Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره بهزیستی مهریز گفت: آمار بالای افراد معتاد به مواد مخدر و مهاجرت گسترده هموطنان از برخی استان ها به این شهرستان از جمله آسیب های جدی و تهدید کننده این شهرستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازصبح مهریز؛ رییس اداره بهزیستی مهریز صبح امروز در نشست با خبرنگاران مهریز با بیان اینکه این اداره حدود 150 شرح وظیفه و فرایند دارد و خدمات خود را از قبل از تولد تا زمان سالمندی به مردم ارائه می کند گفت: این مرکز سعی کرده است در ارائه خدمات به افراد تحت پوشش و خانواده های مورد هدف در استان پیشگام باشد و در سال گذشته نیز بهزیستی مهریز در زمینه کیفیت خدمات ارائه شده، بعد از بهزیستی اردکان در جایگاه دوم استان یزد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتیاد و مهاجرین، دو آسیب جدی در شهرستان مهریز

علیرضا علیزاده افزود: هر ماه جلسه هم اندیشی کارشناسان در این مرکز درخصوص آسیب های مجازی، بحث بیماری ها به ویژه اتیسم و حوزه پیشگیری برگزار می شود و سعی شده است اطلاعات پیرامون مباحث مطرح در این نشست ها به روز و مفید باشد.

وی از اعتیاد و حضور مهاجرین مقیم مهریز به عنوان دو آسیب جدی یاد کرد و گفت: آمار بالای افراد معتاد به مواد مخدر و مشکلات معیشتی خانواده های آنها، همچنین مهاجرت گسترده هموطنان از برخی استان ها به این شهرستان بعلت آب و هوای مطلوب و حمایت نهادهایی همچون بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر از اقشار کم درآمد و بی بضاعت، از جمله آسیب های جدی و تهدید کننده این شهرستان است.

90 درصد از خدمات توسط مراکز غیر دولتی انجام می شود

این مسئول با بیان اینکه اداره بهزیستی شهرستان در حوزه توانبخشی و خدمات، 12 مرکز غیردولتی و تنها یک مرکز دولتی دارد و کاردرمانی بخش دولتی نیز به مراکز غیر دولتی واگذار شده است گفت: 90 درصد از خدمات بهزیستی شهرستان از طریق مراکز غیر دولتی وابسته صورت می پذیرد؛ علاوه بر آن، 100 درصد خدمات در حوزه پیشگیری که یکی از تخصصی ترین حوزه های این مرکز است به عهده مراکز غیر دولتی است و تنها مرکز دولتی شهرستان، مرکز توانبخشی هفت تیر است.

لزوم استفاده از مشاوره ژنتیک توسط زوج های جوان

علیزاده درخصوص حوزه مشاوره ژنتیک که قبل از ازدواج صورت می گیرد گفت: بعد از میبد، شهرستان مهریز دومین شهرستان استان بود که این کلینیک را راه اندازی کرد و در جهت افزایش آگاهی زوج های جوان و کاهش تولد کودکان معلول، به ارائه خدمات رایگان پرداخت.

وی افزود: برای کاهش پدیده طلاق و جلوگیری از تولد کودک معلول، مشاوره های ژنتیک بسیار کمک کننده است و در همین راستا با هماهنگی های بین بهزیستی شهرستان و سردفتران ازدواج، مقرر شد تحویل سند ازدواج به زوجین، منوط به گذراندن کارگاه مشاوره ژنتیک طی سه روز و به مدت 16 ساعت و برای 5 الی 10 زوج در هر کارگاه شود.

اشتغال زایی برای معلولین در مراکز حرفه آموزی غیر دولتی مهریز

رییس اداره بهزیستی مهریز درخصوص دیگر خدمات این مرکز به معلولین خاطرنشان کرد: 49 «ان جی او» و مرکز غیر دولتی در شهرستان مهریز همسو با ماده 26 سازمان بهزیستی مجوز فعالیت دریافت کرده اند و 153 نفر در این مراکز که عمدتاً از معلولین هستند مشغول به خیاطی، قالیبافی و حرفه سبزی خرد کنی شده اند.

وی با بیان اینکه 119 شغل برای معلولین و با اعطای وام های مشاغل خانگی ایجاد شده است افزود: در سه مرکز حرفه آموزی معلولین، 100 معلول ناتوانی ذهنی در این مراکز مهارت های زندگی را کسب می کنند و برای ایجاد آثار هنری و صنایع دستی و فروش آن تحت آموزش قرار می گیرند.

علیزاده با اشاره به جایگاه بهزیستی شهرستان و پیشرو بودن این مرکز در موضوع حمایت از گروه سالمندان، به خدمات سه مرکز روزانه سالمندان و نیز یک مرکز شبانه روزی و جامع سالمندان نشاط که همگی غیر دولتی هستند اشاره کرد.

وی در مورد عملکرد بهزیستی در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اظهار داشت: این مرکز دارای دو کلینیک ترک اعتیاد و یک مرکز میان مدت ترک اعتیاد و کمپ است که در حال حاضر 460 نفر در این مرکز تحت درمان قرار دارند.

خدمات مشاوره بهزیستی و کاهش 42 درصد از پرونده های طلاق

علیزاده با بیان اینکه دو مرکز مشاوره حضوری و یک مرکز مشاوره دولتی یا اورژانس اجتماعی در این شهرستان مشغول به کار است عنوان کرد: اورژانس اجتماعی این مرکز در سال 91 در هفته دولت آغاز به کار کرد و متاسفانه از آنجایی که رشد طلاق در استان یزد بالاست و عمدتاً به خاطر اعتیاد، و عدم شناخت کافی، مداخلات و روابط فرازناشویی اتفاق می افتد این مرکز توانسته در زمینه کاهش آسیب ها به ویژه کاهش آمار طلاق فعالیت های مفیدی داشته است. به عنوان مثال طی تفاهم نامه بین بهزیستی و دادگستری در زمینه کاهش طلاق، 42 درصد از پرونده های طلاق به علت استفاده از خدمات مشاوره بهزیستی شهرستان منجر به سازش شدند.

وی عنوان کرد: 19 مهد کودک و مهد قرآن در شهرستان مشغول هستند و تعداد 560 کودک از خدمات این مراکز استفاده می کنند. آموزش ها و سرفصل هایی که در این مراکز ارائه می گردد با همکاری حوزه علمیه و بازدیدهای ماهانه کارشناسان بهزیستی شهرستان مورد بررسی قرار می گیرد و موفق ترین مهدهای شهرستان، مهدهای قرآن است.

مراکز دولتی نیز از اشتغال معلولین حمایت نمی کنند

این مسئول با بیان اینکه گروهی از بانوان تحت حمایت نیز با تشکیل گروهی اولین آژانس بانوان شهرستان را تاسیس کرده و تعداد 6 نفر مشغول به کار هستند، درخصوص اشتغال معلولین درکارخانجات و ادارات دولتی گفت: با وجود تصویب قانون اشتغال 3 درصد از معلولین شهرستان در واحدهای صنعتی، تولیدی و حتی ادارات دولتی که باید پایبند به قانون باشند، عدم التزام بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها و ارگان های دولتی در پذیرش و بکارگیری معلولان، اولین و مهم ترین مشکل در زمینه اشتغال معلولین است.

علیزاده افزود: هر چند بهزیستی شهرستان با در پیش گرفتن سیاست های تشویقی نظیر پرداخت حق بیمه فرد معلول و اعطای وام به کارفرمایان به ازای هر فرد معلول که استخدام می شود سعی در ترغیب کارفرمایان و صاحبان صنایع در استخدام معلولین دارد اما مراکز دولتی از معلولین برای کارهایی نظیر نگهبانی و مسئول روابط عمومی ها و نیز شغل تلفنچی برای نابینایان استفاده نمی کنند و علاوه بر آن درصدد تعدیل نیرو نیز هستند؛ با این وجود، از مراکز غیر دولتی که با سرمایه شخصی دایر شده اند نمی توان در این خصوص انتظار داشت.

از دیگر مواردی که رییس اداره بهزیستی شهرستان در این نشست ابراز داشت، به وجود 480 پرونده اجتماعی در این مرکز و برقراری مستمری برای 190 خانوار تحت پوشش، همچنین تحویل 114 واحد مسکونی به خانواده های مورد هدف در چند سال گذشته و ارائه خدمات توان پزشکی در مرکز توان بخشی هفت تیر مهریز به 2210 نفر توانخواه می توان اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۵۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت خبر داد؛ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی

بهرام عین‌اللهی، از برنامه وزارت بهداشت برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تا کنون ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، افزود: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آن ها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

عین اللهی، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آن ها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و سبب آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت، بیشتر مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و افزود: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند؛ اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند ۱۳ آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است که به آن ها منعکس می‌شود.

عین اللهی همچنین در خصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص، گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آن ها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان مؤثری ندارند و داروهای آن ها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم
  • وزیر بهداشت خبر داد؛ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس