Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-04@04:44:43 GMT

باغ کتاب پدیده ارزشمند پایتخت است

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۱۱۲۲۸

باغ کتاب پدیده ارزشمند پایتخت است

تین‌نیوز | رئیس شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح باغ کتاب به‌عنوان یک پدیده بسیار ارزنده فرهنگی و اجتماعی نه‌تنها در سطح کشور که حتی خاورمیانه نام برد.

مهدی چمران درصحن علنی شورای شهرتهران با بی‌نظیر خواندن مجموعه باغ کتاب گفت: ما از بدو ورود به شورای شهر تهران به‌دنبال احداث این مجموعه بودیم البته کار ساختمان‌سازی‌ از سال 82یا 83به پایان رسیده بود اما تعریف فرهنگی و اجرایی آن پیچیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چمران اظهار امیدواری کرد که مجموعه بی‌نظیر و ارزنده باغ کتاب در مسیر اهداف فرهنگی، هویت ملی و اسلامی منجر به گسترش مطالعه و کتابخوانی شود.

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورانیز افتتاح باغ کتاب را کار بزرگی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها دانست و گفت که این به تنهایی کافی نیست و باید موضوعاتی مثل تولید کتاب، مسائل ناشران، شبکه توزیع، در دسترس بودن کتاب، کتابخانه مجازی، کتابخانه گویا ویژه نابینایان و مسائلی از این دست در بخش نرم‌افزاری پروژه باغ کتاب دیده شود.

ایران به‌دنبال جایگاه‌های برتر در مترو

نخستین دستور جلسه شورای شهر اختصاص به ارائه گزارشی در مورد خطوط متروی تهران داشت که از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک ارائه شد. سیدمازیار حسینی با اشاره به اینکه 20هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه تملک و ساخت و توسعه مترو ظرف 4سال گذشته صورت گرفته گفت: کل خطوط متروی ما 190کیلومتر به همراه 115ایستگاه است که روزانه 3میلیون سفر و جابه‌جایی را انجام می‌دهند تاجایی که هم‌اکنون جزو 10کشور برتر دنیا در حوزه مترو هستیم و تا پایان امسال جزو 5کشور برتر خواهیم شد.

وی ادامه داد: به لحاظ حجم جابه‌جایی و کیفیت کار نیز موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی سازمان جهانی حمل ونقل درشهر میلان ایتالیا شدیم. وی افزود:خط 8‌مترو از حرم امام به شهر جدید پرند به طول 52کیلومتر در حال ساخت است. وی درباره خطوط 6 و 7 مترو نیز گفت: خط 6به لحاظ کیفیت ویژه است و با 6کیلومتر توسعه جنوبی به سمت حرم به 38کیلومتر با 32ایستگاه می‌رسد.

خط 7 نیز از میدان بسیج تا میدان صنعت به طول 22کیلومتربه بهره‌برداری رسیده که یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های عمران شهری کشور به شمار می‌رود. به گفته حسینی خط 7 عمیق‌ترین خط است که از زیر تمامی خطوط متروی تهران رد می‌شود و با همه آنها تقاطع دارد. در مورد خط‌8 مترو نیز حسینی گفت: این خط ازمحل نمایشگاه شهرآفتاب به سمت فرودگاه امام حرکت می‌کند. سرعت حرکت دراین خط نیز 120کیلومتر تعریف شده که ظرف 38دقیقه فاصله ایستگاه شاهد تا پرند را طی خواهد کرد.

به گفته حسینی طی 2سال گذشته 1900میلیارد تومان درحوزه ناوگان یا واگن‌سازی‌ از سوی شهرداری تهران سرمایه‌گذاری شده که برابر با 307واگن است. وی تأکید کرد که باید از این به بعد در حوزه تأمین واگن مترو با توجه بیشتر افزایش چند‌برابری داشته باشیم که البته دراین حوزه با دولت بر سر تأمین 1024واگن صحبت‌هایی صورت گرفته است.

وی از ورود 66واگن جدید طی روزهای آینده به ناوگان مترو خبر داد و افزود: برای فرودگاه امام نیز 12واگن ویژه طراحی شده است که حداکثر تا پایان سال وارد می‌شود. در واکنش به این اظهارات ابتدا محسن سرخو از اهتمام ویژه مدیریت شهری ظرف 4سال گذشته برای مترو تقدیر و پیشنهاد کرد تا از دست‌اندرکاران مترو درصحن علنی شورای شهر قدردانی شود. وی درعین حال برانجام یکسری اصلاحات دربرخی ایستگاه‌های خط 7تأکید کرد.

رحمت‌الله حافظی نیز ضمن تشکر از تیم فنی مترو اظهار کرد: در مترو باید بر تأمین امنیت جان مسافران تأکید کرد. وی با استناد به گزارشی تحت عنوان نگاهی جامع به عملکرد خط 7متروی تهران که 20روز پیش تهیه شده، گفت:‌ بالای این گزارش لوگوی شهرداری، شرکت مترو، مهندسان مشاور حمل‌ونقل ریلی بهرو تهران، بانک شهر، قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت‌های سپاسد و فراب دیده می‌شود و در آن نوشته شده طبق برنامه باید در موضوع پیشرفت تجهیزات 60درصد پیشرفت داشته باشند اما پیشرفت واقعی آن 7درصد است. همچنین از منظر مهندسی و تأمین، طبق برنامه باید 73درصد پیشرفت داشته باشد اما پیشرفت واقعی 9درصد است.

یکی دیگر از نگرانی‌های حافظی مسئله تأمین امنیت مسافران وتجهیزات سیگنالینگ خط 7بود. وی گفت: میزان پیشرفت فیزیکی پله‌های فرار و دستگاه‌های هواساز و خروجی‌های اضطراری در بسیاری از ایستگاه‌های غیرفعال این خط صفر است؛ همچنین بحث هواکش‌های میانی تونل‌ها اهمیت دارد چراکه در فاز یک باید 87درصد پیشرفت ایجاد شده باشد، اما پیشرفت هواکش‌ها درعمیق‌ترین و حساس‌ترین تونل مترو تنها 14درصد است.

اسماعیل دوستی هم پیشنهاد داد به‌منظور رفع این ابهامات جلسه مشترکی میان شورا و شهرداری برگزار شود. احمد دنیامالی نیز در جایگاه ریاست کمیسیون عمران و حمل‌ونقل از رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا خواهش کرد که به‌منظور رفع نگرانی‌هایش حتما بازدیدی از خط 7داشته باشد؛ در حالی که اعضای کمیسیون عمران شورای شهر چندی قبل در بازدیدی از این خط شبهه‌های مطرح شده درباره این خط را رد کردند.

دنیامالی همچنین از نقش بی‌بدیل محمدباقر قالیباف در توسعه و ساخت متروی تهران تقدیر کرد. در نهایت به‌دلیل اتمام وقت جلسه، تمامی اعضای شورای شهر تهران نتوانستند به بیان نظرات خود در مورد گزارش معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران بپردازند، به همین دلیل مقررشد تا در جلسه روز یکشنبه آینده دوباره با دعوت از سیدمازیار حسینی مباحث ادامه داشته باشد.

با این حال پس از پایان جلسه در راهروهای صحن علنی رحمت‌الله حافظی و ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران برای دقایقی درباره مترو بحث‌های چالشی داشتند که با پادرمیانی حاضران ختم به خیر شد. این در حالی است که مدیران شهرداری که در جلسه حاضر بودند گفته‌های حافظی را رد کرده و گزارش مورد استناد وی را مورد تأیید شهرداری و شرکت مترو ندانستند.

گزارش شورا یاری منطقه 21

دیروز اعضای شورایاری منطقه 21در صحن علنی شورای شهر حاضر شدند و به ارائه گزارشی درباره مسائل و مشکلات خود پرداختند. صیامی دبیر شورایاری منطقه 21با اشاره به اینکه 87درصد کل منطقه را کارخانه و پادگان و فضای سبز در برگرفته گفت: وجود کارخانه‌های صنعتی به همراه فرودگاه مهرآباد مشکلات زیست‌محیطی بسیاری برای ساکنین به‌وجود آورده است.

از دیگر مشکلات مورد اشاره صیامی تجمع خودروهای سنگین، تردد بی‌رویه سرویس کارخانه‌ها، ترافیک درسه‌راه اندیشه و بزرگراه دوگاز، مشکل آبیاری فضای سبز، کمبود ناوگان حمل ونقل عمومی، فضاهای فرهنگی، بیمارستانی، مراکز خرید و ساخت وسازهای بی‌رویه درمنطقه بود.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای پایتخت در آستانه پاکی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۵۱ قرار گرفته و هوای پایتخت در آستانه پاکی است.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۵۷ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۸ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6094826

دیگر خبرها

  • سمنان چگونه پایتخت کتاب ایران شد؟
  • کاهش کودکان کار در پایتخت
  • کاهش کودکان کار در پایتخت 
  • هوای تهران پاک است
  • تنفس هوای قابل قبول در پایتخت
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • هوای پایتخت در آستانه پاکی قرار گرفت
  • تور بازدید خط ۱۰ مترو تهران
  • سرانجام پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • محل خانه‌های یک میلیاردی تهران لو رفت!