت: مثل مؤسسات زبان‌آموزی و آموزش انگلیسی که نوعی تعیین سطح از علاقه‌مندان دارند، باید برای بزرگسالان آزمون تعیین سطح انجام شود تا درصد مهارت آنها مشخص شود و وارد رشته‌های تلاوت، حفظ، تدبر و تفسیر قرآن و یا زیر شاخه‌های آن شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات جلسات سنتی قرآن ما کار کردن اساتید این جلسات با تجربه شخصی خودشان است، عنوان کرد: متأسفانه NGOاساتید قرآن نداریم تا آنها را راهنمایی کند که با روش علمی و پیشرفته کار کنند و این جلسات به شکل سنتی اداره می‌شود به گونه‌ای که هر کدام از این اساتید با تجربه خودشان این جلسات را اداره می‌کنند و هیچ گونه این تجربیات به یکدیگر منتقل نمی‌شود.

این مدرس قرآنی کشورمان اظهار کرد: از سوی دیگر نیز معاونت قرآن و عترت ارشاد و آموزش و پرورش و افرادی که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند نشست‌هایی برای تعیین بهترین روش آموزش عمومی قرآن برپا کنند.

وی با اشاره به اشکال موجود در آموزش فعلی عموم قرآن، اضافه کرد: با وجود اینکه باید گفت سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی پیشتاز عرصه آموزش قرآن بوده است، اما اشکالی که وارد است این ست که در حقیقت در آنجا هم بر روی بخش تلاوت و آشنایی با ظاهر قرآن، قواعد روخوانی و روان‌خوانی و تجوید و صوت و لحن خیلی ایست می‌کنند و اینگونه سن‌های طلایی بچه‌ها را برای دستیابی به تدبر و مفاهیم زیبای قرآنی از دست می‌دهند.

فربین در خصوص سن طلایی بچه‌ها، گفت: قطعا مقطع ابتدایی برای حفظ مفید است و مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان و یا همان متوسطه اول و دوم به عنوان سن طلایی آموزش حفظ قرآن شمرده می‌شود چون پس از آن با ورود به دانشگاه و یا شاغل شدن و ازدواج این فرصت را از دست می‌دهند. به هر حال مراد از این سن اینست که فرزندان بتوانند رشته مورد علاقه خود را در زمینه حفظ، قرائت و یا تدبر در قرآن انتخاب کنند.

وی ادامه داد: الگویی که به همه جا داده می‌شود که روخوانی، روان خوانی، تجوید و صوت و لحن و سپس وارد ترجمه و تفسیر قرآن می‌شود، این الگوی اشتباهی است بلکه باید در حقیقت آموزش تلاوت و صوت و لحن با قرائت همراه با تدبر و حفظ انجام شود که بچه‌ها و حتی بزرگسالان که یکی دو سال اول آموزش عمومی قرآنشان سپری می‌شود انتخاب رشته کنند. کما اینکه در جلسات قرآن شاگردانی هستند که سال‌های زیاد به جلسات قرآن رفت و آمد می‌کنند اما اصلا اساتید آنها را راهنمایی نمی‌کنند که شما مثلا استعداد قرائت قرآن را ندارید و باید به سمت حفظ قرآن و یا تدبر در قرآن بروید. همچنین در مؤسسات نیز به همین گونه است.

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه دوره‌های مؤسسات قرآنی نیز طولانی مدت است، عنوان کرد: حال آنکه باید این دوره‌ها فشرده باشد تا قرآن‌آموزان طی مدت کوتاهی با گزیده‌ای از رشته‌های مختلف حفظ و قرائت و تدبر و تلاوت آشنا شوند و زود نیز انتخاب رشته کند و در مسیری که علاقه و استعداد دارند قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه فردی که صوت خوبی ندارد، چرا باید سال‌ها عمرش را در این زمینه تلف کند و یا در زمینه حفظ نیز به همینگونه، ادامه داد: بلکه ممکن است آن فرد هنگامی که در عرصه مفاهیم و تفسیر قرآن مراجعه کنند، موفق باشد.

فربین در پاسخ به این سؤال که در آموزش قرآن چه اندازه مربی، منابع و شیوه تدریس دخیل است؟ گفت: معتقدم الگو و روش آموزشی در این زمینه تأثیرگذار است اگر این الگو اصلاح شود در همه دستگاه‌ها و نهادها و مؤسسات به کار می‌آید و سپس که الگو درست شد باید به امر تربیت نیروی انسانی بپردازیم و مرحله سوم نیز تدوین منابع است. هنگامی که الگو معلوم باشد که ما چه روشی می‌خواهیم برویم و نیروی انسانی و مربی آشنا با آن روش‌ها تربیت شده باشد در حقیقت منابعی نیز در این زمینه تألیف می‌شود.

وی در خصوص اثرگذاری آموزش چهره به چهره قرآن و آموزش از طریق فضای مجازی، اظهار کرد: در حقیقت آموزش چهره به چهره اثرگذاری بیشتری دارد به دلیل اینکه در این جلسات سنتی قرآنی جمع‌خوانی داریم و از دیگر سو، شاگرد از استاد انرژی مثبت می‌گیرد و استاد نیز از شاگردان انرژی مثبت می‌گیرد و هم از جهت روش‌های آموزشی که خود استاد خلاقانه آن را می‌تواند بیاورد.

فربین عنوان کرد: اما معتقدم باید آموزش‌های فضای مجازی و لوازم‌های کمک آموزشی و لوح‌های فشرده در کنار کار و فعالیت به صورت تکلیف، استاد از قرآن آموزان بخواهد.

وی با تأکید بر اینکه باید در جلسات سنتی قرآن تعیین سطح صورت گیرد که در برخی از این جلسات این امر انجام نمی‌شود، بیان کرد: اما تعیین سطح سنی نیز در این میان مهم است که معتقدم می‌توانند بچه های مقاطع سنی ابتدایی و کهنسالان، نوجوانان شامل مقاطع راهنمایی و اوایل دبیرستان نیز با یکدیگر و پایه های پایانی دبیرستان و میان سالان نیز باهم در این جلسات حضور داشته باشند که گویش و ادبیات استاد نیز در این زمینه خیلی راحت‌تر است.

این مدرس قرآن کریم با اشاره به اینکه قطعا آموزش فضای مجازی قرآن نیز خالی از لطف و مزیت نیست، عنوان کرد: قطعا افرادی که دارای مشغله هستند می‌توانند از آموزش های مدارس مکاتباتی، غیرحضوری و همچنین آموزش‌های مجازی قرآن بهره مند شوند. قطعا برای افرادی که وقت محدود دارند این آموزش‌ها خوب است اما مادامی که این افراد در جلسات قرآن چهره به چهره حضور پیدا نکنند این افراد نمی‌توانند نتیجه لازم را دریافت کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۳۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه رهبر انقلاب در تفسیر قرآن تلاش دارند هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی برای هدایت جامعه باشد، گفت:نگاه قرآنی ایشان منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه قرآن با جان و روح ایشان عجین است وهر سخنی می‌گویند، قرآنی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دانشگاه معارف اسلامی در حال برگزاری است.

در این مراسم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، درباره تازگی و طراوت پیوسته قرآن کریم و درک مفاهیم جدید از آن، اظهار داشت: شخصی از یکی از ائمه اطهار علیهم السلام پرسید که چگونه است قرآن با اینکه هر روز قرائت می‌شود ولی باز بر طراوت آن افزوده می‌شود؟ حضرت در پاسخ فرمودند چون خداوند متعال قرآن را برای صدر اسلام و زمان خاصی نفرستاده است و پیام الهی باید تا قیامت در جامعه بشری طنین‌انداز باشد.

او ادامه داد: خدای متعال می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ تَعالَى لَمْ یَجْعَلِ الْقُرآنَ لِزّمان دُوْنَ زمان وَلا لِناس دُوْنَ ناس فَهُوَ فِى کُلِّ زَمان جَدیدٌ وَعِنْدَ کُلِّ قَوْم غَضٌّ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ» قرآن کریم از ابتدا هدی للناس بوده است و خواهد بود در نتیجه در تمامی زمان‌ها از دوران پیامبر (ص) تا زمان‌های دیگر تازگی و طراوت دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به همکاری بسیاری از مراکز علمی در داخل و خارج کشور در برگزاری این کنگره، اظهار داشت: این کنگره بهانه‌ای برای پرداختن به قرآن کریم شده است. زیرا جامعه ما جامعه قرآنی است و این کنگره هم در راستای این موضوع برگزار می‌شود.

اهتمام رهبر انقلاب به تفسیر قرآن در دوران قبل و بعد از انقلاب

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این باورند که از راه قرآن می‌توان در دل‌ها نفوذ کرد، تصریح کرد: ایشان هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی مباحث قرآنی و تفسیری را ادامه دادند. هرچند که من افسوس می‌خورم که تفسیر برخی از سوره‌ها ناتمام مانده است. اگر ایشان فرصتی داشتند یا هیئتی تحت نظارت ایشان تشکیل می‌شد تا کار  دنبال شود خیلی ارزشمند بود و  ذخیره گرانقدری برای آینده داشتیم.

حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه تفسیر رهبر انقلاب در قبل و بعد از انقلاب متفاوت است، توضیح داد: قبل از انقلاب سوره‌هایی را تفسیر کردند که به مبارزه با رژیم کمک کند و جنبه مبارزاتی و انقلابی داشته باشد. بعد از انقلاب هم متناسب با نیاز روز به تفسیر سوره‌ها پرداختند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از اقدام مقام معظم رهبری به تفسیر قرآن در حدود 35 سالگی یاد کرد و گفت: ایشان در آن دوران کوله‌باری از دانش داشتند و با تسلط خاص به مباحث تفسیری پرداختند. تفسیر ایشان با مراجعه به منابع گوناگون شیعه و اهل سنت و از رهگذر اجتهاد و تفکر و عقل و خرد بوده و هر کجا تفسیر قرآن به قرآن لازم بوده این کار را کرده‌اند و اگر در جایی نیاز به روایت بوده است از آن بهره بردند.

رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری

استاد درس خارج حوزه در خصوص رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری توضیح داد: نگاه ایشان در تفسیر قرآنی از سویی اجتهادی است و از سوی دیگر متناسب با موضوعات زمانه است. امام هادی (ع) فرمودند: لم یجعله زمان دون زمان؛ یعنی قبل از انقلاب یک نوع اقتضاء دارد و بعد از آن هم اقتضاء دیگر و می‌توان سخن از عدالت اجتماعی و جهاد و غیره مطابق آیات قرآن به میان آورد.

او ادامه داد: نگاهی که مقام معظم رهبری حداقل در سوره مبارکه توبه دارند، الهام‌گرفته از کریمه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» است یعنی وقتی بحث تلاوت و تجوید و ترجمه و حفظ مطرح می‌شود، یکی از نکات قبل از آن، تدبر در قرآن است یعنی درک کنیم قرآن چگونه با ما سخن گفته است. خداوند در قرآن فرموده است: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ« منزلت پیامبر(ص)، منزلت تبیین است لذا هم باید به محکمات توجه کرد و هم متشابهات به محکمات ارجاع داده شود.

حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر انقلاب با اتکا بر این آیه به تفسیر قرآن اقدام کردند، خاطرنشان کرد: ایشان با پشتوانه علمی قابل قبول که خواص بپسندند و عوام بفهمند، تفسیری رسا و روان ارائه کردند. به طوری که مخاطبان عام آن را می‌فهمند زیرا مخاطبان امروز و دیروز ایشان از طبقات مختلف علمی و اقشار مختلف مردم بوده‌اند و این جای تحسین دارد.

تفسیر قرآن به قرآن در بیان رهبر انقلاب

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از تفسیر قرآن به قرآن در بیان مقام معظم رهبری یاد کرد و توضیح داد: ابن عباس از پیامبر(ص) نقل کرده است که «القرآن یفسر بعضه بعضا» یعنی برخی آیات برخی آیات دیگر را تفسیر می‌کند و مفسر باید اشرافی بر سایر آیات داشته باشد تا به بیراهه نرود. به عنوان مثال در سوره توبه بیان شده است: «أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» سه جرم سنگین برای کفار بیان کرده است؛ اول اینکه پیمان‌شکنی و نقض عهد کردند، جرم دوم اخراج پیامبر(ص) از صحنه بود و جرم سوم هم اینکه آنان شروع‌کننده بودند.

او ادامه داد: آیه با مفهوم استفهامی آغاز شده است که به نظر بنده اهمیت آن بیشتر از جایی است که مستقیما فرمان جهاد با کفار را داده است؛ فرموده آیا وقت آن نرسیده است که با کفار پیکار کنید؛ رهبر معظم انقلاب این آیه سوره توبه را با دو آیه سوره ممتحنه جمع عالمانه‌ای کرده‌اند.

استاد درس خارج تصریح کرد: در سوره توبه فرمان به قتل عنوان شده اما در آیات هشتم و نهم سوره ممتحنه فرموده است: «لَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ؛ إِنَّمَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» ایشان فرموده است، اگر دشمنان کاری به دین ما نداشتند و طمع‌ورزی به کشور و خاک ما نداشتند براساس آیات قرآن ما با آنان دشمنی نداریم. نتیجه آن که آیه ملاک به دست ما داده است.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب می‌گفتند محمدرضا پهلوی شاه شیعه است بنابراین باید به او حرمت گذاشت و با او مقابله نکرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری در تفسیرشان فرموده‌اند اگر امپراتوری روم مسیحی در یک سو و عبدالملک مروان در سوی دیگر ماجرا باشد، باید ببینیم چه کسی به دین ما ضربه زده و جان و مال و ناموس مسلمین را تهدید می‌کند. بنابراین مقابله ما با عبدالملک مروان است. اگر کسی آرام است و نقشه برای دین ما ندارد ما جنگی با او نداریم. این تعبیر ایشان در زمان شاه اشاره به محمدرضا پهلوی بود.

شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین از گرایش اجتماعی رهبر انقلاب در تفسیر قرآن یاد کرد و گفت: نباید خود را به احکام فردی اسلام محصور کنیم، بلکه باید رویکرد هدایتی، تربیتی و اجتماعی داشته باشیم. به همین دلیل رهبر انقلاب سراغ چنین آیاتی رفتند و این نکته شاهکار ایشان است. زیرا قبل و بعد از انقلاب این نگاه را داشته‌اند.

او توضیح داد: اگر سخن از درد اجتماعی است، ایشان درمان را هم از قرآن بیان کرده‌اند. قرآن هم موعظه و شفای صدور و هم رحمت برای مؤمنان است و زنگارها را از دل بیرون می‌برد و دل‌ها را نرم می‌کند و زمینه هدایت انسان فراهم خواهد شد و انسان هدایت‌یافته هم مشمول رحمت الهی می‌شود.

حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه مقام معظم رهبری در تفسیر خود تلاش دارند تفسیر هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی کند تا نتیجه آن هدایت جامعه باشد، یادآوری کرد: نگاه قرآنی ایشان البته منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه مباحث قرآنی با جان و روح ایشان عجین است و هر وقت سخنی می‌گویند، سخن قرآنی است و البته نکته‌سنجی‌های دقیق ایشان در سخنان ماه مبارک رمضان، در جای خود محفوظ است.

 استاد درس خارج حوزه باز حساسیت رهبر انقلاب درباره اسرائیلیات و روایات مجعول یاد کرد و گفت: یکی از کارهای جریان نفوذ وارد کردن روایات جعلی بین روایات صحیح است و ایشان با تتبع دقیق این موارد را شناسایی کرده‌اند.

او ادامه داد: نکته دیگر در مباحث تفسیری رهبری، توجه به سنن اجتماعی است و آن را بر مسائل امروز جامعه منطبق کرده‌اند. همچنین از دیگر موضوعات مهم در فرمایشات ایشان آن است که شبهه‌زدایی کرده‌اند لذا بارها بر رفع شبهه جوانان تاکید فراوانی کرده‌اند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به آیاتی که ممکن است برای مخاطب جوان ایجاد شبهه کند، توضیح داد: به عنوان مثال آیه «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ» رهبر انقلاب پاسخ داده‌اند که دستور قرآن در این آیه بدون مقدمات نیست و شبهه برای کسانی ایجاد می‌شود که به این مقدمات توجه ندارند. زیرا اسلام برای کشتن کسی نیامده است بلکه آمده است تا به انسان‌ها حیات و زندگی طیبه بدهد: «اذا دعاکم لما یحییکم» ولی زندگی حق همه است نه اینکه برخی حق حیات داشته باشند و برخی را از حیات محروم کنند، یعنی بکشند و بزنند و ببرند و جامعه اسلامی در برابر آنان سکوت کنند. 

حسینی بوشهری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اظهار داشت: کودک و زن فلسطینی هم حق حیات دارند و اینکه رژیم اسرائیل آنان را بکشد و نابود کند و بعد بگوییم نباید از حقشان دفاع کنند، خلاف دستورات قرآن کریم است.

او با تأکید بر اینکه ما حق نداریم دست ایران و حزب الله و مردم یمن را برای مبارزه با اسرائیل ببندیم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در تفسیر خود بر این باورند که اسلام باید بتواند پیام خود را منتقل کند و افراد در برابر آن مزاحمت درست نکنند. عاطفه و محبت تا جایی است که آنان با منطق با ما برخورد کنند. زنادقه و پیروان فرق دیگر در مسجد با ائمه مناظره می‌کردند و تا جایی که استدلال مطرح بود ائمه اطهار علیهم السلام نیز با محبت با آنان رفتار می‌کردند. 

استقبال گسترده استادان از این کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای

در ادامه این کنگره حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله شاکری، رئیس دانشگاه معارف اسلامی، اظهار داشت: رسالت ما این است که از اندیشه اندیشمندانی استفاده کنیم که به منشا نورانی قرآن متصل باشند لذا تصور می‌کنیم دیر وارد بررسی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری شده‌ایم ولی باز گامی در این مسیر نورانی است.

او تصریح کرد: هبر معظم انقلاب اسلامی روح اندیشه خود را از قرآن کریم گرفته‌اند و هم قبل از انقلاب مورد اقبال جوانان و مردم بوده و هم امروز این اندیشه علاقه‌مندان زیادی در فضای دانشگاه‌ها دارد.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از ارسال مقالات تحصصی به کنگره یاد کرد و گفت: حدود 200 مقاله به کنگره ارسال شده از این تعداد، در مرحله اول 150 مقاله انتخاب و در بازبینی مجدد 70 مقاله برتر انتخاب شد؛ این حجم گسترده استقبال استادان از این کنگره نشان می‌دهد که استادان معارف به مسئله قرآن و اندیشه رهبر انقلاب اقبال فراوانی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • سابقه دیرینه دارالقرآن الکریم حرم رضوی در زمینه ترویج قرآن کریم
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • آزمون‌ دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در نی ریز
  • آموزش: نکات مهمی که قبل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی دست دوم باید بدانید
  • خلبانی، رویای کودکی هرکول طلایی ایران!
  • ضرورت توجه جدی به مسائل تربیتی و پرورشی در آموزش‌وپرورش
  • معلمان ورزش در خط مقدم پرورش قهرمانان ورزشی هستند
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان