Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانگیری فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را اصلی مهم در اقتصادی مقاومتی دانسته و گفت: در صورت عدم تحقق آن، هرگز اقتصاد مقاومتی در کشور عملی نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از آناج؛علی جهانگیری دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به دیدگاه برخی ازرسانه‌هادر خصوص مدیران، اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهم که به اصل اساسیتبدیلشدهاست، بحث اقتصاد مقاومتی در کشور است که مقام معظم رهبری بارها دیدگاه خود را نسبت به این موضوع بیان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مردمی، عدالت محور،درون‌زا،برون‌نگر ودانش‌بنیان بودن، 5اصل اساسی در مبحث اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شودکه اگر اینپنجمؤلفهدر کنار یکدیگر قرار گیرند می‌توانندچارچوب اقتصاد مقاومتی را استوار نگهدارند.

مدیر منطقه ویژه علم‌وفناوری ربع رشیدی گفت: بندهنهبه‌عنوانمدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، بلکهبه‌عنوان یککارشناس وجود اصل دانش‌بنیانرا یکی از محورهای اصلی برای اقتصاد مقاومتی می‌دانم که در صورت نبود آن، هرگز اقتصاد مقاومتی در کشور عملی نخواهد شد.

جهانگیری با اشاره به عدم وجود صادرات محصولات غیرنفتی در کشور، اذعان داشت: متأسفانهتنها در دولت سازندگی صادرات غیرنفتی در کشور اتفاق افتاد کهآن‌همتنها در بخش پسته و فرش صورت گرفت.

وی افزود: اگر اقتصادی درون‌زا باشد، می‌تواند با توان فنی ودانشدرونی تنها آن دسته از محصولاتی کهمورد نیازاست را وارد سازیم و به واردات خارجی نیازمند نباشیم.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی افزود: افرادی کهدر گذشته مشغول فعالیت در استان ما بودند به دلیل کمبود شرایط، نتوانستند درایناستان مشغولبه‌کارشود و امروز در سایر استان‌های کشور حتی با درآمد کم، مشغولبه‌کارند.

جهانگیری با اشاره به اقدامات این شرکت، اظهار داشت: دراکوسیستمغیرطبیعی، برخی عناصر در این جامعهکم بودهو ما در نظر داریم که اینضعف‌هارا پوشش دهیم و نمی‌خواهیمبا انجامفعالیت‌هایبزرگی اعم از ساختنراه‌آهنو... در کشور، این شرکت را متوقف سازیم.

وی ادامه داد:اگر بتوانیم دانشگاه را با صنعت و صنعت را با دانشگاه همگام سازیم،می‌توانیم اقدام به برگزاری منطقه ویژه علم و فناوری گردیم.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدیبابیاناینکه امکانات کافی برای استفاده از این فضا در آذربایجان شرقی موجود است، خاطرنشان کرد: امامی‌خواهیماز این امکانات به نحوی استفاده کنیم که در آینده حسرت امکاناتازدست‌رفتهرا نخوریم.

وی با اشاره به زمان تصویب وراه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان، افزود: متأسفانهمصوبه شرکت‌هایدانش‌بنیاناز سال89تصویب‌شدهاست، ولی از سال92 شروع به عملیاتی شدن کرده است.

جهانگیری با اشاره به برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی در استان، اذعان داشت: پنجمین نمایشگاه ربع رشیدی در نمایشگاهبین‌المللی تبریز برگزارمی‌شودکه از این نمایشگاه5 هیئت خارجی بازدید خواهند کرد و امتیازی برای استان در خصوص بین‌المللیشدن فناوری‌های استان خواهد بود.

وی افزود: در مرداد ماه سال جاری نیز موسسین شرکت‌های فناوری اتریش جهت عقد تفاهم نامه در خصوص قطعه‌سازی و پیشرفت این صنعت به استان خواهند آمد که در نوع خود یکی از تفاهم‌های مهم خارجی محسوب می‌گردد.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در خصوص ثبت این منطقه،تأکیدکرد: در ماه‌های اخیر منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد به ثبت رسید که با توجه به اقدامات صورت گرفته در خصوص ثبت منطقه ویژه علم و فناوری تبریز، امیدواریم این اقدام تا پایان ماه آینده صورت گیرد.

جهانگیری با اشاره به مسئله آب در استان، ابراز داشت: به کمک شرکت‌های فناوری بیشترین مسائلقابل‌ حلاست و در سطح استان، بسیاری ازپساب‌هابه3روش متفاوت می‌تواندتسویهشده و مورد استفاده قرار گیرند.

وی در پایان با اشاره به قراردادهای متعدد با دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اقدامات زیادی صورت گرفته است که در پایان راهبه‌جایینرسانده است، اما در نظر داریم با شناخت تمامی متخصصان هر رشته را بشناسیم و با برگزاری سلسله جلساتی در هر حوزهبه‌صورتجداگانه از دانشجویان هر رشتهبهره‌مندشویم.

حسن رسولی در بخشی از این نشست با اشاره به اصل فناوری در دنیا، اذعان داشت: فناوری یعنی هنر اتفاق افتاده از علم و دانش که بعد از گذشت45میلیونقرن از حیات بشر، این قرن یکی ازمهم‌ترینوپر فعالیت ترین فناوری‌ها در بین قرون گذشته است.

معاون علمی و فناوری منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با اشاره بهتأسیس فناوری‌های جدید، تصریح کرد: شبکه فناوری زیستی، شبکه فناوری نانو، شبکه فناوری نفت و گاز، شبکه فناوری علومشناختی (ارتباط بامغز)، شبکه فناوری ارتباطات و فناوریاطلاعات (ITوICT)، شبکه فناوریآب‌وخاک، شبکه فناوری مهندسی پزشکی، شبکه فناوری نساجی و پوشاک، شبکه فناوری خودرو و قطعه‌سازی، شبکه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و شبکه بهداشتی و دارویی، ازمهم‌ترینعلوم فناوری در استان هستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۷۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

سید مجتبی خیام نکویی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه ما شاهد تحول چشمگیری در شتاب‌بخشی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و واحدهای فناور در دهکده فناوری و نوآوری در مرکز تحقیقات استان خراسان رضوی هستیم.

وی بیان کرد: برای اینکه بخش کشاورزی به مفهوم واقعی کلمه تحول پیدا کند و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم، مهمترین مولفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما ایجاد حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در هر یک از دهکده‌های فناوری و نوآوری پیش‌بینی کردیم که شاید فعال‌ترین دهکده ما از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ها در خراسان رضوی باشد.

خیام نکویی با اشاره به رونمایی تعدادی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: این دستاوردها می‌تواند تحول چشمگیری در کل کشور اعم از ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند. آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این کار قسمت اعظم نانوایی‌های خراسان رضوی نان کامل تولید می‌کنند. اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقاء سلامت مردم برداشتیم.

وی ادامه داد: اگر نان کامل در سبد غذایی مردم ما قرار بگیرد، می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را از بین ببرد، بنابراین اهتمام سازمان تات(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) این است که همه نوع حمایتی را انجام دهد تا این اتفاق در کل کشور انجام شود. خوشبختانه استان خراسان رضوی در این موضوع از همه استان‌ها جلوتر است.

خیام نکویی اضافه کرد: ما نیازمند یک بسته سیاستی هستیم تا تولیدکنندگان نان این ظرفیت را داشته باشند که وقتی نان‌ را در اختیار مردم قرار می‌دهند از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه باشد. از همه افرادی که می‌توانند در تولید نان کامل به ما کمک کنند، درخواست کمک می‌کنیم و آن‌ها را در پارک علم و فناوری و دهکده‌های فناوری مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما حدود ۶۲۱ شرکت دانش‌بنیان را در مجموعه بخش کشاورزی داریم، عنوان کرد: این تعداد نسبت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان کل ۷ درصد بوده، در حالی که انتظار ما ۲۰ درصد است. برای ایجاد انگیزه نیازمند حمایت‌های ویژه نسبت به بقیه حوزه‌ها هستیم. ما برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی و انتقال رایگان ۴۰۰ فناوری که در مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج قرار دارند، به شکل رایگان زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ‌توافق کردیم که بتوانیم امسال به شکل ویژه‌تر در حوزه امنیت غذایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود