Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - راه‌اندازي شهرک تخصصي پوشاک در جنوب پايتخت کليد خورد. مطابق اين پروژه، 300 بنگاه توليدي اعم از کارخانه‌هاي بزرگ، متوسط و کارگاه‌هاي کوچک خدماتي در زنجيره ارزش پوشاک در فضايي به وسعت 193 هکتار مستقر مي‌شوند.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، متوليان صنعتي معتقدند تمرکز زنجيره ارزش پوشاک در يک محل، ضمن توسعه بازار برندها، کاهش هزينه‌ها در اين صنعت را به‌دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهاي ايتاليا، چين، کره‌جنوبي و ترکيه نيز تاکنون براي سرمايه‌گذاري در اين شهرک اعلام آمادگي کرده‌اند.

استارت راه‌اندازي شهرک‌ تخصصي پوشاک زده شد و به اين طريق مجموع شهرک‌هاي تخصصي موجود در کشور به عدد 46 رسيد. راه‌اندازي شهرک صنعتي تخصصي پوشاک در تهران ارديبهشت سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و براساس آن مقرر شد تا 193 هکتار زمين (قابل توسعه تا 300 هکتار) در اختيار واحدهاي توليدي پوشاک قرار گيرد، طرحي که حالا به مرحله نهايي شدن نزديک شده است.

به گفته برخي از مسوولان صنعت پوشاک به‌دليل اينکه توسعه بنگاه‌هاي فعال در صنعت پوشاک در کوتاه‌مدت مقدور نيست، ايجاد شهرک توليد پوشاک در نزديکي فرودگاه بين المللي امام‌خميني(ره) اين امکان را براي بنگاه‌هاي اين صنعت به وجود مي‌آورد تا با اتصال به زنجيره صنعت پوشاک سريع‌تر طعم توسعه را بچشند؛ چراکه گردهم آمدن واحدهاي توليدي امکان دسترسي آنها به مواد اوليه را تسريع و از سوي ديگر شرايط را براي رشد اين صنعت فراهم مي‌کند.

در اين پروژه طراحي، احداث و بهره‌برداري از شهرک با در نظر گرفتن تمامي حلقه‌هاي زنجيره ارزش پوشاک در يک محل براي اولين بار پيش‌بيني شده است. از بخش مواد اوليه ساخت انبارها، فروشگاه‌هاي صنعتي و تامين مواد اوليه به صورت گروهي و خريد مشترک پيش‌بيني شده است. در بخش طراحي و مد ساخت مدرسه مد و مرکز آموزش و هنرستان در نظر گرفته شده و در بخش توليد نيز ساخت کارخانه‌هاي بزرگ توليد پوشاک و کارگاه‌هاي توليدي با تخصص‌هاي خاص مدنظر است. همچنين در حوزه بازاريابي، توزيع و فروش راه‌اندازي گمرک، نمايشگاه دائمي و سالن‌هاي همايش در دستور کار قرار گرفته است.

رئيس انجمن صنايع پوشاک ايران معتقد است با راه‌اندازي شهرک صنعتي پوشاک شرايط براي تحقق ايجاد اشتغال براي 50 هزار نفر فراهم خواهد شد. هم افزايي بخش دولتي، خصوصي و تشکل ها؛ قرار گرفتن تمامي حلقه‌هاي زنجيره ارزش پوشاک در يک محل؛ تشکيل تعاوني براي تامين نياز احداث شهرک صنعتي پوشاک کشور؛ توسعه دانش فني توليد پوشاک در کشور؛ توليد و ايجاد اشتغال، کمک به توسعه صادرات غيرنفتي؛ گسترش و ترويج فرهنگ استفاده از پوشاک اسلامي ايراني؛ توسعه مديريت دانش بر پايه تحقيق و توسعه (شامل طراحي و مد) از جمله مزاياي شهرک تخصصي پوشاک است. ايجاد مدارس طراحي مد يکي ديگر از موارد پيش‌بيني شده براي اين شهرک است که به گفته غلامرضا سليماني معاون صنايع کوچک سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران اين بخش از سوي مدرسان داخلي و خارجي تدريس خواهد شد.

مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران نيز در مراسم امضاي تفاهم‌نامه پنج جانبه همکاري‌هاي مشترک براي تشکيل تعاوني تامين نياز توليدکنندگان و احداث شهرک صنعتي پوشاک کشور در خصوص اينکه طرح راه‌اندازي اين شهرک در چه مرحله‌اي قرار دارد، گفت: طراحي فاز نخست اين شهرک به اتمام رسيده و طراحي فاز دوم نيز در مراحل نهايي قرار دارد و بيش از 300 بنگاه توليدي پوشاک (شامل 35 کارخانه بزرگ، 128 کارگاه کوچک خدماتي، توليدي و صنعتي، 137 کارخانه متوسط) به همراه خدمات جنبي شامل هتل، آموزشگاه‌ها و آموزشکده‌هاي مهارتي و طراحي با همراهي برندهاي معتبر طراح از ايتاليا و ساير کشورهاي صاحبنام در آن مستقر مي‌شوند.

علي يزداني تصريح کرد: زيرساخت‌هاي اين شهرک از سوي دولت تامين و ساخت فضاهاي تجاري و توليدي از سوي بخش خصوصي انجام خواهد شد و وسعت هر واحد توليدي و خدماتي در اين شهرک سه تا پنج هزار مترمربع پيش‌بيني شده که در مجموع فضايي با زيربناي يک ميليون متر مربع با اعتبار 30 هزار ميليارد ريالي تا زمان بهره‌برداري ساخته خواهد شد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سرمايه‌گذاري ساخت واحدها پنج ساله خواهد بود و سرمايه ثابت خريد تجهيزات و ساخت مستحدثات طي پنج سال تسويه خواهد شد. وي درباره زمان آغاز و اجراي طرح گفت: طي روزهاي آينده عمليات اجرايي آغاز و همزمان واگذاري قطعات به اشخاص و توسط انجمن پوشاک کشور انجام مي‌شود.

به گفته مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران، تاکنون سرمايه‌گذاران خارجي از کشورهاي ايتاليا، چين، کره‌جنوبي و ترکيه براي حضور و مشارکت در اين شهرک اعلام آمادگي کرده‌اند. اين مقام مسوول اظهار کرد: مطابق سياست‌هايي که امسال در مصوبه‌هاي ستاد اقتصاد مقاومتي به آن توجه شده، پنج هزار بنگاه توليدي در طرح نوسازي قرار گرفته‌اند که با استفاده از حداکثر توان ساخت داخل نوسازي مي‌شوند و رفع فرسودگي ماشين‌آلات و تجهيزات صنعت پوشاک کشور از همين محل قابل انجام است.

پوشاک اشتغال‌زاترين صنعت
معاون امور تعاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، در اين نشست پوشاک را اشتغال‌زاترين صنعت در کشور دانست و گفت: هزينه سرانه ايجاد اشتغال در پوشاک مدرن 20 تا30 ميليون تومان است، درحالي‌که اين رقم در پوشاک سنتي کمتر است. سيدحميد کلانتري در اين مراسم با بيان اينکه در اجراي اين طرح بخش‌هاي دولتي، خصوصي و تعاوني با يکديگر همکاري مي‌کنند، به کارکردهاي متفاوت شهرک پوشاک اشاره کرد و گفت: برگزاري نمايشگاه ها، آموزش‌هاي مهارت صادرات، همه در خدمت تعاوني‌ها و تعاوني‌ها در خدمت شرکاي اين طرح خواهند بود. کلانتري، تعاوني تامين نياز پوشاک در قالب شهرک صنعتي غيردولتي را اتفاق جديدي عنوان کرد و افزود: توليدي موفق است که در جهت منافع ملي، اشتغالزا و هماهنگ با بهره‌وري، رقابت‌پذيري و عدالت محور باشد. وي با اشاره به اينکه صنعت پوشاک با شکل‌گيري تعاوني‌ها توسعه بازار و کاهش هزينه‌ها را به دنبال دارد، تاکيد کرد: کار جمعي به نفع توليد ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي است.

صدور ضمانت صادرات براي تامين مواد اوليه
مهدي حسين نژاد، مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري بخش تعاون در اين مراسم گفت: کارهاي اصلي که مي‌توانيم در اين پروژه انجام دهيم، صدور ضمانت صادرات براي تامين مواد‌اوليه است. وي افزود: همچنين صندوق مي‌تواند وثيقه مورد نياز براي شرکت‌هاي ياد شده را تامين کند. صندوق ارتباط تنگاتنگي با بانک‌هاي کشور دارد و در اين زمينه کمک بزرگي به اجراي پروژه است. در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و تحقق شعار امسال «اقتصاد‌مقاومتي؛ توليد و اشتغال» تفاهم‌نامه پنج‌جانبه همکاري‌هاي مشترک براي تشکيل تعاوني تامين نياز توليدکنندگان و ساخت شهرک صنعتي پوشاک کشور امضا شد.

همراهي دولت در احياي صنعت پوشاک
همچنين در اين مراسم سومبات هاکوپيان، رئيس انجمن صنعت پوشاک کشور افزود: براي نخستين بار در تاريخ پس از انقلاب اسلامي و با انجام اين توافق‌نامه پنج جانبه به صنعت پوشاک کشور توجه جدي شده است و شاهد همراهي بسيار خوب دولت در احياي اين صنعت کهن هستيم. به گفته وي، گام بلندي که امروز برداشته شده است دو صنعت ديگر وابسته به پوشاک يعني نساجي و صنعت مد را به حرکت در خواهد آورد و در صورت محقق شدن اين پروژه، با عنايت به حضور هنرمندان بسيار در اين عرصه و برخورداري از تجارب فراوان که حتي در سخت‌ترين شرايط در سال‌هاي گذشته نيز صادرات داشته‌ايم، شاهد شکوفايي صنعت پوشاک خواهيم بود.

در ادامه اين نشست محمد حسين مقيسه، مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک با اشاره به حمايت از واحدهاي صنعتي که در بخش پوشاک فعاليت مي‌کنند، اظهار کرد: يکي از مشکلات واحدهاي توليدي تامين منابع مالي و تهيه ضمانت‌نامه‌هاي مورد نياز در اين خصوص هست؛ بنابراين اين صندوق با اتخاذ تدابير مناسب سياست‌هاي حمايتي در جهت صدور ضمانت‌نامه براي طرح‌هاي توسعه‌اي، ايجادي، سرمايه در گردش، همچنين تامين مواد اوليه را در دستور کار قرار داده است. وي افزود: اين صندوق با حمايت از واحدهاي صنعتي که با مشکل وثيقه روبه‌رو هستند، سعي در ايجاد رونق در فضاي کسب‌وکار و بهبود وضعيت توليد دارد.

تفاهم‌نامه‌هاي همکاري
حال در راستاي پيشبرد هر چه سريع‌تر طرح، سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران اقدام به عقد توافق‌نامه‌اي پنج جانبه در راستاي همکاري و هم افزايي در تشکيل تعاوني تامين نياز توليدکنندگان صنعت پوشاک کشور و احداث و راه‌اندازي شهرک صنعتي تخصصي پوشاک کشور با «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري بخش تعاون و انجمن صنايع پوشاک ايران» کرد. از سوي ديگر، اين سازمان تفاهم‌نامه همکاري سه‌جانبه با هدف حمايت از فعالان شهرک‌ها و نواحي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي در راستاي حمايت از توليد ملي و تقويت زنجيره‌هاي توليدي داخل کشور با محوريت توليدات صادراتي، کمک به توسعه بخش تعاون و تعاوني‌ها و بنگاه‌هاي کوچک و متوسط فعال در شهرک‌ها و نواحي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي به‌ويژه بخش‌هاي صادراتي، توانمندسازي فعالان و شرکت‌هاي تعاوني و کوچک و متوسط فعال در شهرک‌ها و نواحي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي از طريق خدمات صندوق‌ها از جمله صدور انواع ضمانت‌نامه و استفاده بهينه از امکانات و ظرفيت‌هاي موجود با «صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري بخش تعاون و صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک» امضا کرد.
اقتصادنيوز
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۶۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، با وجود عدم اخذ مجوز‌های لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که مجموعه موسوم به «کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان» بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوز‌های مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعداد ۱۰ واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این واگن‌ها در شمتیغ کرد و کوشید با فشار‌های رسانه‌ای و توسل به برخی ادعا‌های بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با وجود ناپختگی و بی صداقتی انجام شده از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حُسن نیت، حمل بخش نخست محموله تجاری را روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت (آغاز کرد و این محموله روز شنبه گذشته (۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور کرد و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود به‌منظور حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوز‌های لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان برای رسیدن به استاندارد‌های مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوز‌های مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردر‌ها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود به‌منظور کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • بهترین برند ترکیه برای خرید در سال ۲۰۲۴
  • مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند