Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@00:03:36 GMT

دانشجویان متأهل چه تسهیلات ویژه‌ای دارند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۶۷۴۸۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان دارای بخش‌های مختلفی است. این خدمات عموماً به‌عنوان وام‌های دانشجویی شناخته می‌شود که صندوق رفاه دانشجویی پیگیر آن می‌شود. اعطای مرخصی‌های ویژه و خوابگاه به دانشجویان نیز بخش دیگری از خدماتی است که براساس شرایط دانشجو در اختیار او قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این تسهیلات برای عموم دانشجویان ارائه می‌شود اما دانشجویان متأهل به‌طور ویژه‌تری می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه خدمات مرتبط با متأهلین را معرفی می‌کنیم.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته، ذوالفقار یزدان‌مهر، رییس صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد که این صندوق در وام‌های تحصیلی، ازدواج و عتبات به صد درصد درخواست دانشجویان پاسخ داده است. یکپارچه‌سازی مدیریت خدمات رفاهی دانشجویی ضروری است؛ چراکه می‌توانیم به تمرکز هرچه بیشتر رؤسای دانشگاه‌ها بر مسائل علمی و تحقیقی کمک کنیم. این پیشنهاد منتج به انسجام‌بخشی و سازماندهی بهتر ارائه خدمات در دانشگاه‌ها شده و درآمدزایی و بهره‌گیری از ظرفیت سایر نهاد های عمومی و مردمی را نیز تسهیل خواهد کرد.

نیمه اول سال گذشته اعلام شد که صندوق رفاه دانشجويان سقف وام‌هاي دانشجويي را به‌طور متوسط 20 درصد افزايش داد. به‌طور مثال وام دانشجويان دكتراي متأهل حدود 52 درصد افزایش یافت. در مجموع سطح وام‌ها از لحاظ کیفی افزایش پیدا کرد و پیش‌بینی شد که بالغ بر چهارهزار دانشجوی متاهل از وام ودیعه مسکن استفاده کنند.

در مجموع صندوق رفاه دانشجویان هر ساله تسهیلاتی را به‌صورت وام (تحصیلی، مسکن، ازدواج، خوابگاه، بیمه و خدمات درمانی) و ودیعه مسکن به دانشجویان دوره روزانه و وام‌های تحصیلی و ضروری به دانشجویان ممتاز و نمونه و وام ضروری به دانشجویان مبتکر، قهرمان ورزشی و دانشجویان دوره شبانه ارائه می‌کند. دانشجویانی که از وام‌های دانشجویی استفاده می‌کنند، موظف هستند بعد از تمام شدن تحصیلات‌شان این وام‌ها را به صندوق رفاه دانشجویی برگردانند و صندوق برای هر دانشجو در طول دوره تحصیل حداكثر 4 نوبت وام می‌پردازد كه حداكثر 3 نوبت آن وام عادی، 2 نوبت وام ضروری، 1 نوبت وام ازدواج، 1 نوبت وام موارد خاص، 1 نوبت وام خرید رایانه و یك نوبت یكی از سایر وام‌های مصوب است. همچنین در هیچ شرایطی تا زمان تسویه حساب وام قبلی، وام جدید پرداخت نمی‌شود. علاوه بر آن دانشجو موظف است در زمان تسویه حساب فارغ‌التحصیلی یا انتقال یا اخراج یا ترك تحصیل یا مرخصی بیش از یك ترم از دانشگاه تمامی مبلغ بدهی خود به صندوق (شامل اقساطی كه هنوز زمان بازپرداخت آن فرا نرسیده، جریمه دیركرد بازپرداخت اقساط و ...) را یك‌جا و به‌صورت نقد پرداخت کند.

وام مسکن
به حداکثر 50% از دانشجویان دوره روزانه که در محل سکونت خانواده نبوده یا در خوابگاه دانشجویی سکونت نداشته باشند و اجاره‌نامه معتبر ارائه کنند، به مدت 12 ماه در سال پرداخت می‌شود (لازم به ذکر است که تعداد دانشجویان بهره‌مند از خوابگاه از سهمیه 50% مذکور کسر خواهد شد). دانشجویان با توجه به دوره تحصیلی (کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 2 سال، کارشناسی پیوسته 4 سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته 2 سال، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای تخصصی غیر بورسیه 4 سال) می‌توانند از این نوع وام‌ها استفاده کنند.

زنان دانشجوی متأهلی که دور از همسر خود زندگی می‌کنند، می‌توانند از وام مسکن با توجه به شرایط فوق استفاده کنند. علاوه بر آن، وام ودیعه اجاره مسکن به‌صورت قرض‌الحسنه از طریق صندوق‌های رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سایر نهادهای مالی مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان و صرفاً به دانشجویان متأهل و منوط به ارائه مدارک مربوط به اجاره مسکن اعطا می‌شود. این وام صرفاً برای اجاره منزل در شهر محل تحصیل دانشجو پرداخت می‌شود.

اسفند ماه سال 95 رییس صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد که در حوزه متأهلین وام‌های تخصیصی به این صورت بود که مبلغ پرداختی از سال جاری چشم‌گیرتر شد. مثلاً دانشجوی متأهلی که سه فرزند داشت، مبلغ 570 هزار تومان در ماه وام دریافت می‌کرد اما در حال حاضر این مبلغ تا 900 هزار تومان در ترم نیز افزایش یافته است که وام تحصیلی هر ترم برای دانشجویان روزانه اختصاص یافته و هیچ متقاضی وجود ندارد که وام تحصیلی دریافت نکرده باشد.

افزایش وام ودیعه مسکن متأهلین
به گفته او در حوزه وام دانشجویان متأهل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز وامی با عنوان ودیعه مسکن متأهلین در صندوق رفاه دانشجویان وجود دارد که این وام در سال 94 برای دانشجویان دوره ارشد و دکتری که ساکن تهران بوده‌اند، 7.5 میلیون تومان بود. بر اساس تقسیم‌بندی‌هایی که انجام شد، میزان وام‌های متقاضیان تهران و شهرستان‌ها متفاوت‌تر شده و در حال حاضر وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل دوره‌های فوق که ساکن تهران هستند، 10 میلیون تومان در شرایط عادی است اما در صورتی که دانشجویان دوره دکتری معدل بالای 18 و دانشجویان دوره کارشناسی نیز معدل بالای 17 داشته باشند، میزان وام دریافتی آن‌ها تا 1.5 برابر افزایش یعنی به 15 میلیون تومان می‌رسد و این مبلغ از مهر 95 اجرایی شده و طبق گفته مسؤولان، در حال حاضر حدود 21 میلیارد تومان در این حوزه اعتبار پرداخت شده است.

وام ازدواج
حداکثر تا یک سال پس از تاریخ ثبت ازدواج، وام ازدواج به دانشجو تعلق می‌گیرد. به دانشجویان بورسیه دوره دکترا و به دانش‌آموختگانی که حداکثر تا 3 ماه پس از پایان تحصیل در مقطع بالاتر پذیرفته شوند نیز وام ازدواج تعلق می‌گیرد.

در حال حاضر صندوق رفاه دانشجویان مبلغ یک و نیم میلیون تومان وام ازدواج به همه دانشجویان متقاضی اعطا می‌کند و براساس تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق رفاه دانشجویان و صندوق کارآفرینی امید، به همین میزان نیز توسط صندوق کارآفرینی امید به دانشجویان اعطا می‌شود.

وام بیمه
به دانشجویان دوره‌ روزانه (به استثنای مقاطع تخصصی و ph.D) با رعایت ضوابط و در چارچوب مقررات قانون و آیین‌نامه‌های بیمه همگانی، وام بیمه پرداخت می‌شود. دانشجویان شبانه در صورتی می‌توانند از وام بیمه صندوق رفاه استفاده نمایند كه 50% سهم دانشگاه را شخصاً پرداخت‌كنند. همچنین دانشجویــان متأهل مرد می‌توانند از وام بیمه بابت افراد تحت تكفل (همســر و فرزنــدان) استفاده‌ کنند.

خوابگاه‌ها
پیش از این، از سوی مسؤولان صندوق رفاه دانشجویان مطرح شده بود که از بین خوابگاه‌های موجود در کشور تعداد خوابگاه‌هایی که برای متأهلان در نظر گرفته شده، بسیار کم است. این مشکل با رفع ممنوعیت ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در برنامه ششم توسعه حل شد. اسفندماه سال گذشته محمد فرهادی، وزیر علوم اظهار کرد که حدود 25 هزار ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان متأهل کمبود وجود دارد که این خوابگاه‌ها سال آینده در قالب 20 برنامه مشخص و تدوین شده ساخته خواهند شد. باید این خوابگاه‌ها طی برنامه‌ای تعیین‌شده با کمک دولت، دانشگاه‌ها و خیرین ساخته شود.

تسهیلات بنیاد مستضعفان به دانشجویان متأهل
به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه بین صندوق رفاه دانشجویان و بنیاد مستضعفان، تسهیلات ویژه‌ای برای دانشجویان مناطق محروم در نظر گرفته شده و وام بنیاد مستضعفان هر ترم به میزان 600 هزار تومان برای دانشجویان مجرد و 800 هزار تومان برای دانشجویان متأهل اعطا می‌شود. به‌طور کلی برای این منظور 20 میلیارد تومان ردیف در نظر گرفته شده است.

مرخصی زایمان
مرخصی زایمان یکی دیگر از خدماتی است که دانشگاه‌ها به دانشجویان متأهل می‌دهند. این مرخصی حداکثر ۵ نیم‌سال است. از تعداد این ۵ نیم‌سال، یک نیم‌سال پیش از زایمان و ۴ نیم‌سال بعد از زایمان به دانشجو، در صورت وجود مستندات پزشکی مرخصی زایمان ارائه می‌شود. این مرخصی در چارچوب اختیارات کمیسیون‌های موارد خاص در دانشگاه‌ها اعمال می‌شود و در آیین‌نامه شورای بررسی موارد خاص دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان هم عیناً دیده شده است.

اگر دانشجویی در فصل تابستان زایمان کند، به این علت که تابستان نیمسال تحصیلی محسوب نمی‌شود، تا ۴ نیمسال امکان دریافت مرخصی دارد. در صورتی‌که زایمان در تابستان صورت نگرفته باشد، با تأیید یا تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه یا استان، حداکثر تا ۵ نیم‌سال امکان دریافت مرخصی زایمان وجود دارد.

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی باید درخواست‌ خود را به کمیسیون موارد خاص دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهند و دانشجویان شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی هم لازم است پرونده خود را به شورای موارد خاص استان ارسال کنند./مهرخانه

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۷۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا طرح کالابرگ ادامه پیدا می‌کند؟

با پایان یافتن سومین مرحله از طرح کالابرگ فجرانه در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، دولت و وزارت رفاه درباره ادامه دار بودن این طرح تصمیم‌گیری خواهند کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طرح کالابرگ فجرانه از 17 بهمن‌ماه سال قبل آغاز شد و در ادامه دهک‌های یک تا هفت مشمول این طرح قرار گرفتند. این طرح در سه مرحله اجرا شده است که پایان مرحله سوم طرح 18 اردیبهشت‌ماه ( هفته بعد) خواهد بود.

علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر رفاه درباره این طرح گفت: طرح فجرانه، طرحی اثرگذار بود که در مدت 3 ماه که به طور متوسط بالای 86 درصد از این طرح در کشور استقبال کردند. هجدهم این ماه فجرانه تمام می‌شود و ما‌ امیدواریم این طرح تمدید شود.

"طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک" بدون مشکل در حال اجرا است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود، عنوان کرد: چون این طرح منابع بسیاری این می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی  چند روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که‌ آیا ایا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است، بزرگترین خرید قرن در این طرح صورت گرفت و امروز یک میلیون و 700 هزار تن محصول خریداری شده از 11 قلم شده است و 140 میلیون بسته غذایی در یک مدت کوتاه توزیع شده است.

به گزارش تسنیم، وزارت رفاه تا هفته آینده درباره نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ایسنا
  • اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج در ۱۴۰۳
  • شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟
  • برگزاری اردوی مدرسه تربیتی شهید سلیمانی ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در کرمان
  • مردم خراسان جنوبی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در طرح فجرانه خرید کردند
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • دانشجویان ایرانی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا چه کسانی بودند؟ + عکس و سند
  • ۴۷۷ هزار خانوار کردستانی با کالابرگ الکترونیکی خرید کردند
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن
  • آیا طرح کالابرگ ادامه پیدا می‌کند؟