Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که عصر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد گفت: ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مباحثی را در رسانه ملی مطرح کرد که نکات قابل تاملی داشت. دکتر ولایتی از زمانی که سکان امور را در دست گرفت نکات خوبی را در ارتباط با کیفیت دانشگاه آزاد مطرح کرد که ما نیز طالب این کلید واژه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح آمایش آموزش عالی در اسفند 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که هشت بند اجرایی داشت و توجه به کیفیت از جمله بندهای این طرح بود لذا ایجاب می کند که ما به کیفیت توجه ویژه ای داشته باشیم. هم چنین مرجع رسیدگی به کیفیت و مرجع ناظر به کیفیت را قانون تعیین کرده و طبق قانون اهداف و وظایف وزارت علوم صراحتا در بند 11 مشخص شد که تایید اساسنامه و صدور مجوز هر گونه موسسه آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی، رشته ها و رشته ها محل ها برعهده وزارت علوم می باشد.

وی افزود: در بند ج جز 4 و 5 اعلام شده تایید ارزش علمی مراکز دانشگاه و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی برعهده وزارت علوم است در بند 5 تاکید شده که تعیین ضوابط مربوط به تشخیص علمی و پژوهش های علمی و تعیین ارزش مدارک مذکور برعهده وزارت علوم می باشد.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا و کلیه مصوبات مغایر بلااثر هستند این قانون در ۲۸ مرداد ۸۳ به تایید شورای نگهبان رسیده و ابلاغ شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به نحوه تایید رشته های دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: مصوبه ای داریم که در سال 67 مطرح شد که کمیته سه نفره برای ارزیابی رشته های دانشگاه آزاد با حضور نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت علوم و نماینده دانشگاه آزاد تشکیل می شود و آیین نامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد در سخنان خود اشاره کرده که کمیته سه نفره تشکیل شده و جلسات تشکیل شده اند و نیازی به گرفتن مجوز از جایی نیست اما عین قانونی که مصوب مجلس است و به تصویب هیئت وزیران رسیده صراحتا اعلام می کنند کمیته ارزیابی سه نفره با حضور هر سه عضو رسمیت می یابد و ابلاغ تصمیم های کمیته با امضای رئیس کمیته انجام می شود.

شریعتی نیاسر گفت: هم چنین این کمیته ارزیابی باید در شورای گسترش آموزش عالی تشکیل شود و رشته های دانشگاه آزاد در شورای گسترش هر دو وزارت علوم و بهداشت باید بررسی شود نکته اینجاست که کمیته سه نفره که قانون آن به سال 67 باز می گردد به هیچ وجه با این شرایط مطرح شده در قانون تشکیل جلسه نداد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در رسانه ها گفته شده که در 244 صفحه مجوزهای کمیته سه نفره داده شده که بنده آن را تکذیب می کنم و نماینده ای از وزارت علوم در این جلسات نبوده و این جلسه در دفتر شورای گسترش آموزش عالی تشکیل نشده است.

وی با اشاره به اینکه مرجع تصمیم گیری و اعلام نهایی نتایج سازمان سنجش است گفت: دفتر شورای گسترش آموزش عالی براساس شاخص های خودش و بدون هیچ ملاحظه ای در زیرنظام ها تصمیم می گیرد و در اساسنامه دانشگاه آزاد که مصوب اسفند ماه 89 است گفته شده حدود فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد از حیث مقطع و رشته تحصیلی و از حیث ایجاد واحدهای وابسته به تناسب با مصوبه شورای گسترش وزارت علوم و بهداشت تعیین می شود این مسئله در ماده 3 این اساسنامه آمده است.

شریعتی نیاسر ادامه داد: در فصل سوم اساسنامه دانشگاه آزاد ماده 16 نیز تاکید شده ایجاد دانشگاه ها منوط به همه قوانین می باشد و تاکید می کند دانشگاه آزاد اسلامی یکی از زیر نظام های تابع وزارت علوم و بهداشت است و مرجع تصمیم گیری برای تمام مجوزها اعم از رشته و ایجاد دانشکده دبیرخانه شورای گسترش آموزش عالی می باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به سخنان رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: از دکتر ولایتی که سرمایه این کشور هستند و سوابق اجرایی بالایی دارند انتظار داشت با اشراف کامل بر ضوابط نسبت به مسائل دانشگاه آزاد اشاراتی داشته باشند اساسا در همه کشورها مرجع تایید مدارک تحصیلی دستگاه آموزشی بالادستی است و در کشور ما نیز وزارت علوم این مرجع می باشد چگونه می توان گفت وزارت علوم هیچ حقی در این که شاخص ها و ضوابط را بیان کند ندارد و یک زیر نظامی است که اعلام کند ما با وزارت علوم کاری نداریم.

وی به تشریح آمار رشته محل های دانشگاه آزاد پرداخت و افزود: در ادامه آماری از سال 92 تا 95 در خصوص روند صدور مجوزهای رشته محل ها ارائه شده، در سال 92 دانشگاه آزاد 875 رشته محل داشته که این عدد تا سال 95 به 5609 مورد افزایش یافته در حالی که در دانشگاه های غیردولتی در سال 92، 1182 رشته محل داشتیم که تا سال 95، 1379 مورد شده است. مرجع مجوزهای رشته محل های دانشگاه آزاد از سال 92 تا 95 بالغ بر 8 هزار و 900 مورد بوده این در حالی است که مراکز دانشگاهی وابسته به وزارت علوم در مجموع سال 92 تا 95 دو هزار و 700 مورد بوده اند.

شریعتی نیاسر بیان داشت: دانشگاه آزاد در سال 95، 3171 مورد مجوز رشته محل در مقطع ارشد گرفته که در دانشگاه های غیردولتی فقط 503 مورد بوده در مقطع دکتری سال 95 نیز دانشگاه آزاد 1401 مجوز داشته در حالی که برای دانشگاه های غیرانتفاعی 8 مورد بوده در مجموع در سال 95، 5609 مورد مجوز رشته محل به دانشگاه آزاد دادیم که در دانشگاه های غیرانتفاعی 1379 مورد بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه برخی واحدهای دانشگاه آزاد بیش از ظرفیت قانونی پذیرش داشتند گفت: تعداد رشته محل ها در مقطع ارشد ضربدر عدد 20 مساوی با تعداد ظرفیت هایی است که یک دانشگاه در مقطع ارشد می تواند داشته باشد که با این انتصاب برخی واحدهای دانشگاه آزاد بیش از ظرفیت قانونی پذیرش داشتند هم چنین در مقطع دکتری تعداد رشته محل ها ضربدر عدد 7 ظرفیت یک دانشگاه را برای پذیرش نشان می دهد که در برخی مراکز دانشگاه آزاد بسیار بیشتر از این تعداد پذیرش انجام شده است.

وی با تاکید بر اعمال قوانین و ضوابط گفت: ما مصمم هستیم ضوابط و قوانین را اعمال کنیم و در کلیه نظام ها این کار انجام می شود برخلاف آنچه در رسانه ها مطرح می شود هیچ سیاسی کاری در کار نیست.

شریعتی نیاسر ادامه داد: 65 درصد رشته محل های مصوب مربوط به دانشگاه آزاد 16 درصد مربوط به دانشگاه های غیرانتفاعی است هم چنین 76 درصد ظرفیت ها به دانشگاه آزاد اختصاص داده شده و تنها 12 درصد به دانشگاه های غیرانتفاعی 92 درصد ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در رشته محل ها به دانشگاه آزاد اختصاص داده و فقط دو درصد به دانشگاه های غیرانتفاعی داده شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: آینده جامعه شغلی ما عمدتا تحصیل کرده های سطوح بالا را می طلبد و این یعنی کیفیت تحصیل اهمیت زیادی دارد و یکی از مولفه های تاثیرگذار در این مسئله نسبت دانشجو به استاد است ما از دانشگاه آزاد حمایت می کنیم ولی باید به کیفی سازی نیز توجه شود.

وی ادامه داد: برای سال 96 هم 3715 مورد رشته محل را به دانشگاه آزاد مجوز دادیم و برای مقطع دکترای این دانشگاه نیز 1413 رشته محل را مجوز داده ایم این مجوزها خیلی فراتر از ظرفیتی است که در واحدهای دانشگاه آزاد داریم.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه اعتراض یک امر طبیعی است افزود: قریب صد مورد از مجوزهای کارشناسی ارشد که لغو شده بود به دلیل اینکه مجوز دکترا داده شده بود بازگشت. مجوزهایی که برای دکترا داده شده بود با رعایت ملاحظاتی صورت گرفت که 1401 یک مورد بوده که این مسئله برای کمک به دانشگاه آزاد و ملاحظه دانشگاه بوده و حتی از دید من شاخص های لازم را نداشته من تعجب می کنم به جای اینکه از من بپرسند چرا وقتی کیفی سازی صورت نگرفته این مجوزهای دکترا داده شده گفته شده حالا که مجوز دکترا را ارائه کردید پس مجوز ارشد را هم بدهید این مسئله با توجه به نگاه و شخصیت کیفی نگر دکتر ولایتی انتظار ما نبود و ما دنبال این بودیم که ایشان از ما بپرسند چرا در مقطع دکترا که شاخص های لازم را ندارد را مجوز دادید با این حال در حدود 100 مورد را که مجوز دکترا صادر کرده بودیم برای مقطع ارشد آن نیز مجوز دادیم.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: ما امروز جلسه ای برای بررسی و پیگیری مشکلات ایجاد شده در دانشگاه آزاد را بررسی کردیم که در این جلسه از معاون آموزش دانشگاه آزاد نیز خواسته شده حضور یابد ولی علی رغم پیگیری ها معاون حضور پیدا نکرد با این که این مسئله بسیار اهمیت داشت و من روز گذشته نیز از سرپرست دانشگاه آزاد خواستم در این جلسه معاون آموزش حضور پیدا کند اما این کار انجام نشد.

وی تصریح کرد: تمام رشته های مصوب در نهایت در سایت وزارت علوم قرار می گیرد و سایت دانشگاه آزاد فقط برای انتخاب رشته وجود دارد البته دانشجویانی که در زمان ورود در رشته هایی تحصیل کرده اند که مصوب شورای گسترش آموزش عالی است مشکلی ندارند و مدارکشان معتبر است.

شریعتی نیاسر گفت: مطمئنا ما با دانشگاه آزاد که بخشی از آموزش عالی کشور است به تفاهم می رسیم و این دفعه اول نیست که از این نوع انتقادات داشتیم و جای هیچ نگرانی نیست.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: اگر مطالبی را سرپرست یا رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد مطرح می کند شاید به این دلیل است که از برخی مصادیق قانونی غافل بودند. من انتقادی به سرپرست دانشگاه آزاد داشتم که در رسانه ها هم مطرح شد و گفته بودم خیلی زود بود دکتر نوریان وارد عرصه رسانه شود حداقل صبر می کردند مصادیق قانونی و مراجع تصمیم گیری را می شناختند و بعد وارد عرصه رسانه ملی می شدند که بعدا خلاف سخنانشان احراز نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر سهامداری وی در موسسات غیرانتفاعی و حمایت ویژه از آنها گفت: این مسئله و ارتباط دادن آن با بررسی کد رشته های دانشگاه آزاد قیاس مع الفارغ است و من اگر بنا بود و اجازه داشتم اسامی شخصیت های مختلف کشور را که در هیئت موسس دانشگاه های غیرانتفاعی هستند را نام می بردم که متوجه شدید خیلی از افراد به دنبال تاسیس این مراکز هستند البته ما استقبال می کنیم که بتوانند کمک کنند مراکز غیردولتی فعال شکل بگیرد.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: هم چنین نسبت دانشگاه غیرانتفاعی با دانشگاه آزاد عددی نیست که بشود به آن فکر کرد بسیاری از موسسات غیرانتفاعی در تحصیلات تکمیلی ورود ندارند و کسانی که دنبال بهانه باشند تا توجیه پیدا کنند می توانند از این مسئله استفاده کنند اما من یک مورد خارج از اصول به هیچ احدالناسی مسئولیت ندادم و حمایت بی جا نداشته ام. البته دکتر نوریان هم از افرادی است که در عرصه دانشگاه های غیرانتفاعی خیلی فعال است و دانشگاهی که راه اندازی کرده جزو دانشگاه های خوب ما است.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان در پاسخ به خبرگزاری دانشجو مبنی براینکه آیا مسئله رشته های دانشگاه آزاد در دوره های توفیقی و فرجی دانا دنبال می شده گفت: رسیدگی ها در دولت یازدهم و در این 4 سال گذشته به طور کامل انجام می شده و همه افراد مسئول نظارت کامل داشته و بررسی می کردند و بررسی ها از آن زمان تاکنون هیچ تفاوتی نداشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۳۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگار‌های الکترونیک جزء موارد قاچاق به حساب می‌آیند، اظهار کرد: تقاضا‌هایی برای اجازه فعالیت در زمینه عرضه و رسمیت بخشیدن به این سیگار‌ها صورت گرفته، اما وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه این سیگار‌ها نمی‌رود.

به گزارش ایسنا، بهزاد، ولی زاده، با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگار‌های الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار کرد: درباره مضرات سیگار‌های الکترونیک در رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. سیگار‌های الکترونیک جزو کالا‌های قاچاق محسوب می‌شوند و تمام این سیگار‌ها از مسیر‌های غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، افزود: موضوع خطرات سیگار‌های الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح شد و مقرر گردید ستاد برنامه ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان‌های ذیربط انجام دهد.

ولی زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگار‌های الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

مبارزه با سیگار‌های الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: سیگار‌های الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگار‌های الکترونیک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

زیر بار صدور مجوز به سیگار‌های الکترونیک نمی‌رویم

وی درباره برخی از تقاضا‌ها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگار‌های الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگار‌های الکترونیک صورت گرفته، اما تقاضا‌هایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگار‌ها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگار‌های الکترونیک نمی‌رود؛ چرا که مضرات این سیگار‌ها شناخته شده است.

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زا بودن سیگار‌های الکترونیک

ولی زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت سمی بودن و سرطان‌زا بودن مواد سیگار‌های الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است. افرادی که با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و هشدار‌های داده شده، نسبت به مصرف این سیگار‌ها اقدام می‌کنند، با اراده خود از مواجهه با خطرات این محصولات آسیب‌رسان استقبال می‌کنند.

اعتیاد جوانان؛ هدف صنایع دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگار‌های الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کند و در ارتباط با مصرف این کالا‌ها باید تجدید نظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند.

گزارش تخلف فروش سیگار‌های الکترونیک به ۱۹۰

وی با بیان اینکه سیگار‌های الکتروینک جزو موارد قاچاق هستند، ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگار‌های الکترونیک را گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • وزارت بهداشت: زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود