Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@22:24:58 GMT

علت تمایل جهانی به رنگ‌های طبیعی ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۵۱۱۱۵

علت تمایل جهانی به رنگ‌های طبیعی ایرانی

گروه تخصصی هنرهای ملی (سنتی) پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همایش ملی رنگ‌زاهای طبیعی را با هدف حفظ و اشاعه هنرهای سنتی برگزار می‌کند.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سروناز قانعان - دبیر علمی همایش ملی رنگ‌زاهای طبیعی اظهار داشت: سابقه کهن و اهمیت کاربرد رنگ‌زاهای طبیعی در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی همچون قالی‌بافی، منسوجات، نگارگری و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از یک سو و افزایش تمایل جهانی به استفاده از مواد دوستدار محیط‌زیست از سوی دیگر، سبب شده است تا این مواد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: به‌همین منظور، گروه هنرهای ملی (سنتی) پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در نظر دارد تا در راستای اهداف خود که حفظ و اشاعه هنرهای سنتی است همایشی ملی با عنوان رنگ‌زاهای طبیعی برگزار کند.

این کارشناس، بخشی از محورهای همایش «رنگ‌زاهای طبیعی» را «رنگ‌زاهای طبیعی در گذر زمان»، «معرفی رنگ‌زاهای طبیعی جدید»، «رنگرزی طبیعی و توسعه پایدار»، «فناوری‌های نوین در رنگرزی طبیعی» و «مستندنگاری رنگرزی و رنگ‌زاهای طبیعی» اعلام کرد.

قانعان گفت: احیای روش‌های سنتی در رنگرزی طبیعی، کاربرد رنگ‌زاهای طبیعی در هنرهای سنتی و توسعه اقتصادی و بازریابی رنگ‌زاهای طبیعی از دیگر محورهای این همایش است.

وی با اشاره به برگزاری این همایش در روزهای 21 و 22 آذر سال جاری افزود: علاقه‌مندان تا 15شهریور فرصت دارند چکیده مقالات خود را از طریق سایت همایش به آدرسwww.event.richt.ir/natural_dyes_conference_1396 ارسال کنند.

به گفته وی، این همایش با مشارکت دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرکز ملی فرش و موزه ملی برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش اظهار کرد: از جمله برنامه‌های درنظر‌گرفته‌شده برای این همایش، ارائه مقاله (به‌صورت سخنرانی یا پوستر)، کارگاه آموزشی رنگرزی طبیعی و همچنین نمایشگاه جنبی است.

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,23/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۱۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز

حسین طاهری در گفتگو با تسنیم، از ثبت هفتم اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

به گزارش «زی‌سان»، وی افزود: همچنین در دو سال گذشته با تلاش پیشکسوتان صنعت گز و همراهی دکتر طغیانی موفق شدیم که گز، سوهان عسلی، لوز و شیرینی کرکی را در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت کنیم.

رئیس جمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان تصریح کرد: پیش از این پولک و نبات هم به نام اصفهان ثبت شده بود و می‌توان گفت که اصفهان تنوع بی‌نظیری از انواع شیرینی‌های سنتی دارد و در این راستا تلاش کردیم تا محصولات سنتی را به عنوان عناصر هویتی شهر اصفهان به ثبت برسانیم و در قدم بعدی به دنبال توسعه این محصولات هویتی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی قدمت گز پرداخته و گفت: گز مهم‌ترین شیرینی سنتی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در طول ۵۰۰ سال گذشته توسط مردم اصفهان حفظ و توسعه پیدا کرده است. همچنین مدارک و مستندات بسیاری از جمله سفرنامه پولاک اتریشی و مورخان ایرانی دال بر مالکیت فکری و معنوی مردم اصفهان بر این محصول است.

طاهری اصفهان را بزرگترین تولید کننده گز در جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشور‌های جهان نام گز با اصفهان عجین شده و گز اصفهان شهرت جهانی دارد.

طاهری افزود: در سالیان اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در شکل‌گیری واحد‌های تولید گز در اصفهان بوده‌ایم و امیدواریم که این هنر- صنعت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.

 

tags # اصفهان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ثبت رکورد جهانی هنرهای رزمی با تلاش ورزشکار هوراندی
  • ثبت رکورد جهانی هنرهای رزمی توسط ورزشکار هوراندی
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید