واکنشها به «دستهای رنگی» در اصفهان
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۹۸۰۷
صراط: در همان روزهایی که اصفهان در تب و تاب یک رویداد فرهنگی، هنری و بینالمللی بود در گوشههای شهر چیزی بین هنر و وندالیسم رخ داد، اتفاقی که پس از آن واکنشهای مسئولان و مردم را در بر داشت.
به گزارش تسنیم، در همان روزهایی که اصفهان در تب و تاب و شاهد یک رویداد فرهنگی، هنری و بینالمللی بود در گوشههای شهر چیزی بین هنر و وندالیسم رخ داد، اتفاقی که پس از آن واکنشهای مسئولان و مردم نیز در بر داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
افرادی با رنگی کردن کف دست خود بر روی دیوارهای محله تاریخی و قدیمی کوچه سنگتراشها و یکی از مناطق سطح شهر را با کف دست خود رنگی کرده بودند.
وقتی این اتفاق در شبکههای اجتماعی پخش شد همه مردم اصفهان از این کار اعتراض کردند و یکی از اصفهانیها گفته بود رنگی کردن دلخواه دیوار با کسی که بر روی مکانهای تاریخی با اسپری مینویسد و دیوار نویسی میکند فرقی ندارد.
دستهای رنگی که با واکنش جدی روبهرو شد
شاید خط خطی کردن دیوار کار درستی نباشد، اما اگر از این خط خطی کردنها یک هنر بیرون بیاید، اوضاع کمی متفاوت میشود اگر چه تصاویری که آن ها بر روی پیکر شهر نقش انداخته بودند بیشتر شبیه به وندالیسم بود تصاویر رنگی کف دست که شبیه آن در مناطق حاشیه کشورهای غربی بر صورت شهر نقش بستهاند.
جدای از واکنشهای مردمی مبنی بر جلوگیری از این اتفاق که همگی خواستار جلوگیری از این حرکت بودند اما سایر مسئولان نیز واکنش جدی نسبت به این مسئله داشتند.
فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان پس از اطلاع از موضوع به محل اعزام و پیگیری را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: اثر حاشیهساز روی دیوار خانهای در محله سنگتراشان بازدید شده، هر چند این خانه واجد ارزش نبوده اما این محله جزو بافت تاریخی شهر اصفهان است و به عاملان این اتفاق تذکر داده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان درباره پیگیری پاک کردن این آثار نیز بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی به عاملان این تذکر را داده که به سرعت اثر را پاک کنند در غیر این صورت از آنها شکایت خواهد شد.
چنین حرکتهایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست
ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی نیز با انتقاد شدید از رنگ کردن دیوارههای برخی از بناهای تاریخی گفت: چنین حرکتهایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ با دستور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان با این حرکت مقابله شده و یگان حفاظت اداره کل میراث به این موضوع ورود کرده و برخورد لازم انجام شده است.
وی افزود: هرگونه اقدامی بر جدارههای تاریخی محکوم بوده و در صورت لزوم اقدام حقوقی هم انجام خواهیم داد؛ آثار به وجود آمده بر بدنه اماکن تاریخی پاکسازی شده و نسبت به ادامه چنین فعالیتهای جلوگیری به عمل آمده است.
هنرمندان شهر؛ پیشنهادهای هنری خود را از مسیر قانونی پیگیری کنند
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت: احساس مسئولیت هنردوستان اصفهانی و حرکتهای خودجوش هنری در شهر، امری پسندیده است و مدیریت شهری نیز این ذوق و جوشش هنری را ارج مینهد؛ اما مطابق با مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان، اجرای هنر نقاشی دیواری در شهر، تنها با اخذ مجوز لازم از سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان امکانپذیر است.
مهدی بقایی بیان کرد: سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با ایجاد "میز ایده" به صورت مستمر، پذیرای پیشنهادها و ایدههای متنوع هنرمندان و شهروندان اصفهانی است و منشأ برخی از پروژههای اجرا شده در شهر نیز پیشنهادهای خود شهروندان بوده که پس از بررسی لازم و اعمال نظرات کارشناسی، به مرحله طراحی و اجرا رسیده است.
وی با بیان اینکه نمیشود هنر و هنرمند را محدود کرد، تصریح کرد: لازم است حرکتهای خودجوش هنری از طریق مراجع قانونی و صرفاً پس از کسب مجوز لازم از سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان صورت پذیرد تا دستاویزی برای عدهای بهانهجو مهیا نشود تا از این طریق بخواهند آثار و فعالیتهای ارزندهای که هنرمندان اصفهانی در سالهای اخیر در شهر رقمزدهاند را زیر سؤال ببرند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان افزود: چنانچه هر فرد یا گروهی، برای تزیین محیط بیرونی محل سکونت یا اشتغال خویش، پیشنهادی را دارا باشد میتواند با مراجعه به سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان از مشاوره کارشناسان هنری این سازمان بهرهمند شده و از شرایط قانونی و ضوابط مرتبط با زیباسازی سیمای بنا، اطلاع حاصل کند.
نقاشیها بی اجازه بر دیوارها نشان دهنده شکستها است
سامان قیاسی پژوهشگر و جامعهشناس در مورد نقاشیهایی که بدون اجازه گاها بر روی دیوارهای شهر نقش میبندد گفت: برخیها اینگونه نقاشیها را زیرمجموعه وندالیسم میدانند، به معنی تخریب اموال عمومی زیرا وندالیسم واکنشی در مقابل برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحاف و شکستها تعریف شده است.
وی افزود: نمیشود که در یک شهر چند میلیون نفری هر شخصی بلند شود و با یک ظرف رنگ روی هر دیوارها را بدون اجازه هر با هر طرحی که دلش خواست نقاشی کند اگر چه این مسائل ریشه در فشارهای روحی و اجتماعی دارد و شاید به عنوان نوعی اعتراض باشد
قیاسی بیان کرد: در این رابطه پژوهشی صورت گرفته که در آن منتقدان گرافیتی به دلیل اینکه نقاشیها بی اجازه بر دیوارها ظاهر میشوند آن را آنارشیستی میخوانند؛ دیوار نوشته یکی از پدیدههای هنری مردم پسند جدید است که به ویژه از نظر ارتباط با خردهفرهنگها، فرهنگ اعتراض جوانان و هنر خیابانی در شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است.
این جامعهشناس تصریح کرد: دیوار نوشته به منزله راهی برای بیان عقاید و دیدگاههای افراد به حاشیه رانده شده یا محروم که از امکانات تبلیغات رسمی برخوردار نیستند نیز، مورد استفاده قرار میگیرد.
منبع: صراط نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۹۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: سنگلج حریم دارد و ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج مطابق قانون تخلف است.
به دنبال تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج و ابراز نگرانیهایی درباره تهدید سازه تماشاخانه سنگلج که در فهرست میراث ملی ثبت شده است، محمد سپنجی ـ کارشناس مطلعِ حفظ و احیای بناها، محوطهها و بافتهای تاریخی ـ در گفتوگو با ایسنا، درباره تخلف رخداده با تخریب ساختمان کناری این تماشاخانه و احتمال ساخت سازهای جدید، اظهار کرد: محله سنگلج به خاطر وسعتی که داشته، در دو فاز تعیین حریم شده است؛ یک بار به تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۳۹۵ که حریم یکپارچه ۱۳ اثر تعیین شد و بار دیگر در تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۷ که حریم ۶ اثر را تعیین کردند. در اصل ۱۹ اثر این محله از جمله تماشاخانه سنگلج دارای حریم یکپارچه است که در دو نقشه، حدود آن مشحض شده است، و بر همین اساس تخریب و قصد برای ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج، تخلف به شمار میآید.
او ادامه داد: قطعا نقشه تعیین حریم ۱۹ اثر تاریخی سنگلج مطابق روال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اطلاع ۱۷ دستگاه ذیمدخل از جمله شهرداری رسیده است، بنابراین حتی اگر از میراث فرهنگی استعلامی گرفته نشده باشد، شهرداری باید نقشههای تعیین حریم را در اختیار داشته باشد و نباید با صدور مجوز موافقت میکرد.
این کارشناس ثبت میراث تاریخی گفت: اگر برای ساخت سازهای جدید و حتی تخریب ساختمان قبلی مجوزی داده شده است، باید از این پس طبق نقشه حریم رفتار شود و اگر از این بابت متحمل خسارت شده و یا میشوند باید امضاکنندۀ آن مجوز، این خسارت را پرداخت کند.
سپنجی با اشاره به اظهاراتی درباره اینکه «تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج بدون اطلاع میراث فرهنگی صورت گرفته است»، گفت: وقتی حریم سنگلج از سال ۱۳۹۷ تعیین و ابلاغ شده، چگونه ممکن است بیاطلاعی رخ داده باشد!؟ روی آن نقشه که احتمالا شهرداری هم در اختیار دارد، محدودهها و حریم آثار مشخص شده است. هرچند ساختمانی که تخریب شده دیوار به دیوار تماشاخانه سنگلج بوده و مسأله فراتر از این حرفهاست.
او همچنین یادآور شد: سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی تعیین حریم آثار ملی از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی ابلاغ شده است، که براساس آن، زمانی که پرونده حریم یک اثر به اداره کل ثبت و حریم در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرستاده میشود، هیچ ارگان و نهادی اجازه پاسخگویی به استعلامها و یا صدور مجوز را ندارد تا زمانی که حریم آن اثر، مصوب و از سوی وزیر میراث فرهنگی ابلاغ شود. پس از آن میتوانند طبق ضوابط مندرج درباره حریم اثر، اقدام کنند. از طرفی، طبق همین دستورالعمل اگر حریم اثر یا آثار مشخص نشده باشد، باید با توجه به ارتفاع اثر تاریخی، محدوده حریم را دو برابر ارتفاع درنظر گرفت و بر آن اساس اقدام کرد. چطور میشود از دستورالعملی که از سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده است، اطلاعی نداشته باشند و آن را بهانه تخریب کنند؟
سپنجی تاکید کرد: اکنون برای هر نوع ساختوسازی در حریم محله و تماشاخانه سنگلج باید براساس نقشه حریم اقدام شود.
پریسا مقتدی ـ مدیر تماشاخانه سنگلج ـ چندی پیش درباره اتفاقی که در مجاور این تماشاخانه درحال وقوع بود، توضیح داد: اواخر سال گذشته مطلع شدیم این ساختمان تخلیه شده و قرار است نوسازی شود، نه اینکه تخریب شود. از همان موقع تماسهایی با آقای نادعلی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ـ داشتیم و از طریق آقای نظری ـ مدیر کل هنرهای نمایشی ـ به وزیر ارشاد و وزارتخانه اطلاع داده و موضوع توسعه تماشاخانه سنگلج پیگیری شد.
او ابراز تاسف کرده است که از حدود یک هفته قبل متوجه شدهاند در ساختمان مجاور تماشاخانه به جای بازسازی، تخریب صورت میگیرد و در ادامه اظهاراتش که برای رسانهها فرستاده شده، گفته است: حدود ۷ تا ۱۰ روز پیش متوجه شدیم که موضوع، نوسازی نیست و دارد تخریب صورت میگیرد. خیلی نگران شدیم. بحث الحاقی در این مرحله اولویت نبود تا اینکه از طریق مدیر کمیته هنر کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مطلع شدیم که تلاشهایی شده و ارتباطاتی با شهردار محترم گرفته شده است.
پس از این توضیحات، کاظم نظری ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ به برخی رسانهها گفت که وزیر ارشاد در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته است و متوجه شدیم شهرداری تهران بدون هیچگونه هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دست به این اقدام غیراصولی و غیرقانونی زده است.
وزارت میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی تهران هنوز درباره اتفاق رخداده برای تماشاخانه سنگلج که قدیمیترین سالن فعال در تئاتر تهران است و در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده، واکنشی نداشته است. ایسنا پیگیر است تا در اینباره با مسئولان مربوطه گفتوگو داشته باشد.
تماشاخانه سنگلج در سال ۱۳۴۴ همزمان با برگزاری جشنواره نمایشهای ایرانی در ضلع جنوبی پارک شهر در حالی افتتاح شد که آن سالها با تصمیم شورای تئاتر ـ به عنوان مجموعه تصمیمگیر ـ مقرر شد این مکان تنها به آثار ایرانی اختصاص یابد، اما از ابتدای دهه ۵۰ و رونق نداشتن تولیدات حرفهای با محوریت نمایشهای ایرانی، با نمایش «بازرس» به کارگردانی مرحوم عزتالله انتظامی میزبان آثار غیرایرانی هم شد.
طرح گسترش تماشاخانه سنگلج نیز از دهه ۹۰ مطرح و نامه درخواستی با امضای حدود ۴۰۰ هنرمند تئاتر به شهرداری تهران ارجاع داده شد تا ساختمان کناری «سنگلج» که یکی از ساختمانهای اداره حقوقی شهرداری است، تغییر کاربری بدهد و به اهل تئاتر واگذار شود. اجرای این طرح در طول یک دهه مدام به تاخیر افتاد تا اینکه پریسا مقتدی، مدیر این تماشاخانه در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که به دلیل تغییرات اعضای شورای شهر، این طرح اجرایی نشده است. اکنون بنای تاریخی سنگلج نه تنها گسترش نیافته که ادامه حیات آن با احتمال ساخت و ساز جدید و با توجه به لرزشهایی که تن کهنه این تماشاخانه روزانه تجربه میکند، به مخاطره افتاده است.
انتهای پیام