Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به ضرورت رعایت اقدامات پیشگیرانه در راستای دچار نشدن به آثار نامطلوب ناشی از گرد و غبار موجود در هوا اظهار کرد: شهروندان تا حد ممکن از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنند و اگر الزاما باید در هوای آزاد فعالیت کنند زمان آن را به حداقل زمان ممکن کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهروندان در این ایام از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنند به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزایش نظافت روزانه برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی را ضروری برشمرد و اضافه کرد: استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف و همچنین برای جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی ضروری است، همچنین لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات گرد و غبار پاک شوند.

باقری عنوان کرد: شهروندان تا زمان کاهش گرد و غبار موجود در هوا در خانه یا محیط‌های بسته بمانند و درها و پنجره‌ها را نیز بسته نگاه دارند. در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند و اگر دارای آسم هستند یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه، خس خس کردن ریه و درد قفسه سینه را مشاهده کردند برنامه درمانی خود را دنبال کنند و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشک مشورت کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع در اتومبیل بیان کرد: اتومبیل دارای سیستم تهویه مطبوع است که باید آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار داد تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌تواند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی انسان را بگیرد و بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی شود افزود: در این شرایط استفاده از ماسک های ویژه‌ای که با عنوان p1 و p2 عرضه می‌شود مناسب است.

باقری اضافه کرد: استفاده از اینگونه ماسک‌ها باعث احساس گرما می‌شود و معمولا راحت نیست، اگر ماسک به طور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند، مثلا برای افرادی که محاسن بلندی دارند و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تاثیر چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه این ماسک‌ها آلاینده‌های گازی هوا مانند منوکسید کربن را نمی‌گیرند عنوان کرد: تنفس با استفاده از ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماری قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت کنند، استفاده از این ماسک‌ها برای افراد سالمی که ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند توصیه می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: ذرات گرد و غبار اندازه‌های متفاوتی دارند و ذرات درشت و غیرقابل تنفس تا ذرات ریز و قابل تنفس را شامل می‌شوند که ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌تواند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کند ولی ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

باقری خطر ذرات ریزتر گرد و غبار موجود در هوا را بیشتر دانست و گفت: بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار وجود دارد از نوع درشت یا غیر قابل تنفس است و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم که بیماری مزمن ریوی است مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های ورود هوا است افزود: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت، آمفیز و بیماران قلبی آسیب پذیری بیشتری در برابر آلودگی هوا دارند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: قرار گرفتن افراد آسیب‌پذیرتر در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش‌های حساسیتی و حمله‌های آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد و طول عمر را کاهش دهد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر امیر حسابی شامگاه شنبه در این راستا افزود: ظهر شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، طی یک عمل جراحی تومور ۱۴ سانتی‌متری از کلیه کودک ۲٫۵ ساله در بیمارستان کودکان بندرعباس خارج شد.

حسابی اظهار کرد: این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

فوق تخصص جراحی اطفال بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس نیز که انجام این عمل جراحی را برعهده داشت، گفت: دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

دکتر سعیده مجیدی افزود: این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد، خوشبختانه عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس بهمن ماه پارسال با ظرفیت ۱۱۲ تختخواب با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس در سال ۱۴۰۰ و با همکاری پالایشگاه نفت‌ بندرعباس با هدف ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آغاز و در سال ۱۴۰۲ به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تحویل داده شد.

با تاکید ریاست جمهور در زمینه توسعه درمان و آموزش پزشکی، این بیمارستان طی ۲ سال تکمیل شد.

عملیات اجرایی و تجهیز این طرح با هزینه‌ای افزون بر پنج هزار میلیارد ریال به اتمام رسید و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای تامین تجهیزات پزشکی و اداری حدود ۲ هزار میلیارد ریال هزینه کرد.

این بیمارستان دارای امکاناتی در تراز استانداردهای جهانی ازجمله بخش‌های اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه نوزادان وکودکان، بخش‌های بستری داخلی، جراحی اتاق عمل، عفونی، ریه، خون، سرطان، نورولوژی، قلب، تصویربرداری، رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و اورژانس است.

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند