Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@18:08:25 GMT

رویدادها و تحولات ترکیه در یک نگاه/ 13 تیر

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۰۶۷۵۲

رویدادها و تحولات ترکیه در یک نگاه/ 13 تیر

** فاتح چنگیز شهردار پیشین شهر عزیزیه استان ارزروم ترکیه به اتهام جعل اسناد دولتی و همکاری اقتصادی با گروه گولن به تحمل 6 سال زندان محکوم شد.
ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور بخشنامه های در حکم قانون، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در رأس هیاتی به ترکیه سفر کرده است، از مراکز و پژوهشکدهای علوم دینی استانبول بازدید و در دیدار با دکتر عادل بور رئیس مرکز تخصصی علوم دینی هاسکی در استانبول ضمن تاکید بر نیاز همکاری های علوم اسلامی و دینی، به نقش برجسته این همکاری های در ایجاد وحدت میان امت اسلامی، نسبت به همکاری علمای جهان اسلام در راستای وحدت امت اسلامی ابراز امیدواری کرد.

** آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیروز با پروفسور محمد گورمز رئیس سازمان امور دینی ترکیه دیدار و با تاکید بر ضرورت حفظ و تقویت وحدت میان مسلمانان، عزت و اقتدار مردم ترکیه را عزت و اقتدار امت اسلام دانست و از خداوند خواستار وحدت مسلمین و همدلی آن ها شد.

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود درباره دو پروژه خط لوله جریان ترک و نیروگاه هسته‌ای آک کویو در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در آلمان (هفتم و هشتم جولای) دیدار و مذاکره خواهند کرد.
ترکیه و روسیه در سال 2010 نخستین توافقنامه احداث پروژه نیروگاه هسته ای مرسین - آک کویو را که به ارزش 20 میلیارد دلار امضا کردند.

** درگیری ارتش ترکیه و نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) طی یک هفته اخیر بیش از یکصد کشته و مجروح در پی داشته است.
مرور خبرهای چند روز اخیر نشان می دهد که بین نیروهای مسلح ترکیه و عوامل گروه پ.ک.ک درگیری شدیدی در مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه در جریان است.

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خطاب به کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه گفت که راه او ادامه مسیر به سمت قندیل و پنسیلوانیا است.
اردوغان با این سخنان، به طور غیرمستقیم رهبر بزرگ ترین حزب مخالف ترکیه را به حمایت از کودتا و تروریسم متهم کرد چرا که در ادبیات سیاسی ترکیه، قندیل نماد تروریسم و کوهستان محل استقرار عوامل پ.ک.ک و پنسیلوانیا نیز نماد کودتا و محل سکونت فتح الله گولن روحانی ترک تبار ساکن آمریکا و متهم ردیف اول کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته است.
رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز چند روز پیش، بار دیگر کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه را کنترل شده خواند و دولت و شخص اردوغان به اطلاع قبلی از این کودتا متهم کرد و گفت که آنها برای سرکوب مخالفان از این کودتای کنترل شده سوء استفاده می کنند.

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شامگاه دیروز در تماس تلفنی با ترزا می نخست وزیر انگلستان، در خصوص روابط دو جانبه ترکیه و انگلستان و همچنین مسائل منطقه‌ای از جمله روند کنفرانس صلح قبرس به تبادل نظر پرداخت.

** نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته پس از جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بحران ایجاد شده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی منطقه گفت که حضور نظامی کشورش در خاک قطر ارتباطی با بحران ایجاد شده اخیر بین دوحه و برخی کشورهای عربی منطقه ندارد.

** وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای تیراندازی و شلیک گلوله از قایق نظامی یونان به کشتی تجاری این کشور در دریای اژه را محکوم کرد.
در پی ادعای شلیک گلوله از قایق نظامی یونان به کشتی تجاری ترکیه در آب های بین المللی دریای اژه، فرماندهی گارد ساحلی ترکیه دو قایق نظامی به محل حادثه اعزام کرد.

** یالچین توپچو مشاور ارشد رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آمریکا از آن سوی دنیا به این منطقه آمده و می خواهد با استفاده از قدرت نظامی و سیاسی خود، در خاک سوریه و در امتداد مرزهای ترکیه یک دولت مستقل کردی تأسیس کند که این اقدام آشکارا و به طور مستقیم ترکیه را تهدید می کند.
به گفته وی، آمریکا و اروپا با عملکرد خود در منطقه، نخست در عراق و سپس با مداخله در سوریه و همچنین در جریان کودتای نافرجام تابستان گذشته در ترکیه آشکارا نشان دادند که از گروه های تروریستی از جمله گروه گولن، پ.ک.ک، داعش و دیگر گروه های تروریستی حمایت می کنند.
شبد**خاورم**7074**1010
گزارش: مینا غفرانی آذر**انتشار:حسن معظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بهار ۱۳۵۹ پس از چندین مرحله توقیف مطبوعات - که در تابستان پیش از آن (۱۳۵۸) توسط دادستانی انقلاب اتفاق افتاد و برخی روزنامه‌ها و مجلات از جمله «آیندگان» و «تهران مصور» توقیف شدند - هنوز اجل توقیف بر سر بسیاری مجلات و روزنامه‌های دیگر می‌گشت و آن‌ها را با تحدید و تهدید مواجه می‌ساخت. در رادیو تلویزیون علیه برخی جراید داد سخن سر داده می‌شد، در بعضی استان‌ها ماموران محلی از توزیع نشریات قانونی جلوگیری می‌کردند و گاه گروه‌های تندرو با چوب و چماغ به جان دکه‌ی توزیع‌کننده‌ی بیچاره می‌افتادند. موضوع تا جایی بیخ پیدا کرد که سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات طی نامه‌ای سرگشاده به ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت به این قضیه به‌شدت اعتراض کرد. این نامه که روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۵۹ در صفحه‌ی دوم روزنامه‌ی اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

کار به جایی رسیده است که رادیو تلویزیون بر خلاف قانون اساسی جو جامعه را علیه روزنامه‌ها بسیج می‌کند. ماموران محلی در استان‌ها از توزیع نشریاتی که با امتیاز قانونی منتشر می‌شوند جلوگیری می‌کنند و اعتراض فروشندگان جراید از تهدید و زورگویی گروه‌های چماق‌به‌دست بلند است و هیچ نهاد قانونی حامی آنان نیست.

آقای رئیس‌جمهوری

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات بدین‌وسیله نگرانی عمیق خود را از شدت گرفتن موج هجوم به مطبوعات ابراز می‌دارد به‌ویژه آن‌که بخش وسیعی از حملات و تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران به وسیله‌ی نهادهای دولتی و حکومتی که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن‌ها با شماست اعمال می‌گردد.

آقای رئیس‌جمهوری

روزنامه‌نگاران ایران هنوز سخنان شما را در تمام طول مدت پس از انقلاب و پیش از عهده‌دار شدن وظایف ریاست‌جمهوری درباره‌ی ضرورت تامین آزادی کامل عقیده و بیان رعایت کامل آزادی مطبوعات فراموش نکرده‌اند و بسیار حیرت‌آور است که زیر نظارت مستقیم شما در مدت کوتاهی که از انتخاب‌تان به ریاست‌جمهوری نگذشته موج اختناق و تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران از سوی رادیو تلویزیون که به هر صورت سخن‌گوی هیات حاکمه محسوب می‌شود، و نیز برخی مسئولان اجرایی بالا گرفته است. کار به جایی رسیده است که رادیو تلویزیون بر خلاف قانون اساسی جو جامعه را علیه روزنامه‌ها بسیج می‌کند. ماموران محلی در استان‌ها از توزیع نشریاتی که با امتیاز قانونی منتشر می‌شوند جلوگیری می‌کنند و اعتراض فروشندگان جراید از تهدید و زورگویی گروه‌های چماق‌به‌دست بلند است و هیچ نهاد قانونی حامی آنان نیست.

آقای رئیس‌جمهوری

تصور نمی‌کنید که شما در این نکته با ما هم‌عقیده نباشید که یکی از بزرگ‌ترین آرمان‌های مردم ما تامین آزادی بیان و قلم بوده است و نیز مطمئن هستیم که شما هر روز در جریان یورش‌های منظم و غیرمنظم گروه‌های مسئول و یا غیرمسئول به عرصه‌ی مطبوعات، فروشندگان جراید و اجتماعات گروه‌های سیاسی هستید و اعلامیه‌ی اخیر شما درباره‌ی ضرورت رسیدن به یک وحدت اصولی نشان می‌دهد که توسعه‌ی هرج و مرج و بی‌قانونی را برای آینده‌ی کشور به شدت خطرناک می‌دانید.

اعتقاد ما این است که بدون تامین آزادی کامل بیان و قلم و حفظ حرمت همه‌ی صاحبان اندیشه و افکار که تنها راه رسیدن به تفاهم فکری و آشنایی با نقاط اختلاف بین گروه‌هاست رسیدن به چنین وحدتی دور از منطق می‌نماید و تصریح می‌کنیم نفاق و چنددستگی در مسائل اصلی زمانی شدت پیدا می‌کند و به برخوردها منجر می‌شود که یکی از دو طرف نتواند عقاید و آرمان‌های خود را آزادانه و از طریق مطبوعات بی‌طرف ابراز دارد.

آقای رئیس‌جمهوری

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات به حکم رسالتی که در حفظ و گسترش آزادی قلم و بیان بر دوش خود احساس می‌کند توجه آن‌جناب را به خطر بزرگی جلب می‌کند که انحصاری شدن مطبوعات متوجه آینده‌ی کشور و در نتیجه حاکمیت ملی و وحدت کشورمان خواهد کرد و مصرانه از شما می‌خواهد پیش از آن‌که دیر شود برای درهم کوبیدن این موج انحصارطلبی اقدام کنید.

آقای رئیس‌جمهوری

نسل آینده‌ی این کشور غفلت ما را در جلوگیری از تحدید آزادی‌های اساسی مردم نخواهد بخشید و به موجب قانون شما را مسئول حوادثی که ادامه‌ی این انحصارطلبی‌ها پدید خواهد آورد، خواهد شناخت.

انتظار ما از شما این است که فورا به هجوم‌ها و تهدیدهایی که از مدت‌ها پیش علیه مطبوعات اعمال می‌شود پایان دهید و بدین ترتیب راه را برای وحدتی که همواره بدان تاکید می‌کنید هموار سازید.

گفتنی است خطاب نامه‌ی سندیکا به ابوالحسن بنی‌صدر بود که روزنامه‌ی خودش «انقلاب اسلامی» یک سال بعد در ۱۸ خرداد ۱۳۶۰ توسط اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب توقیف شد!

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903392

دیگر خبرها

  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه با حسین امیرعبداللهیان
  • تحولات غزه و روابط دوجانبه محور رایزنی وزیران خارجه ایران و عمان
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه