Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با بیان اینکه انحصار هفتاد درصد بازار داروهای وارداتی در انحصار ۲ شرکت واردکننده است، گفت: چندی پیش آقای دیناروند انحصاری به یک شرکت تولید کننده دارویی داد که متعلق به همسرشان بود که بعد از اعتراض ما این انحصار لغو شد.

به گزارشقدس آنلاین، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، محمد حسین قربانی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، رضا شیوا رئیس شورای رقابتو فرامرز اختراعیرئیس هیات مدیره سندیکایتولیدکنندگان مواد داروییدر برنامه گفت وگوی ویژه خبری که در خصوص موضوع «انحصار در نظام دارویی» به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این برنامهدیناروند رئیس سازمان غذا و دارودرخصوص انحصار دارو در کشوراظهار کرد: نظام دارویی مجموعه ای از ضوابط، مقررات و ذی‌نفعان حوزه سلامت است، شرکت های زیادی در این حوزه فعال هستند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت در حوزهواردات دارو فعالیت می کنند و اکثر بازار را در اختیار دارند لذا در شرایط رقابتی عده ای بزرگتر و عده ای دیگر کوچک هستند.

دیناروند تصریح کرد: خوشبختانهدرتوزیع دارومحدودیتی نداریم، ۵۰ شرکت توزیع سراسری در کشور فعال هستند به طوری که ۱۰ شرکت اول بیش از ۸۰۰ درصد بازار را در اختیار دارند.

معاون وزیر در سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه ها باید با رعایت سطح بندی به ارائه خدمات بپردازند، در زمینهواردات بسیاری از لوازم پزشکی و داروییدر قسمت تولید انحصار وجود دارد، باید کالاهایی که در حوزه سلامت وارد کشور می شود ثبت شوند و از سوی دیگر درعرضه دارو محدودیتی نداریم.

دیناروند در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: قانون به وزارت بهداشت اختیار داده کهضوابط مربوط به تاسیسموسساتپزشکی منجمله داروخانه‌ها را تعیین کند.

ورود شورای رقابت قانونی نیست

وی ادامه داد: در حوزه سلامت اعم از مراکز بهداشتی، درمانی و دارویی نظام عرضه و تقاضا به مفهوم بنگاه اقتصادی وجود ندارد و ورود شورای رقابتبه این عرصه قانونی نیست، برای جلوگیری از هزینه های القائی به سطح بندی خدمات نیاز داریم، در حال حاضر ۱۱۱ هزار داروخانه در سراسر کشور درحال خدمات رسانی هستند.

استفاده از قوانین قدیمی

در ادامه این برنامهقربانینائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در تماسی زنده تلفنی با تاکید بر اینکهانحصار در واردات دارومشهود است گفت: در دادن امتیاز به داروخانه ها از قانون های قدیمی استفاده شده است.

وی با بیا اینکه سالانه هزار و ۶۰۰ دانشجوی داروسازی فارغ التحصیل می شوند گفت: باید برای این حجم عظیم گام های موثری برداشت و جامعه داروسازباید مشکلات جامعه جوان فارغ التحصیلان داروساز را حل کند.

شیوا رئیس شورای رقابتدر ادامه با اشاره به اینکه شکایات رسیده حکایت از این دارد که آزادی در ورود دارو وجود ندارد تصریح کرد: شرایط ویژه برای شرکت ها تعیین شده است.

انحصار در اختیار شرکت های دارویی خاص

در ادامه این گفت‌وگوفرامرز اختراعیرئیس هیات مدیره سندیکایتولیدکنندگان مواد دارویینیز با تاکید بر اینکه در نظام دارویی کشور، در بحث واردات و در بحث تولید، انحصار به طور مفصل وجود دارد گفت: بر این اساس فقطشرکت های خاصاجازه دارند اقلام دارویی بسیار گران قیمترا در اختیار مردم قرار دهند.

وی ادامه داد: بعد از فشار زیادی که نهادهای غیر دولتی و سندیکاها به سازمان غذا و دارو وارد کردند با اصرار وزیر بهداشت، وارداتی تحت عنوان واردات موازی شروع شد. بدین معنی که کسانیکه در گذشتهواردات انحصاریداشتند و با قیمت های بسیار بیشتر از قیمت جهانی، دارو وارد می کردند در عرصه واردات بمانند و باقی واردکنندگان با آن ها موازی رفتار کنند.

اختراعی گفت: در بخشنامه های که آقای دیناروند صادر کردند، عنوان شده که اگر کسی غیر از نمایندگی رسمی بخواهد دارو وارد کند بایدحداقل ۲۰ درصد ارزانتراز آن ها نسبت به این کار اقدام کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی عنوان کرد: همچنین در کمیته های کارشناسی داخلی این سازمان که صد در صد تحت کنترل خودشان است اصلا اجازه نمی دهند افراد غیر، وارد واردات داروهای خاص که به شرکت های خاص داده شده بشوند.

بخشنامه های سازمان غذا و دارو من در آوردی نیست

دیناروندبیان اینکه بخشنامه های سازمان غذا و دارو من در آوردی نیست تاکید کرد: بخشنامه های این سازمان براساس مصوبه هایشورای برنامه ریزی داروو شورای توسعه فناوری سلامت تعیین شده است و وزیر بهداشت ریاست آن ها را بر عهده دارد و بخشنامه مربوط به واردات موازی و ضوابط مربوط به حمایت از تولید داخل تصویب و ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد:واردات دارودر سالهایی کهبحران داروییدر کشور بوده، سالهای ۹۰ تا ۹۲، صدها میلیون دلار بیشتر از واردات دارو در فاصله سال های ۹۳ تا ۹۵ بوده است و این یک واقعیتی است که نشان می دهد هم قیمت دارو کاهش پیدا کرده و هم سیاستواردات موازیدر کاهش قیمت ها موثر است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگرسیاست واردات موازیوجود نداشت، کاهش ارزی از کجا بوجود می آمد.

ارایه آمار دروغ به مردم

اختراعیدر ادامه این نشست با رد ادعای دیناروند درکاهش واردات داروو با تاکید براینکه این یک آمارسازیکاملا غلط است گفت: در سال ۹۳ و در دوره معاونت دکتر دیناروند آمارنامه دارویی کشور را که تا مردادماه همان سال به درستی منتشر می شد، بسیاری از اقلام وارادتی را اززیر گروه وارداتحذف و بهزیر گروه تولیدداخل بردند بنابراین تولید داخل رابیش نماییو واردات راکم نماییکردند و آمار دروغ به مردم دادند.

واردات دارو از طریق گمرک ثبت می شود

دیناروندبا تاکید بر اینکه آمار واردات دارو با آمارفروش دارودر بازار کاملا متفاوت است گفت: واردات دارو از طریق گمرک ثبت می شود و ارز آن را بانک مرکزی تخصیص می دهد و آمار آن توسط سازمان غذا و دارو اعلام می شود.

وی تصریح کرد: براین اساس واردات دارو در سال ۹۳،۹۶۰ میلیون دلار، در سال ۹۴،۱۰۷۰ میلیون دلار، در سال ۹۲، یک میلیارد و سیصد و شصت میلیون دلار و در سال ۹۱ هم یک میلیارد و دویست میلیون دلار بوده است و وقتی دو سال ۹۲ و ۹۱ را با سال های ۹۳ و ۹۴ مقایسه می کنیم حدود پانصد میلیون دلار کاهش واردات داشتیم که این امر قطعا به منافع عده ای آسیب وارد کرده است.

دیگران هم باید اجازه فعالیت داشته باشند

قربانیتصریح کرد: درکاهش واردات دارودر سال های ۹۳ و ۹۴ هیچ شکی نیست اما در زمینهتک نسخه ای، برخی از داروها را فقط در اختیار یک تشکل قرار دارد و انتظار این است که اگر قرار باشد رقابتی ایجاد شود و همانحصارشکسته شود، دیگران هم اجازه فعالیت داشته باشند.

دینارونددر پاسخ به اظهارات قربانی گفت: در سال ۹۶ و با ابلاغ برنامه ششم توسعه، واردات داروهای تک نسخه ایکاملا ممنوع شد، بنابراینانحصارکه ایجاد شده بود برای مدت بسیار کوتاهی بود تا بتوانیم از فاز رقابتواردات تک نسخه ایها به سمت ممنوعیت واردات آن ها برویم.

هفتاد درصدبازار داروهای وارداتیدر انحصاردو شرکت واردکننده

اختراعیدر ادامه گفت: هفتاد درصدبازار داروهای وارداتیدر انحصاردو شرکت واردکنندهاست.

وی افزود: چندی پیش آقای دیناروند انحصاری به یک شرکتتولید کننده داروییدادند کهمتعلق به همسرشاناست که بعد از اعتراض ما انحصار را لغو کردند.

دیناروندنیز پاسخ داد: شرکتهمسربنده یک شرکتدانش بنیاناست و هیچکارخانه داروسازیندارد، این شرکت یک محصولنانو تکنولوژیتولید کرده و همسر بنده به همراه بیست نفر دیگر مشغول کار در این شرکت هستند.

وی افزود : محصول هنوز فروشی در بازار ایران نداشته و هم اکنون وارداتی است و همسر بنده نیز در عین شرکت یکسهام دار جز است ضمن اینکه انحصاری که داده شده تنها به این شرکت نبوده و در سال گذشته بههفت محصول دیگرنیز داده شده و پس از آنکه سندیکای صنعت داروسازی جلسه گذاشتند، این شرکت ها اعلام کردند که نمی خواهند انحصاری داشته باشند وانحصارآن ها ابطال شد.

وی در ادامه گفت: در چهار سال اخیر ۲۵۰ شرکت جدید وارد عرصه واردات دارو شده است.

شخصی در تهران بیست داروخانه دارد

نائب رئیس کمیسیون بهداشت نیز با بیان اینکه بحثتاسیس داروخانه هااختیاری است که وزارت بهداشت به سازمان غذا و دارو محول کرده عنوان کرد: متاسفانه نظارت خوبی در حوزه داروخانه های ما نیست و روندتاسیس داروخانه های زنجیره ایدر کشور اتفاق می افتد به گونه ای که در تهران شخصی بیش ازبیست داروخانهدارد.

دیناروند نیز درباره این ادعا عنوان کرد: این که فردی بیستداروخانهدارد قانونی نیست، داروسازی که داروخانه را تاسیس می کند وزارت بهداشت مجوز تاسیس داروخانه را به وی داده است و به موجب قوانین و ضوابط ما وی موسس و گردانندهداروخانهاست اما سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه او را تامین می کند و سرمایه گذار ممکن است سرمایهده داروخانه دیگررا هم تامین کند اما ما به عنوان دستگاه ناظر تنهاموسس داروخانهرا می شناسیم.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۴۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود مهدی نیا عصر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: به جز انسولین با نام تجاری «نوومیکس» که دارویی کاملاً وارداتی است، در هفته‌های اخیر با کمبود واردات مواجه بودیم و سایر اقلام تولید داخل را به میزان بیشتری در داروخانه‌ها توزیع شده است.

وی با اشاره به تاکید وزارت بهداشت بر استفاده از انسولین‌های تولید داخل افزود: در حال حاضر فقط در زمینه محصول خارجی دچار کمبود هستیم و سایر محصولات به میزان کافی وجود دارد و مصرف‌کنندگان باید برای مصرف با پزشک معالج خود مشورت کنند.

مهدوی نیا خبر داد: محصول وارداتی نوومیکس در روزهای گذشته وارد خوزستان شده است و در سه روز آینده با توزیع در داروخانه‌های استان، وضعیت موجودی به روال عادی بر می‌گردد.

کد خبر 6093604

دیگر خبرها

  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟