Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:45:54 GMT

مشاهده بيماري سالک در نيشابور

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۱۳۲۱۶

خبرگزاري آريا- درشهر نيشابور و طي سال هاي اخير به دليل افزايش ساخت و ساز در نقاط شمالي شهر ميزان موارد بيماري سالک در اين مناطق افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار آريا در نيشابور ،

مدير گروه پيشگيري دانشکده علوم پزشکي نيشابور اظهارکرد : بيماري سالک قابل پيشگيري است چون يك بيماري پوستي طولاني مدت بدون تب و درد است كه از ديرباز در كشور ما بصورت بومي وجود داشته و در بسياري از مناطق استان خراسان نيز مشاهده مي­گردد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و در سال
­هاي اخير با توجه به شرايط زندگي به ويژه افزايش ساخت و سازها و همچنين با افزايش موارد و توسعه پراكندگي جغرافيايي كانون­هاي جديد اين بيماري بوجود آمده است .

دکتر محمد آذيني گفت : اين بيماري بدليل شيوع فراوان و انتشار و پراكندگي در نقاط مختلف كشور "نوع جلدي" داراي اهميت فراوان است. بيماري سالک در استان خراسان بومي بوده و از كانون­هاي قديمي ان شهرستان­هاي اسفراين ، سرخس، مشهد و نيشابور مي­توان نام برد .

وي خاطرنشان کرد: درشهر نيشابور و طي سال هاي اخير به دليل افزايش ساخت و ساز در نقاط شمالي شهر ميزان موارد بيماري سالک در اين مناطق افزايش يافته است.

آذيني يادآورشد: در اين مناطق شرايط زيست محيطي مانند ساخت و سازهاي غير استاندارد ، معابر غيراسفالت ، انباشتن نخاله هاي ساختماني و زباله موجب رشد وتكثير پشه خاكي يا تجمع سگ­هاي ولگرد و افزايش جوندگان مي گردد باعث انتشار بيماري مي­شوند.

وي تاکيدکرد: عامل بيماري يك انگل تك ياخته اي از جنس ليشمانيا ( (leshmaniaاست كه انواع مختلفي دارد و ناقل بيماري پشه ريزي به نام پشه خاكي يا فلبوتوموس كه اندازه آن 2تا 3 ميليمتر و بدن آن پر از مو به رنگ زرد مايل به كرم است که پشه خاكي ماده خونخوار است و از خون انسان و بعضي پستانداران تغذيه مي­كند.

مدير گروه پيشگيري دانشکده علوم پزشکي نيشابور تصريحکرد : پشه خاكي معمولا هر 5روز يكبار خون مي­خورد و در موقع خون خوردن آلوده مي شود و پس ازحدود10 روز مي­تواند آلودگي را به ميزبان مهره دار ديگر منتقل كند . خونخواري پشه خاكي معمولا درشب انجام گرفته و روزها را در جاي تاريك و مرطوب ،در زيرزمين و قسمت سايه دار اماكن انساني يا حيواني استراحت مي­كند .طول عمر پشه خاكي بالغ يك ماه است كه در اين مدت يك يا چند بار تخم گذاري انجام مي دهد .تخمها پس از طي دوره­هاي مختلف (حدود يكماه ونيم ) به پشه بالغ تبديل مي­شوند كه مي­تواند تا شعاع 500متر پرواز كند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

افراد مختلف با توجه شدت و نوع بیماری و همچنین سطح سلامتی شان ممکن است علائم مختلفی را در اثر ابتلا به ورم معده تجریه کنند. به طور کلی رایج‌ترین علائم بروز بیماری گاستریت عبارتند از:

دل درد، سوزش معده، رفلاکس اسید معده، سوء هاضمه، بروز علائم بد گوارشی بعد از خوردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، احساس پر بودن ناحیه بالایی شکم بعد از مصرف غذا، نفخ، سکسکه، کم شدن اشتها، مدفوع سیاه رنگ، استفراغ خون یا موادی شبیه قهوه و ….

در صورت مشاهده این علائم و داشتن تجربه بیماری‌های عفونی معده مانند زخم معده، بهتر است در اولین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع و زود هنگام در درمان بیماری گاستریت بسیار موثر است.

چه عواملی خطر بروز گاستریت معده را افزایش می‌دهند؟

استفاده مکرر از برخی دارو‌ها و مسکن‌های رایج مانند آسپرین و ایبوپروفن بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث ایجاد پیش زمینه بیماری گاستریت شوند. علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استرس شدید و افزایش سن نیز عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری گاستریت را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • بند خاکی روستای سالک‌آباد شکسته شد / امدادرسانی ۱۶ تیم هلال
  • بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو