Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال از حمله ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان خلیج فارس می‌گذرد و هنوز هم گفت‌وگو با شاهدان حادثه و بررسی زوایای این ماجرا، تلخ است و تکان‌دهنده است .

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم،سرهنگ منصور قاسمی فرمانده یکی از تیم‌های غواصی آن روزهای انقلاب است؛ اولین تیمی که سر صحنه سقوط هواپیما رسیده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تاریخ دوازدهم تیرماه برای همیشه در کنج ذهن این مرد با همه جزئیاتش ثبت شده ؛ همه لحظه‌های سخت عملیات جستجو و پیدا کردن اجساد و قطعات هواپیما... همه نگاه‌ها، حرف‌ها، اشک‌ها، غصه‌ها...همه آن چیزهایی که کنار هم قرار گرفتند و دوازدهم تیرماه 1367 را در تقویم کشورمان ماندگار کردند ؛ آن یکشنبه تلخی که سندی دیگر شد بر مظلومیت مردم بی‌دفاع کشور ما مقابل حریف تا دندان مسلح. آنچه در ادامه می‌خوانید بازخوانی عملیات جستجوی این حادثه، در گفت‌وگوی خبرنگار جام‌جم‌ آنلاین با سرهنگ منصورقاسمی است.

جناب سرهنگ آن روزها شما چه سمتی داشتید؟

من فرمانده تیم غواصی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه بودم.

کی از ماجرای سقوط هواپیما مطلع شدید؟

مدت کوتاهی بعد از حادثه. فکر کنم نیم ساعت.

کجا بودید؟

من و بچه های تیم غواصی از ساعت هشت صبح همان روز یعنی دوازدهم تیر، به یک ماموریت نظامی در منطقه تنگه هرمز اعزام شده بودیم و درحال اجرای یک عملیات غواصی مجزا بودیم. یادم است که موقع اعلام حادثه من خودم در عمق 35 متری مشغول غواصی بودم که دیدم بچه‌ها دارند طناب مخابره من را تند تند می‌کشند، با خودم گفتم حتما اتفاقی افتاده، سریع خودم را رساندم بالای آب. پرسیدم چیزی شده؟ گفتند الان با بیسیم تماس گرفتند و گفتند که به سمت جنوب شرقی جزیره هنگام بروید. آنجا یک هواپیما مورد هدف قرار گرفته. ما هم سریع حرکت کردیم.

می‌دانستید که هواپیما مسافربری بوده؟

نه اصلا هیچ اطلاعی از جزئیات حادثه نداشتیم. فقط آن لحظه پیام اعزام به ما رسید و ماهم حرکت کردیم.

چقدر طول کشید که به محل اعلام شده برسید؟

با آن قایق‌های تندرویی که ما داشتیم،‌چیزی حدود ده تا پانزده دقیقه طول کشید که ما به موقعیت مورد نظر برسیم.

چند نفر بودید؟

5 نفر.

اولین چیزی که در محل حادثه دیدید چه بود؟

هیچ چیز روی آب نبود، هیچ نشانی از حادثه نبود...چون هواپیما در آسمان متلاشی شده‌بود، در محدوده وسیعی پراکنده شده بود و ما در لحظات نخست هیچ‌ نشانه‌ای از سقوط پیدا نکردیم. آن زمان جی‌پی‌اس هم نبود تا موقعیت دقیق جغرافیایی سقوط هواپیما را پیدا کنیم. هوا هم به شدت گرم بود و تا چشم کار می‌کرد روی سطح آب چیزی نبود. چیزی حدود 20 دقیقه روی آب چرخیدیم و هیچ خبری نبود. به‌خاطر همین با خودمان گفتیم که لابد پیام اشتباهی آمده، شاید کسی شوخی کرده یا شایعه ساخته اند، تصمیم گرفتیم که برگردیم سر ماموریت قبلی‌مان، اما همین که داشتیم با قایق دور می‌زدیم که برگردیم سر ماموریت قبلی‌مان، من احساس کردم که در فاصله ای دورتر یک شیء مشکی رنگی روی آب شناور است. به ناخدا گفتم که برو به آن سمت ببینیم چی روی آب است؟ آنجا که رسیدیم دیدم که آن شیءمشکی رنگ، یک چادر مشکی زنانه است که همه جایش سوراخ سوراخ شده و این چادر شد راهنمای ما که بدانیم حادثه سقوط هواپیما واقعیت دارد و همین جا هم اتفاق افتاده و ما اشتباه نیامده‌ایم.

بعد چکار کردید؟

ما همانجا روی آب نشان گذاشتیم و فهمیدیم که بقیه اجزای هواپیما هنوز زیر آب هستند و بالا نیامده‌اند. از آن ساعت به بعد بود که کم کم اشیای سبک تر هم بالا آمدند.

مثلا چه چیزهایی؟

مثلا سوغاتی‌هایی که مسافرها با خودشان داشتند، یادم است یک عالمه گردو روی آب شناور شده بود... یا چندتا عروسک روی آب آمده بود. جلیقه‌های نجات مسافرها که تکه پاره بودند ... اینها چون وزنی نداشتند کمی بعد از حادثه روی آب آمدند.

پس شما اولین تیمی بودید که سر صحنه رسیدید؟

بله بعد از ما ، شناورهای دیگرهم آمدند، نیروهای غواص ارتش، سپاه، بالگردهای نیروی دریای و ... نیروهایی از اداره بنادر، کشتی‌رانی ، شیلات حتی لنج‌ها و قایق‌های مردمی که ماجرا را شنیده بودند خودشان را رسانده بودند به منطقه حادثه.... طوری که منطقه یکدفعه شلوغ شد.

اجساد کی بالا آمدند؟

تقریبا یک ساعت بعد از حضورما در منطقه بود. چون اجساد وقتی در آب می‌افتند تا آن جمود نعشی در آنها رخ ندهد بالا نمی‌آیند، به‌خاطر همین کمی طول کشید تا خودشان را نشان بدهند.

عملیات غواصی را کی شروع کردید؟

ازهمان زمانی که اجسام سبک آرام آرام روی آب آمدند، به این نتیجه رسیدیم که سقوط دقیقا در همین منطقه بوده و از بعدازظهر همان روز عملیات های غواصی در عمق 35 و 40 متری آب شروع شد.

چقدر طول کشید؟

حدود دو هفته...آخرین جنازه دو هفته بعد از سقوط پیدا شد؛ ‌جنازه که می‌گویم شما فکر نکنید یک بدن کامل بود، نه...تکه‌ای بود از بدن یک انسان...یکی از مسافرهای هواپیما...

فقط اجساد را بالا می‌آوردید؟

نه ...ما هم دنبال پیدا کردن اجساد بودیم؛ هم دنبال قطعات هواپیما .. مخصوصا جعبه سیاه...اما عملیات خیلی سخت و متاثرکننده بود... چون اجساد قطعه قطعه شده بودند... یکسری خودشان بالا می‌آمدند اما خیلی‌ها را بچه‌های غواص از دل آب بیرون کشیدند. یادم است که مثلا بارها پیش آمد که ما یک تکه از یک جسد را از عمق دریا بالا بیاوریم، مثلا یک پای قطع شده دستمان بود و می‌آمدیم بالا....نصفه‌ای از تنه یک کودک را می‌کشیدیم بالا...

چقدر جسد پیدا شد؟

در مجموع درآن دو هفته‌ای که مشغول عملیات بودیم، با اینکه هواپیما 290 سرنشین داشت اما قطعاتی از پیکر 190 مسافر پیدا شد، که ما احتمال می‌دادیم که بقیه مسافرها حتما درکانون انفجار بوده‌اند که اثری از آنها نیست، چون دوتا موشک به هواپیما خورده بود.

بعد عملیات غواصی متوقف شد؟

بله در این مدت از اجزای هواپیما و اجساد هرچه پیدا شد به ساحل منتقل شد، البته هنوز هم خیلی ازقطعات هواپیما زیرآب مانده و اگر از آب خارج شود می‌تواند به عنوان یک سند جنگی در موزه نگهداری شود.

دردناکترین صحنه‌ای که درآن چند روز دیدید و همیشه یادتان مانده ؟

تمامی صحنه‌ها ، متاثر کننده‌بودند و واقعا هنوز هم خیلی وقت‌ها جلوی چشمم می‌آیند و اصلا نمی‌شود آنها را فراموش کرد، چون خیلی تکان‌دهنده بودند... اما یادم است که موقعی که داشتیم قطعات بزرگتر هواپیما را بالا می‌کشیدیم، به یک قطعه‌ای برخوردیم که هنوز سه تا صندلی به آن وصل بود. وزن زیادی هم داشت. من و یکی از همکارانم این را بالا می‌کشیدیم. همین‌طور که داشتیم در عمق آب بالا می‌آمدیم من به همکارم گفتم که من می چرخم به سمت داخلی این قطعه هواپیما ، تو از آن طرف هوای من را داشته باش. اما همین که سمت صندلی‌ها چرخیدم، دیدم یک مادری هنوز روی صندلی نشسته و دختر بچه‌ای حدودا سه ساله را درآغوش گرفته .. صحنه شدیدا متاثرکننده‌ای بود. این زن تا آخرین لحظه ، بچه‌اش را ول نکرده بود، و طوری شده‌بود که بعد از مرگ شان هم، دست‌هایش دور این بچه قفل شده بودند و حتی داخل آب هم بچه از مادرش جدا نشده بود. بعد چون کمربندش را هم باز نکرده‌بود، از صندلی هواپیما جدا نشده بود و با همان صندلی رفته بود زیرآب. که من اینها را آوردم بالا و تحویل دادم و فکرمی‌کنم این تلخ‌ترین صحنه‌ای بود که دیدم.

احساس خودتان به این حادثه چه بود؟ شما داشتید اجساد قربانیان حمله به یک هواپیمای مسافربری را از اعماق آب بیرون می‌کشیدید؟

این حادثه از نظر من یک جنایت بشری بود. هیچ چیز دیگری نمی‌شد اسمش را گذاشت؛ یک جنایت به تمام معنا...آمریکایی‌ها علاوه براین که این هواپیما را زدند،چند تخلف حقوقی هم در این ماجرا داشتند . اینها اولا به آب‌های سرزمینی ما تجاوز کرده بودند. دوما با علم وآگاهی هواپیمای مسافربری را زده بودند،آنها می دانستند که ایرباس 655 مسافربری است و با این حال آن را زده بودند. ایرباس 655 در یک کوردیور دائمی و شناخته شده حرکت می‌کرد.این کوریدور، از بندر عباس به دوبی کشیده‌شده بود و خود40 سال قدمت داشت و اینها می‌دانستند که در این کریدور هواپیمای نظامی حرکت نمی‌کند. بعد هم که آمدند به ناخدای ناو وینسنس، مدال شجاعت و افتخار دادند که این حرکت نشان از خباثت و تجاوزگری آمریکایی‌ها بود ..به‌خاطر همین‌ می‌گویم که به این حادثه لقبی جز جنایت بشری نمی‌توان داد.

منبع:جام جم آنلاین

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

R30411/P30411/S9,1299,1300/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما

علی اکبر محرابیان عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح خط تولید «شینه» یا سیم پیچ های ژنراتورهای نیروگاهی و بازدید از شرکت تعمیرات قطعات نیروگاهی ایران در شهرستان فردیس استان البرز افزود: قطعات واحدهای نیروگاهی قدیمی کشور ساخت خارج است که اکنون توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی این قطعات تولید می شود.

وی گفت: امروز با تکیه بر علم و دانش متخصصان صنعت برق کشور و ظرفیت های علمی شرکت های دانش بنیان داخلی بسیاری از قطعات و تجهیزات این صنعت ساخت ایران است.

محرابیان اظهار کرد: امروز ۲ شرکت برق حرارتی و تعمیرات نیروگاهی در کشور پیشتاز هستند و بیشترین قرارداد ها را با شرکت های دانش بنیان داخلی دارند.

وزیر نیرو ادامه داد: قطعاتی که برای اولین بار در کشور با همکاری شرکت های دانش بنیان ساخته شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند و هرروز با بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان ها شرایط نیروگاههای برق آبی و حرارتی کشور بهتر می شود.

اجرای ۱۸۰ پروژه و اقدام برای عبور از فصل گرما

وزیر نیرو با اشاره به اجرای پروژه های متعدد طی سال گذشته و اوایل امسال گفت: در حال فراهم کردن شرایط برای عبور از پیک فصل گرما هستیم.

محرابیان اظهار کرد: با توجه به ورود به فصل گرما با تلاش کارکنان وزارت نیرو از سال گذشته ۱۸۰ پروژه و اقدام را در دستور کار قرار دادیم که در بخش های مختلف مانند توسعه نیروگاهها، شبکه ها و اقدامات نرم افزاری مانند مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات ما آماده سازی کل نیروگاههای کشور برای تولید حداکثری برق در شرایط اوج مصرف تابستان است؛ به همین منظور برخی از نیروگاههای ما تعمیرات اساسی ، بازبینی و تعدادی هم به استانداردسازی شرایط نیاز دارند که برای تولید حداکثری آماده شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات توسعه شبکه پست ها و خطوط انتقال برق کشور بوده که رفع حبس تولید، اصلاح ولتاژ و استاندارد کردن برق از جمله اقدامات به شمار می رود.

محرابیان گفت: از ۱۸۰ پروژه و اقدام در دستور کار، حدود ۷۵ پروژه در زمینه تقویت شبکه های برق از جمله در استان های البرز، تهران ، مازندران، خوزستان سیستان و بلوچستان است و در این قالب چندین پست ۴۰۰ کیلوولت، ۲۳۰ کیلو ولت ، خطوط انتقال فشار قوی و فوق توزیع را در دست اجرا داریم.

آماده سازی نیروگاهها توسط شرکت تعمیر نیروگاهی ایران

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در فردیس اظهار کرد: این مجموعه نیز نقش اساسی در تعمیر و تامین تجهیزات نیروگاهی کشور دارد.

محرابیان اظهار کرد: شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران مستقر در فردیس البرز افزون بر تولید و تعمیر قطعات نیروگاههای کشور ، اکنون نیز یک پروژه مهم نیز در زمینه تعمیر ژنراتور نیروگاه رودبار لرستان را در دست اقدام دارد که به زودی آماده می شود.

وی بیان کرد: از آنجا که ما تا پیش از این تجربه کافی برای تعمیر چنین بخش های نیروگاهی را نداشتیم اما با اعتماد و تکیه بر دانش متخصصان داخلی توانستیم تعمیر این ژنراتور را به دست بگیریم و آن را به خوبی پیش ببریم.

محرابیان گفت : در زمان حاضر کار تعمیر سالانه بیشتر نیروگاههای کشور پایان یافته و قرار است تا پانزدهم اردیبهشت ماه جاری تعمیر تمام نیروگاهها کامل شود؛در بخش انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی نیز اقدامات خوبی در کشور انجام شده و یا در اجرا است و در تلاش هستیم تا دراین بخش به خودکفایی کامل برسیم.

ساخت نیروگاه در خارج از کشور

وزیر نیرو اظهار کرد: یکی از بخش هایی که بیشترین صادرات خدمات و مهندسی داریم بخش نیروگاهی کشور است که تاکنون نیروگاههای زیادی در خارج کشور اجرا شده ضمن آنکه طی سالهای اخیر نیروگاه های بسیاری از کشورها را تعمیرو بازسازی کرده ایم.

محرابیان بیان کرد:  برای ارتقای صنعت برق کشور  نیاز به چندین آیین نامه  و اقدامات اجرایی داشتیم که همه آنها اجرا شده و تنها تصویب آیین نامه ماده ۱۰ باقی مانده است که انتقال یارانه سوخت از شروع زنجیره به انتهای زنجیره مصرف است ؛ این آیین نامه در نوبت تصویب دولت قرار دارد.

شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران مستقر در فردیس در زمینه ساخت و تولید قطعات نیروگاهی از جمله ۱۷ نوع تجهیز نیروگاهی با بیش از هفت هزار قطعه نیروگاهی فعالیت دارد.خط تولید شینه ها یا سیم پیچی ژنراتورهای نیروگاهی با ساخت ماهانه ۳۰۰ دستگاه شینه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • ساخت و بازسازی بیش از ۲۰۰ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین اهواز
  • ساخت و بازسازی ۲۵۶ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین در فروردین
  • محدودیت وزن وسایل در پرواز