Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه مجازات باید آخرین راه‌حل یا آخرین راهکار باشد، نه نخستین آن، گفت: بزهکار باید متوجه شود جامعه به دنبال انتقام نبوده و قصد دارد به او فرصت بدهد، از این رهگذر عدالت ترمیمی، جایگزین عدالت تنبیهی می‌شود.

هادی رستمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیشینه مجازات‌های جایگزین به ویژه جایگزین‌های حبس، تصریح کرد: نهاد تعویق صدور حکم نهادی تقریبا نوپاست که در سال 92 وارد قانون مجازات اسلامی ایران شد، برخلاف نهاد تعلیق اجرای مجازات که در نیمه دوم دهه 40 وارد زرادخانه کیفری ایران شده است، تعلیق تعقیب نیز که از اختیارات دادستان است، پیشینه دور و درازی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تعلیق و تعویق نهادهای آمریکایی- انگلیسی هستند و بر اساس برخی منابع موجود گفته شده که بنیانگذار تعلیق یک کفاش توانگر بوستونی به نام «جان اگوستوس» است که در 1841 از دادگاه تقاضا کرد برخی متهمان - معمولا جوانان - را برای اصلاح و اعاده به زندگی معمولی به او بسپارند تا به آنها کار یا حرفه بیاموزد. او در زمان مرگ خود در 1895 از زندانی شدن 1125 مرد و 794 زن جلوگیری کرد. بعدها قوانین خاصی در این زمینه در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها وضع شد و به این اقدام جنبه تقنینی بخشید.

رستمی با بیان اینکه برای اجرای هر اقدام یا راهکار جایگزینی باید بستر آن فراهم باشد، اعلام کرد: جایگزین‌های حبس از جمله نهاد تعلیق و تعویق مراقبتی مواردی مناسب هستند، به شرطی که بسترهای اجتماعی آنها فراهم باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که در ایران فرد برای کوچک‌ترین جرم به زندان می‌رود و مردم بیشتر به دنبال انتقام‌گیری هستند، این نهادها در عمل چندان جواب نمی‌دهند و باید پیش از هر چیز افکار عمومی اصلاح شود و مردم به این باور برسند که زندان مدرسه بزهکاری است و امکان دارد فردی با زندان رفتن بدتر شود که بهتر نشود و بدین‌سان تمام فرصت‌های اجتماعی خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین باید فرهنگ مدارا و سازش به جای فرهنگ خشونت و انتقام نهادینه شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بزهکار را باید بی‌آنکه به زندان فرستاد، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو کرده و فرصت اصلاح، برگشت به اجتماع و ترمیم و جبران اقدام صورت گرفته به او داده شود، یادآور شد: مجازات باید آخرین راه‌حل یا آخرین راهکار باشد، نه نخستین آن! قبل از مجازات، باید به نهادهای جرم‌شناختی چون تعویق و تعلیق مراقبتی روی آورده شود. باید بزهکار متوجه شود جامعه به دنبال انتقام نبوده وقصد دارد به او فرصت بدهد، از این رهگذر عدالت ترمیمی، جایگزین عدالت تنبیهی می‌شود.

رستمی اشاره‌ای هم به فواید جایگزین‌های مجازات کرد و گفت: جایگزین‌ها، به جز مجازات جایگزین‌های حبس مانند جزای نقدی لزوماً مجازات نیستند؛ بنابراین اگر روی نهاد جایگزین که نهادهای بدیل کیفری هستند، متمرکز شویم هم برای جامعه و هم بزهکار شایسته‌تر است، چرا که اینها محکومیت نیستند و در سجل کیفری ثبت نمی‌شوند و فاقد ویژگی برچسب‌زنی هستند.

این حقوقدان با بیان اینکه در مورد برخی از جرائم به علت شدت و وخامت جرم نمی‌توان به نهادهای جایگزین متوسل شد، عنوان کرد: با تمام فواید و مطلوبیت‌های جایگزین‌های کیفر، در زمینه حدود، قصاص، دیات و همچنین جرائم تعزیری مهم، بکارگیری جایگزین، مناسب و منطقی نیست؛ چرا که ممکن است این تصور را دامن بزند که عدالت را می‌توان با پول خرید یا تابع چانه‌زنی و قول و قرارهای نامتعارف قرار داد.

وی با بیان اینکه در جرائمی که با حقوق مردم مستقیما سروکار دارد، نمی‌توان جایگزین‌های حبس را اعمال کرد، یادآور شد: در جرائمی که به طور مستقیم با حقوق مردم سروکار دارد، توسل به جایگزین مگر با رضایت شاکی یا جبران ضرر و زیان او امکان‌پذیر نیست.

رستمی در پایان متذکر شد: اینکه در سال 92 قانونگذار نهاد تعویق را وارد قانون کرده و نهاد تعلیق را نیز دوباره با مقررات منطقی‌تری پیش‌بینی کرده، شایسته تقدیر است اما ذکر دو نکته ضروری است؛ نخست اینکه توسل به این نهادها در عمل توسط قضات، از سر اجبار و به جهت پُر ازدحام بودن زندان و نبود تخت خالی برای زندانی نباشد و به کارکرد اصلاحی تعویق و تعلیق توجه شود؛ دوم اینکه برخی قیدها و شرایط سخت‌گیرانه این نهاد که در پاره‌ای موارد موجب سوءاستفاده می‌شود، از جمله اختیاری بودن تعویق و تعلیق که ممکن است موجب تبعیض در برخورد با متهمانی که شرایط برابر دارند، شود، برداشته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هالند پس از پوکر: باید بیشتر پیشرفت کنم

به گزارش "ورزش سه"، منچستر سیتی با درخشش ارلینگ هالند و زدن ۴ گل، موفق به پیروزی ۵-۱ شد. آنها حالا با یک بازی نسبت به آرسنال ۸۳ امتیازی، در رتبه دوم ۸۲ امتیاز دارند و شانس اول قهرمانی هستند.

ارلینگ هالند در نیمه اول با دو گل از روی نقطه پنالتی و یک ضربه سر زیبا هت‌تریک کرد و در نیمه دوم هم با یک شوت فوق‌العاده توانست پوکر کند. ستاره نروژی پس از بازی درباره عملکرد خود و نمایش تیمش با خبرنگاران صحبت کرد.

او گفت:«من یک مربی نه‌چندان بد دارم که به من کمک زیادی می‌کند. به بازیکنان اطرافم نگاه کنید، این گل‌ها بدون آنها ممکن نیست. من سعی می‌کنم هر روز پیشرفت کنم. هنوز چند مشکل دارم و باید آنها را برطرف و پیشرفت کنم. فعلا باید روی نکات مثبت تمرکز کنیم و جلو برویم.

چهار فینال تا پایان فصل باقی مانده. سه بازی در لیگ و یک بازی در جام حذفی. هر چهار را می‌خواهیم. البته فعلا باید به آنها فکر نکنیم و روی فولام تمرکز کنیم.»

هالند سپس درباره آمار ۲۵ گل در این فصل لیگ برتر و شانس بالا برای کسب مقام آقای گلی گفت:«۲۵ گل در لیگ برتر، بد نیست. از عملکرد خودم راضی هستم اما باید بیشتر پیشرفت کنم. می‌توانستم گل‌های بیشتری بزنم.»

هالند در حال حاضر با ۲۵ گل در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ برتر قرار دارد. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او الکساندر ایساک از نیوکسل با ۲۰ گل است و سپس کول پالمر با عدد مشابه اما با گل‌های بیشتری از روی نقطه پنالتی در جایگاه سوم ایستاده است.

دیگر خبرها

  • نخست وزیر ارمنستان: تعلیق مذاکرات مرزی با آذربایجان، منجر به جنگ می‌شود
  • «مشاغل خاص» زیر تیغ عدالت مالیاتی
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • آمریکا یک محموله مهمات به اراضی اشغالی را تعلیق کرد
  • هالند پس از پوکر: باید بیشتر پیشرفت کنم
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو روادید دانشجویان معترض شد