Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-02@02:21:03 GMT

HPV چیست؟ راه های انتقال آن کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۷۳۶۴۰

HPV چیست؟ راه های انتقال آن کدامند؟

پاپیلوما یا همان HPV یکی از خطرناک ترین ویروس هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند. این ویروس مستقیما بر روی اندام ها جنسی اثر گذاشته و به همین دلیل HPV را نوعی بیماری مقاربتی می نامند. HPV تاثیرات وحشتناکی را بر اندام های تناسلی فرد دارد. در ادامه علل ایجاد، علائم، عوارض و همچنین روش های درمان HPV را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دکتر سلام همراه باشید.

پاپیلوما (HPV)

اسمش آدم را یاد HIV می اندازد. ایدز نیست اما کمتر از ایدز نمی تواند خطرناک باشد! پاپیلوما یا همان HPV؛ ویروسی جدید که محصول رفتارهای جنسی نوین است. در واقع HPV مثل HIV(ایدز) محصول برخی تغییرات وسیع اجتماعی و تغییر الگو هاست. ویروسی که هر روز نه تنها منتقل که منتشر می شود، واژن، مقعد و ناحیه اوروفارنکس (قاعده زبان، پشت حلق، لوزه ها) از جمله نقاطی است که در بدن از خود نشانه ای به جا می گذارد و تبدیل به سرطان می شود.

انواع ویروس hpv

متخصصان HPV را به دوسته مجزا تقسیم بندی می کنند که هر کدام ویژگی های مربوط به خود را دارند. هر دو گروه این ویروس بسیار خطرناک بوده و لازم است تا به سرعت برای درمان آن اقدام شود. بطور مختصر می توان گفت که گروه اول HPV در فرد باعث بروز سرطان می شود و گروه دوم ایجاد بدخیمی را سبب می شود.

گروه اول: انواع ویروس hpv کم خطر مانند سروتیپ های ۶ و ۱۱ که عامل زگیل تناسلی خوش خیم می باشند و به سمت سرطانی شدن پیشرفت نمی کنند و معمولاً بهبود می یابند و مسئول حدود ۹۰ درصد موارد زگیل تناسلی در مردان و زنان می باشند

گروه دوم:  انواع پرخطر ویروس hpv شامل سروتیپ های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵ HPV  که در ابتدا ضایعاتی شبیه خال روی آلت یا گوشت اضافه روی آلت و حتی کاملا شبیه زگیل معمولی روی آلت ایجاد می نمایند و در صورت عدم درمان به تدریج تغییر ماهیت داده و باعث ایجاد بدخیمی در این نواحی می شوند که بین انواع پر خطر ویروس hpv سروتیپ ۱۶ شیوع بیش تری داشته است

گرفتاری به ویروس HPV سبب ایجاد بیماری زگیل تناسلی می شود. زگیل های تناسلی نواحی مرطوب دستگاه تناسلی را گرفتار می سازند و در بسیاری از موارد آنقدر ریز و کوچک هستند که ممکن است با چشم غیر مسلح دیده نشوند. ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) دارای بیش از 100 نوع مختلف می باشد. نوع 6 و 11 علت 90 درصد زگیلهای تناسلی هستند. باید دانست که تمامی افراد آلوده به ویروس پاپیلوم انسانی علی رغم آلوده بودن ناحیه تناسلی به این ویروس، دارای ضایعات زگیلی نمی باشند، یعنی آلودگی آنها مخفی است. و در این میان این دختران جوان و خانمها هستند که بی گناه دچار این ویروس شده و در طولانی مدت خطر سرطانهای خطرناک مثل سرطان دهانه رحم و سرطان فرج آنها را تهدید می کند. چون آلودگی به این ویروس علامت خاص به غیر از ایجاد زگیل ندارد، اکثر زنان و مردان مبتلا به این ویروس، سبب انتقال آن در جامعه می شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) واکسن زگیل تناسلی برای دختران را در سال 2006 و واکسن زگیل تناسلی برای پسران را در سال 2009 مورد تائید قرار داد. بدین دلیل واکسیناسیون دختران در سن 13 سالگی و پسران در سن 12-11 سالگی بر علیه این ویروس در آمریکا و اروپا جزو برنامه واکسیناسیون ملی گنجانده شده است. توصیه می شود واکسیناسیون زیر 26 سال باشد. هر قدر سن واکسیناسیون پائین تر باشد، اثرات آن بهتر است.

افراد مستعد ابتلا به HPV

HPV با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است و هیچکس از آن در امان نیست. اصلی ترین روش انتقال HPV داشتن رابطه جنسی است؛ به همین سبب می توان گفت هر فردی که حتی یک بار هم رابطه جنسی را تجربه کرده مستعد ابتلا به HPV است. اما موضوع به اینجا ختم نمی شود! متخصصان معتقدند که حتی افرادی هم که تاکنون رابطه جنسی نداشته اند ممکن است ناقل این ویروس باشند.

راه های انتقال HPV

بیماری HPV از طریق تماس جنسی، اغلب طی تماس جنسی واژینال و مقعدی، منتقل می شود. این ویروس همچنین از طریق تماس جنسی دهانی نیز منتقل می شود. اچ پی وی هم در افراد دارای روابط جنسی نرمال و هم در هم جنس گرایان قابل انتقال است، حتی زمانی که طرف مقابل هیچ گونه علامتی ندارد و فقط ناقل است.

علائم ابتلا به HPV:

زگیل‌ های تناسلی معمولاً به‌صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برآمدگی‌ها در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها می‌توانند کوچک یا بزرگ، برجسته یا تخت و یا به شکل گل کلم باشند. زگیل‌ها ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از تماس جنسی با فرد آلوده ظاهر شوند، حتی اگر وی هیچ نشانه‌ای از زگیل تناسلی نداشته باشد. در صورت درمان نشدن، زگیل‌ها ممکن است برطرف شوند، بدون تغییر باقی بمانند و یا بزرگ و زیاد شوند. گونه‌هایی از HPV که سرطان‌زایند با گونه‌هایی که زگیل تناسلی ایجاد می‌کنند، متفاوتند.

سرطان دهانه رحم معمولاً تا مرحلۀ پیشرفته، علائم ندارد. به همین دلیل، مهم است که خانم‌ها به‌طور مرتب برای سرطان دهانۀ رحم غربالگری شوند. تست‌های غربالگری می‌توانند نشانه‌های زودهنگام بیماری را پیدا کنند و کمک کنند مشکلات زودتر درمان شوند، پیش از آن که به سرطان تبدیل شوند.

دیگر سرطان‌های ناشی از HPV تا زمان رسیدن به مرحلۀ پیشرفته، هیچ علائم و نشانه‌ای ندارند و درمان آن‌ها دشوار است. دیگر سرطان‌های مرتبط با آن عبارتند از سرطان فرج، واژن، آلت، مقعد. آر آر پی (RRP) نیز وضعیتی است که در آن زگیل‌ها در گلو رشد می‌کنند و می‌تواند در کودکان و بزرکسالان رخ دهد. رشد زگیل‌ها در گلو می‌تواند مجرای هوا را مسدود کند و موجب خرخر و اختلال در تنفس شود.

عوارض ابتلا به HPV

اگر این ویروس مقاوم باشد و از بین نرود، می‌تواند سلول‌های نرمال را به غیرنرمال بدل کند و در اغلب موارد شما نمی‌تواننید این تغییرات سلولی را متوجه شوید. زگیل‌ها ممکن است چند ماه پس از ابتلا ظاهر شوند. پیشرفت سرطان نیز اغلب سال‌ها یا حتی دهه‌ها پس از ابتلا، زمان می‌برد.

روش های درمان ویروس HPV 

1. روغن ارگانو

روغن ارگانو که یک روش درمان طبیعی برای درمان ویروس HPV می باشد از خانواده نعناع می باشد که کمک موثری به کاهش زگیل ها می نماید. این درمان کم هزینه بوده و می باید روغن ارگانو را تا زمانی که زگیل ها بر طرف شوند بر روی زگیل مالید. قبل از بکار بردن این روغن، لازم است که آن را رقیق نمایند چون ممکن است کمی باعث تحریک شده و احساس گزیدگی ایجاد نماید.

2. اکیناسه (یک نوع گیاه امریکایی از خانواده گل های آفتابگردان):

اکیناسه که گل آفتابگردان بنفش نیز نامیده می شود، یک درمان طبیعی برای درمان ویروس HPV است. این ها عبارتند از گیاهان دارویی چند ساله که می توان از آنها به شکل چایی و تنتور استفاده نمود. این درمان باعث نتایج خوب بر ضد زگیل ها می باشد. این گیاه دارای پلی ساکاریدها و استرول های گیاهی است که باعث افزایش گلبول های سفید خون (WBC) شده و موجب از بین رفتن ویروس می شود.

3. کالندولا (یک گیاه مدیترانه ای از جنس گل همیشه بهار)

کالندولا را می توان به صورت خوراکی یا شیاف برای درمان زگیل ها استفاده نمود. معمولا به آن گل همیشه بهار می گویند.  روغن کالندولا به طور موثری بر روی زگیل ها اثر نموده و باعث از بین رفتن زگیل های ایجاد شده به علت عفونت HPV می شود.

4. گلدن سیل (گیاه آمریکایی از خانواده آلاله)

گلدن سیل (Goldenseal)یک ماده طبیعی برای درمان ویروس HPV است که همراه با اکیناسه به منظور از بین بردن زگیل ها استفاده می شود. این درمان دارای اثر مشابه برای تحریک سیستم ایمنی بوده و از طریق افزایش تعداد گلبول های سفید خون عمل می نماید. گلدن سیل تولید ساقه های پیچ خورده به نام ریزوم می نماید که برای درمان طبیعی از این ساقه ها استفاده می شود. این ساقه ها دارای ماده ای است به نام بربرین که دارای ترکیبی است برای کشتن گونه های مختلف میکروارگانیسم ها.

5. کورکورمین (زرد چوبه)

شکل تخلیص شده زردچوبه را کورکورمین می نامند. کورکورمین یک آنتی اکسیدان است که اثر ضد ویروس HPV داشته و از DNA سلول های بدن محافظت می نماید.  این ماده هم چنین دارای اثر زیاد در درمان اشکال مختلف سرطان سرویکس می باشد.

 

در این باره بیشتر بخوانید: نکات مهم پیرامون واکسن HPV

تدوین و گردآوری: حسن جوانبخت

هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۳۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید

پژوهشگران می‌گویند سطوح بالاتر کربن دی اکسید (CO۲) به این معنی است که ویروس‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری را آلوده می‌کنند، بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه موثر برای کم کردن ویروس‌های معلق در هوا باشد.

کربن دی اکسید یک عمل کلیدی برای بیشتر زنده ماندن ویروس‌های معلق در هوا و در نتیجه احتمال انتشار بیشتر آنهاست؛ بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه علمی برای جلوگیری از انتشار ویروس‌های تنفسی نسبت به آنچه که در ابتدا پیش‌بینی شده بود، باشد.

به نقل از ان‌ای، با ظهور کووید-۱۹، جهان یاد گرفت که بودن در فضای نزدیک با فرد یا افراد دیگر چگونه می‌تواند خطر ابتلا به این ویروس را افزایش دهد.

اکنون تحقیقات جدید به رهبری پژوهشگران دانشگاه بریستول در بریتانیا یک پاسخی به این پرسش داده است که چگونه و چرا ویروس‌های تنفسی موجود در هوا برای مدت طولانی‌تری در فضا‌های بسته باقی می‌مانند. آنها می‌گویند پای کربن دی اکسید در میان است.

آلن هادرل، سرپرست و نویسنده ارشد این مطالعه و محقق ارشد علوم هواپخش در دانشکده شیمی دانشگاه بریستول می‌گوید: ما می‌دانستیم که ویروس عامل کووید-۱۹ موسوم به SARS-CoV-۲ مانند سایر ویروس‌ها، از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم، پخش می‌شود، اما این مطالعه نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی در درک ما از این است که دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد و مهم‌تر اینکه چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد.

کربن دی اکسید (CO۲) یک شاخص خوب برای سنجش تهویه در یک فضای داخلی است. تعداد افراد در یک اتاق بر غلظت CO۲ تأثیر می‌گذارد و از آنجایی که هم کربن دی اکسید و هم ویروس‌های تنفسی دیگر در هوای بازدمی وجود دارند، منطقی است که از غلظت CO۲ به عنوان شاخصی برای خطر انتقال ویروس استفاده شود.

در اینجا ما باید کمی عمیق‌تر به بررسی تنفس بپردازیم. PH بالای (قلیایی) بازدم ناشی از ترشحات تنفسی است که از آن منشاء می‌گیرد. به عنوان مثال، بزاق و مایع ریه حاوی سطوح بالایی از بی‌کربنات قلیایی هستند. pH قطرات خارج شده در تنفس با تبخیر بی‌کربنات به گاز CO۲ تغییر می‌کند، اما تحت تأثیر عواملی مانند رطوبت نسبی، اندازه قطرات و غلظت CO۲ در محیط قرار می‌گیرد.

از آنجایی که تصور می‌شود PH محرک عفونت‌پذیری ویروس‌های معلق در هوا باشد، پژوهشگران بررسی می‌کنند که آیا غلظت CO۲ محیط بر پایداری ویروس‌های موجود در هوا (هوا پایداری) و خطر انتقال آنها تأثیر می‌گذارد یا خیر.

در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ از مانیتور‌های سنجش CO۲ برای تخمین تهویه ساختمان استفاده شد. هوای معمولی خارج از منزل حاوی حدود ۴۰۰ قسمت در میلیون (ppm) کربن دی اکسید است. در فضا‌های داخلی معمولی و دارای تهویه مناسب، غلظت بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ppm است. در فضا‌های دارای تهویه ضعیف، غلظت CO۲ می‌تواند از ۲۰۰۰ ppm بیشتر شود و در محیط‌های شلوغ‌تر از ۵۰۰۰ ppm بالاتر رود.

پژوهشگران با تغییر غلظت CO۲ در هوا بین ۴۰۰ ppm و ۶۵۰۰ ppm، ارتباط بین غلظت CO۲ و مدت زمانی که ویروس‌های موجود در هوا عفونی می‌مانند را تأیید کردند.

در مقایسه با CO۲ معمولی جو که حدود ۵۰۰ ppm است، افزایش متوسط در CO۲ از ۴۰۰ ppm به ۸۰۰ ppm در محدوده یک اتاق با تهویه خوب منجر به افزایش قابل توجهی در هواپایداری ویروس برای همه سویه‌های ویروس SARS-CoV-۲ از جمله دلتا، بتا و اومیکرون پس از دو دقیقه شد. ضمن اینکه تفاوتی در میزان عفونت و سرایت‌پذیری بین ۸۰۰ و ۶۵۰۰ ppm مشاهده نشد.

افزایش غلظت CO۲ عمیقاً بر سرایت‌پذیری SARS-CoV-۲ در طول زمان تأثیر گذاشت. در مقایسه با هوای معمولی، زمانی که غلظت کربن دی اکسید ۳۰۰۰ ppm بود (مشابه غلظت یک اتاق شلوغ) ویروس‌ها پس از ۴۰ دقیقه تقریباً ۱۰ برابر بیشتر عفونی باقی ماندند.

هادرل می‌گوید: این رابطه روشن می‌کند که چرا رویداد‌های اَبَرپخش‌کننده ممکن است تحت شرایط خاصی رخ دهند. PH بالای قطرات بازدمی حاوی ویروس SARS-CoV-۲ احتمالاً عامل اصلی عفونت است. CO۲ هنگامی که با قطرات برهمکنش می‌کند مانند یک اسید عمل می‌کند. این باعث می‌شود که pH قطرات کمتر قلیایی شود و در نتیجه ویروس درون آنها با سرعت کمتری غیرفعال شود.

خوشبختانه توصیه پژوهشگران برای کاهش عفونت ویروسی یک توصیه ساده است.

هادرل می‌گوید: به همین دلیل است که باز کردن یک پنجره یک استراتژی کاهش موثر است، زیرا هم از نظر فیزیکی ویروس را از اتاق خارج می‌کند و هم باعث می‌شود قطرات هواپخش برای ویروس سمی‌تر شوند.

با توجه به تمرکز جهانی بر کاهش CO۲ جو که دانشمندان اقلیم پیش‌بینی می‌کنند در دهه‌های آینده به بیش از ۵۵۰ ppm افزایش یابد، پژوهشگران می‌گویند یافته‌های آنها پیامد‌های گسترده‌تری دارد.

هادرل می‌گوید: بنابراین، این یافته‌ها پیامد‌های گسترده‌تری نه تنها در درک ما از انتقال ویروس‌های تنفسی، بلکه اینکه چگونه تغییرات در محیط ما ممکن است احتمال همه‌گیری‌های آینده را تشدید کند، دارد.

وی افزود: داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو می‌تواند با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های بارانی کدامند؟
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی