Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمانچي با بيان اينکه پروژه راه اندازي کلينيک هاي ويژه از مهمترين دستاوردهاي طرح تحول سلامت ، بوده است گفت: کلينيک هاي ويژه، سطح دو نظام ارجاع است که به افزايش دسترسي آحاد مردم کشور به خدمات تخصصي و فوق تخصصي کمک مي کند.

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وبدا، جمشيد کرمانچي، مشاور معاون درمان در امور بيماري هاي وزارت بهداشت و مسئول توسعه کلينيک هاي ويژه در طرح تحول نظام سلامت درخصوص توسعه زيرساخت هاي درمان در حوزه کلينيک هاي ويژه، با بيان اينکه توسعه کلينيک هاي ويژه دنباله روي مبحث ارتقاي ويزيت ها است، ادامه داد: يکي از هشت برنامه اصلي طرح تحول سلامت، برنامه ارتقاي کيفيت ويزيت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين برنامه سعي شده تا براي تمام مردم در اقصي نقاط کشور دسترسي ايجاد شود که توسط متخصص و فوق تحصص ويزيت شوند.

مسئول توسعه کلينيک هاي ويژه در طرح تحول نظام سلامت، گفت: با اجراي برنامه ارتقاي کيفيت ويزيت از ابتداي طرح تحول سلامت يعني از سال 93 تاکنون، بالغ بر 110 ميليون ويزيت انجام شده که براساس آن هموطنان توسط 15 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص و عمومي در سراسر کشور ويزيت شده اند.

وي با اشاره به اينکه برنامه ارتقاي ويزيت با عدم زيرساخت کافي آغاز شده بود، توضيح داد: وقتي طرح ويزيت را آغاز کرديم، متوجه شديم در کشور زيرساخت لازم و کافي براي ويزيت هايي که در مطب و کلينيک انجام مي شود، وجود ندارد، بنابراين چون نياز کشور بود تا مردم ويزيت شوند، اين برنامه در دستور کار قرار گرفت.

کرمانچي خاطرنشان کرد: در راستاي ايجاد و توسعه زيرساخت براي کلينيک هاي ويژه، بنا شد، در هر شهري برطبق نيازسنجي دقيق از آن شهر و تعداد مطب هايي که موجود است و تعداد متخصصان مورد نياز، اين کلينيک ها ساخته شود و پروژه اي در ابعاد ملي تعريف شد که مشتمل بر ايجاد و راه اندازي 239 پروژه کلينيک ويژه بود.

مشاور معاون درمان در امور بيماري هاي وزارت بهداشت، با بيان اينکه ساخت و توسعه پروژه هاي کلينيک ويژه از ابتداي سال 94 که حدود 2 سال و نيم از آن مي گذرد، آغاز شد، افزود: اين پروژه ها در 212 شهر در کشور کليد خورد و تا پايان آن، انتظار مي رود، بالغ بر 386 هزار متر مربع بر فضاي درمان سرپايي در کشور اضافه شود. اين فضاها شامل مطب، درمانگاه پاراکلينيک، داروخانه و آزمايشگاه است.

وي درخصوص روند اجراي پروژه ها گفت: تاکنون اين پروژه ها پيشرفت خوبي داشته و در حال حاضر متوسط پيشرفت آنها بالاي 80 درصد است و تقريبا 83 پروژه تکميل شده و به بهره برداري رسيده و 113 پروژه ديگر نيز تا پايان دولت يازدهم تکميل مي شود. به اين ترتيب تا پايان دولت يازدهم از اين 239 پروژه، 196 پروژه تحويل مردم عزيز مي شود و تا پايان سال نيز تمام آن مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

مسئول توسعه کلينيک هاي ويژه در طرح تحول نظام سلامت، درمورد اهداف ايجاد و توسعه کلينيک هاي ويژه گفت: اولين نکته اين است که پروژه کلينيک هاي ويژه به طور انحصاري به طرح تحول سلامت اختصاص دارد. يعني تاکنون براي هيچ برنامه اي در هيچ پروژه اي در کشور در نظام سلامت زيرساختي به اين شکل ايجاد نشده بود و شايد بتوان از آن با عنوان برند طرح تحول سلامت ياد کرد، زيرا تاکنون مدل مشابه ديگري وجود نداشته است.

وي درخصوص طراحي کلينيک ها گفت: طراحي اين کلينيک ها، براساس معماري ايراني اسلامي بوده و در داخل نيز فضاها با جديدترين و مدرن ترين طرح هايي که براي درمان سرپايي در دنيا وجود دارد، منطبق است.

کرمانچي گفت: اين کلينيک ها به صورت دپارتمان هاي جداگانه درنظر گرفته شده است، به اين صورت که بخش زنان، ارتوپدي، جراحي، داخلي و درکنار آن فضاهاي پاراکلينيکي در فضاي مشخصي قرار دارد.

وي با بيان اينکه در طراحي کلينيک ها، نه تنها بر مدل ايراني اسلامي تاکيد شده است، بلکه طراحي آنها براساس چهار اقليم کشور انجام شده است، ادامه داد: براساس چهار اقليم کشور مدل هايي طراحي شده که در هر منطقه اي قابليت پياده سازي داشته باشد و درواقع اين طراحي ها داراي يک نقشه متغير است که در هر منطقه بر مبناي مقتضيات و شرايط اقليم و آب و هوا و شرايط سازه و بنا تصميم گيري شد.

کلينيک هاي ويژه سطح دو نظام ارجاع است
مشاور معاون درمان در امور بيماري هاي وزارت بهداشت با بيان اين که کلينيک هاي ويژه نقش بزرگي در نظام ارجاع دارند، گفت: در نظام ارجاع در سطح يک که شامل خانه هاي بهداشت و مراکز سلامت است و بيمارستان که سطح تخصصي و فوق تخصصي هستند، ، سطح مابين وجود نداشتو در واقع بين اين دو سطح، سطحي تعريف نشده بود.

وي با بيان اينکه درحال حاضر با ايجاد کلينيک هاي ويژه سطح دو نظام ارجاع براي اولين بار در کشور شکل گرفته است، تاکيد کرد: درواقع سطح مابين پزشک خانواده و بيمارستان، همين کلينيک هاي ويژه است که در صورت نياز بيمار به بستري، به بيمارستان ارجاع داده مي شود.

کرمانچي هدف ديگر از توسعه کلينيک هاي ويژه را افزايش دسترسي آحاد مردم کشور به خدمات تخصصي و فوق تخصص برشمرد و گفت: منظور از دسترسي اين است که با ساخت کلينيک ها و بهره برداري از آنها بسياري از سفرهاي برون شهري و در شهرهاي بزرگ سفرهاي درون شهري کاهش پيدا مي کنند. مثلا در شهر مشهد در 5 نقطه کلينيک ها واقع شده اند، و نيازي نيست تا بيمار مسافت زيادي براي رفتن به کلينيک بپيمايد.

مسئول توسعه کلينيک هاي ويژه در طرح تحول نظام سلامت گفت: اين کلينيک ها به محافظت مالي مردم نيز منجر مي شود. تعرفه ويزيت در اين کلينيک ها دولتي است. غير از تعرفه ويزيت، بخش پرهزينه پرداخت از جيب مردم که خدمات پاراکلينيک است نيز توسط کلينيک ها پوشش داده مي شود، يعني داروخانه، راديولوژي، آزمايشگاه نيز تدارک ديده شده تا بار مالي مردم کاهش پيدا کند.

در کلينيک هاي ويژه خدمات دندانپزشکي نيز ارائه مي شود

وي افزود: درداخل کلينيک هاي ويژه بخشي به عنوان دندانپزشکي نيز پيش بيني شده است، يعني در تمام کلينيک ها چندين يونيت دندانپزشکي به همراه دستگاه راديوگرافي دندان پيش بيني شده است و لذا خدمات دندانپزشکي با تعرفه دولتي در آنها ارائه مي شود. که اين هم قطعا با محافطت مالي مردم در بخش دندانپزشکي همراه خواهد بود.

ارايه خدمات جامع در کلينيک هاي ويژه
کرمانچي توضيح داد: در کلينيک هاي ويژه خدمات به صورت جامع ارائه مي شود. يعني بيماري که به يک کلينيک ويژه در اين پروژه مراجعه کند، در واقع تمام خدمات خود را در داخل کلينيک دريافت مي کند و در واقع وقتي فرد به کلينيک مراجعه مي کند، با يک بسته خدمات جامع مواجه مي شود. مثلا اگر فردي از کلينيک ويژه خارج شد، يا تمام خدمات را دريافت کرده و به منزل مي رود، يا براي بستري شدن به بيمارستان مي رود.

وي گفت: بحث بسترسازي براي تمام وقت شدن پزشکان نيز از خصوصيات مهم کلينيک هاي ويژه است. سال هاست که قانوني به نام برنامه تمام وقت شدن پزشکان را داريم، اما وقتي پزشک مي خواهد تمام وقت شود، امکاني وجود ندارد، کجا چنين امکاني به پزشک مي دهد که خارج از فضاي بيمارستان بتواند بيماران سرپايي خود را ويزيت کند؟

وي ادامه داد: با ايجاد اين طرح پزشکان تمام وقت تکليف شان در سيستم مشخص است که صبح تا بعدازظهر در بيمارستان کار درماني، آموزشي و پژوهشي و بعداز ظهرها تاشب در کلينيک هاي ويژه ويزيت بيماران سرپايي شهر را انجام مي دهند.

کرمانچي در پايان در خصوص مبناي نيازسنجي براي توسعه کلينيک ها در شهرها گفت: براي نيازسنجي ها، شاخص هايي از جمله، جمعيت، شرايط موجود در شهر، برخوردار بودن شهر، بيماردهي و بيمار پذيري آن شهر و بيماري هاي شايع در هر شهر در نظر گرفته شده است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۵۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: اشغالگران دیروز که همچنان از مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی افغانستان و ایجاد مزاحمت از خاک این کشور حمایت کرده و دنبال می‌کنند، از سیاست خود دست بر نمی‌دارند.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگویی در مورد مساله داعش گفت: داعش خاکی را در افغانستان در اختیار ندارند، اما هسته‌های هراس افکنی در این کشور هستند. حکومت سرپرست افغانستان نیز اعلام کرده که در سرکوب داعش جدی هستند، ما این را قبول داریم و برای بهبود شرایط امنیتی کمک می‌کنیم این مساله تعارف ندارد. اما آیا اشغالگران دیروز که همچنان از سیاست مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی و سیاست ایجاد مزاحمت از خاک افغانستان حمایت کرده و دنبال می‌کنند، مگر دست بر می‌دارند؟ 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره حضور جریان‌های مخالف امارت اسلامی در ایران، تاکید کرد: سیاست ایران هیچ تهدید برای حاکمیت افغانستان نخواهد داشت. ایران با همه‌ مجموعه‌های افغان در ارتباط بوده، هست و خواهد بود. این را من روشن و صریح می‌گویم. اگر افغانستان برای همه‌ افغانی‌هاست، مهمان‌نوازی ایران برای مهمانانی‌ست که می‌آیند. ان‌شاالله شرایط این‌جا بهبود پیدا کند و همه برگردند. هر قوم، نژاد و مذهبی از افغانستان به هر دلیلی وارد ایران شده آیا آنان در ایران اقامت دارند؟ بلی اقامت دارند. اما سوال این‌ است که کدام مجموعه از ایران برای امنیت افغانستان تهدیدآمیز است؟ نیست و نخواهد بود. این سیاست قاطع جمهوری اسلامی‌ ایران است.»

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند نیز ابراز خرسندی کرد و افزود: «در دو نوبتی که آب رهاسازی شد، می‌توان گفت که در حدود صد میلیون مترمکعب آب وارد ایران شد، در چارچوب حقابه‌ای که وجود دارد. در سال گذشته مشکلاتی در بند کمال خان وجود داشت، از جانب حکومت دو سه اقدام برای ترمیم سد کمال خان انجام شد و مشکلاتی که در دریچه‌های این سد وجود داشت، رفع شد.»

کاظمی قمی در ادامه در مورد وضعیت مهاجرین نیز گفت: ایران با ۶ میلیون مهاجری مواجه هستیم که به دلیل شرایط سخت افغانستان که عمدتا ناشی از اشغالگری است، مهاجرت کرده‌اند. امروز کشور ما باید مهاجرین را میزبانی کند. می‌دانید میزبانی ۶ میلیون مهاجر کار راحتی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: برای این‌که ورودهای غیرقانونی را کنترل کنیم، اقدام به ارائه و صدور ویزا کرده‌ایم، نمی‌خواهیم در مرزها آشفتگی ایجاد شود. نمی‌خواهیم کسانی که به دلیل مشکلات معیشتی یا هر دلیل دیگری از کشور خارج می‌شوند با مسائلی در مرزها مواجه شوند. در طول بیش از ۴۵ سال به‌عنوان برادران و خواهران میزبانی کرده‌ایم، مهمانان ما هستند و تلاش ما این است که در این شرایط سخت اگر مجبور شدند کشور را ترک کنند فرزندان این آب و خاک از حق تحصیل محروم نشوند، این‌ها می‌خواهند آینده این کشور را بسازند، ایران با چنین نگاهی به جامعه افغانستان نگاه کرده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرآیند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرایند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری
  • تحول خوبی در بوکس کشور ایجاد شده است/ همدان استعدادهای خوبی دارد
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار