Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@02:39:09 GMT

شکل‌گیری ارکان شخصیتی شهید تقوی در دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۳۲۶۴۹

سیدهادی تقوی، برادر شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در بیان خصلت‌های برادر شهیدش عنوان کرد: ایشان از همان دوران نوجوانی مراقب رفتار و کردار من بود و مراقب بود که با چه کسانی ارتباط دارم و به چه مکان‌هایی می‌روم. از همان دوران نوجوانی وقتی در جمع اعضای منزل و اقوام حضور پیدا می‌کرد،‌ از غیبت پیشگیری می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه سخنانش گفت: برادرم در سن نوجوانی، دوستان هم سن خود را جمع و درباره احترام و محبت به والدین،‌ توصیه‌هایی را برای آنان بیان می‌کرد. دورانی را که من به بیمارستان می‌رفتم،‌ مراقب بود که در حضور زنان بدحجاب، سرم پایین باشد. همچنین در مراسم مهمانی که در منزل برگزار می‌شد، همیشه تاکید داشت که سفره بانوان و آقایان جدا از هم انداخته شود.

تقوی همچنین از تاکید شهید بر درس خواندن یاد و عنوان کرد: شهید، برادر کوچکم را به قم برد تا طلبه شود. به من هم توصیه می‌کرد، ولی من به این عرصه وارد نشدم. در اواخر عمر نیز مراقب بود که در میان اقوام و خویشاوندان اختلافی بروز پیدا نکند و اگر پیش می‌آمد،‌ در آشتی دادن طرفین و حل اختلاف کمک می‌کرد. تلاش ایشان آن بود که بین اقوام،‌ دوستی و صله رحم برقرار باشد و بر این موضوع تاکید داشت و خود نیز عامل به این موضوع بود.

وی با اشاره به اینکه برادرش رکن خانواده تقوی بود و همه اقوام را دور هم جمع و بین آنها تعامل برقرار می‌کرد، افزود: اخلاص در کار، یکی از خصوصیات شهید بود. برادر من اهل مسائل حاشیه‌ای نبود و از اینکه در مراسمی او را دعوت نمی‌کردند یا به او به محل نمی‌گذاشتند ناراحت نمی‌شد.

تقوی با اشاره به اینکه برادرش شهیدش سعی در انجام وظایف خود داشت و می‌گفت که کارم را انجام می‌دهم و آن را به پیش می‌برم،‌ گفت: سیدمهدی تقوی نیت خدایی داشت و برای همین بسیاری از مسائل برای او حل شده بود. این در حالی بود که برخی از هم‌لباس‌های او توقعاتی داشتند که در وجود سیدمهدی تقوی راه نداشت. این موضوع هم به آن دلیل بود که فضای جبهه و جنگ روی او تاثیر گذاشته بود.

وی از سادگی و مخلص بودن شهید در کار و فعالیت روزانه‌اش یاد و اظهار کرد: سیدمهدی به دنبال منافع شخصی نبود. در هر زمینه‌ای که وارد می‌شد این روحیه را حفظ می‌کرد. حتی در برخورد با کسبه نیز به همین نحو برخورد می‌کرد و برخلاف بسیاری که چانه می‌زنند که پول کمتری پرداخت کنند، ایشان حتی پول بیشتری می‌داد که فرد مورد نظر ضرر نکند و راضی باشد و دچار ناراحتی نشود و به اصطلاح هوای طرف مقابل را داشت تا به او سود برساند. وی این روحیات را به برادران و فرزندان خود نیز منتقل کرده بود و به نحوی ما این میراث را از او به ارث بردیم.

برادر شهید از نحوه و روش تربیت فرزندان سیدمهدی تقوی به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های وی یاد کرد و گفت: سیدمهدی در این حوزه نیز در اوج قرار داشت و هیچ کدام از ما به پای او نمی‌رسیم. ایشان در این حوزه نمونه بود و فرزندان بسیاری خوبی تربیت کرد که زبانزد اقوام هستند.

وی در توضیح اینکه چرا شهید توانسته بود در این عرصه‌ها به خوبی وارد و موفق شود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) جمله‌ای دارند که «جبهه دانشگاه انسان‌سازی است.» همچنین در جای دیگر فرموده‌اند که «جنگ نعمت عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است.» اکثر افرادی که به جبهه و جنگ رفته و باقی مانده‌اند،‌ روحیاتی از این دست دارند، البته برخی نیز درگیر دنیا شده و از این فضا دور شده‌اند. رفتار سیدمهدی تقوی ناشی از برکات و اثرات جبهه و جنگ بود. تقوی از بازمانده‌هایی بود که در این فضا باقی ماند.

تقوی با اشاره به اینکه وقتی انسان خود را اصلاح می‌کند و تلاش دارد تا در این فضا باقی بماند،‌ اهل بیت نیز به او کمک می‌کنند و کار را پیش می‌برند، ادامه داد: شهید تقوی بسیار شجاع بود. عملیات تخریب نیاز به شجاعت بسیاری دارد. وی با کمترین میزان هزینه و تلفات در این حوزه کار می‌کرد. در حوزه علمیه نیز از نظر نمرات و مباحثات جایگاه بسیار خوبی داشت.

وی درباره فعالیت در خفای این شهید توضیح داد: می‌دانستم که در سازمان فعالیت‌های قرآنی فعالیت می‌کند، ولی نمی‌دانستم چه کاری انجام می‌دهد. در اکثر فعالیت‌هایی که انجام می‌داد خیلی اهل جار زدن نبود و مطلبی را از خود بروز نمی‌داد و این موضوع را از اخلاصی که داشت می‌‌دانم. موفقیتی که در این حوزه به دست آورد نیز حاصل توکل به خدا بود. شهید تقوی به مسیری که می‌رفت اعتقاد داشت و قطعاً خدا نیز در این راه او را کمک و کاستی‌ها را جبران می‌کرد.

تقوی درباره اظهارات برادر شهیدش درباره عملیات کربلای 4 نیز یادآور شد: ایران با وجود کمبود تجهیزات نظامی در بسیاری از عملیات‌ها موفق بود. شهید تقوی عنوان می‌کرد که رزمندگان در کربلای 4 با توجه به ادوات جنگی که در اختیار داشتند از خدا غافل شده و مغرور شدند و شکست خوردند که در کربلای 5 این شکست را جبران کردند. این روحیات بر روی این شهید اثر بسیاری گذاشت و امیدوارم ما نیز توفیق آن را داشته باشیم که راه او را ادامه دهیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۲۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و خاکسپاری شهدای تازه شناسایی شده در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، شهید منصور پورعزیز پورمنصوری از شهدای دفاع مقدس استان خوزستان و شهرستان اهواز است که پس از ۴۰ سال، شناسایی شد.

وی در سن ۱۵ سالگی راهی جبهه‌های جنگ در ۸ سال دفاع شد و پس از ۲ سال حضور در جبهه، سرانجام در دوم فروردین سال ۱۳۶۳ و در سن ۱۷ سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

اگرچه پدر و مادر این شهید والامقام، سال‌ها پیش در فراغ فرزندشان دار فانی را وداع گفتند و آسمانی شدند، اما امروز پیکر پاک این لاله تازه شناسایی شده بر دستان مردم شهیدپرور اهواز تا آرامگاه ابدی اش در قطعه دو گلزار شهدای این کلانشهر به خاک سپرده شد.

همچنین در دزفول نیز پیکر شهید عشیری لیوسی که پس از ۴۰ سال شناسایی شده است، تشییع و به خاک سپرده شد.

استان خوزستان در ۸ سال دفاع مقدس ۲۴ هزار شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است.

دیگر خبرها

  • تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اهواز
  • استان قزوین میزبان شهید گمنام
  • تشییع پیکر شهید گمنام تازه تقحص شده دفاع مقدس در یزد
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) و تشییع شهید دفاع مقدس در بوشهر
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون مشهد مقدس
  • تشییع و خاکسپاری شهدای تازه شناسایی شده در خوزستان