Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@03:57:22 GMT

تخلف عجیب 5 دقیقه‌ای در حوزه امتحانی دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۷۴۰۵۷

تخلف عجیب 5 دقیقه‌ای در حوزه امتحانی دانش‌آموزان

این روزها و بعد از حواشی مختلف درباره لو رفتن سؤالات امتحان نهایی، آموزش و پرورش دست به توجیه عجیبی زده است و از تخلف 5 دقیقه‌ای در حوزه امتحانی دانش‌آموزان خبر می‌دهد.

به گزارش مشرق، دو هفته از پایان امتحانات نهایی می‌گذرد اما هنوز اما و اگرهایی پیرامون لو رفتن سؤالات امتحان نهایی مطرح است و گلایه‌های شنیده نشده والدین و دانش‌آموزان هر چند وقت یک بار در گوشه‌ای سر باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*بررسی لو رفتن سؤالات امتحان نهایی توسط نمایندگان مجلس

در سایه سکوت مسئولان امر در آموزش و پرورش و انتشار خبرهای متناقض درباره لو رفتن سؤالات امتحان نهایی، نمایندگان مجلس این موضوع را در کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی کردند و از مردم هم خواستند تا مستندات خود را به آنها ارائه دهند.

اغلب نمایندگانِ عضو کمیسیون آموزش مجلس، در مصاحبه‌های خود حداقل زمان لو رفتن سؤالات را 15 دقیقه پیش از امتحان عنوان کردند و برخی از آنها این اتفاق را جزئی و کمرنگ دانستند و برخی نیز به گستردگی نسبی دامنه تخلفات معتقد بودند.

البته بر اساس گفته جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هنوز گزارش مجلس در این زمینه تکمیل نشده و پرونده لو رفتن سؤالات امتحانی در این کمیسیون مفتوح است.

وی گفت:بخشی از سؤالات امتحان نهایی در جنوب کشور افشا شده که کارمند آن حوزه هم جزو افراد دستگیر شده است و آموزش و پرورش هم این مسأله تأیید کرده است.

*ورود دیرهنگام آموزش و پرورش به مسئله مناقشه برانگیز لو رفتن سؤالات امتحانی

بی‌توجهی مسئولان به مستندات و شهادت تعداد بسیاری از دانش‌آموزان سبب شد تا یکی از شبکه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران هم وارد گود شود و با پخش گزارشی پیگیر مسائل مربوط به لو رفتن امتحانات نهایی شود.

بالاخره آموزش و پرورش با تأخیر زیاد و بیش از 10 روز پس از پایان امتحانات، پاسخگوی خبرنگاران شد و عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص مسائل مطرح شده پاسخ‌هایی ارائه داد؛ پاسخ‌هایی که تخلف لو رفتن سؤالات امتحان نهایی را بین 5 تا 15 دقیقه عنوان می‌کرد.

وی دستگیری یک نفر را در رابطه با لو رفتن سؤالات امتحان نهایی تأیید کرد و گفت: در رابطه با لو رفتن سؤالات تنها یک مورد اثبات شده است که مربوط به آخرین امتحان و درس زبان فارسی بوده است که سؤالات واقعی ساعت 7 و 55 دقیقه یعنی 5 دقیقه پیش از شروع فرآیند امتحان، لو رفته است.

عمادی در خصوص دستگیری و لو رفتن سؤالات در جنوب کشور که توسط کوچکی‌نژاد عنوان شده بود اظهار بی‌اطلاعی کرد در حالی که در مصاحبه با یک خبرگزاری دیگر از دستگیری دو تا سه نفر خبر داد و بازه زمانی 5 تا 15 دقیقه‌ای لو رفتن سؤالات را مطرح کرد!

*لو رفتن 5 دقیقه‌ای سؤالات امتحان نهایی و چند سؤال

کتمان واقعیت آشکار، موجب بدگمانی دانش‌آموزان که مهم‌ترین مخاطب آموزش و پرورش هستند به این دستگاه مهم می‌شود، دانش‌آموزان و والدین آنها مدارکی در دست دارند که لو رفتن سؤالات را حداقل نیم ساعت پیش از شروع فرآیند امتحان ثابت می‌کند.

هرچند عمادی این مدارک را قبول نداشته و عنوان کرد:مدارکی که برخی والدین به مرکز سنجش آموزش و پرورش ارائه کردند بررسی شد؛ سؤالات مورد ادعای آنها مشابهت‌ و مشترکات زیادی با سؤالات اصلی داشت اما سؤالات اصلی نبود.

این ادعا در حالی است که مشابهت و مشترکات برخی از سؤالات منتشر شده در فضای مجازی در فاصله زمانی نیم ساعت تا چهل دقیقه پیش از شروع امتحان، با سؤالات اصلی بسیار زیاد است و به شهادت برخی دانش‌آموزان، بسیاری از آنها به صورت گروهی، پیش از امتحان مشغول مطالعه این سؤالات لو رفته بوده‌اند.

* منطقاً یک انسان عاقل و کارمند آموزش و پرورش چرا باید برای 5 دقیقه ریسک انتشار سؤالات امتحانی را متحمل شود؟

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورشدر پاسخ به این پرسش که «چرا باید کسی 5 دقیقه قبل از شروع آزمون، سؤالات امتحانی را لو دهد؟» بیان داشت: «ممکن است این فرد به دلیل ماجراجویی یا دلایلی غیر از ارتکاب خلاف، این کار را کرده باشد؛ مثلاً برای اثبات خود، چون افشای سؤالات 5 دقیقه پیش از امتحان هیچ سودی برای او نداشته است».

آیا واقعا فردی که می‌داند دستگیری در انتظار اوست بدون برنامه‌ریزی قبلی و نفع مادی اقدام به انتشار سؤالات 5 دقیقه پیش از امتحان می‌کند؟

منطقاً یک انسان عاقل و فرهنگی آموزش و پرورش چرا باید برای 5 دقیقه ریسک انتشار سؤالات امتحانی را متحمل شود؟

منبع: فارس

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۴۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از دانش آموزان برتر یزدی

محمدکاظم رحیمی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد  مراسم تجلیل از دانش آموزان برتر گفت: با همت و همدلی دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و تلاش دانش آموزان یزدی، استان یزد توانست برای سی امین سال پیاپی رتبه اول قبولی در کنکور سراسری را کسب کند.

وی افزود: همچنین دانش آموزان یزدی در کنار کنکور توانستند در مجموعه مسابقات کشوری پنج و هشت گانه دانش آموزی حائز رتبه برتر شوند. 

رحیمی نژاد اظهار داشت: تحقق اسناد چند ساحتی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موضوع مهم و حرکتی روشن و دقیق است که تاکنون در استان در این زمینه اقدام شده و ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • برگزاری امتحانان نهایی دانش آموزان در ۱۱۰ حوزه امتحانی چهارمحال و بختیاری
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • حدود ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش البرز می شوند
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در ۳۱۳ حوزه امتحانی و ۱۵۴ شهر
  • کارنامه تحولی آغازی برای اجرای سند تحول بنیادین است
  • تجلیل از دانش آموزان برتر یزدی
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • رقابت بیش از ۲۱ هزار کرمانی درآزمون آموزش و پرورش
  • آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش در قم برگزار می‌شود
  • آژیر قرمز آموزش عمومی؛ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!