Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دادستان مشهد گفت: در عملیات مقضتدرانه سربازان گمنام امام زمان(عج) در خراسان روی، 21 داعشی دستگیر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*********

کیهان



سهم 50/1 درصد توتال جایی برای مدیریت ایران باقی نمی‌گذارد


مدیر سابق امور «اوپک» وزارت نفت گفت مدیریت فاز سپرده شده، با توتال خواهد بود.


محمدعلی خطیبی در مصاحبه با راه دانا و در خصوص سهم حداقلی طرف ایرانی در قراردادهای جدید نفتی اظهار داشت: در چنین قراردادهایی هر شرکتی که بالاترین سهم را داشته باشد طبیعتاً مدیریت کار هم برعهده آن شرکت است.


وی با اشاره به اینکه سهم توتال 50/1 درصد و سهم ایران زیر 20 درصد است گفت: سهم 19/9 درصدی ایران از این قرارداد باعث می‌شود که نقش مدیریتی این قرارداد به عهده توتال باشد که با این سهم ناچیز مدیریتی از سوی ایران وجود نخواهد داشت حتی شرکت چینی با سهم 30 درصدی هم نمی‌تواند مدیریتی در این قرارداد داشته باشد.


مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت در خصوص امکان انتقال فناوری گفت: انتقال فناوری در مرحله‌ای صورت می‌گیرد که افت میادین را داشته باشیم؛ براساس این قرارداد فعلاً هیچ انتقال فناوری وجود نخواهد داشت اما تنها در مرحله افت میدان این تکنولوژی منتقل می‌شود که البته مشخص نیست توسعه، تولید و... از میدان تا چند سال طول بکشد که سپس وارد مرحله افت میدان و انتقال تکنولوژی شود.


خطیبی عنوان کرد: گفته می‌شود توتال قول داده است در مرحله افت میدان انتقال تکنولوژی به ایران را انجام بدهد که این انتقال تکنولوژی ممکن است 15 سال آینده شروع شود.


این کارشناس نفتی با اشاره به نشست چند روز گذشته منافقین تصریح کرد: همه مخالفین جمهوری اسلامی ایران از منافقین، اعراب، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در این نشست حضور داشتند اما ایران بلافاصله اقدام به عقد قرارداد با شرکت فرانسوی توتال کرد. ای کاش عقد این قرارداد در چنین شرایطی صورت نمی‌گرفت.


رئیس این شرکت فرانسوی با مقاماتی بالاتر از خود در ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند که این به لحاظ دیپلماتیک صحیح نیست. آن هم شرکتی که دولت متبوعش میتینگی با هدف براندازی ایران برگزار کرده است. این موارد مسائلی عجیب است و نشان می‌دهد دولت براساس عرف دیپلماتیک رفتار نکرده و علاوه بر این مسائل سیاسی که باعث تأسف است سابقه توتال برای کشور روشن است، توتال شرکتی است که در شرایط فشار به ویژه تهدید از سوی آمریکا کار را بر زمین گذاشته و می‌رود.


شاهد سلامت قرارداد با شرکت فرانسوی از انگلیس رسید!


شبکه دولتی انگلیس در اقدامی عجیب و قابل تأمل، به دفاع از قرارداد ایران با شرکت نفتی توتال پرداخت.


وبسایت شبکه دولتی انگلیس با بیان اینکه «روزنامه کیهان در انتقاد از این قرارداد، یادداشت‌هایی منتشر کرده و احمد توکلی، چهره اصولگرا و نماینده سابق مجلس که حالا مؤسسه‌ای به نام دیده‌بان شفافیت و عدالت تأسیس کرده است هم از منتقدان این قرارداد است»، می‌نویسد: در قرارداد توتال، سهم توتال 50/1 درصد، شرکت نفت چین 30 درصد و شرکت پتروپارس یا همان شرکت نفت ایران 19/9 درصد است. این یکی دیگر از موارد انتقاد مخالفان است که خواستار سهم برابر یا حتی بیشتر طرف ایرانی هستند. شراکت پیمانکاران ایرانی در قرارداد با شرکت‌های خارجی، بخش جدیدی از قراردادهای جدید وزارت نفت است.


بی‌بی‌سی از قول کارشناس اقتصادی در ایران که نخواست نامش برده شود، نوشت: سود توتال در این قرارداد، عادی اما خطر بالای سیاسی دارد و از این جهت دادن سهم بیشتر به طرف ایرانی، جذابیات قرارداد را برای توتال از بین می‌برد. از طرفی در سال‌های اخیر شرکت‌های ایرانی موفق به توسعه این فاز نشده‌اند. یکی از دلایلش کمبود منابع مالی و دلیل دیگر، نبود تکنولوژی لازم است که به گفته او در دست شرکت‌های غربی است.


مغالطه بی‌بی‌سی در حالی است که توتال پیش از این یک بار بدعهدی کرده و بدون پرداخت خسارت و جریمه، ‌زیر تعهد خود زده است.


یادآور می‌شود اخیراً اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس در تحلیلی نوشته بود: قرارداد توتال می‌تواند فضا را برای اعمال اصلاحات بیشتر توسط روحانی باز کند. پروسترویکای روحانی در گرو حمایت اروپاست. لازم است برای موقعیت دولت روحانی، توافق‌های جدیدی صورت گیرد.


رقابت شدید کارگزاران و مشارکت انتخاب شهردار دو هفته بعد


همزمان با تشدید رقابت دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت (مشارکت سابق) بر سر تعیین شهردار تهران، جلسه منتخبان شورای شهر جدید دراین‌باره دو هفته به تأخیر افتاد.


به گزارش نامه‌نیوز، الویری عضو شورای شهر جدید گفت: «معرفی گزینه‌های شهرداری، دو هفته به تعویق افتاد» و سالاری دیگر عضو شورا هم گفت: «جلسه امروز منتخبان شورای پنجم قرار بود در مورد گزینه‌های نهایی شهردار تهران تصمیم‌گیری شود اما با توجه به قوت گرفتن آغاز به کار رسمی شورای پنجم در نیمه شهریورماه اعلام گزینه‌های نهایی دو هفته به تاخیر افتاد».


نامه‌نیوز می‌افزاید: اسم‌ها زیاد است و لابی‌ها هم فراوان، کارگزارانی‌ها که تا دیروز روی محسن هاشمی نظر داشتند حالا روی مرعشی متمرکز شده‌اند و از آن سو اتحاد ملت هم همه کار می‌کند که حجتی شهردار تهران شود.


نام‌های دیگری هم البته هستند کسانی مثل اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمدعلی نجفی، محسن مهرعلیزاده، اکبر ترکان، حبیب‌الله بی‌طرف، رضا اردکانیان، ترک نژاد، پیروز حناجی، علی عبدالعلی‌زاده و.. ‌در میان این نام‌ها فعلا مرعشی و حجتی از همه جدی‌تر هستند، خبرهای رسیده حاکی از آن است که زورآزمایی بسیار سنگینی میان کارگزاران و اتحاد ملت در گرفته است. شنیده شده است که به اتحاد ملت گفته است از محسن هاشمی برای ریاست شورا دفاع می‌کنیم و در مقابل شهرداری را باید به حجتی بدهیم. کارگزارانی‌ها اما می‌گویند رئیس شدن محسن هاشمی چندان به حمایت اتحاد ملت احتیاج ندارد و نیازی به معامله در این مورد نمی‌بینند.


مرعشی و کرباسچی چگونه صندلی جلو شهرداری را مال خود کردند؟!


حزب کارگزاران پس از موفقیت در بستن فهرست امید برای شورای شهر تهران، در حال تحمیل سخنگوی این حزب به عنوان شهردار به شوراست.


مرعشی عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، نقش مهمی در بستن فهرست 21 نفره امید در انتخابات شورای شهر تهران داشت. او و طیف متبوعش عملا امثال عارف (رئیس شورای سیاستگذاری) را مقابل عمل انجام شده قرار دادند و اکنون کرباسچی و مرعشی تحرکات خود را شدت بخشیده، تا مرعشی شهردار شود. این در حالی است که حسین مرعشی دارای سابقه محکومیت قضایی از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری و ممنوعیت مادام‌العمر از شرکت و فعالیت در هر گونه حزب و موسسه‌ای که به کارهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بپردازد، است. بنابراین وی قانونا نمی‌تواند شهردار شود. اما در این میان، جزئیات کلاهبرداری زوج سابقه‌دار کارگزاران در بستن لیست شورای شهر و سپس خیز برای قبضه شهرداری تهران در نوع خود منحصر به فرد است.


اخیرا کرباسچی به ایسنا گفته بود تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر تهران نظر مثبتی به شهرداری آقای مرعشی دارند. فضاسازی کرباسچی برای شهردار کردن مرعشی در حالی است که پیش از این حرف و حدیث‌های زیادی درباره نقش اعمال نفوذ و پول در بستن فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر و حذف و اضافه برخی اسامی وجود داشت.


چند هفته قبل فاطمه دانشور، عضو شورای شهر چهارم خبر «لیست فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد 2 میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد.


روزنامه آفتاب یزد هم در مطلبی با عنوان «چه کسی پیشنهاد 2 میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود؟!» نوشت: «یک منبع آگاه توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست 2 میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. گویا چنین درخواستی از جانب آقای غ-ک دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است؛ بدین صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که 2 میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند.»


رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی 9 خرداد 96 نیز گفت؛ «عده خاصی در پشت پرده در تهیه و تدوین لیست اثرگذار بودند. آنها خاتمی و عارف را تحت فشار قرار دادند تا لیست را تأیید کنند. بی‌پرده بگویم همان‌ها که لیست را بستند می‌خواهند شهردار خود را به شورا تحمیل کنند». پیش از منتجب‌نیا، عباس عبدی در مجله صدا نسبت به انحصارطلبی برخی اصلاح‌طلبان در بستن لیست به عنوان «آش کشک خاله» اعتراض کرده بود.


به گزارش سایت تدبیر و امید، محمدرضا عارف رئیس‌ شورای سیاستگذاری در 24 ساعت آخر از لیست 42 نفره مطلع شده بود.


اما مرعشی در پاسخ اعتراض‌ها گفته است: «لیست شورای شهر تهران لیست بسیار جامع و خوبی است و خیلی هم دقیق تنظیم شد. حالا هر کس خوشش آمده یا بدش آمده، مهم این است که مردم پسندیدند و رای دادند... مرحوم پدرمان یک اتومبیل جیپ داشت که نشستن عقبش خیلی سخت و جلو نشستن راحت بود، وقتی قصد سفر داشتیم همه سعی می‌کردند کنار باشند تا صندلی عقب پر شود و آنها جلو بنشینند. مرحوم آقا هم می‌گفت تنها راهش این است که «یک جیپ سفارش دهیم که همه آن جلو باشد حال ما هم باید ان‌شاءالله برای سری‌های آینده شورای 700 نفره درست کنیم.»


کوتاهی و بی‌عملی مجلس در قبال قرارداد پرابهام توتال


علی مطهری می‌گوید قرارداد با توتال باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در کشور کمتر شود.


وی در گفت‌وگو با عصر ایران اظهار داشت: این قرارداد یک اقدام بسیار خوبی بود و در چنین شرایطی که آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید است این همکاری باعث شد که اعتماد کشورهای خارجی به ایران بیشتر شود.


وی ادامه داد: با این همکاری ریسک سرمایه‌گذاری در ایران برای کشورهای خارجی کمتر می‌شود و این قرارداد یک امتیاز مثبت برای دولت یازدهم است.


نایب رئیس مجلس افزود: البته بعضی از افراد به اصل قراردادهای آی‌پی‌سی انتقاد دارند و اصل قرارداد را قبول ندارند و آن بحث دیگری است که باید در جای خودش مطرح شود ولی اگر ما قراردادهای آی‌پی‌سی را پذیرفته باشیم این اقدام خوب و مثبتی است که توسط دولت انجام شده است.


بند آخر سخنان مطهری نشان می‌دهد که اصل چنین قراردادهایی(IPC) با توجه به ایرادات و ابهامات فراوان آن پذیرفته نشده است.


در همین قرارداد 20 ساله با توتال، 50/1 درصد به شرکت توتال و تنها 19/9 درصد به طرف ایرانی سپرده شده است. با توجه به سوابق رشوه‌دهی و همچنین بدعهدی توتال در قرارداد قبلی، آیا نباید امثال نایب رئیس مجلس حساس شوند که چرا چنان سهم تعیین‌کننده‌ای به توتال داده شده است و چه تضمینی هست که دوباره همان بدعهدی آمیخته به خسارت تکرار نشود؟! یا چرا طرف ایرانی امضاکننده قرارداد، از متهمان فساد و خسارت هنگفت در پرونده کرسنت است و محکوم به انفصال خدمت می‌باشد؟! آیا آقای مطهری چند ماه دیگر با آشکارتر شدن اشکالات توتال، همان مغالطه اخیر بر سر برجام و کوتاهی برخی نمایندگان را تکرار نخواهد کرد که گفت «برجام، تصمیم نظام و تخطئه آن، تخطئه کل نظام است»!؟


گفتنی است بر اساس اصول 85 و 138 «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست» و مجلس نمی‌تواند اختیارات اصلی خود را واگذار کند. طبق اصل 77 قانون اساسی «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» آیا مقاوله‌نامه‌ یا موافقت‌نامه همکاری فرهنگی یا آموزشی مثلا با بورکینافاسو و گینه بیسائو و جزایر کومور باید در صحن علنی مجلس بررسی و با رای نمایندگان تصویب شود اما توافقاتی که تعهدات 20 تا 25 ساله برای کشور در امور امنیتی و اقتصادی و حاکمیتی و سیاسی ایجاد می‌کند، نباید به صحن علنی مجلس و کمیسیون‌ها بیاید؟!


یکی از توجیهات دولت برای دور زدن مجلس در موارد مشابه، ادعای ارجاع موضوعات به «هیئت بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین» است. اما آقای لاریجانی یک بار توضیح داده که بررسی مذکور صرفا شکلی است. رئیس مجلس 7 خرداد 96 در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی درباره تصویب سند 2030 گفت: «طرح 2030 از دو منظر محتوایی و شکلی قابل بررسی است. از نظر شکلی این‌طور است که دولت مصوبه‌ای داشته که ما می‌خواهیم این ساختار را دنبال کنیم. بنده این موضوع را به هیئت تطبیق مصوبات فرستادم، بنابراین زیرساخت‌ها اشکال قانونی ندارد. اما محتوا بحث دیگری است که نیاز است شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات آن را بررسی کنند. در هیئت تطبیق مصوبات از نظر محتوایی نمی‌شد بحث کرد، بلکه فقط از نظر شکلی می‌توانستند آن را بررسی کنند. هیئت تطبیق مصوبات از نظر شکلی، اشکال قانونی به مصوبه 2030 نگرفت.»


توضیحات لاریجانی درباره تطبیق صرفا شکلی(و نه محتوایی) امضای سند 2030 یونسکو با قوانین نشان می‌دهد که هیئت مذکور، صلاحیت ندارد به جای نمایندگان درباره درستی یا نادرستی توافقات و... تصمیم بگیرد.

خراسان

عضویت ایران در مجامع بین المللی هسته ای چقدر آب می خورد؟ طبق مجوز روزهای اخیر کابینه به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، مقرر شده نسبت به پرداخت حق عضویت ایران در سال 2017 در سازمان های بین المللی اقدام شود که بر این اساس، مبلغ 1 میلیون و 335 هزار یورو به علاوه 203 هزار دلار بابت عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده منع اشاعه سلاح هسته ای و همچنین مبلغ 12 هزار پوند بابت حق عضویت کشورمان در انجمن جهانی هسته ای پرداخت خواهد شد. ابلاغیه دقیقه 90 دولت برای هزینه های اکسپو 2017 در حالی که نمایشگاه اکسپو 2017 از خردادماه امسال در کشور قزاقستان در حال برگزاری است و هیئت دولت، در فروردین ماه سال گذشته، مبلغ 50 میلیارد ریال برای مشارکت هرچه بهتر جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه اختصاص داده بود، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه، اعلام شده است علاوه بر مبلغ مصوب سال گذشته، 30 میلیارد ریال بودجه دیگر برای این نمایشگاه اختصاص یابد.

ایران

واشنگتن پست: امریکایی‌ها از فرانسه در بازار ایران عقب ماندند

واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به قرارداد توتال با ایران تحت عنوان «رقبای امریکایی از دور در حال تماشای فرانسویان در ایران هستند»، نوشت: بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که در نتیجه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی میسر شد، دولت فرانسه وقت را تلف نکرد و به بازسازی روابط اقتصادی خود با ایران پرداخت. در اوایل سال ٢٠١٦ [درست بعد از اینکه لغو تحریم‌ها آغاز شد] فرانسه برای فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس و بازگشت شرکت خودروسازی پژو و خرید نفت خام ایران توسط توتال با ایران به توافق رسید.

به گزارش انتخاب، در این گزارش آمده است: در حال حاضر، شرکت امریکایی بوئینگ پیشگام در این راه بوده است. بوئینگ تلاش می‌کند در زمینه دریافت سفارش خرید هواپیمای از سوی ناوگان هوایی ایران که به واقع ایران به آن نیاز دارد، از شرکت ایرباس عقب نماند. البته دولت ترامپ به گونه‌ای عمل کرده که هیچ کس به طور قطع درباره عملی شدن قرارداد بوئینگ مطمئن نیست. اما به طور قطع، واگذاری بازار حمل و نقل هوایی ایران به شرکت فرانسوی ایرباس با شعار و رجز خوانی‌های «امریکا در اولویت است» ترامپ در تعارض است. از طرفی، دوستی نوپای ترامپ با عربستان سعودی می‌تواند به ضرر منافع تجاری امریکا تمام شود.


21 داعشی در مشهد دستگیر شدند

معاون دادستان مشهد گفت: در عملیات مقضتدرانه سربازان گمنام امام زمان(عج) در خراسان روی، 21 داعشی دستگیر شدند. به گزارش ایسنا، قاضی حسن حیدری افزود: در این عملیات که از حدود یک ماه قبل وارد مرحله جدیدی شده بود، به منظور اقدامات پیشگیرانه و پیش‌دستانه، تعدادی از نیروهای داعشی زیر چتر اطلاعاتی قرار گرفتند که مشخص شد برخی از عوامل داعش پس از فراگیری آموزش‌های جنگی و انتحاری یا بیعت با سرکردگان داعش با شناسنامه‌های جعلی وارد کشور شده‌اند، به طوری که بعضی از آنان اقدامات و عملیاتی را به نفع داعش در خارج از کشور نیز انجام داده‌اند.


عراق ادعای دخالت ایران در بغداد را رد کرد

رئیس جمهوری عراق در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «عکاظ»، اتهام دخالت ایران در عراق را تکذیب و روابط کشورش با ایران را حسنه توصیف کرد و گفت: از آغاز حملات داعش به موصل، ایران کمک‌های انسانی و نظامی به عراق ارائه کرده است. به گزارش ایرنا، فؤاد معصوم در پاسخ به ادعاهای عکاظ که ایران در امور منطقه دخالت و به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند و سران القاعده را پناه داده است، گفت: «ما تا این لحظه اسناد این اتهامات را ندیده‌ایم و روابط میان کشورها مبتنی بر نوشته‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها نیست.»


درخواست پسر «نزار ذکا» از حسن روحانی

پسر «نزار ذکا» شهروند لبنانی-امریکایی در نامه‌ای از حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، در خواست آزادی پدرش را مطرح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «دیلی استار» لبنان، ذکا پس از حضور در یک کنفرانس در تهران در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی برای امریکا در ایران بازداشت شده است.

آرمان

جمله اشرفی‌اصفهانی درباره مداح جنجالی

شنیده شد که توهین به رئیس‌جمهوری در قالب متلک‌پرانی در نماز عید فطر، هنوز با واکنش‌هایی روبه‌رو است و البته که ستاد نماز جمعه یا مقامات مسئول هیچ واکنش خاص و تنبیهی نسبت به آن اتخاذ نکرده‌اند. خرداد نوشت؛ در همایش خانه احزاب، حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری جمله جالب و البته عجیبی درباره مداح جنجالی گفت. این مقام ارشد نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به خواندن اشعاری از سوی میثم مطیعی در نماز عید فطر امسال تصریح کرد: «اگر به شخصی که در نماز عید فطر به رئیس‌جمهور توهین کرد دسترسی داشتم، حساب آن شخص را می‌رسیدم.»

اظهارات جمشید مشایخی درباره شهرزاد

شنیده شد که جمشید مشایخی معتقد است: «عشق، صمیمیت و سادگی حلقه‌های مفقوده‌ای هستند که این روزها نایابند اما در مجموعه «شهرزاد» به‌خوبی به چشم می‌خورد و مخاطب را با خود درگیر می‌کند که چرا به چنین روزگاری رسیده‌ایم.» در یادداشت جمشید مشایخی که در ابتدای هفته‌نامه مجازی «شهرزاد» منتشر شده، آمده است: «مهم‌ترین نکته‌ای که در یک هنرمند باید وجود داشته باشد، احساس وظیفه در قبال مردم و کشورش است. مهم‌تر آنکه یک هنرمند، چنین احساس وظیفه‎ای را در آثارش قرار دهد؛ موضوعی که در آثار حسن فتحی و مخصوصا سریال «شهرزاد» به‌خوبی مشهود است.»

دستور انتقال مسافران پرواز مشهد - تهران به هتل

شنیده شد که مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: دو پرواز مشهد به مقصد تهران در فرودگاه بین‌المللی مشهد با تاخیر طولانی‌مدت مواجه و مسافران ناگزیر به هتل هدایت شدند. حسین جعفری اظهار داشت: «دو پرواز 025 و 3029 مربوط به شرکت کاسپین که قرار بود به ترتیب در ساعت 22 و 45 دقیقه و ساعت 23 پنجشنبه‌شب از مشهد به سمت تهران انجام شود، با تاخیر چهارساعته مواجه شد.»

یک ایرانی نایب‌رئیس آکادمی جهانی ریاضی - شیمی

شنیده شد که در سیزدهمین مجمع عمومی آکادمی ریاضی- شیمی جهان که در رومانی برگزار شد، ضمن انتخاب رئیس آکادمی، دکتر علی ایرانمنش عضو هیات‌علمی و استادتمام گروه ریاضی محض دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن نانوفناوری ایران، به‌عنوان یکی از دو نایب‌رئیس آکادمی مذکور انتخاب شد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

آفتاب‌‌نیوز :

۲۰ سال پس از تصویب واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، بلاخره این دو نهاد ورزشی رسماً با حضور وزرای ورزش و اقتصاد به هلدینگ خلیج فارس و یک کنسرسیوم بانکی واگذار شدند.

بازیان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی،  این واگذاری را «وزیدن هوای تازه در مدیریت این دو باشگاه» توصیف کرد. خبرگزاری دولتی ایرنا نیز این واگذاری را به عنوان «عاقبت به خیر» شدن استقلال و پرسپولیس تفسیر نمود. در مراسم واگذاری، روسای سازمان خصوصی‌سازی و مدیران این دو باشگاه همدیگر را در آغوش گرفتند! و فضای دراماتیک را رقم زدند. با این همه ارقام، داده‌ها و واقعیت‌های پشت پرده این شکل خصوصی‌سازی تا  بدین حد شورانگیز به نظر نمی‌رسد.

پر هزینه، زیان‌ده و بدون چشم انداز سوددهی

در قانون بودجه ۱۴۰۳ هزینه‌های باشگاه استقلال ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و هزینه سالانه پرسپولیس بیش از ۴۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در همه بودجه‌های سالانه سهم باشگاه پرسپولیس همیشه چند برابر استقلال بوده. کارشناسان این مسئله را به تعداد بیشتر طرفداران پرسپولیس و هواداران استقلال اغلب این تقسیم نابرابر را به نگاه تبعیض‌آمیز مسئولان نسبت می‌دهند.

هرچند در جداول بودجه‌ای، پرسپولیس و استقلال جزء شرکت‌های سربه‌سر و با زیان جزئی طبقه‌بندی شده‌اند، اما بر اساس صورت‌های مالی زیان انباشته باشگاه استقلال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و زیان جمع شده پرسپولیس ۶۹۰ میلیارد تومان است.

هر دو باشگاه نیز در مجموع بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند که معلوم نیست قرار است چگونه پرداخت شود. حدود ۳ سال قبل ۱۰ درصد از سهام این دو شرکت زیان‌ده در فرابورس عرضه شد که برای استقلال ۳۵۸ میلیارد و پرسپولیس ۳۵۰ میلیارد تومان عائدی در بر داشت.

پیش از این گفته شد که باشگاه پرسپولیس قرار است به بانک ملت واگذار شود، این مسئله در یک اطلاعیه شفاف‌سازی از سوی بانک تایید نشد و در نهایت ۳۰ درصد از سهام پرسپولیس به بانک شهر و ۴۰ درصد نیز به بانک‌های ملت و تجارت واگذار شد. بانک‌های اقتصادنوین، رفاه و صادرات هم هر کدام ۵ درصد از سهام باشگاه را خریداری کردند.

۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال نیز به گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس فروخته شد. این سهام ۸۵ درصدی توسط سازمان خصوصی‌سازی قریب ۳۲۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد که ۱۰ درصد آن به صورت نقدی و مابقی به شکل اقساط پرداخت خواهد شد. بانک‌ها نیز بخش عمده‌ای از سهام را به شکل قسطی خریداری کرده‌اند. با توجه به این مسئله که صداوسیما تا کنون حاضر به پرداخت حق پخش واقعی مسابقات نشده، معلوم نیست که هزینه‌های هنگفت آن‌ها قرار است چگونه تامین شود.

پول قرارداد بازیکنان از جیب کارگران، بازنشستگان، کولبران و سوختبران

مدیر سابق باشگاه استقلال کف هزینه‌های این دو نهاد را ۷۰۰ میلیارد تومان بر آورد کرده است. سایت دولت از فروش این دو شرکت به عنوان واگذاری به «بخش خصوصی» یاد کرد. با این همه ترکیب سهامداری خریداران مغایر این گفته به نظر می‌رسد.

۱۸.۰۵ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس در اختیار گروه تابان فردا قرار دارد که از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت محسوب می‌شود. بر این اساس بازنشستگان صنعت نفت باید بخشی از هزینه‌های باشگاه استقلال را تقبل کنند. سازمان تامین اجتماعی نیز از طریق شرکت‌های مانند شرکت تامین نفت و گاز پتروشیمی تامین بخشی از سهام هلدینگ را در اختیار دارد و بر این اساس بیش از ۴۰ میلیون کارگر و بیمه‌پرداز سازمان تامین اجتماعی هم باید در تامین قرارداد‌های میلیاردی بازیکنان استقلال سهمی تقبل نمایند.

بخش دیگر سهام گروه خلیج فارس هم در اختیار شرکت‌های سهامی عدالت استانی از جمله شرکت سهام عدالت سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی قرار دارد. با این پیش فرض، کولبران و سوختبران ساکن این دو استان در قالب طنزی تلخ باید اندکی از هزینه‌های باشگاه استقلال را پرداخت نمایند.

قابل تامل آنکه به دلیل نبود نقدینگی در گروه خلیج فارس، این مجموعه ماه‌ها در پرداخت حق سهام  عدالت تاخیر داشته است، با این همه بعید به نظر می‌رسد بازیکنان تیم استقلال به اندازه دارندگان سهام عدالت صبوری به خرج دهند.

سهام بانک رفاه نیز متعلق به تامین اجتماعی است و بیمه گذاران تامین اجتماعی باید هزینه‌های باشگاه پرسپولیس را هم پرداخت کنند. دیگر بانک‌های خریدار نیز هر چند بر روی کاغذ و از نظر وزیر اقتصاد «خصوصی» محسوب می‌شوند، اما بخش قابل توجهی از سهام آن‌ها در کنترل دولت قرار دارد.

یک خرید زوری؟

گروه هلدینگ خلیج فارس صادر کننده محصولات پتروشیمی است و اساساً برخلاف مثلاً یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی و چیپس و پفک، نیازی به تبلیغ داخلی و خرید باشگاه فوتبال ندارد. کارشناسان صنعت پتروشیمی و بانکی بر این باور هستند که نه هلدینگ و نه بانک‌ها علاقه‌ای به خرید این دو باشگاه نداشتند، اما به اجبار دولت به این خرید به اصطلاح زوری تن دادند.

با این همه این واگذاری لااقل برای طرفداران باشگاه استقلال خبر خوبی محسوب می‌شود، زیرا هلدینگ خلیج فارس مجموعه ثروتمندی است و هرساله مبلغ قابل توجهی برای مسئولیت‌های اجتماعی هزینه می‌کند، انتظار می‌رود بودجه این باشگاه در سال‌های آتی از باشگاه پرسپولیس پیشی بگیرد و یا لااقل با آن برابری نمایید. هرچند سهامداران این هلدینگ در شبکه‌های اجتماعی مراتب نارضایتی خود از این خرید نه چندان خوشایند را پنهان نکردند.

اخذ مجوز کی اف سی

یکی از دلائل اصلی واگذاری علاوه بر خلاص شدن دولت از پرداخت هزینه‌های این دو باشگاه فوتبال، صدور اعلامیه کی اف سی بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا به این مطلب که هر دو باشگاه دارای یک مالک (دولت) هستند ایراد گرفته بود و استقلال و پرسپولیس تا ۵ اردیبهشت فرصت داشتند تا تکلیف سهامداری خود را مشخص نمایند. مصطفی زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در آئین واگذاری مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ضمن تایید حل شدن این مشکل، اخذ مجوز نهایی از کی اف سی را تایید کرد.

بخش خصوصی اهلیت ندارد

یکی از مسئولین سابق سازمان خصوصی سازی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با آفتاب‌نیوز گفت: همه باشگاه‌های اروپایی دارای مالک خصوصی هستند، در ایران هم بسیاری از شرکت‌های معتبر خصوصی مایل به خرید این دو باشگاه بودند، به ویژه که قرار بود ۹۰ درصد هزینه را هم به صورت اقساط پرداخت نمایند، با این همه هر بار که تلاش می‌کردیم تا این واگذاری انجام شود، برخی نهاد‌های ناظر با آن مخالفت می‌کردند، استدلال آن‌ها این بود که این دو باشگاه دارای طرفداران بسیاری در کشور هستند و پای مسائل امنیتی در میان است و خریداران بخش خصوصی «اهلیت ندارند». در جلسات کارشناسی اغلب از رفتار‌های برخی بازیکنان مانند وریا غفوری یاد می‌کردند و معتقد بودند که خریدار باید از مجموعه نظام باشد. طبعاً مدیران خریداران شبه دولت فعلی مستقیم و غیرمستقیم توسط حاکمیت منصوب می‌شوند و دولت از این بابت دغدغه‌ای ندارد.

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • سفر به دنیای زیبایی و ابتکار؛ تور سوئیس با ما
  • مهدی دادرس: استقلال نمی تواند به محرومیت حسینی اعتراض کند!
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • اهمیت سامانه خودنویس در کاهش تلاطمات بازار اجاره با حذف واسطه‌ها و صفر کردن هزینه عقد قرارداد
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!