Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حال حاضر جنوب شرق استان دمشق يکي از کانون هاي اصلي درگيري ها به شمار مي آيد. پس از عقب نشيني تروريست هاي داعش از اين محور، تروريست هاي مورد حمايت آمريکا از فرصت استفاده کردند و اين مناطق را به اشغا

سرويس جهان مشرق - چه مناطقي در سوريه تحت کنترل نيروهاي ارتش و جبهه مقاومت قرار دارند و چه مناطقي همچنان در اشغال تروريست ها است؟ اين سوالي است که در يک سال گذشته همزمان با پيروزي هاي چشمگير متحدان در محافل مختلف به صورت متناوب پرسيده مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از 6 سال نبردهاي سخت، نفس گير و خونين حالا با اطمينان مي توان گفت که 35 درصد مساحت کل سوريه در کنترل نيروهاي دولتي قرار دارد. بايد توجه داشت اکثريت جمعيت سوريه در مناطق تحت کنترل دولت زندگي مي کنند.
براساس برآورده هاي ميداني، گروه تروريستي داعش نزديک به نيمي از مساحت اشغالي خود را در سوريه از دست داده است. ساير گروه هاي تروريستي هم در جبهه هاي مختلف ضربات سنگيني متحمل شده اند اما برقراري آتش بس به آنان کمک کرده تا بخش قابل توجهي از مناطق اشغالي را حفظ کنند.
**براي مشاهده اندازه اصلي روي نقشه کليک کنيد**

در گزارش ذيل، آخرين وضعيت ميداني و پيشروي هاي ارتش سوريه و رزمندگان جبهه مقاومت را در بازه زماني يک سال گذشته به تفکيک استان ها مشاهده مي کنيد:

استان دمشق:
پايتخت سوريه پس از درگيري هاي سنگين 5 ساله، در ماه هاي گذشته آرامشي نسبي را تجربه کرده است. بخش وسيعي از غوطه غربي شهر دمشق پاکسازي شده و در غوطه شرقي هم علاوه بر تنگ شدن حلقه محاصره تروريست ها، پيشروي ها به سمت شهر دوما، پايگاه اصلي تروريست ها از محورهاي مختلف ادامه دارد.
در حال حاضر جنوب شرق استان دمشق يکي از کانون هاي اصلي درگيري ها به شمار مي آيد. پس از عقب نشيني تروريست هاي داعش از اين محور، تروريست هاي مورد حمايت آمريکا از فرصت استفاده کردند و اين مناطق را به اشغال خود درآوردند.
استان سويدا:
اين استان در طول بحران سوريه کمتر مورد هجوم عناصر تروريستي قرار گرفت و مردم با همکاري نيروهاي دولتي به خوبي توانستند امنيت مناطق مختلف را تامين کنند اما در ماه هاي گذشته پس از عقب نشيني داعش، تروريست هاي مورد حمايت آمريکا حملات سنگيني را براي محاصره استان سويدا انجام دادند.
تروريست ها درصدد بودند با پيشروي از حومه شمال شرقي و اشغال مناطق شمالي، نيروهاي دولتي را در اين استان قيچي و محاصره کنند اما تمام تلاش هاي آنان با شکست روبه رو شد و مجبور به عقب نشيني شدند. در حال حاضر امنيت حومه فرودگاه راهبردي « خلخله» به طور کامل تامين شده ست.
استان درعا:
مشرق در ماه هاي گذشته با ارائه گزارش مختلف، روند تحولات ميداني را در مناطق مختلف اين استان تشريح کرده است. در حال حاضر بخش هاي جنوبي اين استان همچنان ملتهب است و درگيري ها در حومه شهر درعا ( مرکز استان) ادامه دارد.
اگر چه دولت سوريه به صورت مکرر براي برقراي آرامش و مصالحه در اين استان تلاش کرده اما عناصر تروريستي همواره با نقض آتش بس، درگيري ها را در مناطق مختلف شعله ور کرده اند. محله « المنشيه» در جنوب شهر درعا يکي از محورهاي اصلي نبردهاي سنگين است.
**براي مشاهده اندازه اصلي روي نقشه کليک کنيد**

استان قنيطره:
همزمان با برقراري آتش بس در مناطق کاهش تنش، قنيطره هم بايد روزهاي نسبتا آرامي را مي گذراند اما در يک ماه گذشته تروريست ها به صورت متوالي مواضع نيروهاي دولتي را هدف قرار داده اند اما تير آنان به سنگ خورده است.
عناصر تروريستي که تلاش مي کنند بخش هاي اشغالي قنيطره را به جنوب غرب استان دمشق ( منطقه بيت جن) متصل کنند از حمايت توپخانه و جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي هم برخوردار هستند.
استان حمص:
نيروهاي ارتش سوريه و رزمندگان جبهه مقاومت در 3 ماه گذشته ضربات سنگيني را در اين استان به عناصر تروريستي داعش وارد کرده اند. تاکنون نزديک به 7 هزار کيلومتر مربع از مساحت اشغالي در اين بازه زماني پاکسازي شده است.
تا پايان سال 94 بخش هاي وسيعي از اين استان در اشغال تروريست هاي داعش بود و آنان درصدد بودند از اين محور به سوي پايتخت سوريه حرکت کنند اما باز پس گيري شهر تدمر، القريتين، مهين و تامين امنيت فرودگاه راهبردي تي 4 مانع از اشغال مناطق جديد شد.
آزادي هزاران کيلومتر از مساحت اشغالي، بازپس گيري دهها ارتفاع، عقب راندن تروريست هاي داعش از حومه شهر تدمر و منطقه راهبردي آراک بخش ديگري از پيروزي هاي نيروهاي متحد در اين استان است.
باز پس گيري منطقه راهبردي السخنه کليد ورود نيروهاي متحد به استان ديرالزور محسوب مي شود. در حال حاضر فاصله نيروها با اين منطقه بسيار مهم به 20 کيلومتر کاهش يافته است. در شمال شرق استان هم همه تلاش هاي براي محاصره و در نهايت بيرون راندن تروريست ها در حال انجام است.
نيروهاي متحد در جنوب استان حمص هم پيشروي هاي قبل توجهي داشتند و در يک عمليات ويژه توانستند پس از 5 سال خود را به مرزهاي مشترک عراق برسانند. البته بخش هاي از جنوب همچنان در اشغال تروريست هاي مورد حمايت غرب است.
نيروهاي آمريکايي در گذرگاه مرزي التنف حضور دارند و اقدام به ساخت پايگاه هاي نظامي کرده اند. جنگنده هاي آمريکايي هم در چندين مرحله نيروهاي متحد را در اين محور هدف قرار داده اند.
آمريکايي ها پيشتر اعلام کرده بودند جنوب استان حمص خط قرمز آنان است اما نيروهاي متحد توانستند از محور ديگر خود را به مناطق مرزي عراق و استان ديرالزور برسانند و اين مسئله به معناي برقراري ارتباط زميني تهران - دمشق در آينده نزديک است.
استان ديرالزور:
آخرين پايگاه قدرتمند عناصر تروريستي داعش در سوريه محسوب مي شود؛ داعش در ماه هاي گذشته تمام توان و امکانات نظامي خود را از شهر رقه، پايتخت خودخوانده سابق به ديرالزور منتقل کرده است. داعش پس از شکست در شمال عراق، نيروها و تجهيزات زيادي را هم به اين استان منتقل کرده است.
عناصر تروريستي همچنين حملات سنگيني را براي اشغال مناطق تحت کنترل دولت در شهر ديرالزور و فرودگاه اين شهر انجام داده اند که با مقاومت بي نظير گارد رياست جمهوري و عشاير منطقه ناکام مانده اند.
اگر تروريست ها موفق به اشغال اين مناطق شوند همه تلاش هاي براي نجات نيروهاي محاصره شده برباد خواهد رفت. نيروهاي دولتي و مردم شهر ديرالزور 5 سال است که در محاصره تروريست ها هستند و مقاومت مي کنند.
حسکه:
اين استان هم به واسطه حمايت هاي آمريکا از نيروهاي دموکراتيک کرد در دو سال گذشته روزهاي آرامي را پشت سر گذاشته است. نيروهاي آمريکايي در اين استان چند پايگاه نظامي احداث کرده اند. فقط بخش هاي کوچکي از مرکز استان در کنترل نيروهاي دولتي قرار دارد.

نيروهاي دموکراتيک کرد در اين استان دست برتر را دارند و منشاء تمامي تجزيه طلبي ها از اين استان سرچشمه مي گيرد. بدون شک با شکست داعش در شرق سوريه، گام بعدي نيروهاي متحد، عقب راندن نيروهاي دموکراتيک از بخش هاي تصرف شده است. در حال حاضر اين استان به کانون پشتيباني از نيروهاي درگير در استان رقه تبديل شده است.
استان رقه:
نيروهاي دموکراتيک کرد در يک سال گذشته با انجام 4 عمليات و حمايت جنگنده هاي آمريکايي توانستند خود را از شمال اين استان به شهر رقه، پايتخت خود خوانده گروه تروريستي داعش برسانند.
عناصر تروريستي داعش نيمي از مناطق اشغالي خود را در شهر رقه ( مرکز استان) از دست داده اند و در حال حاضر در محاصره نيروهاي دموکراتيک کرد هستند؛ اما بايد توجه داشت تروريست ها قبل از محاصره بيشتر نيروها و تجهيزات را از شهر خارج کردند.
از سويي ديگر، نيروهاي متحد نيز بخش هاي از جنوب غرب استان رقه را به کنترل خود درآورده اند و در تلاش هستند با ادامه پيشروي ها، مسير نيروهاي دموکراتيک کرد را مسدود کنند و مانع از پيشروي آنان به سوي استان ديرالزورشوند.
استان حلب:
استان حلب از شروع بحران در سال 2011، پيچيده ترين تحولات ميداني و سياسي را تجربه کرده و در مقطع فعلي يکي از کانون هاي اصلي براي شعله ور شدن درگيري به شمار مي آيد.
آذرماه سال گذشته، پس از آزادي شهر حلب، همه نگاه ها به بازپس گيري شهر راهبردي الباب معطوف شد اما نيروهاي اشغالگر ارتش ترکيه و ساير عناصر تروريستي توانستند با تثبيت مواضع در شمال اين استان، شهر الباب را هم تصرف کنند تا شرايط پيچيده تر شود.
شمال شرق و شمال غرب استان حلب هم در تصرف نيروهاي دموکراتيک کرد است اما تلاش آنان براي اتصال اين مناطق ناکام مانده است. نيروهاي کرد درصدد هستند شمال استان حلب را به مناطق تحت تصرف در استان هاي حسکه و رقه متصل کنند و روياي تجزيه طلبي خود را به واقعيت تبديل کنند.
ترکيه به خوبي مي داند رسيدن نيروهاي دموکراتيک کرد در شمال استان حلب به يکديگر بستري براي شروع درگيري ها در استان هاي کردنشين جنوب اين کشور است و اين به معناي زنده شدن اميدها براي تجزيه طلبي است.
اگرچه در غرب و جنوب غرب استان حلب به واسطه تصويب توافق کاهش مناطق تنش، آتش برقرار شده اما نيروهاي دولتي موفق به کسب پيروزي بزرگ در محور شرقي و جنوب استان حلب شدند.
در 6 ماه گذشته نيروهاي ارتش سوريه و رزمنگان جبهه مقاومت در پيشروي هاي خيرکننده توانستند بيش از 4 هزار کيلومتر مساحت آلوده را بازپس بگيرند و تروريست هاي داعش را از مناطق شرقي و جنوبي استان بيرون برانند.
**براي مشاهده اندازه اصلي روي نقشه کليک کنيد**

استان ادلب:
اين استان همچنان محل اصلي تجمع گروه هاي تروريستي در شمال سوريه به شمار مي آيد و اتش بس در آن برقرار شده است. دو شهرک شيعه نشين « الفوعه و کفريا» در محاصره تروريست ها هستند.
استان حماء:
در سال هاي گذشته نسبت به ساير استان هاي درگير جنگ، روزهاي آرام تري را طي کرده اما شمال اين استان همواره مکاني امني براي حملات عناصر تروريستي به مرکز اين استان بوده است.
فروردين ماه سال جاري تروريست ها در يک حمله غافلگيرانه توانستند با اشغال دهها منطقه، خود را به 5 کيلومتري مرکز استان حماء برسانند که با رسيدن نيروهاي کمکي خطر از بيخ شهر حماء گذشت. بخش هاي از جنوب اين استان هم در اشغال تروريست ها است که در مقطع فعلي در آتش بس به سر مي برد.
مناطق شرقي استان حماء در سال هاي گذشته هاي به حيات خلوت تروريست هاي داعش تبديل شده بود و هر لحظه امکان سقوط شهر سلميه و در معرض خطر قرار گرفتن شهر حماء وجود داشت اما در شش ماه گذشته نيروهاي متحد موفق شدند بخش هاي وسيعي از مناطق اشغالي را در اين محور پاکسازي کنند و حالا هم درصدد هستند با ادامه پيشروي ها از جنوب منطقه اثريا به سمت ارتفاعات الشاعر، تروريست ها را ابتدا محاصره و در نهايت مجبور به تخليه مناطق شرقي کنند.

لاذقيه:
اين استان هاي در بازه زماني سال 2014 تا 2016 روزهاي سختي را پشت سر گذاشت و تروريست ها با حمايت دولت ترکيه توانستند به نزديکي شهر لاذقيه، مرکز استان برسند اما در نهايت با ورود نيروهاي متحد، امنيت به بيش از 90 درصد اين استان بازگشت و حالا فقط بخش هاي از شمال غرب در اشغال تروريست ها است.
استان طرطوس:
در 6 سال گذشته يکي از امن ترين استان هاي سوريه بوده و از نفوذ تروريست ها به آن جلوگيري شده است. عناصر تروريستي از شروع بحران فقط توانستند چند حمله انتحاري در اين استان انجام دهند. اين استان به طور کامل در کنترل نيروهاي دولتي است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از نقشه‌های آمریکا با خبر هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با انتشار یک پست در فضای مجازی تاکید کرد: یمن در جریان نقشه‌های خصمانه آمریکا قرار دارد.

وی افزود: ما به آمریکا هشدار می‌دهیم؛ این کشور ممکن است در صورت دست زدن به اقدامات خصمانه حتی یک مسیر امن در منطقه برای خود پیدا نکند.

العزی اضافه کرد: در این صورت منافع آمریکا تبدیل به یک هدف دائمی برای تمام آزادگان خواهد شد. آمریکا به رویکرد خصمانه خود علیه یمن پایان دهد قبل از آن که این نقشه‌های شکست خورده، آمریکا را به جهنم طولانی مدت سوق دهد.

وی بیان کرد: آمریکا مسئولیت پیامدهای حماقت‌های احتمالی خود را علیه یمن بر عهده خواهد داشت.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیروها در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت غزه و در پاسخ به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، ۲ عملیات ضد متجاوزان انجام داده اند.

وی اعلام کرد که نیروهای یمنی یک نفتکش انگلیسی را در دریای سرخ و یک پهپاد آمریکایی از نوع ام کیو ۹ را در آسمان استان صعده هدف قرار دادند.

سرتیپ یحیی سریع تاکید کرد که نیروهای این کشور با تعدادی موشک نفتکش انگلیس ANDROMEDA STAR را به تلافی حمله‌های این کشور در دریای سرخ هدف قرار دادند و موشک‌ها مستقیماً به هدف اصابت کرده است.

یحیی سریع همچنین درباره سرنگونی موفق پهپاد پیشرفته آمریکا در آسمان یمن گفت: نیروهای پدافند هوایی یمن روز گذشته (جمعه) موفق شدند یک فروند هواپیمای MQ۹ آمریکایی را در حریم هوایی استان صعده به هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه، سرنگون کنند.

کد خبر 6089708

دیگر خبرها

  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • از نقشه‌های آمریکا با خبر هستیم
  • فیلم/ بمباران خونین شب گذشته در رفح
  • نیروهای فلسطینی، عناصر اشغالگر را در «طولکرم» هدف قرار دادند
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه